RIVM: de productie van het broeikasgas kooldioxide in Nederland is sedert 2000 gestegen / Europa wil burgers in steden meer betrekken bij de bestrijding van geluidshinder / RIVM: welvaartsgroei nekt milieu /RIVM: De belangrijkste bron van (ernstige) geluidhinder is het wegverkeer. 27% van de inwoners van Nederland ondervindt hiervan ernstige hinder / De luchtkwaliteit langs ringwegen A13, A15, A16 en A20 is zeer slecht. / Het hart van de grotere steden slibt steeds meer dicht met autoverkeer / RPR2010: meer van hetzelfde. Autoverkeer de stad inzuigen, dat brengt geld in de la.

Het Platform Leefmilieu & Mobiliteit (PLM) is opgericht 2 maart 1999. Het secretariaat berust bij Dr. J.C. van Aart en A. Rief, Ing.

Wat bindt de deelnemers van het PLM?

Het PLM vertegenwoordigt bewoners die de nog steeds groeiende automobiliteit in en rond grote steden als Rotterdam zien als een ernstige bedreiging van het leefklimaat in de stad. Naast de gezondheidsrisico's veroorzaakt het autoverkeer in de stad sociale en economische problemen. Wijken die doorsneden worden door drukke verkeersaders vallen in fysiek en sociaal opzicht uiteen in segmenten. Autoverkeer vergt bovendien een groot beslag aan ruimte, leidt tot opstoppingen en ongewenste verkeersdruk op wijken. Het PLM wil door gezamenlijk optreden het bestuur van de (deel)gemeente wijzen op de urgentie van een ander verkeersbeleid in en rond de stad. Het PLM ondersteunt burgers in hun streven om de communicatie met de deelraad en het DB van de (deel)gemeente te verbeteren.
Doelstellingen

De verwachte toename van de mobiliteit vraagt een verkeersbeleid dat op tenminste twee pijlers moet steunen:

  • terug brengen van de intensiteit op toegangswegen zoals de Maasboulevard,
  • tegelijkertijd maatregelen treffen om een snelle en gemakkelijke toegang van mensen en goederen naar de stad te verzekeren.

Het PLM sluit daarmee aan bij de kernpunten in het Nationaal Verkeers- en Vervoersplan van de landelijke overheid dat in 1999 openbaar werd. Dat plan noemt de tijd rijp om het niet-noodzakelijke autoverkeer uit de binnensteden te weren. Tot nu toe is van dat plan weinig terecht gekomen. De huidige praktijk van gemeente bestuurders beperkt zich tot het weren van het autoverkeer. Dat gebeurt vooral door drastische verhogingen van het parkeergeld. Een andere manier is het verminderen van het aantal parkeerplaatsen. Die laatste werkwijze is in de loop der jaren wat gematigd en hier en daar vervangen door het bouwen van parkeergarages. Gemeenten zien het parkeren als een rijk vloeiende bron van inkomsten. Slachtoffer van dit beleid zijn de winkeliers en de burgers. De laatsten mijden de stad, de eersten zien hun omzet terug lopen. Maatregelen die de burger de toegang tot de stad vergemakkelijken blijven achterwege.

Een stad als bijvoorbeeld Rotterdam heeft een merkwaardig plan ontwikkeld. De intensiteit van het autoverkeer op toegangswegen wordt niet terug gebracht, maar verhoogd. Het autoverkeer wordt gebundeld en via een aantal hoofdinvalswegen de stad in geleid, of beter: ingezogen. De gevolgen van dat plan vindt u besproken in de studie Als het getij verloopt in het menu Verkeer > Knelpunten > Struisenburg. Bewoners langs die hoofdwegen, bijvoorbeeld het beruchte 's Gravendijkwaltracee, leven al jaren en jaren in een gebied waar de luchtvervuiling ver boven de norm is.

Strategie

Het PLM voorziet belanghebbenden en belangstellenden van informatie over de gezondheidsrisico's van het autoverkeer, wijst op alternatieven die de bereikbaarheid van de stad vergroten en het leefmilieu verbeteren. In een reeks studies en brieven gericht aan het gemeentebestuur en de deelraad Kralingen heeft het PLM aan haar bezorgdheid uiting gegeven en voorstellen gedaan om de mobiliteit in en rond de stad anders inhoud te geven.

De optie PLM studies onder de menuknop Energie verwijst naar een pagina met een korte verklaring over rapporten die door het PLM zijn samengesteld, bijvoorbeeld de gezondheidsrisico's van lawaai, vervuilende stoffen, de kwaliteit van de rekenmodellen waarmee de mate van milieuvervuiling wordt berekend, de mogelijkheden om het autoverkeer in de stad te vervangen door andere vormen van mobiliteit.

De optie Struisenburg onder de menuknop Verkeer > Knelpunten brengt u naar een overzicht van de situatie in deze wijk en de onderhandelingen van het PLM met het bestuur van de deelgemeente Kralingen-Crooswijk.

De optie Transferia onder de menuknop Verkeer > Maatregelen schakelt u door naar een webpagina die de mogelijkheden van transferia (grote parkeerplaatsen) bespreekt. De optie Transferia onder de menuknop Verkeer > Maatregelen geeft een overzicht van de plaatsen waar transferia gewenst zijn.

Onder Beleid > Kreupele plannen vindt u onder Nieuwe brug een webpagina waar de ongewenste gevolgen van een derde stadsbrug staan vermeld.

Onder Contacten > Bronnen vindt u verwijzingen naar websites rond het thema verkeer.

De webpagina's onder Meetsystemen gaan kritisch in op de kwaliteit van de gebruikte rekenmodellen.