Bézierkromme van de derde orde berekenen

In het item Over Bézier-krommen wordt in algemene termen uit de doeken gedaan hoe zo'n kromme wordt berekend. Op deze pagina wordt dit uitgewerkt: we gaan een Bézier-kromme van de derde orde berekenen.

Dit is een lastig te doorgronden berekening. Als je dit snel wilt doorgronden neem je het beste eerst kennis van het item Bézierkromme van de tweede orde berekenen. Daar wordt een tweede orde Bézierkromme uitgewerkt, die is eenvoudiger om te begrijpen.

Punten P0(t), P1(t) en P2(t)
t P0(t),xP0(t),y P1(t),x P1(t),y P2(t),xP2(t),y  P3(t),xP3(t),y
0.0 0.00.0  3.09.0 7.03.0  7.03.0
0.1 0.30.9  3.48.4 7.23.6  7.23.6
0.2 0.61.8  3.87.8 7.44.2  7.44.2
0.3 0.92.7  4.27.2 7.64.8  7.64.8
0.4 1.23.6  4.66.6 7.85.4  7.85.4
0.5 1.54.5  5.06.0 8.06.0  8.06.0
0.6 1.85.4  5.45.4 8.26.6  8.26.6
0.7 2.16.3  5.84.8 8.47.2  8.47.2
0.8 2.47.2  6.24.2 8.67.8  8.67.8
0.9 2.78.1  6.63.6 8.88.4  8.88.4
1.0 3.09.0  7.03.0 9.09.0  9.09.0
Richtingsvectoren van, en punten op, de lijnen M1(t) en M2(t)
t rM1(t),xrM1(t),y  rM2(t),xrM2(t),y pM1(t),xpM1(t),y  pM2(t),xpM2(t),y
0.0 3.0 9.0  4.0-6.0 0.00.0  3.09.0
0.1 3.1 7.5  3.8-4.8 0.61.7  3.87.9
0.2 3.2 6.0  3.6-3.6 1.23.0  4.57.1
0.3 3.3 4.5  3.4-2.4 1.94.1  5.26.5
0.4 3.4 3.0  3.2-1.2 2.64.8  5.96.1
0.5 3.5 1.5  2.0 0.0 3.35.3  6.56.0
0.6 3.6 0.0  2.8 1.2 4.05.4  7.16.1
0.7 3.7-1.5  2.6 2.4 4.75.3  7.66.5
0.8 3.8-3.0  2.4 3.6 5.44.8  8.17.1
0.9 3.9-4.5  2.2 4.8 6.24.1  8.67.9
1.0 4.0-6.0  2.0 6.0 7.03.0  9.09.0
Richtingsvectoren van, en punten Q(t) op, de lijnen L(t)
t rL(t),xrL(t),y  Q(t),xQ(t),y
0.0 3.0 9.0  0.000.00
0.1 3.2 6.3  0.932.28
0.2 3.3 4.1  1.903.88
0.3 3.3 2.4  2.894.78
0.4 3.3 1.3  3.895.33
0.5 3.3 0.8  4.885.63
0.6 3.1 0.7  5.835.83
0.7 2.9 1.2  6.746.11
0.8 2.7 2.3  7.586.62
0.9 2.4 3.9  8.347.55
1.0 2.0 6.0  9.009.00

 
terug

html-655; Laatste wijziging: 19 november 2021