ZOEA 1 Scheveningen, 2 aug 97
Beste allemaal,
Eindelijk zijn we dan toch vertrokken en hebben de eerste 28 mijlen onder ons door laten glijden. Een klein stukje varen met een lekker windje N/W 3 tot 4 en een zonnetje zorgen ervoor dat we weer een beetje tot rust komen. De drukte van de afgelopen dagen glijdt zo langzamerhand een beetje van ons af. Het was een enerverende ochtend met al die uitzwaaiers op de pier en ik had dan ook mijn zonnebril nodig om de traantjes te verbergen. Ook hier in Scheveningen hebben we nog bezoek gehad van PE1RPS die ons nog even een goede vaart kwam wensen. Morgen hebben we een langere tocht gepland van ongeveer 105 mijl naar Oostende. Opnieuw een prima weersverwachting, dus hopen we morgen de tweede uitzending te maken vanaf Belgische bodem. Tot dan.
Groeten van de bemanning van de Zoea. PA3HDE

Zoea.2 Krijgsraad
Beste allemaal,
Een bericht vanuit Oostende. De tocht hiernaartoe verloopt voorspoedig. Plat voor het laken om in zeiltermen te blijven en een windkrachtje 3 uit oostelijke richting zorgt ervoor dat we behoorlijk schommelen en met de motor erbij varen we de wind dood. Het grootzeil als steun om het slingeren te beperken. Bij nader inzien
vertoont het grootzeil toch wel enkele gebreken. Bij de zeillatten vormt zich een vouw. Waarschijnlijk te korte zeillatten. Ook heeft het achterlijk een zwaarder bindsel nodig om het strakker op de giek te krijgen. Gelukkig kunnen we rond 15.00 uur de motor uiTzetten en op de genua en kotterfok verder. Wat een rust! We schommelen nu wat meer maar de stuurautomaat houdt prima koers. Glen heeft de parameters wat veranderd zodat zij niet meer zo zenuwachtig reageert.
Inmiddels hebben we ontdekt, wij zeilen nu pas weer voor het eerst dit seizoen, dat we binnen en buiten nog de nodige klussen hebben. Op dek missen we de neerhouder en bulletalie en ook binnen staat nog niet alles zeevast. Rond 20.15 uur varen we de pieren van Oostende binnen. De Northsea Yacht Club is vol dus meren we een stukje verder af bij de Royal Yacht Club Oostende ,RYCO, af. Vanavond krijgsraad of breving.
Groeten, PA3GUE, PA3FIX de PA3HDE.

Zoea.3 Ziekenboeg
Beste allemaal,
Pierrot, de havenmeester, heeft gisteren de tankwagen besteld en vanmorgen zat er weer 400 liter sap in. De tankwagen stond zo'n 10 meter boven ons op de kaai en met het beklimmen van de glibberige trap verdraaide Glen zijn knie. Even later brak er een stuk vulling door een overheerlijk zwart-op-wit balletje, maar dat zou alleen nog maar het begin zijn. Rond 09.00 uur proberen we Paul PA3GWQ in Griekenland te bereiken, maar helaas. We liggen voor de 20 meterband niet echt in de goede hoek. Het gaat hier trouwens met geen enkele frequentie. We gaan vandaag de stad in voor een lekker visje en wat mossen. Na een fikse wandeling en 5 kg schelpen heeft Glen toch echt een steunverbandje om zijn geblesseerde knie nodig, want het buigen en strekken doet hem behoorlijk pijn. Ook het meegebrachte harinkje is hard en kan toch echt niet op tegen onze eigen IJmuidense jonge. Tot overmaat van ramp begint hij 's-avonds te klagen over een stijve nek. Met een paar paraceta-molletjes en een warme sjaal zit onze kapitein nu behoorlijk in de lappemand. Maar eens kijken wat een goede nachtrust ons morgen opnieuw brengt.
Groetjes van Glen, Koen en Margriet.De PA3HDE

