Stirling Ringbom


Ringbom Stirlingmotor





zuigerzijde achterzijde vliegwielzijde


- Bouwjaar : 10-2011
- Cilinder: brons
- Zuiger: grafiet Ø 12 x 21 mm
- Slag arbeidszuiger: 10 mm
- Slag verdringer: 10 mm
- Vliegwiel: aluminium Ø 84 x 14 mm
- Brandstof: ethanol 96%
- Omwentelingen/min: - ca. 400-550





Deze Ringbom Stirlingmotor is gebouwd naar tekeningen uit het boekje Heissluftmotoren X, Stirling-Baukastensystem, Neckar Verlag, Villingen-Schwenningen, 2010, ISBN 978-3-7883-2611-1
Het is een ontwerp van de schrijver de Zwitser René Schaffer

Dit model stirlingmotortje is van het type Ringbom. Een ringbom is een zgn. "vrije zuiger" stirling, d.w.z. de verdringerzuiger beweegt vrij heen en weer en is niet, zoals meestal het geval, mechanisch verbonden met de arbeidszuiger. Hierdoor is er minder wrijving en daardoor een betere prestatie.
De lucht in het gesloten systeempje wordt afwisselend opgewarmd en afgekoeld, waarbij de beide zuigers bij overdruk naar buiten gaan en bij onderdruk naar binnen worden geduwd. De in dit model horizontale verdringer verplaatst de opgewarmde lucht naar het koellichaam.
Bij de teruggaande beweging wordt de afgekoelde lucht weer naar voren verplaatst om weer te worden opgewarmd.



Zoals vaak heb ik in dit ontwerp weer diverse veranderingen aangebracht:



Als het modelletje eenmaal is ingelopen is de maximale snelheid ca. 550 omw/min.
Door de massatraagheid van de verdringerzuiger begint deze bij hogere snelheden te haperen als teveel warmte wordt toegevoegd.
Een manier om nu de snelheid te regelen is door het varieren van de vlamhoogte.



De houten voet is gemaakt van notenhout






krukasstelsel vliegwiel lagerbus
frontview drukringzitting drukring met o-ring
verbinding grafietzuiger, drijfstang brander







Ringbom-movie






terug naar gallery index model 50
gallery-index-model 50