|
Verslag wijnrit
2002
|
uitzetter:
Henny en Frieda Slotboom uit Apeldoorn
controleurs: Henk en Jannie Hazeleger
uit Scherpenzeel
6 oktober 2002
Na
in het voorjaar en aan het einde van de
zomer een prachtige toer, met de caravan,
te hebben gemaakt, kwamen we voldaan en
uitgerust op ons nest terug. Even acclimatiseren
en daarna de draad van het gewone leven
weer opgepakt, waar natuurlijk de interesse
voor een puzzelrit ook bij hoort. Terstond
de rittenkalender nagekeken en … gezien,
wat ons in de maand oktober te wachten stond,
de conclusie getrokken dat we minstens twee
ritten moeten rijden om in de wijnrit een
acceptabel resultaat te boeken. Het heeft
gezien de uitslag nog niet veel geholpen,
maar er moet bij vermeld worden dat we erg
(wel heel erg) laat op gang komen. Dat ligt
uiteraard, zoals u misschien ook weet, niet
aan ons, in de algemene zin, maar natuurlijk
aan de uitzetter. Wel eens van de familie
H. Slotboom uit Apeldoorn gehoord? … of
misschien deze mensen gezien of gesproken
… nee … jammer, maar in onderstaand ritverslag
leren wij ze ongetwijfeld beter kennen en
begrijpen we ineens veel meer van de puzzelritten.
Eerst
nog even dit …
Er zijn in beide klassen (Sport en Toer)
van de wijnrit, zoals uit de uitleg bleek,
veel strafpunten gevallen, maar dat zegt
helemaal niets over de kwaliteit van deze
rit, die was gewoon formidabel … maar, het
zegt alles over het feit dat we ons allen
op een gruwelijke wijze bij de neus hebben
laten nemen … toch troost u, we kunnen hier
alleen maar van leren. Wat wij bij voorbaat
ook willen zeggen over de wijnrit, is dit;
zelden, of beter gezegd nog nooit, hebben
wij een rit van een dergelijk hoog niveau
gereden. Hiermee niet te kort willen doen
aan andere uitzetters, integendeel, heel
veel ritten waren goed, voor zover wij daarover
gehoord hebben in 2002, en de opdrachten
doordacht, doch, hier hebben we het over
een Super-rit in de puzzelrittensport en
die stak naar onze mening boven alles uit.
De
herinnering aan deze prachtige wijnrit zal
ons toch wel lang bij blijven, want we drinken
graag bij speciale gelegenheden, die zijn
er veel, een glas wijn. Kortom als we terugkijken
op de rit dan kunnen, wij althans, volmondig
zeggen; wat kan de puzzelrittensport toch
mooi zijn, speciaal met een rit van dit
kaliber. Tenslotte nog iets over het vele
werk aan deze rit, b.v. het verzorgde materiaal
(bordjes, controles, het knippen en plakken
van voorbeelden, schrijf- en typwerk enz.),
daarover kan ik in lovende woorden nog wel
een pagina vol typen, maar dat wordt over
het geheel gezien wat te veel.
Frieda
en Henny bedankt voor de mooie dag, ga zo
door want voor ons, we denken ook met vele
anderen, zijn jullie de ambassadeurs van
de rittensport en niet te vergeten, in onze
ogen, wat er ook in de Snertrit mag gebeuren,
de kampioenen in alle klassen.
In
onderstaand ritverslag hebben wij onze eigen
beleving verwoord, uit de antwoorden van
de routeopdrachten kunt u dan ook geen bindende
conclusie trekken.
Houdt
u vast ……
2. na vlag, veertje
en cijfer onder vlag L (MUG)
De startvlag hebben we na de bocht als eerste
vlag genomen, over de tweede vlag hebben
we even staan dubben, maar heel lang geleden
is een gelijkwaardige opdracht ook door
ons goed uitgevoerd … dus ... een goed begin
is het halve werk. Alleen de wetenschap
dat er na deze opdracht nog ongeveer 90
komen bezorgd ons enige transpiratie. |
8. na huis nummer
drie asfaltweg L
Na drie keer goed lezen begrepen we (voor
ons heel snel) wat hiermee werd bedoeld.