Zoea.4 Olie 6 augustus 1997
Beste Allemaal,
Nadat we een dagje zijn blijven liggen i.v.m. de gezondheid van de kapitein, een zetpil doet wonderen, dan toch eindelijk het zeegat van Oostende uit. Na de gebruikelijke inspectie bleek dat de stuurboordstank lekte. Met nog geen 5 mijl uit de kust moesten we weer terug. Na een grote schoonmaak en alle bouten aangedraaid te hebben konden we omstreeks. 14.00 uur weer vertrekken. Weinig wind dus motortje aan met de genua erbij om toch nog het idee te hebben dat we een "zeil"schip hebben. Met een 270 graden koers naar Dover en eventueel verder langs de kust naar Brighton. Een totaal van ongeveer 125 zeemijlen. Een aantal onverlichte boeien bij de ondiepte genaamd "Royal Souvereign" zorgt voor extra oplettendheid, maar met een radar aan boord kan het eigenlijk niet misgaan. Na ongeveer 19 uur op zee lopen we de haven van Brigthon binnen. Een borreltje om Koen zijn aankomst in Engeland te vieren, hebben we welverdiend en daarna voor een paar uurtje de koffer in. De PA3HDE

Zoea.5 Muis 7 augustus 1997
Beste allemaal,
Het tukje van Koen werd wreed verstoord door een muis of ratje? Na een nacht niet geslapen te hebben heeft hij misschien last van hallucinaties? De hondekooi wordt aan een uitgebreide inspektie onderworpen, maar wij vinden niets. Waar is de verstekeling gebleven? Met zo'n grote voorraad aan proviand is het voor hem/haar prima toeven aan boord. Hoe is hij aan boord gekomen, maar beter gezegd hoe krijgen we hem er weer af. Wie weet is het wel een zij en als dan nog zwanger is krijgen we er nog een aantal speelkameraadjes bij. In de nacht werd zij wederom gesignaleerd door Koen, maar dit maal op de kaartentafel. We zullen vanavond een valletje voor onze gast klaarzetten. In Engeland heb je poundjes nodig dus wij op zoek naar zo'n hole in the wall. Helaas werkte bij deze Barclay-automaat geen enkel pasje. Geen Visa-, Master- of Maestrokaart. Ik kan me niet herinneren dat we daar de vori keer problemen mee hadden. Na informatie ingewonnen te hebben bij de Marina Office gingen we op weg naar het centrum. Een 20 minuten wandeling bleek wel bijna een uur te zijn. Zo blijf je in conditie. Het postkantoor stond in de steigers, maar na de eerste schok bleek hij gelukkig wel open te zijn en met het ouderwetse systeem van een cheque lukte het wel. Vanavond even rond de tafel voor de trip van morgen uit te zetten. Waarschijnlijk de Hamble River even voorbij Southampton. Tot morgen. De PA3HDE groet u allen ook namens Glen en Koen.

ZOEA.6 / Solent vrijdag 8 aug 97
Beste allemaal,
Vandaag een trip van Brighton naar de Hamble River (nabij het eiland Wight en de plaats Southampton). Je moet hier goed om hoog en laag water denken, want dat scheelt heel wat mijltjes stroom mee of tegen. Met onze 86 PK motor kunnen we er wel tegen in, maar waarom zou je niet gebruik maken van moeder natuur. Momenteel is het erg mistig. Het weerbericht voorspelde : Visability - Moderate with Fog Patches, dus wederom de radar standby. Het is windkracht 00, maar dat kan ook komen door het regiment spinnen aan boord die de windmeter als tijdelijke behuizing hebben uitverkoren. Ik zie, ik zie wat jij niet ziet. Nu, wij zien dingen die er niet zijn, na steeds maar opnieuw de zee af te turen naar de boeien die er zouden moeten staan. Bij het aanvaren van the Solent begint het al aardig druk te worden en is de mist t.g.v. het aanwezige land bijna geheel verdwenen. Het zijn de laatste dagen van de Cowes-week. Ter hoogte van dit plaatsje hebben we al heel wat wedstrijdvelden gekruist. Het is een volijk gezicht al die zeilende scheepjes. De Hamble River ligt vol met moorings en pontoons maar die zijn allemaal private property dus meren wij af bij een peperdure marina, want de prijzen zijn hier schrikbarend. 70 tot 80 Nederlandse Florijnen is heel normaal. De PA3HDE

