uitzetters:
Jannie en Henk Hazeleger uit Scherpenzeel
10 juni 2001
Hieronder
vindt u het ritverslag van de vakantierit
2001 van de AMBC ACHTERVELD.
Om het ritverslag beter te begrijpen, is
het verweven met de routebeschrijving.
AMBC ACHTERVELD
VAKANTIERIT 2001
Deze rit wordt verreden volgens het reglement
van A.M.B.C. "Achterveld" en het Nederlandse
Wegenverkeersreglement.
Aanvullingen op het reglement:
Parkeervakken dient u als berm te beschouwen.
Indien de afkorting (MUG) achter een opdracht
staat, dan betekent dit dat u uitsluitend
Materiaal mag gebruiken dat kennelijk
door de Uitzetter Geplaatst
is.
De lengte van deze rit is 30 kilometer.
De gemiddelde snelheid is 15 kilometer per
uur.
Wij wensen u een leuke rit toe.
ROUTEBESCHRIJVING
SPORTKLASSE
start bij blauwe
vlag (u gaat vanuit De Moespot naar rechts
op de Jan van Arkelweg).
In opdracht
1 dient u hekken als niet aanwezig te beschouwen.
1. na H "40", "JAN
VAN ARKELWEG" en verkeersbord aanduidende
einde bebouwde kom 2e asfaltweg L
2. 1e weg R
Opdracht 1 leek zo simpel, maar het
was meteen opletten. Alle oriënteringspunten
waren wel aanwezig. Dit vonden we al verdacht.
Dus maar eens even terug om te zien of we
niet een klein verkeersbordje aanduidende
einde bebouwde kom hadden gemist. Dit bleek
niet het geval. Dus dan maar 2e asfaltweg
L. Maar eerste 'asfaltweg' was geen asfaltweg,
omdat door ritpijl het asfalt overgaat in
zand, dus geen asfaltweg. Dus opnieuw op
zoek naar een asfaltweg. Een asfaltweg gezien
en daarna reden we in de opvanger "A". Hier
moesten we keren en verder met opdracht
2. Nu blijven opletten, want de eerste weg
naar rechts, was de eerste asfaltweg (telweg)
uit punt 1. Bij de tweede weg naar rechts
(met al die hekken) ook niet afslaan, want
in punt 2 zijn de hekken weer aanwezig,
dus zichtbaar doodlopend. Dus doorrijden
naar de goede "K".
3. na "MOE" Ri
Moespot
Naar alle waarschijnlijkheid had de
uitzetter nu al last van verMOEingsverschijnselen,
want hij was al niet meer in staat om een
goede M in de tekst MOE neer te zetten.
Wij waren nog niet moe en zagen dat er "IVIOE"
stond. Dus maar rustig verder. De uitzetter
lijkt nu ook wat meer uitgerust, want hij
is al weer in staat om een wegwijzer door
te zagen. En omdat hij ook nog een beetje
netjes had gezaagd, bleef er ook nog een
tekst MOE over. Dus voor ons geen probleem
om op de tweede wegwijzer Moespot af te
slaan naar de goede "W".
4. na 2 indentieke
prijzen L
Volgens ons zijn de spellingsregels
met betrekking tot de tussen-n toch iets
anders geformuleerd. Dus rechtdoor rijden.
5. VRW R (Hessenweg)
6. na verkeerslicht L (Horsterweg)
7. na bushaltebord, "BRUG" en verkeerslicht
R
Alhoewel we geen tramrails hebben zien
liggen, zagen we in een flits wel dat de
bus op het haltebord was vervangen door
een tram. Dus doorrijden naar de opvanger
"J".
Opdrachten 8
tot en met 10: Afbeeldingen van verkeerslichten
zijn gelijk aan werkelijkheid.
8. na verkeerslicht R (MUG)
9. na verkeerslicht L (MUG)
Als er nou een verkeerslicht had gestaan
met euro-tekens, waren we misschien afgeslagen,
maar guldentekens? Dus maar rechtdoor. Daarna
niet door rood rijden, maar netjes rechts
afslaan voor het 'rode' verkeerslicht. Nu
komen we langs het 'groene' verkeerslicht
en slaan we rechtsaf. Weer netjes afslaan
voor het 'rode' verkeerslicht en dan niet
linksaf na het 'groene' verkeerslicht, want
die hadden we al gebruikt in punt 8. Dus
rechtdoor naar de keercontrole. Toen bijna
meteen linksaf geslagen op het echte verkeerslicht
in de verte, maar bijtijds gecorrigeerd
door m'n navigatrice met de mededeling MUG,
dus echte verkeerslichten doen niet mee.
