|
Inleiding
De Rijnstreekhopper is een vorm van collectief
vraagafhankelijk vervoer in de Rijnstreekgemeenten in de
Randstad. Zij voorziet sinds 1 januari 2001 in het openbaar vervoer naast en in
de plaats van enkele buslijndiensten, en is ook toegankelijk voor mensen met een
mobiliteitshandicap. Voor de laatste groep passagiers gaat het om deur-tot-deur
vervoer. De opsteller van dit verslag heeft over een lange periode de ritten en
problemen nauwkeurig geregistreerd. Het is een persoonlijk verslag, gebaseerd op
eigen ervaringen.
Periode
In de periode januari-mei en oktober-december werden alle ritten en klachten
genoteerd. In de zomermaanden, waarin weinig ritten werden gemaakt, is niet
geregistreerd. Toch is dit niet nadelig voor de waarde van het verslag, mede
omdat een goede vergelijking tussen voorjaar en najaar mogelijk is. In totaal
werden van 97 ritten de problemen geregistreerd.
Voor een overzicht zie tabel 1.
Tabel 1
Klachten over de Rijnstreekhopper |
|
ritten
totaal
|
ritten waarover
Klachten
|
Klachten totaal |
Niet op tijd |
overige |
januari
februari
maart
april
mei
oktober november december |
16
9
3
12
10
13
19
15
|
8
6
0
1
1
3
4
2
|
11
6
0
2
1
3
6
3 |
5
2
0
1
1
2
4
2
|
6
4
0
1
0
1
2
1
|
totaal |
97 |
25 |
32 |
17 |
15 |
Registratie
Uitsluitend die klachten werden genoteerd, die in de loop van het jaar door mij
werden gemeld aan de Stichting Rijnstreekhopper en aan het Alphens Platform
Gehandicaptenbeleid. De firma Van der Laan reageerde daarop, telefonisch
en schriftelijk. De firma verklaarde de
gemelde problemen en bood excuses aan voor de ervaren ongemakken. Bij de
bespreking van de afzonderlijke klachten kom ik hier op terug. Als er bij een rit meerdere problemen waren, waarvan het tweede
probleem een noodzakelijk gevolg was van het eerste, dan is alleen het eerste in
de registratie opgenomen.
Klachten
In de betreffende periode werden bij 25 ritten niet minder dan 32 problemen
opgetekend. In het voorjaar resulteerde dat in 32% ritten met problemen, in het
najaar was het resultaat 19%.
Zie tabel 2.
Tabel 2
Ritten waarover klachten zijn gemeld
|
|
januari-mei |
oktober-december
|
totaal |
ritten totaal |
50 |
47 |
97 |
ritten waarover klachten |
16
32% |
9
19% |
25
26% |
Als we de klachten nader bekijken, dan blijkt deze verbetering uitsluitend te
danken aan beter vastzetten van de rolstoel. Hierover
later meer.
De hopper kwam in het voorjaar en
in het najaar ongeveer net zo vaak te laat voorrijden. Zie tabel 3.
Tabel 3
Klachten uitgesplitst naar aard en periode
|
Klachten |
januari- mei |
oktober-december
|
totaal |
te laat voorrijden |
6 |
7 |
13 |
te vroeg voorrijden |
3 |
1 |
4 |
Rolstoel
niet goed vastgezet
|
7 |
0 |
7 |
Verkeerde rekening |
2 |
1 |
3 |
Verkeerde wagen |
1 |
3 |
4 |
overig |
1 |
|
1 |
totaal |
20 |
12 |
32 |
Rolstoel vastzetten
In de eerste maanden na de start van de hopper waren bij 2 ritten de
sjorbanden kapot en onbruikbaar. Bij 5 ritten werden zij deels of in het
geheel niet gebruikt. Na mijn melding daarvan liet de firma Van der Laan
mij weten, dat ik in voorkomende gevallen er bij de chauffeur op moest
aandringen de sjorbanden goed te bevestigen. In mijn geval werkte dit
wel, maar niet elke passagier is in staat of bereid de wijze, waarop de
rolstoel is vastgezet, kritisch te beoordelen en te melden. In elk geval
heb ik daarna geen klachten over dit onderwerp meer gemeld. Dat wil niet
zeggen, dat in dit opzicht alles perfect verliep. Het leidde niet tot
formele klachten, omdat het gaat om details. Ook in het najaar vond ik de volgende problemen:
 |
Er worden veel verschillende rolstoelbussen ingezet met
verschillende soorten sjorbanden. |
 |
Sommige chauffeurs weten niet hoe
de sjorbanden functioneren. |
 |
Sommige sjorbanden functioneren zelf niet goed. |
 |
Sommige chauffeurs maken niet alle 4 sjorbanden vast. |
 |
Soms worden de ankerpunten aan rolstoel en rolstoelbus niet goed
gekozen. |
 |
De sjorbanden worden bij hand- of duwwagens vaak om de achterband
heen gespannen, dus niet in een rechte lijn. |
Al deze onvolkomenheden kunnen tot ernstige gevolgen leiden, als de rolstoelbus
plotseling moet stoppen of uitwijken.
[ Volgende pagina ]
|
|