Impressies restauratie Ar Vag


 

 


 

augustus 2008
zou het toch nog wat worden?

 

Januari 2008.
Hij zit er in! Nu de kielplank aan de andere kant en dan kan ik beginnen met breeuwen!

 

De oude plank doet dienst als mal voor de kromming.

 

Lekker branden en buigen. Je kunt een plank van 30mm een heel end krijgen. Wel goed nat houden anders gaat ie scheuren!

 

extra oplangers aan de binnenkant.


Het lukt!
Werkwijze was als volgt:
-eerst de oude plank er in 1 stuk uithalen dmv de pijpboor (zie bij techniek). Je hebt dan een mal voor de kromming en de draaiing, vervolgens de niewe plank krom branden en torderen,
dan de plank tegen de huid aan klemmen, in dit geval drukken dmv een paar op de sloop gehaalde autokrikken. Aan de binnenzijde aftekenen en je kunt de plank uitzagen. Daarna inpassen, bijwerken, inpassen, bijwerken,... net zo lang tot ie past. Totaal ongeveer 2 dagen werk. Nu is de weg open om veel planken te vernieuwen. De 2e zit er ook al in.

Na weer een geruime rusttijd van 6 maanden in mei 2007 aan de onderzijde begonnen. Het idee is om en om een plank te vernieuwen.
Meteen maar de ultieme test: lukt het me een plank te buigen en tevens 90 graden te torderen en zo dat ie precies past?
Lekker veel mooi nieuw hout!
Deze zijkant was vooral slecht op de plek waar de uitlaat gezeten heeft.
Om de strekte in het schip te houden maak ik de delen zo lang mogelijk en zorg dat er geen naden bij elkaar in de buurt zitten (minimaal 2 spanten overlap)
Let ook op de zelfbedachte manier om het onderste korte deel tegen de romp te klemmen. Gewoon een vertikale staander met een touwtje aan de reling, dan onder tegen de stijl aan schoppen en deze naar beneden drukken. Bij iedere schop komt er meer druk tegen het huiddeel.
En weer eentje erop.
28mm eiken krombranden en enigzins torderen. En daarna natuurlijk eindeloos passen schaven passen schaven enz.

Maar eerst de romp!

Na een denkpauze van 8! maanden pas in Juni 2006 de moed opgevat te starten met het vervangen van huiddelen.

Nou de spiegel nog.
Het potdeksel boven de spiegel is een massief stuk eiken van 40 dik en 250mm breed en iets bol getrokken.
Oktober 2005: Het potdeksel zit er op! nog niet echt in lijn geschaafd en afgewerkt maar dat kan later. Wel al lekker in de lijnolie.

september 2005
een aantal spanten zijn rot en moeten vervangen of gedubbeld. Eerst met een mal de bocht opnemen. Deze overbrengen op een plaat hardboard. Hier leg ik een transparant papier overheen. Overtrekken en uitknippen en je hebt een doorzichtige mal zodat je de meest gunstige zaagsnede kunt kiezen.

Hier op een plaat eiken van 65mm. Veel verlies maar je kunt zo makkelijk om de noesten heen werken.

juni 2005
zagen van het potdeksel uit eiken schaaldelen 45mm dik.
Weer gekocht bij houtzagerij Twickel in Almelo. Mooi hout met weinig fouten!
alles klaar voor het potdeksel.
Mei 2005:
afkorten balusters, hout verschansing aanbrengen.
Al het hout voor het aanbrengen in de rauwe lijnolie. Tussen balusters en verschansing eerst Tixopalte (bitumenkit)!
oktober 2004:
Na het breeuwen brede tape op het dek en de naden ingieten met pek. Zie techniek voor een wat uitgebreidere beschrijving.

Het breeuwijzer is hier een stuk ijzer wat ik op de juiste dikte geslepen heb.
De hoeveelheid katoen- draden is afhankelijk van de breedte van de naad. Meestal 3, soms 2 of 4 draden.
januari 2004:
het dek ligt er in:
lariks 34x65mm met 1300 rvs schroeven en evenveel lariks proppen.
Tussen dek en dekbalken wel steeds Tixopalte gesmeerd. Geeft veel troep omdat je er steeds met je handen in zit tijdens het passen maar voorkomt/ vertraagd houtrot tussen balk en dek.
Na het waar nodig vlakschaven van het dek is het breeuwen begonnen!
De aansluiting met het lijfhout moet nog uitgestrookt maar dit gaat makkelijk met een slijpschijf met een speciale rvs-schijf erin. Deze is erg dun en snijdt mooi door het hout (rookt en stinkt wel!)
De ribbenkast met de "steuntjes" voor de motor. Ertussen het nieuwe zaadhout. De kielbouten kwamen allemaal los op 2 na. Door deze moeren (bijna) door te slijpen breek je de moer er makkelijk af. Daarna gewoon een nieuwe moer er op draaien.
 
Het dunne lijntje in hetmidden is de aslijn vanwaaruit het dek wordt gemeten. Niet dat het schip echt symetries gebouwd is! Het blijft een werkschip.
De balusters zijn geplaatst.
vooraan het ruwe kluisbord. Hier komt de "oreille".

Juni 2003:
Al het houtwerk voor het dek zit er op.
Het lijfhout op de spiegel is ook een massieve plaat eiken van 40mm dik en 400 breed.

Wat een lijntje.
Nu het lijfhout aanbrengen. Eerst de gaten voor de balusters uithalen. Op de juiste afstanden want de nagelbanken worden hergebruikt.

Oktober 2002.
Eindelijk! de spiegel zit er op.

Het roer is ook verwijderd omdat de roertaats meedraaide met de roerkoning. De taats bleek net boven het vlak doorgeroest. Een nieuwe rvs-taats is besteld bij de smid.
De spiegelbalusters zijn op hun plek maar nog niet ingekort.
De nieuwe berghouten aan beide zijden lopen ook nog een stuk door waardoor dmv een tijdelijke verbindingslat de balusters precies in een licht gebogen lijn gesteld kunnen worden.
Augustus 2002
-wordt het toch een nieuw schip?
Het achterschip zo veel mogelijk in hele stukken gedemonteerd zodat ze stuk voor stuk als mal kunnen dienen voor nieuwe onderdelen..

Van de balusters van de spiegel was er nog 1 uit 1 stuk, de andere waren allemaal al eens gedeeltelijk vervangen. De 2e van links is nog uit 1 stuk maar zo aangetast dat ook deze vernieuwd moet worden.

Let ook op het laatste spant wat verhoogd is voor extra stabiliteit in de breedte. Het spant is een keer in het midden gebroken en daarna voorzien van een staalplaat.

De achterstukken van het nieuwe berghout (5,5m1) uitgezaagd, kromgebrand en in de lijnolie gezet. Daarna per stuk op het dak van de (personen-) auto naar de werf.
Het bestaande berghout dient als mal voor het nieuwe berghout

Mei 2002
-motorhuis verwijderd (wordt hergebruikt),
-eerste potdekseldelen met sparingen voor balusters gezaagd
-nieuwe ravelingen met "franse" houtverbinding (zie bij "techniek")

Maart 2002
-voorsteven versterkt, -eerste dekbalken en berghout aangebracht

-reling, potdeksel en berghout in voorschip gesloopt. Toch een Viking-schip?

Februari 2002
-Start van het vervangen van het dek.
-De eerste nieuwe eiken dekbalk is aangebracht