ZOEA 61, OVERSTEEK 2 - 2e dag en 3e dag 26-27 nov 97
Beste allemaal,
Dat wachtlopen valt niet mee, vooral als je je ziek voelt en
de kuip alleen een "veilige" plaats is om te vertoeven.
We hebben geen vast patroon. Meestal 2 tot 3 uur. Drie uur
slapen is net mooi, maar ik vind dat erg lang voor een wacht.
Twee uur slapen is te kort, maar prima als wacht. We slapen
trouwens wel goed en zijn bijna meteen in dromenland. Wel een
lichte slaap, maar wat je 's-nachts te kort komt haal je overdag
gewoon in. Bovendien is het op deze positie geen ramp om
even in te dutten. Hazeslaapjes, of is het nu haze n slaapjes,
van 5 minuten en dan schiet ik weer wakker, mond half open en
het hoofd naar opzij gezakt. Het doet me denken aan de tijd dat
ik nog met lijn 70 naar Haarlem reed. Nu niets om ons heen, toen
een collega die hard op het raam van de bus bonkte zodat ik
wakker schoot en met mij de hele bus. Nee, hier is het rustig.
Glen hoorde zelfs het gepiep van de dolfijnen, maar zag ze niet.
Een vrachtschip of een zeilbootje, maar meer dan 2 per dag zeker
niet. Het is een beetje motoren, een beetje zeilen. Wind in de kont.
De fok staat uitgeboomd en het grootzeil over bakboord. De 2e dag
krijgen we te maken met squalls. Dat zijn windvlagen. Niet echt
spektaculair maar de windmeter geeft de dubbele snelheid aan. Het
is op deze open vlakte met overal horizon om je heen een mooi
gezicht om de blauwe lucht dicht te zien trekken. Echt letterlijk
een zak dichttrekken. Vanaf de zijkanten begonnen zich de wolken als
een grote grijze massa op te bouwen tot aan 't midden. Heel apart.
Logfile:
datum | tijd(UTC) | pos Noord | pos West | gelogt | koers |
25/11 | 11.00 | Gomera | Gomera | 0 | 224 |
26/11 | 12.00 | 26.05.23 | 18.36.56 | 136 nm | 224 |
ZOEA 62, OVERSTEEK 3 - 3e en 4e dag - 27-28 nov 97
Beste allemaal,
Zo, weer helemaal schoon en fris achter de computer. We begonnen
al aardig te meuren. Een heerlijk douchje. Nog even en dan kan
het met een emmer buitenwater. Nu nog een beetje fris, maar het
zit eraan te komen. De nachten zijn al niet meer zo koud. We gaan
de goed kant op.
Logfile:
datum | tijd(UTC) | pos Noord | pos West | gelogt | koers |
27/11 | 12.00 | 23.59.62 | 20.08.02 | 139 | 225 |
28/11 | 11.45 | 22.16.01 | 21.24.68 | 117 | 234 |
ZOEA 63, OVERSTEEK 4 - 5e en 6e dag - 29 en 30 nov 97
Beste allemaal,
We eten er goed van. Allerlei verse groenten en fruit ingeslagen
op het kleine marktje van San Sebastian. Drie kramen en de rest
uitgestald in dozen op de grond. Het zag er allemaal prima uit.
Het grootste voordeel van een markt boven de winkel is dat de
produkten ongekoeld zijn. Over de aardappels hebben we niets te
klagen. Dat was de vorige keer wel anders. Niets heeft zo'n penetrante
lucht als een verrotte patat. De sinaasappels, appels en
tomaten zijn nog in redelijk staat, maar de rest is pet. Uien die
van binnenuit gaan rotten, spercibonen verschrompelen en zelfs
de groene kool verkleurd en laat zijn blad vallen. Alles vantevoren
zorgvuldig afgewassen i.v.m cucarachas (kakkerlakeitjes) en ander
ongedierte. Voorzichtig ingepakt in tissues en apart in mandjes
in de achterbakken. Donker en goed geventileerd, maar dat heeft
dus maar gedeeltelijk geholpen. De rest van de trip zullen we
dus uit blik eten aangevuld met de nodige vitaminepillen. In
de Kaap Verden kopen we niets. Daar wordt nog steeds bemest met
menselijke uitwerpselen. Wat ingevoerd wordt is peperduur en heeft
het stadium van versheid al een tijdje achter zich.
Vanmorgen zag ik de donkere lucht met daaronder alweer de vaalgrijze
bewolking. Toen het lichter werd, wederom een roze lucht in het
oosten. De lagere bewolking is voorbij gedreven en nu hebben we hoog
in de lucht de tuf-tufjes van een stoomlocomotief oftewel de passaatbewolking.
