Constructieboodschappers | ||
boodschapper 1 |
||
> |
Fig A1 De voorzijde van het loopwerk van boodschapper 1 |
|
> |
Fig A2 De achterzijde van het loopwerk van boodschapper 1 |
|
boodschapper 2 Deze boodschapper heeft een windvangend oppervlak van ca. 0,2 m2. Hij is gemaakt van 2 op elkaar gelijmde aluminium buisjes van 8 mm Ø. |
||
Afb. 1 Het frame van de boodschapper is opgebouwd uit 2 op elkaar gelijmde alluminium buisjes met een diameter van 10mm. Het onderste buisje is aan de voorzijde voorzien van een uitsparing voor het kruislings bevestigen van de ligger van het zeil (zie afbeelding 3). Op de beide buisjes is een stukje in vorm gebogen plat aluminium gelijmd waarin het een asje met loopwieltje is bevestigd. |
||
Afb. 2 Aan de andere zijde is goed te zien dat een deel van het platte stukje alluminum in een dusdanige vorm is gebogen dat het vrijwel inmogelijk is dat de boodschapper van de vliegerlijn af kan waaien of vallen wanneer de vliegerlijn strak staat. Aan de voorzijde op de glasfiberstok (diameter 2 mm) is een onderdeeltje van een kroonsteentjebevestigd voorzien van een open oog. Dit deel moet voor het ontspannen van de boodschapper zorgdragen wanneer deze bij het stoppunt boven aan de lijn is gekomen. |
||
Afb. 3 De verbinding tussen de ligger van het zeil en het loopwerk wordt verkregen door.... |
||
Stootstukje Wanneer de boodschapper terugkomt naar benden kan dit met grote snelheid gebeuren. Om de boodschapper op te vangen is het dus raadzaam om deze 'zacht' op te vangen. Ik heb hiervoor van een hengsel van een plastic emmer (een stuk ijzerdraad dus) een vorm van gebogen. De vliegerdraad wordt om deze constructie gewikkeld. Aan het uiteinde is een schuursponsje dubbelgevouwen. Dit sponjse vangt de boodschapper op en zorgt er voor dat deze zonder beschadiging op een 'zachte' manier weer onder aan de lijn terug komt. (Zie de afbeeldingen hieronder). |
||
|
© 2008 Leo Commandeur
bijgewerkt op 20-10-2008