Na het derde huis gewoon rechtsaf. We kregen
nu al het gevoel dat een generale repetitie
toch zijn vruchten afwerpt.
16. na roodomcirkeld
getal aanhoudend R
17. na drie maal een roodomcirkeld getal
weg R
In eerste instantie
werd het ons hier een beetje rood om de
ogen en zagen daarom niet in opdracht 17
de borden aan de andere kant
van het weiland. Onze |
 |
eerste 30 strafpunten
zijn binnen en we zagen op dat moment
even door de bomen de borden niet meer …
of was het … het bos. |
 |
21. na Halte,
Bruggen en Bus L
Het mag allemaal wel zo zijn dat de plaatsnamen
op de kaart aanwezig waren, maar als wij
Bushalte lezen en een busstation zien, zal
er ongetwijfeld ook wel een halte zijn …
niet stempelen ... fout dus. |
24. na "19" en
"DLW" aanhoudend eerste weg R
25. na Nederlandse plaatsnaam WW richting
Nederland (MUG)
Opdracht 24 was geen probleem, alhoewel
je moet weten dat wat verboden is voor motoren
ook verboden is voor auto's. In opdracht
25 dachten we het goed te doen door, na
eerst een "vals" rondje te hebben gereden
en eindelijk het bordje met de tekst Amerika
te vinden, maar helaas, Amerika is in Nederland
bekend met een C en dat wisten we even niet,
dom. Zouden we dan toch nog meer ritten
hebben moeten rijden voor de wijnrit?
28. na linkerklomp
en rechter Klomp weg R
Een mooie opdracht, alleen al om het feit
dat we het goed uitgevoerd hebben. Wel eerst
goed gekeken of het geen twee rechterklompen
waren, niet dus, rechter Klomp vervalt en
dan blijft weg R over. Dit hebben we op
de rotonde uitgevoerd, na het rondje om
de Van der Valk weer de letter B genoteerd
en klaar was Kees (Herman) en Hanny ook.
We zitten er weer helemaal in en hebben
ons voorgenomen toch maar in de Sportklasse
te blijven rijden.
|
31. na zesde kabouter
en zevende kabouter L (MUG)
Bij deze opdracht moesten wij ons niet laten
verleiden om steeds door te gaan met tellen.
De afbeeldingen waren ook van belang en
met het geluk dat we daar aan dachten, voerden
we de opdracht goed uit, met dank aan de
zevende kabouter Plop.
35. na van Duin
R (MUG)
Beste mede-strijdgenoten in de wijnrit,
als we denken alles, of bijna alles, in
het leven tot nu toe te hebben
meegemaakt op het gebied van
puzzelritopdrachten en we denken daarbij
ook nog; deze opdracht doen |
 |
we nooit meer fout,
want in een recent verleden hebben we
een identieke opdracht goed uitgevoerd
in de rit van een zekere K.V. uit D … dan moeten wij u teleurstellen,
ook hier gingen we hoe dan ook de mist in
… hoe krijgt een uitzetter dat toch voor
elkaar …
40. voor iedereen
Dit was een langsrijder of zoals u wilt
een opvangcontrole letter U.
50. na drie eerste
letters van het alfabet Olmenlaan L
Als je steeds A zegt, moet je ook eens een
keer B zeggen en dit dan ook gedaan, de
letter A was er in overvloed, de abstractheid
van de overige tekeningen, daar hebben we
ons niets van aangetrokken. Sommige rijders
wisten van deze 'Chinese-blokkendoos' nog
meer letters te maken.
