Rijnstreekhopper    de niet-officiĆ«le webstek

Nieuwsbrief Klagen ? Gemopper Zoeken Deze webstek Contact

Startpagina
Nieuwsarchief
Artikelen
Jaarverslagen
Onderzoeken
Buiten de regio
Overige documenten
Verwijzingen




 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

> Jaarverslagen > Jaarverslag 2001 > Verslag 2001  (2)

Op tijd voorrijden
Te laat
Te vroeg
Overige klachten
Ten slotte
Tabel 4         Overzicht van de voorrijtijden
Tabel 5         Klachten over te laat voorrijden

Op tijd voorrijden

Bij de 97 geregistreerde ritten kwam de hopper slechts voor 80 ritten op tijd voorrijden. D.w.z. binnen de reglementaire marge van 30 minuten, die daarvoor is afgesproken. Als de voorrijtijd minder dan 4 minuten buiten die marge viel, dan werd dit niet als te laat of te vroeg genoteerd. Aldus was een van elke 6 ritten niet op tijd. Een overzicht van de voorrijtijden wordt gegeven in tabel 4.

 


 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Tabel 4
Overzicht van de voorrijtijden

 

ritten

Te vroeg: meer dan 15 min 1 1%
Te vroeg: t/m 15 min 3 3%
Op tijd 80 82%
Te laat: t/m 15 min 6 6%

Te laat: meer dan 15 min

7

7%

Totaal

97

99%

Te laat

De hopper kwam in het voorjaar 6 maal (12%) en in het najaar 7 maal (15%) te laat voorrijden. De tijdsoverschrijding, rekening houdend met de reglementaire marge van 30 minuten, varieerde van 5 tot 45 minuten. Zie tabel 5.

Tabel 5
Klachten over te laat voorrijden

 

januari-mei

oktober-
december

totaal

ritten totaal

50

47

97

ritten te laat

6
12%

7
15%

13
13%

te laat totaal

140 min

156 min

296 min

te laat gemiddeld

23 min

22 min

23 min

De gemiddelde tijdsoverschrijding was in het voorjaar en in het najaarheel even groot. Er is dus geen verbetering opgetreden in de loop van het jaar. Alle klachten werden gemeld aan de Rijnstreekhopper. Het veelvuldig te laat komen werd door de firma Van der Laan verklaard door de combinatie van meerdere ritten, doordat passagiers niet altijd klaar staan en doordat het verkeer tegenzit. Het is begrijpelijk, dat door overmacht de hopper wel eens te laat komt. Maar in deze verslagperiode kwam dat voor bij 13% van de ritten, veel, als we in aanmerking nemen dat er al een marge van meer dan 30 minuten is. Elk van die redenen verklaart zeker niet, waarom in 7% van de gevallen men zelfs meer dan 15 minuten te laat komt. Mij is gebleken, dat de chauffeurs hieraan weinig kunnen veranderen. Zij krijgen de opdracht meestal laat door. Toch krijgen zij de klachten van de passagiers over zich heen. Toen ik op een avond met de chauffeur in gesprek was en in een neutrale context de woorden "te laat" gebruikte, reageerde de chauffeur opgewonden met: "de woorden te laat wil ik nu niet meer horen; die heb ik vandaag al zo vaak gehoord".
Te laat voorrijden is niet alleen vervelend voor de passagier, maar ook voor de mensen met wie hij/zij heeft afgesproken. Bovendien, wie 's avonds om 8.00u bij een lezing op tijd wil aankomen na een rit van b.v. 1 zone, moet nu voor de zekerheid de hopper al afspreken om 7.00u en om 6.45u klaar zitten. Daarbij loopt de passagier grote kans een uur te vroeg op de bestemming te zijn. Veelvuldig te laat komen van de hopper heeft zo gevolgen voor alle ritten die de passagier met de hopper maakt.

Te vroeg

De hopper kwam in de verslagperiode 4 maal te vroeg, met een gemiddelde van 14 minuten. De firma Van der Laan liet mij weten, dat om organisatorische redenen " . . . wij ook wel eens een kwartiertje eerder kunnen zijn om zo toch nog alles op tijd te kunnen rijden". Als de chauffeur bij het aanbellen zich zou excuseren met de mededeling, dat de klant zich niet hoeft te haasten en dat de chauffeur zo nodig wacht tot de afgesproken tijd, dan lijkt er geen bezwaar tegen te vroeg voorrijden. Maar in de praktijk gebeurt dit niet. Veel klanten zijn dan nog niet klaar voor vertrek en kunnen zich onder druk gezet voelen om toch maar snel in te stappen. Gevolg: dingen vergeten en veel te vroeg aankomen op de plaats van bestemming.

Overige klachten

Er waren ook klachten over verkeerde rekeningen, het voorrijden van verkeerde wagens en het onnodig kiezen van een weg met extreem veel drempels. Er werden 3 ritten verkeerd of ten onrechte in rekening gebracht. Daarnaast waren er 2 spookritten: ritten die niet voor of door mij werden gemaakt.
Er werd 4 maal een verkeerde wagen ingezet: in 2 gevallen kon de rolstoel er niet in. In de andere gevallen werd een Mercedes Vito ingezet, terwijl ik bij de aanvraag had gemeld dat deze te klein zou zijn. De firma Van der Laan liet mij weten, dat hier fouten waren gemaakt.

Ten slotte

Ten slotte wordt nog aandacht besteed aan enkele onderwerpen, die niet als problemen werden geregistreerd en gemeld, maar wel vermelding waard zijn. Het contact met de chauffeurs heb ik in het algemeen als positief ervaren. Zij waren in de meeste gevallen behulpzaam op een manier, die men in redelijkheid als passagier mag verwachten.
Het contact met de centrale zou ik willen kwalificeren als neutraal tot positief, als het gaat om het aanvragen van de ritten.  Echter, het verloopt anders, als de hopper niet op tijd komt voorrijden en ik dit na enkele minuten aan de Rijnstreekhopper meldt. Er wordt dan wat afhoudend gereageerd: "het is nog geen tijd" of "het is pas enkele minuten over tijd". Uiteindelijk wordt mij wel verteld dat de hopper onderweg is. Ik vraag dan, waar hij is en in welke richting hij gaat. Nou, dat weet het meisje niet: "dat kan ik hier vandaan niet zien". Vervolgens vraag ik, wie het dan wel weet, want zo schieten we niet veel op. Na lang wachten komt dan toch nog wat bruikbare informatie op tafel. De uitspraak: "hij komt over een paar (5) minuten" moet met 3 worden vermenigvuldigd, zo weet ik nu uit ervaring. Excuses voor de vertragingen worden nooit aangeboden. Excuses voor de vertragingen worden - op dat moment - nooit aangeboden.

Ben Vermeer
     

  Vorige pagina ] Volgende pagina ]