> Jaarverslagen
> Jaarverslag
2001 > Samenvatting
De Rijnstreekhopper in 2001

De Rijnstreekhopper is een vorm van collectief vraagafhankelijk vervoer in de
Rijnstreekgemeenten in de Randstad. Zij voorziet sinds 1
januari 2001 in het openbaar vervoer naast en in de plaats van enkele
buslijndiensten, en is ook toegankelijk voor mensen met een mobiliteitshandicap.
Voor de laatste groep passagiers gaat het om deur-tot-deur vervoer. De opsteller
van dit verslag heeft over een lange periode de ritten en problemen nauwkeurig
geregistreerd. Het is een persoonlijk verslag, gebaseerd op eigen ervaringen.
In totaal werden van 97 ritten de problemen geregistreerd en
in de loop van het jaar gemeld aan de Stichting Rijnstreekhopper. Er werden bij
25 ritten niet minder dan 32 problemen opgetekend. 26% van de ritten waren dus
problematisch.
Bij de 97 geregistreerde ritten kwam de hopper slechts voor 80
ritten op tijd voorrijden. Er waren 4 ritten te vroeg (gemiddeld 14 minuten) en 13 te laat. Aldus was
een van elke 6 ritten niet op tijd.
De hopper kwam in het voorjaar 6 maal (12%) en in het najaar 7
maal (15%) te laat voorrijden. De tijdsoverschrijding, rekening houdend met de
reglementaire marge van 30 minuten, varieerde van 5 tot 45 minuten. De
gemiddelde tijdsoverschrijding was in het voorjaar en in het najaar met 23
minuten even groot. Er is geen verbetering opgetreden in de loop van het jaar.
In 7% van de gevallen komt men zelfs meer dan 15 minuten te laat. Te laat
voorrijden is niet alleen vervelend voor de passagier, maar ook voor de mensen
met wie hij/zij heeft afgesproken. Bovendien moet de passagier er nu bij alle
ritten rekening mee houden, dat de hopper te laat kan komen.
Er waren in het najaar veel minder klachten over het vastzetten van de rolstoel.
Maar ook dan waren er nog problemen met het gebruik en functioneren van de
sjorbanden, keuze van de ankerpunten en verantwoord fixeren van hand- of
duwwagens.
Er waren ook klachten over verkeerde rekeningen, het voorrijden van verkeerde
wagens en het onnodig kiezen van een weg met extreem veel drempels.
Het contact met de chauffeurs werd in het algemeen als
positief ervaren. Als de hopper niet op tijd komt voorrijden en dit na enkele
minuten wordt gemeld aan de Rijnstreekhopper, wordt er neutraal of afhoudend
gereageerd: "hij is onderweg", "het is nog geen tijd" of
"het is pas enkele minuten over tijd". . .
Ben Vermeer
[ Vorige pagina ]