Deze
2-taktmotor is gebouwd naar tekeningen van Jan Ridders.
Een uitgebreide beschrijving met aanwijzingen voor de bouw en alle instellingen van dit motortje zijn te vinden op bovengenoemde website.
Dit geldt ook voor de beschrijving van
de benzinedamp carburateur/brandstoftank.
Dit motortje is te bouwen met beperkte middelen zoals o.a een draaibankje en een freesmachine met verdeeltafel.
Vanzelfsprekend moeten alle onderdelen nauwkeurig worden gemaakt en uitgelijnd.
Het maken van het kogelklepsysteempje verdient bijzondere aandacht. De kogeltjes moeten goed op de zitting aansluiten. Polijsten van de 45
0 -zitting verdient aanbeveling.
Omdat de speling van de kogeltjes heel nauw luistert is het handig om het onderste en bovenste afsluitstuk zo aan te passen,
dat men deze onderdelen voorzien van voldoende teflontape als afdichting in hoogte kan verstellen.
De teflon glijbus voor de zuigerstang heb ik vervangen door een sinterbronzen busje rond 9 x 8,2 mm. Een o-ringetje 9,0 x 5,0 x 2,0 mm past dan in de cilinder bodemplaat.
Het geheel wordt heel licht aangedrukt door een drukringetje 20 x 5,1 x 2 mm.
Door deze toepassing is de afdichting aan de onderzijde optimaal, wordt alle benzinedamp zonder "valse lucht" aangezogen en weer weggepompt.
De cilinder is gepolijst met een zelfvervaardigde "barrel lap". Deze lapdoorn past met een lichte schuifpassing in de uitgedraaide cilinder.
Door de diameter telkens met enige honderdsten te vergroten en te polijsten met een fijne slijppasta
(Commandant 3) wordt een zuiver cilindrisch resultaat bereikt.
Als brandstof gebruik ik Coleman Fuel (Perrysport).
Hiermee start de motor vlot op en geeft geen vervuiling in het kogelklepsysteempje.
Door ca. 1-2% synthetische tweetaktolie toe te voegen aan de benzine blijft de zuiger soepel in de cilinder lopen en zorgt voor voldoende smering.
Omdat een tik van 10kV van de bougie niet echt lekker aanvoelt, heb ik de bougie voorzien van een 2-delig afdekkapje.
Het vliegwiel en de onderbrekerschijf zijn beide op dezelfde naaf gemonteerd.
Deze naaf kan hierdoor langer zijn waardoor eventuele slingering tot een minimum wordt beperkt.
De houten voet is gemaakt van coralijn.
De delen ervan zijn voor het lijmen bewerkt.