|
- Bouwjaar : 01-2008
- Omwentelingen/min: ca.700
- Type: vacuümmotor |
Een beknopte beschrijving van de werking van een vacuümmotor is te vinden bij model-17. Omdat de veerdruk op het inlaatschuifje met behulp van een stukje verend bandstaal niet goed functionneerde heb ik dit naar eigen ontwerp aangepast; De veerkracht is nu zijdelings instelbaar, ook de positie van de schuif kan hiermee worden ingesteld. De minimale veerkracht zorgt ervoor dat de kantelbare schuif nauwkeurig het oppervlak van de cilinder volgt en de inlaatopening daardoor perfect wordt afgesloten. Deze motor is uitgerust met een z.g. decompressieventiel. Het bestaat uit een heel licht afgeveerde kogel, waarvan de slag instelbaar is. Het afgekoelde gas verlaat grotendeels hierdoor de cilinder. Ongehinderd kan nu weer nieuw vlamgas via de cilinderopening door de zuiger in de cilinder worden gezogen. De juiste positie (hoogte en afstand) en grootte van de vlam is bij vlamhappers heel belangrijk. De steunen van de spritustank zijn daarom in twee delen uitgevoerd. Ook de positie van de tank t.o.v. de cilinder is d.m.v. afstandbusjes in te stellen. Smering van de zuiger gebeurt met een druppeltje olie (een mengsel van 70% kerosine en 30% vol-synthetische olie). De verbranding boven de zuiger door het vlamgas is vrijwel volledig. Er ontstaat geen verbrandingsaanslag waardoor de zuiger wordt afgeremd. De gelaagde houten voet is gemaakt van wengé en coralijn. |