|
Verslag snertrit
2002
|
uitzetter:
Graddus de Haan uit Nijkerk
controleurs: Henk en Jannie Hazeleger
uit Scherpenzeel
10 november 2002
De snertrit was een
bijzonder verrassende rit te noemen. Helemaal
anders als anders. De route was anders dan
het "standaard rondje Achterveld". De trucs
werden op een mooie manier telkens afgewisseld
met een stukje route, waardoor de rit minder
intensief leek. Al met al had Graddus
er wat moois van gemaakt.
|
Ook de snert na de
rit liet iedereen zich goed smaken en dit
zorgde voor een leuke en ontspannende sfeer
in ons honk "De Moespot". Na afloop verliep
alles zo lekker ontspannen, dat ik me pas
toen bijna iedereen alweer vertrokken was,
realiseerde dat ik helemaal vergeten was
om iemand te vragen voor het ritverslag.
|

|
Ach, dacht ik later, dan schrijf ik zelf
even wat. Het seizoen is immers afgelopen,
dus daar moet wat tijd voor te vinden zijn.
Vandaar dat ik hier nu achter mijn computer
wat op de toetsen zit te rammelen en probeer
iets zinnigs op papier te krijgen, maar
dat moet lukken met zo'n geweldige snertrit.
Nou, daar gaan we dan. De snertrit begon
voor Jannie en mij al wat vroeger, omdat
wij, zoals de oplettende deelnemer inmiddels
zal weten, dit seizoen alle ritten controleren.
Van Graddus hoorden
wij dat hij om ongeveer half 11 zou beginnen
met het uitzetten van de rit. Maar wij hadden
nog meer te doen, op de snertrit moet er
tenslotte ook snert zijn. Omdat wij de zaterdag
voor de rit samen met genoemde uitzetter
deelnamen aan de nationale teamrit puzzelen
en dit de gehele zaterdag in beslag nam,
hadden we met onze slager afgesproken dat
we de soep zondagmorgen even langs zouden
halen. Om circa 11.00 uur reden we dus met
z'n vieren in onze Corsa richting Achterveld,
Jannie en ik voorin en twee grote pannen
soep achter in de auto. We hebben alle drempels
en andere obstakels met goed gevolg genomen
en konden de nog geheel gevulde pannen overdragen
aan Jan Blom die al druk in "De Moespot"
in de weer was. Jan wilde ons nog aan de
koffie hebben, maar daar hadden we natuurlijk
geen tijd voor, want het was de hoogste
tijd om de rit te gaan controleren.
Onderstaand zal ik
een uitleg geven over de punten uit de routebeschrijving.
We hopen dat de aandachtige lezer hier iets
van op zal steken. Anders zal het misschien
leuke herinneringen oproepen. Laten we maar
van start gaan. Allereerst wil ik even de
meest opvallende punten uit het aanvullend
reglement behandelen.
- Een weg die reglementair
niet meer als oriënteringspunt gebruikt
mag worden, mag wel worden bereden. Zonodig
dient een dergelijke weg echter als niet
aanwezig te worden beschouwd.
Om maar even met de deur in huis te vallen…
Een erg moeilijke zin, nietwaar? De toepassing
van deze regel kom je vaak tegen in aanhoudend
opdrachten. Omdat je bij de meeste clubs
deze regel nooit tegenkomt, zeggen Jannie
en ik meestal tegen elkaar als we in zo'n
situatie komen, we gaan nu "de regel van
Graddus" toepassen. Toen Graddus in een
uitzettersvergadering vertelde dat we deze
regel moesten opnemen, snapten maar weinigen
hier iets van. Inmiddels snappen wij het
wel, vandaar onze betiteling "regel van
Graddus". Bedoeld wordt dat je in een opdracht
als bijvoorbeeld: aanhoudend weg R op een
gegeven moment op een einde weg situatie
kunt komen, terwijl je de weg rechts al
hebt gebruikt als oriënteringspunt. Nu kun
je natuurlijk denken, dan ga ik maar naar
links omdat ik niet meer naar rechts mag.
Bij veel verenigingen gaat dit op deze manier,
maar eigenlijk werkt dit niet zo en houdt
formeel gezien je rit gewoon op in zo'n
situatie. Maar gelukkig, er is hoop, met
de regel van Graddus kunnen we de weg naar
rechts als niet aanwezig beschouwen en gaan
we verder door linksaf te gaan. Ik kan me
voorstellen dat u er op dit moment al niks
meer van snapt, maar houdt vol, lees verder
want nu komen de echt leuke dingen.