Dan het rondje linksom rijden en komen we
na het 'rode' verkeerslicht. Dus linksaf
en voor de laatste keer langs het 'rode'
verkeerslicht en verder met opdracht 10.
10. einde weg R
11. na "FOKKERSTRAAT" R
12. na auto R (MUG)
Bij punt 12 was het weer opletten, want
het eigengemaakte verkeersbordje kwam ons
niet bekend voor. Dus in principe rechtdoor,
maar om een collega-rittensporter niet op
een idee te brengen, toch maar voor het
'foute' verkeersbordje afgeslagen. Daardoor
bijna vergeten om 2 keer de 'X' op te schrijven
(risico van het vak).
13. na school R
Ondanks de verklarende tekst onder de
foto, toch maar afgeslagen. En dan opletten
bij de herstelcode EL, want we kunnen nog
steeds niet door gebouwen kijken, dus ook
nog even de controle achter het gebouw ophalen.
Dan verder naar de 'stempelcontrole'. Althans
het leek erop. Maar als de uitzetter niet
de moeite neemt om er een stempel bij te
hangen, dan ook geen improvisatie van onze
kant.
14. einde weg
L
15. 1e weg R
In de opdrachten 16 tot en met 18 dient
u een weg die reglementair niet meer als
oriënteringspunt gebruikt mag worden, als
niet aanwezig te beschouwen.
16. 1e weg L
17. aanhoudend 2e weg R
18. aanhoudend weg L
En dan is het tijd voor een pittig stukje
puzzelrit. Even elf letters in de juiste
volgorde opschrijven en je bent klaar, maar
voordat we hieruit waren, was het inmiddels
15 minuten later. En dan blijkt dat je het
ook nog fout hebt gedaan. Maar niets is
minder waar, want de uitzetter heeft in
al zijn enthousiasme vergeten om een goede
letter 'B' op de uitleg te vermelden. Maar
door met de uitzetter 'droog' de gewenste
route na te lopen, kwamen we snel tot de
conclusie dat er een goede letter miste
op de uitleg. Dus hadden we het toch goed
uitgevoerd.
19. na 31 banden
R (MUG)
Banden genoeg, misschien wel teveel.
20. einde weg
R
21. na twee, drie en vier vingers Klinkerweg
R
Alle oriënteringspunten waren in de
gewenste volgorde aanwezig. En er was ook
nog iemand zo vriendelijk geweest om een
straatnaambord 'Klinkerweg' te plaatsen.
Dus prima uitvoerbaar.
22. na "HJ" R
23. na zes en twintigste letter van het
Nederlandse alfabet R (MUG)
We hadden wel door dat we een 6 en een
twintigste letter zochten, maar dat je ook
'6' als routecontrole moest noteren, leek
ons niet terecht, want de RC was niet conform
het voorbeeldbord. Dus een terechte neutralisatie.
24. einde weg R
25. na twee Romeinse cijfers aanduidende
duizend R (MUG)
Dit vonden we een erg vage opdracht.
De opdracht op zich is naar ons idee een
'kromme zin'. En daarbij zijn de cijfers
neutraal. Dus wat zoeken we?. Twee keer
de letter 'D' (D = 500) of twee keer de
letter 'M'. Maar gegokt op de 'M' en dus
afgeslagen na de lieftallige mevrouw.
26. einde weg
R
27. voor straatnaambord links van de
weg weg R
Een straatnaambord konden we nog wel
vinden. En ook nog wel eentje, die links
van de weg stond, maar of de weg lag niet
aan de bereden route of de weg die we moesten
inslaan, hadden we al gebruikt als oriënteringspunt.
Dus rechtdoor naar de opvanger.
28. na "HJ" viersprong
L
A. voorrangsweg voorzichtig oversteken
29. asfaltweg L (voorsorteren, Larikslaan)
Tijdens de opdrachten 30 tot en met 32 de
verkeersborden aanduidende verbod stil te
staan en de borden "EIGEN TERREIN enz."
als niet aanwezig beschouwen.
30. voor 6 verkeersborden L (MUG)
Bij de eerste serie verkeersborden stond
een verkeersbord "verboden voor motoren".
Even controleren of de motorrijder de goede
kant op rijdt. Dit was het geval, dus gedwongen
naar rechts. Bij de tweede serie verkeersborden,
waren er voor ons maar 5 aanwezig dus hier
rechtdoor rijden. Uiteindelijk konden we
de opdracht uitvoeren bij de derde serie
verkeersborden.
