ZOEA 51 PUERTO CALERO (LANZAROTE) 19 t/m 22 okt
Beste allemaal,
De haven met de "gouden" bolders, goed voor 250 schepen, is bomvol. We kunnen wel langs de kademuur voor de eeste nacht. Ook hier zijn ze druk bezig de pier te verlengen. Het groene licht van het havenhoofd verhuist niet mee, dus als je hier 's-nachts binnenloopt beland je op de keien. Vanmorgen zijn de werklui al vroeg aan de gang en de trucks rijden af en aan. Een vorkheftruck goochelt met dikke brokken hout van 1 bij 1 m en rijdt vlak langs de ZOEA. We moeten hier weg. Na veel smeken versieren ze een plekje voor ons. Het is een mooie haven. Het liggeld is maar 2200 Pts per nacht inklusief water en elektriciteit. Dat is niet duur. Het enige nadeel is dat de marina in de middle of nowhere is gebouwd. Un supermercado pequeno en wat eettentjes. Alle andere winkeltjes van het complex staan leeg. Het is ruim 3 km lopen over een zeer stoffige weg naar het dichtsbijzijnde dorp. De "snelweg" gaat eerst landinwaarts, dus zonder lift ben je zeker een uur onderweg. Voorlopig hebben we alles nog aan boord. Met de stekker in de wal kunnen we weer wat onderhoud plegen aan 't schip. We ontmoeten hier ook andere zeilers, Denen, die bij ons een jenevertje drinken. Het is heel gezellig totdat we een schip die haven in zien komen die in volle vaart tegen een boot aanknalt en vervolgens naar de andere kant schiet en ook daar nog een aantal boten ramt, waaronder de boot van onze Deense vrienden. Paniek ! Hekstoel in elkaar. Het valt nog mee, maar een Finse boot heeft 2 gaten in de romp. Dit alles door het breken van een gaskabel. Gelukkig geen persoonlijk letsel, maar toch een hele vervelende geschiedenis. Het zal je boot maar wezen. Groetjes Glen en Margriet a/b ZOEA De PA3HDE.

ZOEA 52 LAS PALMAS - GRAN CANARIA 23-24 OKT
Beste allemaal,
De wind bevindt zich na wat verschuivingen van hoge- en lage drukgebieden weer in de goede hoek. Noord-noordwest. Een knoop of 10. Onder invloed van de eilanden kunnen we het eerste stuk zeilen, daarna valt onze meter naar 3,7 kts. Met een geweldig gerinkel in de stille nacht loopt de molen af. Een kanjer van een vis aan de haak. De hengel staat als een hoepel. Natuurlijk weer als Glen ligt te ronken. Door mijn geschreeuw staat hij binnen een seconde naast me. Plotseling zwiept de hengel weer in de normale stand. Deze gigant is te zwaar voor onze lijn en hij verdwijnt in de diepte met ons aasje en voorloop. Einde oefening. Het zit ons niet mee. Of ze springen vlak voor ons neus van de haak, of halverwege bij het binnenhalen. Het is 95 mijl varen naar Las Palmas. We zijn rond 13.00 uur vertrokken. We liggen nog een uurtje te drijven om niet in het donker binnen te lopen. Op zo'n 30 mijl afstand zien we de lichten van het eiland Gran Canaria en de vuurtoren van "La Isleta". Jeetje wat is het hier veranderd. Er zijn allemaal nieuwe steigers bijgekomen en men is nog steeds aan het uitbreiden. Zes jaar geleden had een enkele Spanjaard een jacht, nu ligt de haven er vol mee. Ook veel buitenlandse schepen die meedoen met de ARC-race. Er liggen wel 25 jachten voor anker. Het wordt ieder jaar drukker. We zijn benieuwd hoe het op de andere eilanden zal zijn. Nu even het slaapschema bijwerken en vanmiddag maar even de stad in.
Groetjes Glen en Margriet Krab. PA3HDE.