ZOEA.7 / Fastnet / zaterdag 9aug97 Hamble River - Poole
Beste allemaal.
Vanwege het tij kunnen we pas laat vertrekken, zo rond 15.00 uur Nederlandse tijd. Daarom nog maar even een wandeling door het graafschap Hampshire. Het landschap is ongerept met hier en daar leuke cottages. Hamble village zelf is een gat. Een paar winkeltjes en een kruidenier, waar de prijs 2 maal over de kop gaat in vergelijk met Nederland. Op de terugweg plukken we langs de kant van de weg wat bramen van de Bramble en dat is een welkome variatie voor op het menu. Wederom komen we op the Solent terecht en het ziet er wit van de zeiltjes. Ook behoorlijke racers. Het blijkt vandaag de start van de Faset-race te zijn. Wij zijn de smalle vaargeul met de "Needles" (de bekende naalden in zee) aan bakboord al geruime tijd gepasseerd als de grote jongens ons met een bloedgang aan de wind oplopen. De zeilen staan snaarstrak en bijna de gehele bemanning hangt met de benen buitenboord. Ze lopen makkelijk 25 graden aan de wind met een snelheid van zeker 10 knopen. Een magnifiek gezicht. Wij buigen af naar stuurboord. en zij vervolgen hun tocht naar de Zuid-west punt van Ierland naar de Fastnett Rock die gerond wordt en weer terug naar the Solent eventueel tussen de Isles of Scilly en Land's End door of eromheen naar gelang hun strategie. Voor deze schepen een tocht van ongeveer 36 uur. Wij lopen Poole binnen. Een wirwar van boeien die diverse ondieptes bebakenen. Wederom gaan we niet aan een mooring maar meren af aan de main guai en gaan langzij een grote tweemaster de "Ocean Youth Club" waar in de loop van de avond zo'n 17 kinderen, in de leeftijdsgroep van 12 tot 16 jaar, aanmonsteren voor een weekje zeilen. Wij ga nog even de kant op. Het is zaterdagavond en men komt van heinde en verrre om hier een "Lager" (een potje bier) te drinken. Een gezellige afsluiting van een wederom geslaagde dag. De PA3HDE

Zoea 8 Dartmouth / 11 augustus 1997 / 04.19 uur zulu
Beste allemaal,
We zijn een dagje blijven liggen in Dartmouth. Het is een schattig plaatsje. In de Shell almanak staat dan ook:"Terugkomend van een reis vanuit den vreemde, vraag je jezelf af waarom je ooit weg bent gegaan, want er bestaat geen mooiere haven dan Dartmouth. De begroeide en beboste rotswanden, zelf een kleurmengeling van bruin - grijs en wit, daarbovenop het mooie frisse groen van de bomen en de weilanden. Hier en daar een huisje er tussenin. Ook aan de monding van de rivier Dart nog overblijfselen van eeuwenoude kastelen. Vergane glorie, maar wat er is wordt goed onderhouden. Wij liggen in het gedeelte waar de beide zijden van de rivier omsloten worden door volgebouwde hellingen. Allemaal huisjes, soms in een rijtje, maar meestal solitair met een bepaalde afstand boven elkaar zodat men een prachtig uitzicht heeft over de baai. Een kakofonie van kleurtjes, maar favorie is toch wel mint, zalm en zacht-geel. Daartussen iets hoger gelegen bevindt zich Brittannia Royal Naval College. Wij komen net terug van een wandelingetje heuvelopwaarts en het was een leuk gezicht om de ZOEA zo alleen voor anker te zien liggen. Vandaag maandag dus ik ben en blijf volhouden aan tradities. Wassen! Wat een verademing vegeleken met de vorige reis. Alles is de wasmachien en laat maar lekker draaien. Als afsluiting van de dag een barbecue. Morgen richting Fallmouth. Groetjes van Glen en Margriet.De PA3HDE