51. na "HK" L
52. 1e weg L
53. einde weg
R
54. 1e weg L
Het leek in eerste instantie niet zo moeilijk,
maar het was een opdracht waar wij persoonlijk
ons ei in kwijt konden (ik iets moeilijker
dan Hanny). Trots waren we ook nog een beetje,
omdat er in de Sportklasse maar twee rijders
waren die deze opdrachten goed uitgevoerd
hadden, de andere deelnemer was ene K.V.
uit D. een oud kampioen (erg oud). Enkele
rijders probeerden, uit jaloersheid natuurlijk,
deze opdracht neutraal te krijgen … is niet
gelukt, want er zit geschoold en intelligent
"personeel" in de rekenkamer en die geven
je niet zomaar gelijk. Om over deze opdracht
in details te treden gaat ons een beetje
ver, daarvoor was deze opdracht te moeilijk
van opzet, maar mocht u als medestrijder
van de wijnrit deze opdracht fout uitgevoerd
hebben, dan kunt u daar eventueel op een
volgende rit altijd met ons, ter ondersteuning
in welke vorm dan ook, over praten.
Om
even een "tussenstand" te geven … het gaat
naar ons gevoel uitstekend, niet wetend
dat wij op dit moment al 4 neppers aan de
broek hebben, maar dat is meer de kunst
en verdienste van de uitzetter om een dergelijke
rit in elkaar te zetten en minder om te
denken dat wij tot nu toe foutloos hebben
gereden.
59. Klepelhoek
R
In de uitleg werd gevraagd of we de zelfgemaakte
Klepelhoek (bordje) ook hadden gezien …
hoe bedoelt u … zo langzamerhand weten we
wel waar de klok hangt, maar de klepel …
nee … die vonden we niet. Wel zagen we een
showroom met "Porsche" daarop geschreven
en dachten direct, zo snel kunnen wij ook
wel, het ging zo snel dat we bijna nog voorbij
de "echte" Klepelhoek reden.
61. na twee Nederlandse
plaatsnamen R (MUG)
Op het moment dat we in het vuur van de
strijd denken dat het allemaal perfect gaat,
dachten we ook bij deze opdracht, het varkentje
is zo gewassen, even de plaatsnamen in het
register opzoeken en snel, op naar de volgende
opdracht. Mooi niet dus, zoals uit de uitleg
bleek, de asfaltweg in opdracht 62 hadden
we al gebruikt, maar de concentratie lag
helemaal bij de plaatsnamen en daarom vergeet
je dat. Terplaatse probeerde nog iemand
met ons daarover te praten, maar helaas
we waren al erg laat. Terugkijkend was het
toch wel weer dom van ons om deze opdracht
niet goed uit te voeren. Enkele rijders
hebben het dan over een mooie maar moeilijke
rit, langzamerhand weten wij niet meer wat
gemakkelijk is. |
 |
65. voor Dwaalweg
L
In het aanvullend reglement stond, dat als
je een bordje kunt zien … de tekst ook leesbaar
is … prima … zo gauw we het bordje zagen
en met een "lang oog" de tekst beoordeeld
hadden, vlogen we linksaf … helaas … de
streep op het zgn. straatnaambordje
ontbrak, ... het gaat nu wel erg snel,
we bedoelen het |
tot nu toe gemaakte miskleunen.
67. na 2e letter, 2e
klinker, 2e Watt-symbool en vijfhonderd weg
R (MUG) |
Ook deze opdracht
hebben we niet goed volbracht. Dat kwam
niet door de oriënteringspunten zelf,
maar meer door het niet direct in de
gaten hebben dat er (MUG) achter de
opdrachten stond … nu hebben we helemaal
niets met een mug die slaan we gelijk
plat. Maar het is toch weer te zot voor
woorden om het op |
 |
deze manier weer fout te doen, het
begint eentonig te worden … de vele
missers. Of dit een moeilijke opdracht
is? … ja voor ons wel. |
 |
74. voor regelmatig
doodlopende weg L
Van deze opdracht hebben we helemaal niets
begrepen, zelfs nog niet na de uitleg, hoe
kan iets nu regelmatig doodlopend zijn.
We snappen wel dat je regelmatig fouten
maakt, waarmee dan ook, maar een verkeersbord
die in een wegsituatie staat, kun je niet
interpreteren als doodlopende weg. De opdracht
werd ook direct geneutraliseerd, de enige
van de hele rit … knap.
