> Jaarverslagen
> Jaarverslag 2003
> verslag
RijnstreekHopper in 2003: een persoonlijk
jaarverslag
Bernard Vermeer, 18 januari 2004
De Rijnstreekhopper is het collectief vraagafhankelijk vervoer in Alphen
aan den Rijn en omgeving.
De opsteller van
dit verslag heeft het hele jaar zijn ritten met de hopper nauwkeurig
geregistreerd. Het is een persoonlijk verslag, gebaseerd op eigen
ervaringen, een selecte steekproef als het ware.
In totaal zijn 205 ritten
genoteerd. Als de hopper te vroeg of te laat kwam voorrijden, dan werd dit
gemeld aan de uitvoeringsorganisatie van de Rijnstreekhopper.
Hierbij werd rekening gehouden met de regel, dat de hopper 15 minuten
vroeger of later dan de afgesproken tijd mag komen.
Bovendien is nog eens een marge van 3 minuten aangehouden.
Pas bij een afwijking van 18 minuten werd de rit als te vroeg of te
laat gerekend.
Een op de 6 ritten niet op
tijd
Bij 29 ritten kwam de hopper te laat
(14%). In 2001 was dit resultaat 13%, terwijl vorig jaar het aantal ritten
te laat op 5% uitkwam. De
verbeterde prestaties van vorig jaar werden dus niet gehandhaafd.
De
tijdsoverschrijding was gemiddeld 12 minuten,
in totaal bijna 6.00u (351
minuten). De grootste
tijdsoverschrijding was 40 minuten.
De hoppercentrale neemt wel eens contact op met de
klant, als men om een of andere reden niet op tijd kan komen.
Bij geen van de 29 genoemde ritten heeft men dat gedaan.
Zie Tabel 3 en 4. (*)
Volgens de directeur van het voor de hopper verantwoordelijke
taxibedrijf hebben de slechtere prestaties te maken met de vele obstakels
in Alphen aan de Rijn in de zomer van 2003. Uit dit onderzoek
blijkt echter, dat te laat voorrijden gelijkelijk voorkwam in zowel
voorjaar, zomer als najaar. Bovendien
is er een groot verschil in de punctualiteit van de hopper, als wij
onderscheid maken tussen Alphen aan de Rijn en daarbuiten. In
Alphen—stad kwam de hopper in 11% van de ritten te laat.
Daarbuiten was dat 32%:
daar was de hopper voor 9 van de 28 afgesproken ritten niet op
tijd. In deze steekproef was
de plaats van vertrek buiten Alphen meestal het Rijnlandziekenhuis in
Leiderdorp. Zie Tabel 1 en 2. (*)
Ten slotte waren er ook 7 ritten te vroeg
(3%), gemiddeld 12 minuten.
Dit resultaat is ongeveer gelijk aan dat in de jaren 2001 en 2002.
Zie Tabel 5 en 6. (*)
In dit verslagjaar werden
ervaringen met de gang van zaken met de rolstoel niet kwantitatief
bijgehouden. Maar ook dan waren er nog diverse problemen:
In de loop der jaren is
echter een lichte verbetering te constateren.
De ervaringen hiermee komen
grotendeels overeen met het beeld, dat wordt weergegeven in de brochure Veilig
vervoer met de rolstoel: dat kan beter ! en
de Tussenrapportage
van onderzoek door TNO. Veilig
rolstoelvervoer is alleen maar met veel moeite te realiseren, omdat hierin
zowel de fabrikant van de rolstoel, de verstrekker als de vervoerder een
verantwoordelijkheid hebben. De
vervoerder kan dus niet alle problemen oplossen, maar draagt wel
een grote verantwoordelijkheid.
Zie hiervoor: http://www.rijnstreekhopper.ontheweb.nl/rolstoelvervoer.htm
Representativiteit
Deze steekproef bestaat
uitsluitend uit ritten met rolstoelbussen, en dan voornamelijk die in en vanaf
Alphen aan de Rijn. Daarom zijn de uitkomsten niet representatief voor
alle ritten van de hopper. Het
vervoer met rolstoelbussen gaat minder punctueel, omdat die bussen
schaarser zijn. Anderzijds
zijn de ritten in en vanaf Alphen aan den Rijn juist vaker op tijd.
Zie Tabel 2.
De meeste klachten over de hopper bereiken het bestuur en de
uitvoeringsorganisatie van de hopper niet.
Dat blijkt uit een vergelijking tussen het aantal ingediende
klachten over te late ritten en het aantal te late ritten in deze
steekproef. Van elke 100 ritten, waarbij de hopper niet op tijd
verschijnt, wordt daarover slechts een maal een klacht ingediend
bij de Uitvoeringsorganisatie. Veel
klachten over andere onderwerpen bereiken de hopperorganisatie ook
niet, maar hier is de klaagbereidheid groter.
-----------
(*)
Tabellen:
1- Te laat voorrijden per 2 maanden in
2003
2- Te laat voorrijden in en buiten Alphen in 2003
3- Te laat voorrijden: 2001 - 2003 (aantal ritten)
4- Te laat voorrijden: 2001 - 2003 (in minuten)
5- Te vroeg voorrijden: 2001 - 2003 (aantal ritten)
6- Te vroeg voorrijden: 2001 - 2003 (in minuten)
--------------------