previous.png

Het Platform Leefmilieu & Mobiliteit (PLM) stelt rapporten samen over de milieubelasting door het autoverkeer. Het Platform bespreekt ook alternatieven voor de nog steeds groeiende automobiliteit in en rond Rotterdam. Met een rechter muisklik op de naam van het rapport verschijnt een venster waarmee u het rapport kunt downloaden.De hier genoemde nota's en andere zijn ook te bekijken en/of te downloaden via de Downloadtabel.

Rotterdam heeft een merkwaardig plan ontwikkeld. De intensiteit van het autoverkeer op toegangswegen wordt niet terug gebracht, maar verhoogd. Het autoverkeer wordt gebundeld en via een aantal hoofdinvalswegen de stad in geleid, of beter: ingezogen. De gevolgen van dat plan vindt u in deze studie Als het getij verloopt in het menu Verkeer > Knelpunten > Struisenburg. Bewoners langs die hoofdwegen, bijvoorbeeld het beruchte 's Gravendijkwaltracee, leven al jaren en jaren in een gebied waar de luchtvervuiling ver boven de norm is.

In het rapport Boulevard of Verkeersriool heeft het Platform een blauwdruk ontworpen om de mobiliteit in Rotterdam op andere manieren ruimte te geven dan met de auto. De Maasboulevard dient als speerpunt voor een ander, integraal verkeersbeleid.

Een klik op de hyperlink van een artikel opent het artikel in het bovenstaande leesvenster

Het in december 1999 verschenen rapport Leefmilieu op en rond de Maasboulevard gaat in op de schadelijke effecten van uitlaatgassen en de (on)betrouwbaarheid van de computermodellen waarmee in Rotterdam de luchtvervuiling en de geluidbelasting worden berekend. Koolmonoxide (CO), Vluchtige Organische Stoffen (VOS), en fijn stof (PM10) worden vooral binnen de bebouwde kom uitgeworpen. De oorzaak is het vele optrekken en afremmen en het rijden met een nog koude motor. Bij een koude motor werkt de katalysator nog niet. Stikstofoxiden ontstaan vooral onder invloed van een hoge motortemperatuur.

Het PLM heeft wethouders en raadsleden herhaaldelijk gewezen op de overlast van het autoverkeer in de stad.

In de nota Goederenvervoer in en om Rotterdam pleit het PLM voor een trendbreuk in het huidige vervuilende wegtransport en noemt alternatieven die het huidige vervuilende wegtransport in en rond Rotterdam kunnen terug dringen.

Naar aanleiding van de Ontwerp Structuurnota van de gemeente Rotterdam pleit het PLM in deze nota RPR2010: een Structuurnota gevangen in een knellend Verkeersbeleid voor een trendbreuk in het mobiliteitsbeleid van de Gemeente Rotterdam.

In juli 2001 maakt de gemeente plannen voor het Knooppunt Kralingse Zoom bekend. Helaas hebben die plannen veel weg van een gemiste kans voor open doel. Deze nota Transferia: bouwstenen voor een mensvriendelijke stad gaat in op de waarde van transferia en neemt de maat van de plannen voor het Knooppunt Kralingse Zoom.

De gemeentelijke nota's over het parkeerbeleid maken duidelijk dat regulering van parkeren zich bevindt in het spanningsveld tussen enerzijds het creëren van een aantrekkelijk parkeeraanbod om het binnenstadbezoek te stimuleren en de binnenstadseconomie te versterken en anderzijds het beheersen van autostromen in en naar het centrum. In het rapport Parkeerbeleid wijst het PLM op de tegenstrijdigheden in het gevoerde beleid en op mogelijke oplossingen.

Het PLM heeft in de praktijk ondervonden dat de manier van discussiëren van veel politici het voor de burger niet gemakkelijk maakt zich in de politieke arena te begeven. Burgers die tijdens inspraakavonden vragen stellen en duidelijke antwoorden wil hebben, kunnen hun voordeel doen met een aantal handgrepen om afweerargumenten, imponeergedrag, standaardjargon en omzeilende uitspraken te doorbreken. Zie daarvoor deze webpagina.