Verslag openingsrit
2002
|
uitzetters:
Herman Vrielink en Hanny Schuring uit Rhenen
controleurs: Henk en Jannie Hazeleger
uit Scherpenzeel
24 maart 2002
Nog
om twaalf uur 's middags wisten Marijke
en ik nog niet zeker of we naar Achterveld
zouden gaan. Door familieverplichtingen
e.d. moesten we al vóór vijf uur weer thuis
zijn. Met in gedachten nog de rit van Herman
Vrielink van vorig jaar en het feit dat
we sowieso al flink moeite hebben om binnen
de tijd te finishen, hadden we de nodige
twijfels. Uiteindelijk besloten we toch
te gaan: omdat deze Openingsrit tevens de
"sluitingsrit" van Herman was, wilden we
hem een soort "laatste eer" bewijzen. Daarnaast
namen we ons voor om nu eens niet zo lang
te dubben, maar snel knopen door te hakken.
Hier
volgt het relaas:
|
Al bij opdracht 3 bleek
dat we toch met een vrij hoog opzoek- en
muntopgooigehalte rekening moesten houden.
Onze bijna dertig jaar oude "Dikke Van Dale"
moest het weer knap ontgelden, maar bewees
toch weer zijn nut. Althans, wat de brik
betrof, want een oplossing voor de twee
maten konden we niet vinden.
|

|
Omdat Sharon en Arafat
echter beslist niet aan het matencriterium
voldeden, gokten we er maar op dat er nog
wel twee goede maatjes te vinden waren.
Dat we vervolgens de hersteller van de F
niet goed lazen (EL i.p.v. HK-EL) had tot
gevolg dat we twee keer stempelden en toch
nog slecht begonnen. Superstom (+30)!
|
 |
We onderkenden daarna
dat we geen wegsituatie hadden bij het schrikhek
en dat we met onze "50 km-flitser" de snelweg
niet op mochten.
Toen in opdracht 8 de
VRW aangeduid werd door een zelfgeplaatst
verkeersbordje, rinkelden alle alarm-bellen.
Vorig jaar hadden we met schade en schande
|
moeten ervaren dat er
verschil is tussen een rechtsgeldig en een
officieel verkeersbord en dat gegeven hadden
we opgeslagen op onze (meestal niet zo erg)
harde schijf. Alweer klaar, dus!
Wiskunde
was nooit mijn sterkste vak en dus werd
het niks met de val met de sommen, zelfs
na het lezen van de uitleg nog niet. Wij
dachten dat een willekeurig cijfer 10 wel
voldoende zou zijn, enfin, we horen het
nog wel eens van Herman (+30=60).
Marijke
wilde kost wat kost Van Dale opslaan voor
de houtsnip. Ik protesteerde heftig, want
dat kon toch echt niets anders dan een of
andere vogel zijn en daarvan staan geen
afbeeldingen in de DVD. Maar zoals vaak
dreef Marijke haar zin door en dat behoedde
ons voor nogmaals 30 bij het lunchpakketje.
Helaas
was ze bij de volgende grap nog steeds zo
alert, want toen we bij de RC Y stonden
riep ze dat er beloofd was dat er
geen routecontroles in de betreffende
|
weg zouden staan en we
de Y dus niet moesten noteren. Achteraf
schijnt die fout geneutraliseerd te zijn,
om een mij nu nog onbekende reden.
Bij de klinkerweg voor
de tekst D L W gingen Herman en Henk in
de fout. Wanneer ik bij de klinkerweg sta
en door de foutieve tekst de opdracht niet
uitvoerbaar is, dan gebruik ik die klinkerweg
niet! Veronderstel dat ik doorrijd en op
een volgende situatie weer een klinkerweg
en bovendien de goede tekst vind en de opdracht
daar zou uitvoeren, dan zou ik in die opdracht
twee klinkerwegen hebben gebruikt! Nee dus,
denk er maar even over. Intussen: (+30=90).
|