ZOEA 53 PUERTO DE LA LUZ - LAS PALMAS 25 T/M 30 OKTOBER
Beste allemaal,
Even een verhaaltje over de haven van Las Palmas "Puerto de la Luz". Als je 's-avond binnenloopt is het lastig want het is met recht een "Haven van het licht". Het begin van de week lagen we met ongeveer 20 boten voor anker. Dat is inmiddels al opgelopen tot een kleine 40. Dat heeft een reden, maar daarover later meer. Het is geen pretje om hier te liggen. Met een bepaalde wind lig je hier aardig te wippen. Ook als de draagvleugelboot net even te vroeg full-speed de haven uitgaat of zich te snel laat zakken bij binnenkomst. Dat veroorzaakt enorme golven. Voor ons, voor anker liggend, geen pretje, maar de aan de steigers afgemeerde bootjes knallen van stuur- naar bakboord. Meestal 2 keer, omdat de golf doodloopt op de kade. Menige zalingen zijn al tegen elkaar aangezwiept, met als gevolg een behoorlijke schade. Ook de nieuwe drijvende steiger die hier in een hoek geplaatst is, gaat als een harmonika op en neer en schept zelfs water!! Vandaag is het rustig, maar nu dobberen we weer in een enorme plas olie. Het spuitbedrijf in de industriehaven heeft flink werk. Er staan heel wat boten op de kant of in dok. De nevel droogt al in de warme lucht en komt als een film op het water te liggen. Milieu? Wat is dat? Nog nooit van gehoord. Toch heeft zo'n grote haven wel zijn leuke kanten. Je ziet hier de meest vreemde vaartuigen binnenvaren van uiteenlopende nationaliteiten. Ook het bekijken van sommige "Yachties" is gewoon al leuk. Zo ligt er een Engels jacht, ik zal de naam maar niet noemen, die in vol ornaat met z'n vieren in het bijbootje stappen. "In vol ornaat" bedoel ik met zwemvest om, om de 100 meter te overbruggen die de boot van de steiger scheidt. Tergend langzaam op de stationaire stand. Het is een komisch gezicht. Ook wij gaan boodschappen doen en met 15 PK vliegen we over het water. Groetjes Glen en Margriet a/b ZOEA.

ZOEA 54 EL CORTE INGLES - LAS PALMAS 25 T/M 30 OKTOBER 1997
Beste allemaal,
Las Palmas heeft dan wel een vieze haven, maar daar staat wel tegenover dat het de mooiste winkels heeft. "El Corte Ingles" is HET warenhuis. Daar kan onze Bijenkorf qua oppervlakte en kwaliteit niet aan tippen. Bijna alles te koop, maar er hangt wel een prijskaartje aan. Geen probleem, want er zijn in deze enorme stad genoeg andere winkels. Ook tienda's maritima of deportivo met een redelijke sortering op botengebied. De supermarkt "Cruz Major" heeft alles wat we nodig hebben. Een Nederlands biertje met de naam "Rider" voor maar 37 Pts. Ook een blikje cola voor maar 45 van die kromme dingen (deze week oferta=aanbieding). Slepen met de boodschappen is niet nodig. Ze brengen het bij de haven of je neemt voor een klein bedrag een taxi. Dan weet je zeker dat het de juiste boodschappen zijn en hoef je niet uren te wachten op de vrachtwagen. De meeste spulletjes zijn weer in de bakken of onder de vloer opgeborgen. Je hebt voor een oversteek van 3 weken en een verblijf van ongeveer een week op de Kaap Verden toch wel heel wat in te slaan. Dieselolie is het enige wat we daar zullen kopen. Toendertijd werden de produkten op het land bemest met menselijke uitwerpselen en daar kunnen onze darmen toch niet echt goed tegen. Er schijnt hier ook een prachtige Mercado Municipales te zijn. Daar gaan we dus nog even naar op zoek. Glen komt net terug van visles gegeven door Kees onze Nederlandse Canadees. Ik sluit dus af. Groetjes vanaf de ZOEA.

