Gemeenten hebben soms grootse plannen om bijvoorbeeld de binnenstad aantrekkelijk te maken voor toeristen en recreanten. Met evenementen en winkelcentra voor funshoppen probeert een gemeentebestuur bezoekers aan te trekken. Een probleem vormt het autoverkeer dat daarvan het gevolg is. Wanneer geen aanvullend beleid wordt ontwikkeld om de toestroom van het gemotoriseerd verkeer af te remmen, wordt het leefklimaat in de stad aangetast door verkeersoverlast, luchtvervuiling, lawaai en parkeeroverlast.
Om de milieubelasting in de stad terug te dringen moet de stroom ongewenst gemotoriseerd verkeer al vóór de invalswegen naar de stad worden opgevangen. Dat kan door bij rondwegen grote transferia (4 tot 5000 parkeerplaatsen) aan te leggen. Op de snelwegen worden de transferia aangekondigd door middel van 'drips', dynamische reisinformatie-panelen, die boven de rijbaan worden aangebracht. Vanaf de snelweg moet de automobilist zonder oponthoud door stoplichten en omleidingen het transferium kunnen bereiken.
Uitgangspunt bij het terug dringen van het ongewenste autoverkeer is dat transferia een alternatief zijn voor het laatste stukje van een autorit naar de stad. Parkeren op het transferium en verder met het openbaar vervoer of de fiets, moet sneller en goedkoper zijn dan de rit per auto naar de stad. Vanaf een transferium moet elke reiziger, automobilist of treinreiziger, snel en comfortabel het centrum of andere delen van de stad kunnen bereiken. Trams, bussen, fietsers krijgen zoveel mogelijk een vrije baan en voorrang op de stadswegen. Gebruikers van het transferium hoeven niet in regen en wind te staan, maar kunnen meteen in de bus gaan zitten. Want op het transferium staat altijd een bus, tram, metro of ferry klaar.