trap
Deleted memory (compositions)

Deleted Memory bestaat uit Dirk Vermeulen gitaar en Wim Nijenhuis saxofoon

Meestal zijn we bezig met het maken van composities, die we vastleggen op CD's en soms treden we op.

Deleted Memory is een tweemansformatie, die electronisch versterkte avantgardistische muziek maakt op basis van improvisaties. Daarbij maken we gebruik van electronische hulpmiddelen, zoals versterkers, effectapparatuur, computers e.d. De muziek van Deleted Memory moet hard en langdurig worden afgespeeld om in de goede mood te komen.

De composities die verzameld zijn op de CD's Werken 1995-2000 (2006) (zie hieronder) en Progressive Accidents (2014) (zie hieronder) bestaan uit thema's die meestal door ons zelf gecomponeerd zijn en soms door anderen. In beide gevallen hebben we er uitvoerig op geïmproviseerd. Omdat ze ontstaan zijn gedurende relatief lange perioden waarin we de meest wilde ideeen vrij hebben laten stromen en we de prestaties af en toe per ongeluk hebben opgenomen met een cassettedek, beschouwen wij deze composities als muzikale 'schetsen'. Net als snel getekende schetsen zijn de nummers het unieke product van een speciaal ogenblik. Ze kunnen door ons en andere musici niet, of nauwelijks gereproduceerd worden zonder dat de bijzondere kwaliteit die ze hadden op het moment dat ze werden opgenomen verloren gaat. 

Progressive Accidents daarentegen is ontstaan door de ideeën die niet konden worden verwerkt in Werken 1995-2000 - en dus eigenlijk moeten worden beschouwd als afval - 10 jaar lang in de geluidsstudio van Krach (Dirk Vermeulen) te bewerken. We hebben ze uitgeschreven op papier, getest in de computer, elektronische instrumenten toegevoegd, alles weer opnieuw gespeeld en opgenomen. Kortom we hebben ze intens geprocessed. Daardoor zijn zaken als bedachtzaamheid, zelfkritiek, en reflectie in deze composities sterker vertegenwoordigd dan in Werken 1995-2000, wat echter niets afdoet aan hun fundamentele kwaliteit: Muziek als ongeval. 

We spelen ongeveer 20 jaar samen in verschillende formaties, zoals het Vechtorkest Zijwaarts, het ensemble Collage  (1980- 1985),  het trio Vide (1985- 1988) en de operagroep Engelen der Vreugde (1988-1993). In 1993 hebben we ons teruggetrokken in de kleinst mogelijke collectief van twee personen.

We zijn geinspireerd  door de free-jazz, de Hollandse Geimproviseerde  Muziek van bv. Willem Breuker, de bluesmuziek, de rockmuziek en ook de klassieke muziek van de Renaissance en de Barok. We zijn ronduit geobsedeerd door John Coltrane, Eric Dolphy, Gato Barbieri, Sun Ra, Pharaoh Sanders, John Zorn, Ornette Coleman, Marc Ribot, Fred Frith, John Mc. Laughlin en niet te vergeten Captain Beefhart, Pip Pyle en de vele vele andere leden van deze muziekfamilie. 

Al deze invloeden hebben geresulteerd in een eigen stijl, die balanceert tussen rock, freejazz en het Hollandse sentimentele lied. U krijgt bij ons muziek te horen die afwisselend hard metallic, spacy en ook romantisch gevoelig is. Lange muzikale uitweidingen en quasi meditatieve oefeningen in monotonie en non/gebeurtenis monden uit in waarachtige explosies van muzikaal en muziektechnisch geweld. Door dit alles heen hoort wie er de aandacht voor op kan brengen, af en toe de schema's van de madrigaal, zij het dan in een eigenzinnige interpretatie. 

*

Werken 1995-2000  (© KRACH-Music 004  2006) (Press the picture to listen to the CD)    

Progressive Accidents (© KRACH-Music 005   2010) (No link available yet)

Cassettes:

VIDE: Mundus Imaginalis  (© KRACH-Kassettes 002   1988) (press the picture to listen to the music)

 

Collage: Werken 82-85 (© KRACH-Kassettes 001   1985) (press the picture to listen to the music)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

The composition Fake  (Video-recording of 2006) (press the link to watch the video)

 

The composition in progress Jihad  (press the link to listen to the music)

Will be succeeded

CD's en Cassettes can be ordered at:

krach-music@hccnet.nl

033 4650861

06 22208006

© 2014/12/08