> Onderzoeksrapporten
> Evaluatie 2002
> Leidsch Dagblad
27 maart 2003
Steeds meer gebruikers Rijnstreekhopper
Experimenten in andere regio's op komst
ALPHEN/REGIO - De
Rijnstreekhopper is een succes. Het aantal reizigers is het laatste jaar
gestegen van 130.000 naar 150.000. Negen van de tien gebruikers is
tevreden. Dat zijn cijfers waarmee het Rijnstreekberaad voor de dag kan
komen, vindt het bestuur.
Hans Groen in 't Wout, wethouder van vervoer in
Alphen en lid van het stichtingsbestuur, noemt de uitkomst van het
onderzoek een stevige basis voor proeven in andere regio's. ,,In de regio
Rijnstreek hebben we bewezen dat 'collectief vraagafhankelijk vervoer een
uitkomst is voor kleinere kernen. De Rijnstreekhopper is niet alleen
bedoeld voor mensen met een lichamelijke handicap, maar ook voor de gewone
openbaar vervoerreiziger. De een komt dankzij de hopper gemakkelijker uit
zijn isolement, de ander kan een kortere route naar zijn bestemming
kiezen.''
De Rijnstreekhopper lijkt op maat gesneden. Vervoer van deur tot deur is
mogelijk, maar ook van opstaphalte naar aansluiting met ander openbaar
vervoer. Iedereen met een pas kan mee. Door de invoering van de pas is het
bovendien mogelijk om de ritten naar de deelnemende gemeenten door te
berekenen.
,,Want we dragen allemaal fors bij'', zegt Nico Jonker, wethouder van Ter
Aar en bestuurslid. De deelnemende gemeenten Alphen aan den Rijn, Ter Aar,
Liemeer, Jacobswoude, Rijnwoude en Nieuwkoop moesten het eerste jaar samen
500.000 euro bijleggen. Vorig jaar was dat 750.000 euro.
De gemeenten zijn bereid om die bedragen op tafel te leggen, omdat de
Rijnstreekhopper een prima alternatief is gebleken voor onrendabele
buslijnen. ,,Het systeem heeft zich inmiddels bewezen. Zeker vijf
buslijnen of delen daarvan zijn bij de start van de Rijnstreekhopper in
2001 komen te vervallen. Je ziet dat er met deze manier van vervoer toch
in een behoefte wordt voorzien. De bezettingsgraad van een hopper is hoger
dan die van een bus'', zegt Rens Dankelman, woordvoerder van de provincie.
Uit een onderzoek van het Rijnstreekberaad blijkt dat 86 procent van de
reizigers tevreden tot zeer tevreden is. Volgens 88 procent verschijnt de
hopper altijd of meestal op tijd. De helft van de 920 ondervraagden reist
twee keer per maand met de Rijnstreekhopper, dertien procent meer dan twee
keer per week en drie procent dagelijks. Achttien procent heeft wel eens
een klacht ingediend. ,,Dat zijn er vier per maand op 1300 ritten'',
rekent Edwin van Staveren van het Rijnstreekberaad voor. ,,Het zijn er
vier te veel, maar het geeft toch wel aan dat het aantal klachten beperkt
is.''
Het Rijnstreekberaad noteert de klachten en geeft ze door aan de
vervoerder. Groen in 't Wout: ,,Het is goed dat we dat gedaan hebben. Als
zo'n klacht van ons komt gaat de vervoerder er serieuzer mee om, dan
wanneer hij rechtstreeks naar de vervoerder gaat.''
De ervaringen in de Rijnstreek vormen een goede leidraad voor andere
regio's. Hollands Midden (met Gouda als centraal punt) is de volgende
regio waar de hopper gaat rijden.

[ Vorige pagina ] [ Volgende pagina ]