De zon begint door te dringen en zoals het nu lijkt belooft
het een prachtige zonnige dag te worden. Overdag al 28 graden in de
kajuit. De eerste vliegende vissen zijn al gesignaleerd. Het begint
er op te lijken.
Logfile
datum - tijd (UTC) - pos Noord - pos West - gelogt - koers
29/11 - 11.55 - 20.30.71 - 22.41.38 - 126 - 224
30/11 - 12.10 - 18.33.60 - 23.55.41 - 120 - 226
Groetjes vanaf de ZOEA.
PA3HDE.
ZOEA 64, KAAP VERDEN, 6E DAG AANKOMST 1 DECEMBER 1997
Beste allemaal,
Eerst even een correctie. Het zijn geen 750 maar 850 mijl
van de Canarischee Eilanden naar de Kaap Verden volgens de
boeken. We hebben de afstand afgelegd in 6 dagen minus twee
uur. Een voorspoedige tocht, met helaas alleen wat te weinig
wind. De passaat zit dit jaar verder in de zuid.
Logfile:
datum - tijd (UTC) - pos Noord - pos West - gelogt - koers
1/12 - 09.30 - 16.53.08 - 24.59.64 - 114 - voor anker
Positie : Sao Vicente - Mindelo
Gelogte mijlen 752. We hebben toch heel wat uurtjes achter
de radio gezeten. Een verschil van 98 mijl.
Kaapverdie, een archipel, bestaande uit tien grotere en acht
kleine eilanden. Gelegen in de Atlantische Oceaan, 445 km
verwijderd van de kust van West-Afrika. Ondanks zijn ligging
in het sub-Saheliaanse gebied, dat het land grotendeels dor
maakt zorgt de spreiding van de eilanden toch nog voor
afwisseling. Gebergten, witte zandstranden, groene valleien
met uitbundige plantages en zinderende zandwoestijnen.
Een tropisch klimaat met twee seizoenen, dat niet gekenmerkt
worden door temperatuursverschillen, maar een natte en droge
periode. Augustus tot november regen de ander 8 maanden zijn
droog.
Sal - dankt zijn naam aan de reusachtige zoudziederij in
Pedra Luna, in een krater van een uitgedoofde op zeeniveau
gelegen vulkaan.
Santiago - de graanschuur van de groep. Groene gebieden met
o.a. eucalyptus bossen, enorme bananenplantages en cocosnoten.
Sao Vicente - de haven Porto Grande en de stad Mindelo in
Engelse koloniale stijl. Het enige eiland waar men diesel
verkoopt. We hebben inmiddels al bezoek gehad van de bootboys
Albert en Orlando, vriendelijke knapen, die ons met raad en
daad bij willen staan. Dit keer geen corrupte officials aan
boord. Inklaren mag je nu zelf doen. Een klusje voor morgen.
Santo Antao - hoge bergen en onpeilbaar diepe valleien.
Opnieuw bananen, cocos en suikerriet. Dit laatste is het
voornaamste middel van bestaan. Suikerrietstokerijen
"trambique", waar de rum nog op traditionele wijze, van voor
het industriele tijdperk, wordt gedistilleerd.
Zo genoeg voor vandaag. De zelfgevangen "Dorado's" gaan op de
barbecue ter ere van Siem zijn verjaardag. Met een lekker gekoeld
wit wijntje groeten wij jullie vanuit de Kaap Verden.
73/88 - PA3GUE/PA3HDE
ZOEA 65, SAO VICENTE 1 - 2 EN 3 DEC 1997
Beste allemaal,
Zoals ik al in het vorige verslag schreef, werden we verwelkomd door
"Albert en Orlando". Dit keer geen douane- en immigratiebeambten in de
kajuit en twee soldaten in de kuip met onder hun schoenen een regiment
aan kakkerlakeitjes, zoals de vorige keer, maar met Albert naar de
autoriteiten. Als eerste de Policia Maritima. Hier gaat het hoofdzakelijk
om de bootgegevens en moeten we de Zeebrief achterlaten. Bovendien teken
je een papier met de volgende regels:
"Je mag nooit het schip verlaten, vooral 's-nachts, zonder wachtsman.
Dit kan een bemanningslid zijn of een lokaal persoon. Bij het niet
nakomen van deze regel zijn de consequenties voor de kapitein".
