Uit onderzoek blijkt dat voor ruim tachtig procent van het woon-werkverkeer de afgelegde afstand minder is dan twintig kilometer. Boven de vijf kilometer pakt de grote meerderheid de auto, tot zo'n vijf kilometer is de fiets een serieuze kanshebber. Het resultaat van dat autogebruik bepaalt het straatbeeld. Dagelijks mengt zich langzaam verkeer tussen duizenden auto's op wegen en vele andere straten. Slechts op enkele wegen kan de fietser rijden op een van het autoverkeer gescheiden fietspad. Op andere wegen staat soms een getrokken streep die de automobilist attent moet maken op de mogelijke aanwezigheid van fietsers, maar op een groot aantal straten zoekt de fietser het maar uit. De ervaring leert dat wie daar op de fiets aan het wegverkeer deelneemt, zich bloot stelt aan een flink risico.
Om het gebruik van de fiets te stimuleren moet er flink wat gebeuren. Snelle fietsroutes zijn bedoeld voor het dagelijkse woon-werkverkeer, voor het bezoeken van winkels en school en voor recreatief gebruik. Een hoogwaardig fietsnetwerk, bestaande uit fietssnelwegen moet de positie van de fiets in de ketenmobiliteit versterken. Een comfortabel en veilig fietsnetwerk maakt het fietsers mogelijk ook langere afstanden tot 15 kilometer af te leggen. De inrichting van zo'n fietsnetwerk stelt de nodige eisen, bijvoorbeeld het fietspad ligt vrij of loopt via een parallelweg, fietsers krijgen voorrang op auto's, de snelheid van het autoverkeer op kruispunten is maximaal 30 km, aanbrengen van wegwijzers voor fietsers en grotere rijstrookbreedte. De fietssnelwegen worden duidelijk herkenbaar door een rode asfaltloper.
Bij woningen, bij overstapplaatsen naar andere vormen van vervoer en bij de uiteindelijke bestemming, zoals winkels, bedrijven, scholen, stadhuis, deelraadkantoren ontbreekt het aan goede fietsparkeervoorzieningen. Over de parkeerproblemen van de fiets wordt alleen gesproken wanneer bewoners hun (deel)gemeentebestuur nadrukkelijk vragen om fietsparkeerplaatsen. Een parkeernorm voor fietsen is zelfs nog niet in de maak. Toch is fietsparkeerproblematiek één van de oorzaken van het niet-gebruiken van fietsen in de stad. Het wordt tijd voor gratis bewaakte stallingsruimte voor fietsen in het centrum van de stad. De stallingen en het toezicht worden betaald uit de parkeeropbrengsten. De parkerende automobilist betaalt dus ook voor de parkerende fietser, dus ook voor zichzelf als hij de volgende keer met de fiets komt. In aanvulling op de fietsstallingen worden op verschillende plekken in en bij het winkelgebied een vijfduizend fietsklemmen geplaatst. Een verbod op het elders stallen van fietsen én de handhaving van dat verbod stimuleren het gebruik van die faciliteiten en dragen bij tot een meer ‘geordend straatbeeld’ zonder her en der achtergelaten fietsen.¨ De fietser moet er ook op kunnen vertrouwen dat hij zijn rijwiel terug vindt. Dat vereist de aanpak van fietsendiefstal door onder meer de ontwikkeling en invoering van een elektronisch identificatiesysteem voor fietsen.
Als bus-, tram-, metro- en treinstations voorzien zijn van goede fietsenstallingen, dan leert onderzoek dat er meer gebruik wordt gemaakt van deze vormen van openbaar vervoer. Van alle treinreizigers bijvoorbeeld pakt momenteel eenderde de fiets om van huis naar het station te gaan. Dat leidt ertoe dat bij Amsterdam-Centraal elke dag rond de tienduizend fietsen staan en bij Utrecht-Centraal rond de zevenduizend, bij Rotterdam-Centraal is dat aantal vele malen minder. De gemeente en bedrijven moeten ervoor zorgen dat reizigers niet alleen snel, comfortabel en veilig naar het station en hun werk kunnen fietsen, maar daar vervolgens ook vlot, veilig en netjes hun fiets kunnen parkeren.