75. na "DLW" L
Ongetwijfeld heeft de uitzetter in een
grijs verleden op de figuurzaagclub
gezeten en zich daar niet onver- |
dienstelijk gedragen,
de DLW was zo uitgezaagd dat 1L overbleef.
Door ons niet gezien en verder alle moeite
voor niets gedaan ook het stempelen. We
zijn echt aan een beetje rust toe en dat
krijgen we tot aan het volgende punt. |
79. voor zwei Deutsche
Damen R (lange afstand)
Deze opdracht hebben we op heel andere gronden
goed uitgevoerd. Trouwens als er zwei Deutsche
Damen in voor komen, begin ik (Herman)
al te glimmen, schijnt erg gezond te
zijn … maar ook niet wetend dat zwei een
stelbare winkelhaak is … hebben we de
uitvoering zo geïnterpreteerd dat in het
reglement niets staat over de tekst die
in de routebeschrijving in de
Nederlandse taal moet
zijn |
 |
geschreven … naar de
hand van de uitleg hebben we dus geluk
gehad.
80. na naam van
het Europese land dat de meeste wijn verbouwt
L
Dit hadden we goed gelezen, wijn verbouw
je niet maar met druiven gaat dat stukken
beter. Niet te veel op de namen van de landen
gelet, maar direct doornaar de opvangcontrole
N. Trouwens, heel veel rijders hadden dit
fout en dat doet ons toch wel enigszins
goed. |
 |
81. na naar ritpijl
wijzende ritpijl L
Nu vinden wij het in algemene zin zo,
dat, wat de "technische" opdrachten in een
rit betreft b.v. ritpijlen, aanhoudend,
wegwijzers enz., we erg aardig uit de bus
komen, zo ook hier. De verticale pijlen
zijn er niet volgens het voorbeeldbord,
de tegen de rijrichting in wijzende pijlen
zijn er ook niet … met deze opdracht hadden
we geen problemen.
82. einde weg L
Wat is er nu eenvoudiger dan einde weg
L. Alleen de uitzetter kennende moet
je overal wat achter zoeken |
… en gelijk hadden
we, het verkeersbordje aanduidende doodlopende
weg was uitgezaagd. Volgens ons heeft de
uitzetter hiermee de eerste prijs gewonnen
met de figuurzaagwedstrijd … wij reden,
gezien de uitleg, voor de aanmoedigingsprijs,
want we zagen wel het een, maar niet het
ander, de letter F niet.
85. na zes en veertig
viersprong L
Bij deze opdracht raakten we de kluts
goed kwijt. Tussen het vorige en dit oriënteringspunt
vroeg ik (Herman) aan Hanny naar de verloren
rijtijd, ze zei; veertig minuten te laat,
… toen we even later ergens bij XL stil
stonden, riep ze met stemverheffing; en
nu zes en veertig minuten te laat … plotseling
stonden we bij routecontrole G … fout dus
... wat kan het soms raar lopen. |
90. na Beaujolais
Primeur R
Een mooi afsluitpunt in deze wijnrit.
We kregen wel erg veel dorst na het zien
van de fles en werden daardoor ook een beetje
beneveld …we zagen het straatnaambord niet
en dachten daarom dat er wel een fout etiket
op de fles zal hebben gezeten … fout, fout,
fout. Maar goed, ik (Herman) had dorst en
Hanny moest naar het toilet en wat doe je
dan …
93. finish bij
blauwe vlag
Op het laatst werd de uitzetter ook
een beetje moe, de opdracht
kan hier namelijk niet genummerd
zijn, |
 |
maar bij de blauwe vlag houdt alles op. Veel
meer willen wij niet aan het ritverslag
toevoegen, misschien is het ook iets te
lang. Alleen kunnen we zeggen dat we nog
meer waardering hebben gekregen voor de
mensen die dit allemaal hebben bedacht en
op papier gezet. Geweldig was het om in
deze rit te rijden met een goede dosering
vallen. Ook willen we hier de controleur
met assistentie in betrekken voor dit hoogstaand
resultaat. Nogmaals allen bedankt voor de
prachtige dag.
Hanny
Schuring en ik (Herman Vrielink) |
omhoog
|
|
|
|