ZOEA 55 SPAANSE KROON 1 - LAS PALMAS - 28 okt 97
Beste allemaal,
Door een overheerlijk zwart op wit balletje is er een groot stuk van Glen zijn kies afgebroken. Met koude en warmte begint hij op te spelen, dus wordt het tijd voor een bezoekje aan de tandarts. Op advies van een andere yachty gaan we naar "Clinica Dental" van Mario Valenciano. Een balzaal van een wachtkamer met de tv op de hoogste stand. Als Glen na een uurtje verzocht wordt om binnen te komen ziet hij vier behandelstoelen met alles er op en eraan. Buiten de tandarts lopen er nog vier assistentes rond en een mondhygieniste. Na controle blijkt er nog maar een wandje van de kies overeind te staan. Een vulling is daarom niet raadzaam.Glen krijgt een echte Spaanse kroon. We kunnen de volgende dag al terugkomen voor de noodkroon. Helaas hebben ze geen water en het duurt twee uur voordat de loodgieter er is. Ach we hebben de tijd. Het gaat hier allemaal veel relaxter. Eerst reinigt de dame in het wit zijn gehele gebit. Daarna is de tandarts aan de beurt. Alles gaat uiterst zorgvuldig en men neemt hier nog de tijd voor de patient. Glen moet zelfs vier keer happen. Maandag of dinsdag komt de echte Spaanse kroon. We zullen dus nog even in de olie moeten blijven dobberen. Een voordeel heeft het wel. De olie heeft onze groene baard in zijn geheel vernietigd. Groetjes vanaf de ZOEA van Glen en Margriet

ZOEA 56 SPAANSE KROON 2 - LAS PALMAS 1 nov 97
Beste allemaal,
We liggen ook nog te wachten op een andere Kroon. Hoy esta una fiesta y todo esta cerrado. Vandaag is het feest en alles is gesloten. Er wordt een regatta georganiseerd en prinses Elena met haar kersverse echtgenoot brengt een bezoek aan Puerto de la Luz. De hele haven heeft een metamorfose ondergaan. Er zijn talloze palmen geplaatst in prachtige bakken. De gaten in de weg worden dichtgesmeerd en de putdeksels zijn allemaal blauw geschilderd. Het strand is schoongeveegd en ontdaan van de Afrikaners die hier onder de op schragen staande kleine houten vissersbootjes slapen met een stukje karton als afscherming. De kademuur en trap zijn vergeven van de urinestank en de uitwerpselen liggen overal. De hogedrukspuit heeft de stank helaas niet kunnen verdrijven. Ook wij mogen al dagen geen gebruik maken van de steiger om je bootje aan te leggen. Iedereen wordt weggestuurd en vandaar dat het aantal voor anker liggende boten met de dag groeit. Veiligheids overwegingen? Alles moet in ieder geval wijken voor dit evenement. Het is een slechte zaak om deze regatta tegelijkertijd met de ARC race te organiseren. De 200 boten die daar aan meedoen kunnen dus lang niet allemaal aan de andere steigers liggen. Daar betaal je dan 300 pond sterling voor!! Ook wij hebben al meerdere malen voor een gesloten hek gestaan nadat we rond 20.00 uur bepakt en bezakt uit de stad terugkwamen. In de zeilerswereld zakt het imago van deze stad naar het nulpunt. Fiesta? Feest? Tot op heden hebben we er nog niets van gezien. Dan kunnen wij Hollanders het stukken beter. Groeten vanaf de ZOEA van Glen en Margriet.

ZOEA 57 "ZEILEN" IN DE CANARIES DEEL 1 - 4/5 NOVEMBER 1997
Beste allemaal,
We worden wakker van het Spaanse volkslied. Elke ochtend en avond bij het hijsen en strijken van de vlag schalt de muziek over de baai. We willen vandaag vertrekken naar Tenerife. Het 48 uur prognose weerplaatje geeft NO 25 knopen. Rond 22.00 uur zakt de wind af en besluiten we alsnog om er vandoor te gaan. Het eerste stuk, we gaan boven Gran Canaria langs, is geen enkel probleem. Tussen de eilanden gaat het wat harder waaien. Het ventura-effect speelt hier een grote rol. De wind wordt als het ware door het kanaal gestuwd, een versmalling, vandaar die windversnellingen. Dat kan al gauw zo'n 2 tot 3 knopen schelen. Rond 10.00 uur komen we de baai van Abona binnen. Het waait ook daar inmiddels pittig. De windbaron levert meer dan 50 Ampere. We moeten hem uitschakelen anders lopen de accu's over. Bovendien klapt hij om en gaat horizontaal draaien. Tegen de avond krijgen we toch de verwachte NO. We bevinden ons aan lager wal. Als nu het anker losslaat liggen we op de rotsen. We besluiten om naar Los Christianos te gaan aan de zuidwestkant van Tenerife. Een beter bescherming tegen deze wind. Het wordt een monsterlijke tocht. Tot aan de zuidpunt gaat het nog redelijk. Daarna 30 tot 38 knopen wind recht er tegen in. We draaien om het eiland en de wind draait mee. We gaan maar 2 hooguit 3 mijl per uur, want door de brekende golven wordt onze snelheid afgestopt. Het lijkt wel een kermis attractie. Wie wil er een gratis ritje? In de nacht zien we tergend langzaam de lichtjes van Los Christianos dichterbij komen. Het valt niet mee om daar de rode van de pier er tussenuit te halen. De radar is wat dat aangaat zijn geld in goud waard. Ook hier liggen de boten nog te hobbelen. Het grote schip van Allard ligt aan de kade en met flinke stootwillen en lange lijnen liggen we hier veilig voor de nacht. We schommelen nog wel wat heen en weer maar de zalingen kunnen elkaar niet raken. Verder zijn de dames allebei stevig gebouwd dus zal het wel loslopen. Nog "even" een biertje in de kuip om onze belevenissen even te vertellen. Groeten vanaf de ZOEA.

