Meer informatie over de Radiobell 46~



En zo ziet hij er van binnen uit.
Rechtsboven zie je nog net een schakelaar om de luidspreker uit te schakelen. Die gebruik je als je een tweede luidspreker hebt aangesloten.


Dit plaatje staat op de achterwand van mijn tweede exemplaar.
Dit plaatje staat op de achterwand van mijn tweede exemplaar. Op mijn eerste exemplaar staat hetzelfde plaatje, maar dit is in de loop der jaren door het zonlicht zo licht geworden dat het nauwelijks meer te lezen is. De buisbezetting volgens het plaatje is bij beide radio's als volgt: (de functie van de buizen heb ik er zelf bij geschreven). Bij de tweede Radiobell 46~ is de 6Q7G vervangen door een 6SQ7GT. Volgens de RCA Receiving Tube Manual uit 1948(?) dient de 6Q7G niet meer te worden toegepast in nieuw ontworpen apparaten: "...they are approaching obsolescense or have limited or dwindling demand". Ik vermoed dat de 6SQ7GT vervangen is toen de oorspronkelijke 6Q7G een keer stuk was. Probleem bij het vervangen was dat de 6Q7G een topaansluiting had en de 6SQ7GT niet. Daarom moet ook de aansluiting zelf zijn aangepast. Bij mijn nieuwe Radiobell zag ik binnenin de 6SQ7GT allemaal blauwe vonkjes toen in die buis aansloot op mijn buizentester. Ook stuk dus ...


Andere eindbuis en gelijkrichter.
Pas na vele, vele jaren kwam ik erachter dat er altijd een verkeerde gelijkrichter in de radio zat. Volgens de buisbezetting moet het een 5Z4 zijn, maar er zat altijd een 5Z3 in. Het scheelt maar een cijfertje, maar het zijn toch verschillende buizen.

De 5Z3 is een veel krachtigere gelijkrichter. De stroom mag 225mA bedragen, bij
de 5Z4 is dat maar 125mA. De gloeistroom van de 5Z3 bedraagt 3A terwijl de 5Z4 genoegen
neemt met 2A. Een ander verschil is de buisvoet. De 5Z3 is een pennebuis, de
5Z4 een oktalbuis.
De voet van de gelijkrichtbuis is kennelijk later veranderd. Alle buisvoeten zijn
met klinknagels bevestigd, maar de gelijkrichtervoet is met schroefjes vastgemaakt.

Ik heb de buisvoet vervangen en nu zit er een 5Z3 in. De 6V6GT die ik er in de beginjaren '70 in heb gezet heb ik vervangen door de oorspronkelijke 6V6G. De 6V6GT is wel nieuwer, maar het verschil tussen de twee buizen is nauwelijks te horen.


Het schaalglas.
Het leuke van zo'n schaalglas is dat je namen van radiostations ziet die er nu niet meer zijn, althans anders heten. Het nieuwe toveroog de Y63 doet het prima.