Deze Ringbom Stirlingmotor is gebouwd naar tekeningen uit het boekje
Heissluftmotoren X, Stirling-Baukastensystem, Neckar Verlag, Villingen-Schwenningen, 2010, ISBN 978-3-7883-2611-1
Het is een ontwerp van de schrijver de Zwitser René Schaffer
Dit model stirlingmotortje is van het type Ringbom. Een ringbom is een zgn. "vrije zuiger" stirling, d.w.z. de verdringerzuiger beweegt vrij heen en weer en is niet,
zoals meestal het geval, mechanisch verbonden met de arbeidszuiger. Hierdoor is er minder wrijving en daardoor een betere prestatie.
De lucht in het gesloten systeempje wordt afwisselend opgewarmd en afgekoeld, waarbij de beide zuigers bij overdruk naar buiten gaan en bij onderdruk naar binnen worden geduwd.
De in dit model horizontale verdringer verplaatst de opgewarmde lucht naar het koellichaam.
Bij de teruggaande beweging wordt de afgekoelde lucht weer naar voren verplaatst om weer te worden opgewarmd.
Zoals vaak heb ik in dit ontwerp weer diverse veranderingen aangebracht:
- de arbeidscilinder is gemaakt van brons en de arbeidszuiger van grafiet, een vrijwel onderhoudsvrije combinatie en bovendien wrijvingsarm
- het aluminium vliegwiel bestaat uit drie delen: velg, spakenplaat, naaf met ingelijmde as
- verlengde afzonderlijke lagerbus
- achter in de verdringer is een gaatje van 0,5 mm geboord om de lucht te laten uitzetten
- de isolatie/pakking tussen koellichaam en staander is gemaakt van 1,5 mm karton i.p.v. het moeilijk te verkrijgen Canevasit
- de afdichting van de glazen verdringercilinder gebeurt met een aluminium drukring, met daarin een O-ring
- de brandertuit is van rvs, waardoor oxydatie wordt voorkomen
- een rvs afdekkapje voorkomt watervorming door verdamping van ethanol in de lont, hierdoor is het motortje, ook na een paar weken, direct bedrijfsklaar
Als het modelletje eenmaal is ingelopen is de maximale snelheid ca. 550 omw/min.
Door de massatraagheid van de verdringerzuiger begint deze bij hogere snelheden te haperen als teveel warmte wordt toegevoegd.
Een manier om nu de snelheid te regelen is door het varieren van de vlamhoogte.
De houten voet is gemaakt van notenhout