31. einde weg R
32. VRW L (Groene Zoom)
33. na verkeerslicht, bushaltebord en
brug Zuiderinslag L (voorsorteren)
34. Klepelhoek R
57. 1e weg L
Dit hadden we meteen door. Niet opdracht
57 uitvoeren, maar doorgaan met opdracht
35. Achteraf bleek dat we het toch niet
zo goed doorhadden, maar zie daarvoor de
rest van het verslag.
35. 1e weg R
36. 2e weg R
Oriënteringspunten zijn, nadat u ze in
opdracht 37 hebt gebruikt, voor u niet meer
aanwezig.
37. na "Z", "E", "E", "ZON" en "STRAND"
R (MUG)
Het verwarring zaaien door de uitzetter
is prima gelukt, althans bij ons, want voerden
we in eerste instantie de opdracht goed
uit. Begonnen we toch te twijfelen aan de
bedoeling van de uitzetter. Dus totaal verward
hebben we een verkeerde lettercombinatie
opgeschreven.
38. einde weg L
39. einde weg L
40. asfaltweg R
41. na tweedekker L
Even opzoeken in het woordenboek en
daarna handelen op het geplaatste vliegtuig.
Geen probleem voor ons.
42. einde weg L
43. einde weg R (Hamersveldseweg)
44. na P, bij Tabaksteeg, voor P L
Alle oriënteringspunten waren aanwezig,
maar bij de Tabaksteeg staat ook een verkeersbord
aanduidende doodlopende weg. En aangezien
de uitzetter dit bord niet had gemodificeerd,
zijn we maar rechtdoor gereden.
45. einde weg
L (Leusbroekerweg)
46. na brug, schrikhek, vrouw met bril,
man met snor en baard L
De brug, het schrikhek en de vrouw met
de bril waren geen probleem. Maar de man
met snor wel, want op het plaatje met de
vrouw met de bril stond ook een man, maar
of die een snor had? Was volgens ons niet
of niet goed te zien, dus maar aangenomen
dat dit niet bedoeling was. Daarna zagen
we een man met zowel een snor als een baard,
maar omdat er " .... en baard L" stond in
de opdracht, zochten we alsnog een baard.
Deze kwam even later in de vorm van een
sleutel. Dus pas naar links na de sleutel.
47. bij
P eenrichtingsweg Kolfschoterdijk L
Volgens ons niet uitvoerbaar, want de
weg is gepreciseerd naar karakter en naar
naam. En je mag maar preciseren naar een
van beide. Terechte neutralisatie van de
opdracht.
48. na vier neuzen
viersprong R (MUG)
Bijna hadden we de neus van de hond
over het hoofd gezien, maar de opdracht
was toch niet uitvoerbaar, want volgens
ons is de uitzetter nog niet zo handig,
dat hij ook viersprongen aanlegt.
49. Dashorsterweg
L
50. voor ritpijl L
Dit was voor ons en voor meerdere rittensporters
(te zien aan het aantal auto's dat op/bij/voor/na
het kruispunt stonden) een echte hersenkraker.
Maar na veel denkwerk kwamen wij tot de
conclusie dat de ritpijl niet conform het
voorbeeldbord is, dus niet gedwongen naar
rechts, maar de afbeelding is wel gelijk
aan de werkelijkheid, dus als oriënteringspunt
is de foto van de ritpijl wel te gebruiken.
Conclusie: wij konden prima voor ritpijl
links.
51. viersprong
R (Moorsterweg)
52. na afkorting die niet is toegestaan
Klein Moorst R
Helemaal niet gezocht naar een afkorting,
want er stond niet bij waar of waarin niet
toegestaan. Z.o.z. mag best langs de weg
staan, maar niet in de routebeschrijving.
Dus rechtdoor naar de opvanger.
53. voor schrikhek
L
54. einde weg R
55. na brug en RC VRW R
De toegevoegde waarde van de vlag op
de brug was ons niet helemaal duidelijk,
maar we hadden alle oriënteringspunten gehad,
dus op de VRW naar rechts.
56. Jan van Arkelweg
L
finish, kaart binnen inleveren.
En na opdracht 56 moesten we opdracht 57
nog uit voeren (staat na opdracht 34 in
de routebeschrijving). Hebben we ook gedaan.
Netjes de "S" en de "T" opgehaald, maar
door onbekende oorzaak zijn we vergeten
om de "T" op de kaart te schrijven. Dus
op de figuurlijke valreep toch nog 30 extra
strafpunten gescoord.
Uitzetters
bedankt voor de leuke rit.
Miranda
Disselhorst en Klaas Visser.
|