Fietsparkeren in winkelgebieden kan in vijf stappen geoptimaliseerd worden. Door het fietsparkeren in winkelgebieden te optimaliseren, kan de autobereikbaarheid verbeterd worden. Volgens het CBS gebruikt 25% van het winkelbezoek de auto, omdat een goed (fiets-)alternatief ontbreekt. Een koopstromenonderzoek in Zuid-Holland laat zien dat van elke tien consumenten twee tot drie de fiets gebruiken voor zowel het recreatief winkelen als de dagelijkse boodschappen. Vier van de tien komen met de auto. De afdeling Decentrale Advisering Detailhandel (DAD) van het HBD heeft een vijfstappenplan fietsparkeren opgesteld, waarmee winkeliersverenigingen hun voordeel kunnen doen. Dit plan bestaat uit de volgende onderdelen: vaststellen hoe groot het probleem is; draagvlak creeren voor het zoeken naar oplossingen; bepalen van concrete beleidsdoelstellingen; analyses maken en oplossingen bedenken; het verkrijgen van bestuurlijke goedkeuring. De vijf stappen bestaan elk uit substappen.De afdeling DAD raadt winkelverenigingen die het fietsparkeren willen oppakken aan het vijfstappenplan te hanteren. Gratis bewaakt stallen verdient de voorkeur, omdat het minder diefstallen betekent en er meer mensen op de fiets komen. Fietsparkeerverboden blijken vaak contraproductief te werken.
13-08-2003
Bron : Detailhandel Magazine nr. 7/8, p. 43, 2,5 p.
Het lijkt wel of niemand de automobilist het slechte nieuws wil vertellen, maar het aantal personenauto's is de grens van negen miljoen gepasseerd. In december 2002 lag het het cijfer op 7,1 miljoen. Per dag komen er 1600 auto's bij, ook al gaat het slecht met de autoverkopen. De totalen worden in september bekend bij het verschijnen van het jaarboek Mobiliteit in cijfers.
De auto-industrie heeft de ontwikkeling voorzien. Met vroeg opstaan komt een forens nog een heel eind, maar bij het binnenrijden of verlaten van een stad kan de auto niet meer meer tippen aan de trein, de metro en zelfs niet meer aan de fiets. Vandaar dat BMW onder eigen naam opvouwbare mountainbikes verkoopt voor in de kofferbak en Land Rover de Moulton, een van de duurste fietsjes ter wereld. De spoorwegen merken ook een verandering in het mobiliteitspatroon: de NS vervoert per werkdag tienduizend vouwfietsen en hun eigenaars. De verkoop van dergelijke fietsjes is sterk gesteden en het imago ervan verandert. Vroeger werd je voor gek versleten als je op een vouwfiets reed, nu ben je gek als je in de file gaat staan. Compacte fietsen beginnen een statussymbool te worden, dankzij vering, laag gewicht, een gsm-houdertje aan het stuur en een forse prijs. In Duitsland, waar dezelfde tendens valt waar te nemen, is gebleken dat er psychologisch gezien een overeenkomst bestaat tussen de auto en de vouwfiets. De auto heeft dezelfde beslotenheid als het eigen huis. De vouwfiets heeft die beslotenheid minder, maar geeft wel eenzelfde onafhankelijk gevoel.
Op transferia staat binnenkort een fiets klaar voor de automobilist die
het laatste traject naar en in de stad per rijwiel wil afleggen. Eerder
al werd het concept Park + Bike met goed resultaat getest bij het P+R
Olympisch Stadion.
'Park en Bike' mikt op drie soorten klanten: de werknemer die niet in
de directe omgeving van het bedrijf kan parkeren, de zakelijke relatie
die voor een afspraak snel de binnenstad in wil en de recreant die de omgeving wil verkennen.
De compact-bike
U ziet ze wel eens rijden, drukke zakenlieden in pak op de fiets, met wiebelende aktentas aan het stuur, klepperende koffer op de bagagedrager of uit de toon vallende rugzak om. De Batavus komt deze zakenlieden tegemoet met de Compact Bike. die heeft een geïntegreerde stuurtas annex rugtas. Deze tas heeft speciale vakken voor laptop, PDA en mobiele telefoon, zodat deze veilig vervoerd kunnen worden. Zijn compactheid maakt hem heel geschikt om binnen te stallen, hij neemt nauwelijks ruimte in.
Verschillende uitvoeringen van de Segway HT
Het lijkt een soort step, maar dan wat geavanceerder. Op maandag 12 december presenteerde de uitvinder, Dean Kamen, zijn voertuig tijdens het ontbijtprogramma Goed Morning America op de nieuwszender ABC. De gebruiker staat op twee naast elkaar geplaatste wielen. Hij valt niet naar voren of naar achter omdat u in balans wordt gehouden door vijf gyroscopen en een aantal bewegingssensoren in de voetplank. Als de bestuurder naar voren beweegt, corrigeert het apparaat deze beweging door wat naar achter te hellen. Het apparaat doet het op elektriciteit en gaat thuis aan het stopcontact voor het vullen van de batterijen aan boord. Daarna rijdt de step bijna 30 kilometer.
