Over het Pantone Matching System (PMS) voor kleuren
Veel bedrijven, organisaties en verenigingen hebben een huisstijl. Daarin is de opmaak van brieven, de
kleuren van het logo, enz. vastgelegd.
Voor het vastleggen van kleuren van drukwerk wordt vaak gebruik gemaakt van het PMS-systeem. Dat is een
kleurenkaart, vergelijkbaar met de kleur-stalen die je in verfwinkels tegenkomt. Je gebruikt ze om de
'juiste' kleur te kiezen.
Het Pantone Matching System wordt wereldwijd gebruikt. Elke kleur in dat systeem heeft een code, die meestal bestaat uit de letters PMS en een getal. Als je bij het bestellen van drukwerk de PMS-kleurcodes noemt kun je er vrij zeker van zijn dat je de goede kleuren krijgt.
Pantone is de naam van een bedrijf, dat deze kleurenkaarten op de markt brengt. De eerste publicatie was in 1963. De kaart wordt regelmatig uitgebreid met nieuwe kleuren. Ook verdwijnen er wel kleuren van de kaart. Op het moment dat dit geschreven wordt bevat de Pantone kleuren waaier meer dan 1000 kleuren.
Als je een website wilt ontwerpen voor een organisatie met een huisstijl, wil je natuurlijk dat de
kleuren van de huisstijl en de website zo goed mogelijk met elkaar overeenkomen. Je moet dus de RGB-waarden
van die kleuren kennen.
Als van die kleuren alleen de PMS-code bekend is, zou je die dus willen omzetten in RGB-kleurcodes. Helaas
is het niet mogelijk om een dergelijke omzetting één-op-één te doen. Een goede
benadering is het beste wat er is.
Op internet staan overzichten van de PMS-kleuren, al of niet met de benaderde RGB-kleuren codes. Deze zijn
gemaakt door eindgebruikers, het zijn geen officiële lijsten. Ook op deze website staat er een, klik
op de knop hiernaast.
De hier gepresenteerde lijst is geverifieerd aan de hand van andere, vergelijkbare lijsten. Het is echter
geen officiële Pantone-lijst.
Informatie over RGB-kleurencodes vind je in het item "Kleurcodes
voor tekst, links en achtergrond".
Opmerking:
Kleurkaarten worden bekeken bij opvallend (weerkaatst) licht. De kleurwaarneming is afhankelijk van de
lichtbron. 's Avonds bij lamplicht ziet het er anders uit dan overdag. Gebruik een kleurenkaart daarom
alleen bij daglicht.
Een ander punt waar je rekening mee moet houden is dat een beeldscherm zelf licht geeft. Papier reflecteert
alleen. De helderheid en contrast-omvang die op een beeldscherm mogelijk zijn, kun je met papier dus nooit
realiseren. Als je voor drukwerk een kleur kiest vanaf een beeldscherm, zal het gedrukte resultaat altijd
tegenvallen.
Een derde punt waar je rekening mee moet houden is dat elk afzonderlijk beeldscherm altijd een (lichte)
kleurafwijking heeft. Beeldschermkleuren bepalen met een kleurenkaart is dus altijd een benadering!
De kleuren wijken af zichtbaar als je gaat printen. Want ook printers en printerdrivers hebben weer hun
eigen kleurzweeem.
Opmerking:
Naast het Pantone-systeem (dat voornamelijk wordt gebruikt bij bedrukken van papier en textiel) bestaat er
ook een tweede, wereldwijd toegepast, systeem: RAL. De RAL-kleurenkaarten worden vooral ingezet bij industriële
verfsystemen, maar ook bij de kleuren van zonwering of van auto's.
Meer informatie over RAL vind je in het item "Over het RAL-systeem
voor kleuren".