Deze
4-taktmotor is
gebouwd naar tekeningen van Jan Ridders.
Een uitgebreide beschrijving met
aanwijzingen voor de bouw en alle instellingen van dit motortje zijn te vinden
op bovengenoemde website.
Dit geldt ook voor de beschrijving van
de
benzinedamp carburateur/brandstoftank en de beschrijving van
het
miniatuur ontstekingscircuit gebouwd uit een "Blokker"
gasaansteker.
Heit kenmerkende van deze motor is de roterende klepdoorn;
een gelagerde gedeeltelijk holle as, draaiend in een bronzen zitting.
Deze
klepdoorn staat in verbinding met de cilinderkop en dient als inlaat voor de
brandstofdamp en als uitlaat voor de verbrandingsgassen.
Samen met het
ontstekingstijdstip wordt met deze doorn de 4-takt cyclus ingesteld.
De tandriemwielen zijn zelf gemaakt met behulp van een
gedraaid, gefreesd en gehard beiteltje van zilverstaal.
Het
aantal tanden bedraagt 36 en 72. Dit betekent dat de hartafstand tussen beide
tandwielen verandert en daardoor ook diverse onderdelen moeten worden
aangepast.
Omdat er regelmatig bij bepaalde snelheid brandstof uit de
luchtinlaat spatte heb ik de luchtinlaat aangepast.
Het
ontstekingscircuit is gebouwd uit een "Blokker" eletronische gasaansteker. Het
circuit moet enigszins worden aangepast met enkele onderdelen.
De voeding
gebeurt met een 1,5 Volt AA batterij. De gescheiden bobinespoel is geïsoleerd
met epoxyhars ( Bison Combi-snel).
De bougiekabel is gemaakt van een gestript
stukje coax-kabel.
Een volle batterij van een goede kwaliteit gaat behoorlijk
lang mee. Oplaadbare batterijen zijn aan te bevelen.
Verder is dit
motortje te bouwen met standaard draai- en freeswerk.
Maatvastheid van de
onderdelen, nauwkeurig werken en zorgvuldig uitlijnen zijn natuurlijk
belangrijk.
De houten voet is gemaakt van coralijn