Bron: FNV Magazine, oktober 2000,
Bron: Website Gazelle
Op een overdekte fiets naar je werk. En ook nog met elektrische trapondersteuing. Het kan met de Mitka, een elektrische fiets die speciaal ontworpen is voor een reisafstand van 5 tot 20 km. Een opklapbare overkapping biedt bescherming tegen de ergste regen. Gazelle presenteerde het prototype, de Gazelle Eausy E-Glider. Die haalt een snelheid van tussen de 25 tot 35 km per uur bij een afstand van minimaal 40 km. De fiets heeft hiervoor een elektromotor met een vermogen van 400 Watt en een NiMh accu van 36 Volt.
De Mitka kan voorzien worden van bagage units aan weerzijden. De autorit naar de supermarkt kan vervangen worden door een rit met de Mitka. De bagageruimte die nodig is, is bepaald door voor een weekend inkopen te doen bij de supermarkt. De hoeveelheid ingekochte levensmiddelen is vervolgens opgemeten en gewogen.
TNO gaat verder met een driewieler, de Trike. Dat model is voorzien van een kantelmechanisme waardoor het in de bochten een uniek weggedrag heeft. Een driewieler maakt ook een grotere overkapping mogelijk. Een handheld computer fungeert als deashboard en kan via een GPS-systeem ook routeinformatie geven.
Een goede fietsinfrastructuur omvat een netwerk van verkeersveilige en comfortabele fietsroutes in de stad. Die routes moeten alle locaties aansnijden waar mensen vaak willen zijn. In veel steden zijn al fietspaden, maar die vormen nog te weinig een netwerk. Ook de structuur van de fietspaden laat te wensen over. Ze zijn vaak te smal. Elkaar passeren vergt veel omzichtigheid. Scooters en brommers zijn nog steeds niet overal van de fietspaden verbannen. Zij brengen de fietser in gevaar, want hun snelheid is beduidend hoger zodat de fietser de meest kwetsbare van deze twee verkeersdeelnemers is. Bij kruispunten moet de fietser veel meer voorrang krijgen. Nog steeds worden tegel- in plaats van asfalt-fietspaden aangelegd. Bestaande asfalt-fietspaden worden vaak hinderlijk onderbroken wanneer zij dwarsstraten kruisen. De fietser moet dan ineens over hobbelige straattegels. Het onderhoud van de fietspaden laat te wensen over. Voor werkzaamheden van bijvoorbeeld telecombedrijven worden geregeld fietspaden opengezaagd. De gaten worden daarna vaak gedicht met klinkers. Op papier bekommeren beleidsmensen en wegbeheerders zich om een vlotte doorstroming voor álle verkeersdeelnemers. In de praktijk krijgt de auto nog te veel voorrang op het overige individuele verkeer. Veelzeggend is de afstelling van verkeerslichten. Die zijn soms zo afgesteld dat de kans op lange wachtrijen van auto's wordt beperkt. De verkeerslichten zijn niet afgestemd op voetgangers en fietsers. Want vrijwel geen van de in gebruik zijnde verkeersdetectiesystemen (verkeerslussen in het wegdek, radars of camera's) reageert op fietsers of voetgangers. Het is ook steevast de fietser of voetganger die groen moet aanvragen. Drukknoppen voor voetgangers en fietsers worden vaak voorgesteld als een fietsvriendelijke en voetgangersvriendelijke maatregel. In werkelijkheid dienen ze om de wachttijd voor auto's te doen dalen en de capaciteit van het kruispunt te verhogen.
Bij deze stadsfiets ligt het accent volledig op comfort dankzij een lichtgewicht aluminium frame waarop u altijd en overal ontspannen fietst. Daarnaast is een optimale, individuele fietshouding gegarandeerd door de zonder gereedschap verstelbare Switch stuurpen, het nieuwe elastomeer geveerde gelzadel én de comfortabele verende zadelpen! Het damesframe heeft bovendien een ruime en lage instap, dus op- en afstappen is geen probleem. Er is een uitvoering met 4 versnellingen compleet met uniek Shimano Auto-D systeem voor automatisch schakelen en lichtlopende Shimano Auto-L naafdynamo voor automatische verlichting! Kijk, dat is pas ultiem fietscomfort.
Lintech een bedrijf dat in 1997 is gestart met als doel het importeren van speciale fietsen.
De doelgroep is mensen die ondanks een gevorderde leeftijd toch actief
willen blijven. De vraag naar E-fietsen met een extra lage instap kwam/komt steeds vaker voor.
De fiets die Lintech nu levert heeft slechts een instap hoogte van 17,5 cm.