Zoea 9 Fallmouth 12-13-14 augustus 1997
Beste Allemaal,
Wederom een zeilloze dag en een hobbelige zee dit keer. Overfalls staat op de kaart. Wat het precies is weet ik niet, maar het zal wel te maken hebben met stroom, wind en het getij. Het weer is aan het veranderen en terwijl jullie zitten te puffen in de achtertuin hebben we een sweater nodig. Voordat we Fallmouth binnenlopen begint het te regenen en eenmaal aan een mooring (boei) afgemeerd plenst het. De volgende dag komt de Customs (douane) aan boord en heeft belangstelling voor wapens, drugs, dieren en porno. Vroeger stond ook alcohol en sigaretten op hun lijst maar dan zijn ze dag en nacht in de weer met die jachtjes. We gaan de kant op om de terugreis van onze vriend te regelen. Als hij aan de aardige dame achter het loket vertelt dat hij hier 50 jaar geleden gelegerd was staat ze op en roept: "Finally I found my Daddy" Typisch Engelse humor. In the Chain Locker pikken we 's-avonds een paar pinten met vrienden. De bel voor de laatste ronde gaat voor ons op een belachelijk tijdstip 23.30 uur en met de rubberboot gaan we weer terug naar de ZOEA. Just one nigthcap en dan het bedje in. Ringgg! Om 05.15 uur gaat de wekker. Met de trein vanuit Fallmouth naar London en dan via de tunnel naar het vasteland. Wij zijn weer alleen en treffen de voorbereidingen voor de oversteek naar La Coruna (Spanje).
Groeten Glen en Margriet. De PA3HDE.

Zoea 10 Positie 17-08-79 / 03.30 uur N 46.34.72 - W 07.04.42

Hallo allemaal.
Hier weer een levensteken vanaf de Zoea.
Vertrek Falmouth op 15 augustus rond 14.30 uur

Hier volgt de gevaren route tot nu toe: Logfile

datumtijdNoordWestMijlen te gaan
15/8 14.30 N 50.08. W 05.03. 460
16/8 01.35 N 49.15. W 05.47. 365
16/8 03.45 N 49.05. W 05.53. 348
16/8 18.25 N 47.30. W 06.41. 256
17/8 01.15 N 46.47. W 06.58. 211


Alle weerplaatjes zijn gemaakt dus na water en diesel getankt te hebben zijn we klaar voor de start. We hebben te maken met een groot hogedrukgebied dat zich maar nauwelijks verplaatst. Niet een noemenswaardig gebied in de beurt dus drukverschillen zijn er nauwelijks. Conclusie; geen of weinig wind. We gaan onze tijd nu een beetje indelen. Wachtlopen moet hier zeker gebeuren, want het lijkt de Kalverstraat wel. Veel vrachtschepen om ons heen en vissersboten. We hebben tot 03.25 uur licht van de wassende maan, daarna verdwijnt hij als een rode wazige bal in zee en wordt het donker en dampig om ons heen. Met alleen het licht van
de sterren varen we verder in zuidwestelijke richting. Einde van mijn wachst, ik ga mijn mandje in. Drie uurtjes op, drie uurtjes af. Rond 10.30 uur het ontbijt (zaterdag) met een lekker bakje koffie. We worden verwelkomd door een school bruinvissen die om de boot springen en door de boeggolf duiken. We hebben op onze vorige trip meerdere malen dolfijnen gezien, maar het is en blijft een fantastisch gezicht. We motorsailen nu al vanaf het vertrek. Het schiet wel lekker op en zo
langzamerhand hoor je het gebrom ook niet meer en anders zetten we een cd-tje van Riverdance op. Een stipje op de radar. Een Schip over bakboord op 7.22 mijl.
Even buiten kijken of ik al een een lichtje zie. Ja luitjes ik moet weer aan het werk. Tot de volgende keer. De PA3HDE.