Bij het "immigratiekantoor", een hokje van 2 bij 2 m op het havengebied,
worden onze namen in het grote boek genoteerd en krijgen we
ons paspoort terug voorzien van een stempel. Blauw bij binnenkomst,
rood bij vertrek. Bij de havens krioelt het van de mannen die staan,
hangen of zitten te wachten, maar op wat en wie?
Wij bezoeken nog even de bank, het postkantoor en snuffelen in een
supermarktje, waar we heel wat Nederlandse produkten op de schappen
zien staan. Honig boterkoek, Zaanse mayo, en blikken boter van Brand.
De groente-afdeling bestaat uit een kratje aardappelen, mandje limoenen
en wat uitgemergelde worteltjes in de koeling. De Mercado Municipal
ziet er ook hier perfekt uit. Een schone betegelde vloer en rijen
stenen toonbanken met om de 4-5 meter een glimmende weegschaal. Hier
kunnen we redelijk goed inkopen doen. Groene bananen, tomaten en
sinaasappels. Verder aardappelen, uien, kooltjes, wortelen en een soort
sla. Er is in 6 jaar tijd veel veranderd, toch koop ik niets want mijn
voorraad is nog toereikend. Het stadje heeft iets koloniaals. Hoge
statige houten huizen, in zachte tinten geschilderd vanwege de schittering
van de zon. Hier en daar laat het onderhoud wel iets te wensen over.
Toch ook veel moderne gebouwen zoals het postkantoor en netjes aangelegde
parkjes. Het gaat beslist beter met de economie, maar de mensen
zijn toch ten opzichte van ons heel arm. Dat zullen we de volgende
dag ervaren. Tot dan.
Groetjes Glen en Margriet a/b ZOEA -Baia Grande - Mindelo - Sao Vicente
Kaap Verden.
PA3HDE
ZOEA 66, SAO VICENTE 2, 4 DEC 97
Beste allemaal,
We hebben Albert gisteren al een paar zakjes kleding gegeven en
vandaag is hij niet meer op de kade. Hij heeft ze verdiend.
Voor de rondleiding kreeg hij van ons (2 boten) 500 Kaapveridsche
Escudos en dat is omgerekend een tientje. Hij
hield het bundeltje papieren stijf in zijn hand, keek er
niet naar, omdat de andere jongens dan zouden zien hoe
veel het was en verdween als een speer. De kleinere jongens
brengen het vuil weg voor een 50 muntstuk en zullen onze
zakken wel omkeren om te zien of er nog iets van belang in
zit. In Venezuela leveren de lege blikjes nog wat op en dan
hebben ze aan ons een vette buit. Na een afspraak op het
kantoor van de shell, meren we af aan de daarvoor bestemde
kade. De lijnen worden aangepakt door een jongetje die daarvoor
meteen zijn hand al ophoudt en in een mum van tijd hebben we
een bonte verzameling van wel 20 man bij ons schip.
Veel van deze havenarbeiders kunnen wat Engels of
zelfs Nederlands. Ze zijn als bemanningslid wel in Rotterdam
geweest. "Jan" zo stelde hij zich voor had jaren in Den Haag
gewoond. We hebben een heel gesprek met hem, want het duurt
minstens een uur voordat de pomp, een oude brandslangkar arriveert.
Hij wordt aangesloten op een put en met 200 liter is de
tank vol. Weer "even" wachten op de financiele man.
Ondertussen deel ik oude ZOEA-T-shirts uit. Met of zonder vlekken
het maakt niet uit. Ze vechten erom. Daarna nog een handvol pennen.
Reklame voor m'n ex-collega's. Alles, maar dan ook alles kan je hier
kwijt. Wat zijn wij rijk!!!
Groeten vanaf de ZOEA.
PA3HDE
ZOEA.67 OVERSTEEK 5 (5 en 6 december 1997
Beste allemaal,
We zijn er weer vandoor! In het begin even last van de eilanden
Sao Vicente en Santo Antao, maar eenmaal uit het kanaal rollen we
de genua's uit. Allebei aan dezelfde kant, want we hebben nog een
ruime bakstagwind. Dat gaat de hele nacht door. Wel wat vlagerig
dus met de vinger bij de knop om bij te sturen. Teveel afvallen
geeft een onnodig geklapper en met 2 betrekkelijk zware zeilen
over bakboord is dat een behoorlijke slijtage-slag. Even wegdom-
melen is er deze keer niet bij. Tijdens mijn wacht hoor ik een
enorme knal. Glen zit rechtop in bed. Een kleine inpectie vertelt
ons dat de giekneerhouder, althans het 3schijfs blok, het begeven
heeft. Hij hangt nog verwrongen aan het oog en de rest ligt op dek.