|
Heel simpel deden we de val met de SIMPELWEG
fout, omdat we drie bordjes zagen i.p.v.
twee elastiekjes (+30=120) en opdracht 23
was eigenlijk best wel logisch als je de
opdracht goed las. Om melk te halen naar
de supermarkt, om verplicht een letter te
noteren weg rechts en om 30 strafpunten
te halen gewoon doorrijden (+30=150). Ach
ja, lezen is ook een kunst!
De
twee karakters gaven geen problemen en de
"Echte" plaatsnaam ook niet, maar een potlood
is geen pen (volgens ons) en een kei en
een parel zijn zo overduidelijk geen edelstenen,
dat we (nee, ik) in een waanzinnige vlaag
van masochisme en zelfdestructie besloten
(nee, besloot) dat al het gevraagde er wel
moest staan en we dus ook de RC F moesten
hebben (+30=180).
De
opdracht met het fietspad was niet zo moeilijk
en we onderkenden dat het verkeersbordje
niet overbodig was, maar er stond een verkeerde
A of zoiets op de hersteller over de VRW
en dat zagen we nu net weer niet (+30=210).
Soms
moet je wat geluk hebben en dat hadden we
bij opdracht 43. Die half hebben we nooit
gezien, maar wij telden na de eerste weg
opnieuw een eerste weg om vóór de tweede
weg (de vóórweg dus) rechts te gaan en zo
kwam alles ook goed, net als bij de Verhardeweg.
|
 |
Het volgende durf ik
bijna niet te schrijven: uit angst dat het
lange verhaal van opdracht 48 teveel tijd
zou gaan kosten en we te laat thuis kwamen,
hebben we de zaak psychologisch als volgt
verklaard: Herman geeft als hersteller 19x:
49, dus moet je er geen
|
19 hebben. Omdat je er
dan meestal 18 moet hebben, heeft Herman
gedacht "ik zal jullie wel krijgen" en was
er nòg eentje niet goed. Zeventien keer
de O en rap naar de weg met gescheiden
rijbanen, welke val wij als echte
routebeschrijvers uiteraard niet fout mochten
doen en ook niet deden.
Vanwege het ontbreken
van de komma in opdracht 51 was de opvanger
de enige redding. Dan 52. Wij hebben alleen
de echte paddestoel gezien en die stond
ook al in voorpositie, dus toen we eenmaal
het kleine X'je hadden gezien was er geen
vuiltje meer aan de lucht, dachten wij terecht.
Waar die zelfgeplaatste P voor diende, is
ons nog niet helemaal helder.
|
In de opdracht met de
brug zag Marijke net op tijd het bordje
met de brilmonturen en dat bracht ons op
het idee dat we misschien gedwongen rechts
konden zijn gegaan voor het plaatje van
de ophaalbrug. Even checken dus en warempel
een tweede O en een (slimme) W waren de
beloning!
|

|
We meenden opdracht 54 annex 27 uit te kunnen
voeren, op voorwaarde dat we twee teksten
AMBC zouden tegenkomen. Die vonden we niet
en dus ging dat (per ongeluk) ook soepel. |
 |
Ook
in de NRF/KNMV reglementen staat dat een
afbeelding van een WW geen wegwijzer is
en dus konden we ons prima vinden in de
uitleg van Herman.
In
de laatste val deed zich door de recente
veranderingen in de verkeerssituatie
weer de VRW-
|
grap met het zelfgeplaatste
verkeersbordje voor en moesten we de al
genoteerde B weer doorstrepen toen we tot
de ontdekking kwamen dat links een DLW was
geplaatst en we gedwongen rechts gingen.
Het goede bord W VAN AMERSFOORTSTRAAT kon
ons niet verleiden, immers, we waren nog
naar de VRW op zoek.
Even
snel de letters overnemen op de controlekaart
en die maar snel inleveren, dus. Té snel
naar later bleek: het overkomt ons nooit
dat we te vroeg zijn, dus hadden we er geen
flauw idee van dat we bij de AMBC ook niet
te vroeg mochten finishen. Anders had ik
nog een minuutje gewacht alvorens de kaart
aan de heer Buurman af te geven (+1=211).
AMBC,
Herman en Henk, we vonden het een jofele
rit en dat zeiden we al ruim voor we de
uitleg hadden gelezen en van Jo Jeths de
3e prijs kregen thuisbezorgd. Bedankt! Enne
……. Herman, zou je niet heel misschien toch
nog …..? Dat van die bij-klinkerweg is jullie
ruimschoots vergeven!
Rob
en Marijke Belfi
|
omhoog
|
|