ZOEA 58 "ZEILEN IN DE CANARIES DEEL 2" - 6 NOVEMBER 1997
Beste allemaal,
Na 4 uurtje slapen, het was wel erg gezellig afgelopen avond, beginnen we aan de tocht naar Los Gigantes. We willen graag in een marina liggen als de familie aan boord komt. Los Christianos is wel een leuk plek, maar de ankergrond is bar slecht. Vermoedelijk niet meer dan 1 meter zand op de rotsachtige bodem. Met een draaiende wind slipt je anker onophoudelijk met alle gevolgen vandien. De geschiedenis herhaalt zich. Opnieuw een goede start, maar als we meer noordelijker komen trekt de wind weer aan. De golven zijn in een mum van tijd weer hoog en onstuimig. Lekker zeilen in de Canaries is er dus weer niet bij. Een boerderijtje lijkt me op dit moment toch wel ontzettend leuk!! Siem en Melanie van de "El Viento" zijn wat eerder vertrokken en d.m.v. radiocontact waarschuwt ze ons vooral niet binnen te lopen. Het is levensgevaarlijk. De ondiepe ingang van de haven is een soort bottle-neck. Laag water en hoge golven! Bovendien zijn we niet welkom! In heel Tenerife is er geen plekje meer in een marina te vinden. Alles is vol. Ze kunnen natuurlijk ook niet havens bouwen voor die wereldreizigers die alleen in de periode okt-nov en december hun eilanden aandoen. Terug naar Los Christianos? Met Piet van de "Belle van Zuylen" nog even een praatje gemaakt op de 20 meter band. We besluiten om naar hun toe te gaan in Gomera. Halverwege deze trip loopt de wind op tot kracht 9. We steigeren als een paard. Dit is toch echt niet leuk meer. Opnieuw kiezen we een andere koers. Ditmaal naar Puerto Colon. Ook daar is geen plaats. Allemaal prive-boxen. Dan toch maar Los Christianos een andere keuze hebben we niet. We varen ruim om de ondieptes heen, maar toch krijgen we nog te maken met grondzeeen en tot twee keer toe staat de hele kuip vol met water. Ze rollen zomaar naar binnen. Dit hebben we nog nooit gehad. Gelukkig is het wel snel weg door de loosgaten. We zijn het echt zat als we afmeren aan de water- en oliesteiger van de vissermannetjes. Hier mogen we voor een nachtje liggen. De volgende dag proberen we een ander plekje aan de pier. Met de kont naar de steiger ankertje vooruit. Dichtbij het strand. Solamente para local (alleen voor de plaatselijke bevolking). We ankeren tussen de kleine vissersbootjes. Anker voor en achter. Na 3 pogingen liggen we eindelijk goed. Jammer ook hier worden we weggestuurd. Tenerife gastvrij? Misschien voor al de zonaanbidders die hier met het vliegtuig landen, maar zeker niet voor de zeezeilers. Groetjes vanaf de ZOEA van Glen en Margriet