Niet zo'n ramp want de bulletalie neemt zijn werk wel over. Ook
zie ik een vallende ster en doe meteen een schietgebedje. Helaas
moet ik jullie dat onthouden. Inmiddels is het weer ochtend. Sinter-
klaas was al in Gomera langsgekomen, chocoladeletters en pepernoten
en hij had het klaarblijkelijk te druk in Nederland om ons op de
Atlantic nog te bezoeken. Ik heb trouwens wel bezoek gehad van
wurmpjes en een soort motje die het grootste gedeelte van mijn
broodmix hebben aangetast.
Zo, we hebben het zeilplan gewijzigd.
Over beide boegen nu een genua. De loefzijde is voorzien van 2
schoten zodat hij makkelijk om te lopen is. Over stuurboord een
uitgeboomde genua en omdat de wind nog steeds een beetje van die
kant inkomt en over lij (bakboord) de andere die genoeg wind vangt
om te bollen zonder boom. Zoals jullie in het logfile kunnen zien
hebben we de afgelopen 24 uur een beste score gemaakt en het lijkt
er op dat we dat zullen evenaren.
LOGFILE - OVERSTEEK KAAP VERDEN --- BARBADOS
datum - tijd (UTC) - pos Noord - pos West - gelogt - koers
05/12 - 11.30 uur - 16.53.08 - 24.59.64 - ...0 - ..0
06/12 - 12.20 uur - 16.41.81 - 27.29.59 - .140 - 280
Tot kijk maar weer in de box.
73/88 PA3GUE/PA3HDE
ZOEA 68, OVERSTEEK 6, 10 december 1997
Beste allemaal,
Goedemorgen Nederland en gefeliciteerd Anja. Alweer een nieuwe
zonnige dag. Zoals jullie in de ZOEA-log hebben kunnen zien, zijn
we flink opgeschoten. 1/4 gedeelte hebben we gehad en Glen zei
gisteren nog; "dat wordt een snelle oversteek". Had hij die woorden
maar ingeslikt. De wind is op! Acht knoopjes, nou dan ligt deze
bak alleen maar te dweilen. De uitgeboomde genua's staan te klapperen
en zijn inmiddels strakgetrokken. Het kotterstagzeiltje om de ergste
"slingers" op te vangen, maar het zal straks wel motoren worden. De
accu's zijn ook uitgeput, want plotseling lagen we dwarszees. De
automaat zat zonder voeding. Het enige voordeel is dat ik nu weer
wat makkelijker de laptop kan bedienen. Ik zit nog wel vastgeklemd
met m'n benen tegen de kaartentafel, maar het gaat. Op een heftig
dansend schip is het geen doen. De laptop zit in een houten bakje
draad- en nagelvast verbonden aan de wand en het kost nogal wat
rek- en strekoefeningen om het toetsenbord te bedienen. Nu valt er
toch niet zoveel meer te vertellen over de zee, alhoewel voor ons
blijft ze wel fascinerend. Hoge golven die met daverend geweld op
je afkomen en dan heel mooi onder de ZOEA doorglijden of juist
kleintjes, die zich opbouwen en stuk slaan tegen de romp. Het is
altijd anders dan je verwacht. Nu met beide genua's uitgeboomd
lijken we wel op een schaatsenrijder, een zwaai naar links een
zwaai naar rechts en toch een rechte koers varend. Met een rommelige
zee donderen we van de ene naar de andere kant. De kont omhoog, de
boeg weggedrukt in de golven. Dat heeft weer iets weg van een
tuimelaartje, want ook wij komen weer overeind. We hebben een
fantastisch schip. We hebben haar 15 jaar geleden eigenhandig
gebouwd en in de loop der jaren verbeterd en klaargemaakt voor
dit soort reizen. Voor diegenen die interesse hebben een aantal
files over de bouw van de ZOEA.
LOGFILE -- OVERSTEEK KAAP VERDEN --- BARBADOS
datum - tijd (UTC) - pos Noord - pos West - gelogt - koers mag.
05/12 - 11.30 uur -- 16.53.08 -- 24.59.64 -- ..0 --- ..0
06/12 - 12.20 uur -- 16.41.81 -- 27.29.59 -- 140 --- 280
07/12 - 12.00 uur -- 16.19.00 -- 29.53.40 -- 140 --- 280
08/12 - 12.15 uur -- 15.58.31 -- 32.32.75 -- 154 --- 281
09/12 - 12.00 uur -- 15.37.51 -- 34.52.71 -- 135 --- 282
10/12 - 12.00 uur -- 15.22.85 -- 36.44.10 -- 110 --- 283
11/12 - 12.30 uur -- 15.15.47 -- 39.12.60 -- 143 --- 283
De wind is nu helemaal op. We motoren nu al ruim 20 uur en het
wordt tijd voor de spinaker. Helaas is dat er nog niet van gekomen
deze ochten want de Ham houdt ons druk bezig. Barometer nog steeds
1014 mb. De temperatuur in de kajuit is opgelopen tot 31.7 graden
Celsius. Plaatselijke tijd 11.15 uur dus de meter zal nog wel op-
lopen. Wij schelen nu 3 uur in tijd en straks op de 45e lengtegraad
komt daar weer een uurtje bij.
