4-Takt Verbrandingsmotor





vliegwielzijde bovenzicht cilinderzijde



- Bouwjaar : 04-2012

- Zuiger: gietijzer Ø 22,5 x 24 mm
- Slag arbeidszuiger: 22 mm
- Cilinderinhoud: 8,75 cc
- Vliegwiel: brons/aluminium/messing- Ø 120 x 20 mm
- Inhoud brandstoftank: 60 cc ( ca. 30 cc vloeistof)
- Brandstof: Coleman Fuel met ca 1-2% synthetische tweetakt olie
- Voeding: Batterij 1,5 V
- Ontsteking: omgebouwde blokker gasaansteker
- Onderbreking: reedschakelaar met neodyme magneet 8 x 4 mm
- Omwentelingen/min: ca. 400-1200





Deze 4-taktmotor is gebouwd naar tekeningen van Jan Ridders.

Een uitgebreide beschrijving met aanwijzingen voor de bouw en alle instellingen van dit motortje zijn te vinden op bovengenoemde website.
Dit geldt ook voor de beschrijving van de benzinedamp carburateur/brandstoftank en de beschrijving van het miniatuur ontstekingscircuit gebouwd uit een "Blokker" gasaansteker.

Heit kenmerkende van deze motor is de roterende klepdoorn; een gelagerde gedeeltelijk holle as, draaiend in een bronzen zitting.
Deze klepdoorn staat in verbinding met de cilinderkop en dient als inlaat voor de brandstofdamp en als uitlaat voor de verbrandingsgassen.
Samen met het ontstekingstijdstip wordt met deze doorn de 4-takt cyclus ingesteld.

tandriemwiel 36 T

De tandriemwielen zijn zelf gemaakt met behulp van een gedraaid, gefreesd en gehard beiteltje van zilverstaal.
Het aantal tanden bedraagt 36 en 72. Dit betekent dat de hartafstand tussen beide tandwielen verandert en daardoor ook diverse onderdelen moeten worden aangepast.

Omdat er regelmatig bij bepaalde snelheid brandstof uit de luchtinlaat spatte heb ik de luchtinlaat aangepast.

Het ontstekingscircuit is gebouwd uit een "Blokker" eletronische gasaansteker. Het circuit moet enigszins worden aangepast met enkele onderdelen.
De voeding gebeurt met een 1,5 Volt AA batterij. De gescheiden bobinespoel is geïsoleerd met epoxyhars ( Bison Combi-snel).
De bougiekabel is gemaakt van een gestript stukje coax-kabel.
Een volle batterij van een goede kwaliteit gaat behoorlijk lang mee. Oplaadbare batterijen zijn aan te bevelen.

Verder is dit motortje te bouwen met standaard draai- en freeswerk.
Maatvastheid van de onderdelen, nauwkeurig werken en zorgvuldig uitlijnen zijn natuurlijk belangrijk.

De houten voet is gemaakt van coralijn







ontstekingscircuitgeïsoleerde bobinereedschakeling
1,5V batterij/sluiting /schakelaarbougiebrandstof/smering/vultrechter
brandstoftank /carburateuraangepaste luchtinlaaatspan-en geleiderol







Ridders 4-takt movie







model 51 index terug naar Gallery
model 51-index-gallery