ZOEA 59 GOMERA - 9 NOVEMBER 1997
Beste allemaal,
We zijn met de familie van Los Christianos naar Gomera gezeild. Heel even een glimp en een paar plonsen van de pilot-whales. We hebben inmiddels prachtig zonnig weer. Voorspelling windkracht 2. Het hogedrukgebied is weer terug en daarmee ook de tradewinds. Gomera heeft een prachtige marina. Elektriciteit en water en overvloed. Een douche is geen probleem. Alleen moet Glen even de boiler maken, want die begon spontaan te stomen. Zomaar een gat in de leiding. De druk is waarschijnlijk te hoog opgelopen. Even een kijkje nemen in het magazijn en verdraaid we hebben nog een stukje 16 mm autoslang. Ondertussen gaan wij lekker naar het golvenstrand. Met een beetje wind wel een pittige branding. Je valt bijna om door de zuiging van het water. De volgende dag is dat een stuk beter en kunnen de jongens alleen het water in. Ook ontdekken we nog een zwembad van de plaatselijke club Nautico. Dat scheelt heel wat zand. Een dagje met de auto rond het eiland en niet te vergeten vissen vanaf de steiger. Er zwemt hier genoeg dus de jongens hebben meerdere malen beet. Ook hun vader John kan er wat van! Helaas zijn deze beestjes niet eetbaar. Ook genoeg naamgenoten die liggen te zonnen op de rotsen. Zij hebben een blauw schild en roze poten en wij worden eigenlijk alleen maar bruiner. Kortom we hebben het ontzettend naar ons zin. Het dagelijkse schoolwerkuurtje geeft wel eens een probleempje maar alles is toch nog op tijd af. Aardrijkskunde leren ze hier spelenderwijs en ook een stukje geschiedenis als we het huis van Columbus bekijken. Frans, Duits en Engels leren ze op de steiger van de andere kinderen. Na 10 gezellige dagen komt het afscheid toch nog snel. Met "FRED" (de ferry van de maatschappij Fred Olsen) naar de overkant. Ook nog een belevenis op zich. Daarna met de taxi naar Aeropuerto "Reina Sofia" oftewel "Sur". Vier uurtjes vliegen naar Nederland en een verschil van zeker 20 graden. Dat is even wennen! Nog een paar dagen en dan gaan wij ook vertrekken, maar daarover meer in het volgende bulletin. Groeten vanaf de ZOEA van Glen en Margriet

ZOEA.60, OVERSTEEK 1 - VERTREK DINSDAG 25 NOV 97
Beste allemaal,
Eindelijk is het dan zover. Het kostte heel wat weerplaatjes bekijken en interpreteren voordat ook wij, net als Christoffel Columbus met zijn "Pinta" - "Nino" en "Santa Maria", met de ZOEA de haven van Gomera uitzeilden. Wij vol met water uit de kraan van de marina, Columbus vanuit de waterput op de binnenplaats van zijn huis. Bij ons gevuld in 10 minuten, voor onze ontdekkingsreiziger zeker een kwestie van weken, want het moest met karvelen naar de boten gebracht worden. We varen langs de indrukwekkende kust van dit kleine (378 km2) ronde eiland. Vissersplaatsjes, een groene helling met witte huisjes zoals Santiago verborgen tussen de grillige rotsen. Helaas komen we niet langs het noorderlijker gelegen Vallehermoso met "Organos" die zijn naam te danken heeft aan zijn orgelpijpvormige rotsen. Wel hebben we met de auto het nationale park "El Cedro" met als hoogste punt "Alto de Garajonay" op 1487 m bezocht. Een prachtig voorbeeld van "Laurisilva" een oerwoudachtig bos van veelsoortige plantengroei o.a. laurier- en lindebomen en natuurlijk de ceder. Schaduwrijk en fris. Zonovergoten is Valle Gran Rey. Gelegen midden in een klein vruchtbaar bananengebied en met, volgens de folder, een magnifiek goudkleurig strand. Nou, wij zagen alleen een strook van 8 bij 35 m zwart lavastrand met heel wat keien. Langzamerhand verdwijnt Gomera en wij beginnen aan onze 750 mijl richting Kaap Verden. In het begin gaat het nog goed, maar in de avond ben ik al aardig katterig en verdwijn met een dikke pil de kajuit in. Cup a soup en een kippepootje is het enige wat we vanavond op de menulijst hebben en ik speel vandaag niet voor kok. Groeten vanaf de ZOEA 73/88 Glen en Margriet