Voorspelling voor de komende dagen 10 knopen en minder uit het
oosten. We zullen wel zien.
Voor de rest is alles hier aan boord van de Zoea Ok.
Groetjes vanaf de Atlantic.
PA3HDE en PA3GUE beide mm.
ZOEA 69, OVERSTEEK KAAP VERDEN --- BARBADOS
Beste allemaal,
Afgelopen dag heel wat lopen slepen met accu's. Er zijn er
twee rijp voor de schroot. We zullen ze in Barbados of Martinique
vevangen. Als reserve houden we dan de 1,5 jaar oude Centurion
220 Amp standby. De 180 Amp Varta startbatterij (zender) kunnen
we nu evt bijschakelen. GPS door spanningsval out of order. Vlgs
Glen is het een doorgefikt stabilisator opampt. In Barbados maar
eens kijken. Schema aan boord (gedeelte). Ook de stuurautomaat
gaf een voorsignalering:" te weinig spanning". Toeters en bellen
gingen af, maar hij bleef nog wel op de automaat. Aggregaat maar
weer bij. Verder alles okee aan boord. WE HEBBEN HET GROOTSE GEDEEL-
TE ER OP ZITTEN. Op 45 graden West hebben we de klok weer een uurtje
teruggezet. Verschil met Nederland nu 4 uur.
Groetjes vanaf de Atlantic.
PA3HDE en PA3GUE beiden mm.
ZOEA 70 - OVERSTEEK 7 - DAGINDELING 1 - 11DEC97
Beste allemaal,
De tijd is in UTC.
0 graden = UTC
15 graden Westerlengte = minus 1 uur
30 graden Westerlengte = minus 2 uur
45 graden Westerlengte = minus 3 uur
60 graden Westerlengte = minus 4 uur (Caribisch gebied)
Wintertijd in Nederland = plus 1 uur
Tijd om te luieren, en al bruinend een boekje te lezen?
Vergeet het maar! Hier op de ZOEA wordt hard gewerkt!
Je zit het grootste gedeelte van de reis op een rollend
schip vanwege de achterlijke wind. Het klaarmaken van het
eten is al een hele toer. De potten en pannen vliegen je
soms om de oren. Alles kost dus heel wat meer inspanning
dan op vaste bodem.
09.00 uur: Ik kijk of er post is. Yes! 2 berichten van PA3EWD. Een 10 daagse
weersverwachting die bitter weinig wind voorspelt en nieuwe uitzendschema's
van het station Norfolk.
10.00 uur: Social call met de andere boten El Viento - Rianne S. en de Joshua.
11.00 uur: Koffie in de kuip met ontbijtkoek of roggebrood.Weerplaatjes ophalen.
11.30 uur: We zien PA3FKE (onze bron van informatie) inchecken bij Dik,
dus na afsluiting gauw even verbinding gezocht en direkt gewerkt met elkaar.
Het is toch verbazingwekkend dat ik ergens op de Atlantic iets op mijn scherm tik en
dat het er in Bonaire weer uitrolt en andersom.
12.00 uur: Tijd voor PA0JOO of PA3FIP. Het Nederlandse Maritime Net. Ook altijd
even een roepje naar PA3DTH. Ditmaal ook Dik op de frequentie.
13.00 uur: Het logfile moet klaargemaakt worden en ook een bericht aan Ruud.
De verbinding wil niet erg vlotten. Eerst maar even overschakelen naar Trudy.
13.00 uur: "This is 8P6QM with the Atlantic Maritime Mobile Net. Are
there any MM underway please come now". Wij checken bijna
dagelijks in en geven onze positie door. Tevens de windsnelheid en riching,
barometer en 24 hours daily run.
13.30 uur: Het weer van French International voorgelezen door Trudy
en meestal door een andere zendamateur vertaald.
Het grootste gedeelte zitten we dus achter de kaartentafel (zeiler)
of shack (zendamateur).
De PA3HDE en PA3GUE groet de lezers vanaf de Atlantic.