- Er zijn geen vallen
gebaseerd op kleur, vorm en afmeting van
eigengemaakte verkeersborden.
Dat wordt opletten geblazen, die komen we
dus tegen. Het is zinvol een verkeersbordenboek
bij de hand te houden, want we moeten de
borden natuurlijk wel controleren.
- De afkorting (MUG)
achter een routeopdracht betekent: alleen
materiaal gebruiken dat kennelijk door de
uitzetter is geplaatst.
Een heel verraderlijke zin. Deze zin lijkt
onschuldig en wordt veel gebruikt door uitzetters
om uit te sluiten dat de deelnemers willekeurige
oriënteringspunten langs de route gebruiken.
Alleen materiaal wat de uitzetter zelf heeft
geplaatst mag worden gebruikt. Het verraderlijke
zit 'm in het feit, dat er niets is uitgesloten
over het gebruik van wegen of wegsituaties.
Dus opletten dat bij het gebruik van MUG
geen weg of wegsituatie als oriënteringspunt
wordt gebruikt in de routeopdrachten. Later
bleek dat zowel de uitzetter als de controleurs
(wij dus) in deze val zijn getrapt, maar
hierover later meer.
- U kunt, rijdend
op een rotonde, deze rotonde uitsluitend
verlaten middels een genummerde routeopdracht.
Eigenlijk overbodig deze zin. Op een rotonde
rijd je immers verplicht naar rechts door
het verkeersbord. Krijg je dan geen opdracht
om weer naar rechts te gaan (links valt
immers niet mee), dan blijf je rondrijden.
Maar de uitzetter waarschuwt niet voor niets,
opletten dus op rotondes.
Verder stonden er geen
opvallende zaken in het aanvullend reglement.
We gaan dus maar van start. Het is overigens
altijd verstandig eerst de nummervolgorde
te controleren. Als toerrijder zie je dan
al direct dat opdracht 16 ontbreekt. Die
30 stafpunten kun je dus al bij voorbaat
uitsparen. We gaan maar eens op zoek naar
de blauwe vlag, die we dit keer aan de zijkant
van "De Moespot" ontdekken.
Start bij blauwe vlag.
1 na "HENDRIK SCHOUTENSTRAAT,"
van Geijnstraat L
Veel deelnemers zijn gewoon de Van Geijnstraat
ingeslagen, maar de oplettende ritrijder
heeft natuurlijk wel gezien dat de komma
en het aanhalingsteken in de verkeerde volgorde
staan.
2 einde weg R
3 asfaltweg L
4 na plaatsnaam in Utrecht R (MUG)
Ik heb er al even voor gewaarschuwd toen
ik het aanvullend reglement behandelde in
dit verslag. Door het woordje MUG mag je
dus alleen oriënteringspunten gebruiken
die de uitzetter heeft geplaatst. We kwamen
een bordje tegen met de tekst "Barneveld".
Nu ligt Barneveld natuurlijk in Gelderland,
echter het bordje staat in Achterveld en
die plaats ligt in de provincie Utrecht.
Uitvoerbaar dus, zou je zeggen. Jammer dat
zowel de controleurs als de uitzetter over
het hoofd zagen dat ook Utrecht in dit geval
oriënteringspunt is. Door het woordje MUG
zou Utrecht dus ook door de uitzetter geplaatst
moeten zijn en dat was niet het geval. De
opdracht is dus geneutraliseerd. Overigens
de enige neutrale opdracht in deze rit.
5 na Barneveldseweg
L
We kwamen allereerst een plattegrond tegen
waar de Barneveldseweg op stond aangegeven.
Hier kunnen we niet op handelen, omdat volgens
het reglement wegen moeten uitmonden op
de bereden route. Iets verderop had de uitzetter
een weg door middel van een zelfgemaakt
straatnaambord omgedoopt naar Barneveldseweg.
Hier was niets mis mee, dus gewoon linksaf.
6 asfaltweg L
7 einde weg L
8 asfaltweg R (Barneveldseweg)
9 voor pijl R (MUG)
We kwamen voor een driehoek, waar we rechtdoor
aan de linkerkant van de weg een AMBC pijl
zagen staan. Uiteraard kun je deze pijl
niet als oriënteringspunt nemen, deze staat
immers links. Je moet de pijl wel opvolgen
als ritpijl, want een
|
 |
ritpij lmag links staan, dus gedwongen rechtsaf.
Na afgeslagen te zijn, zien we rechts voor
ons een ritpijl naar links. Je zou zeggen
een overbodige pijl, want de weg loopt min
of meer rechtdoor, maar dat zal de uitzetter
wel voor de duidelijkheid hebben gedaan.
Echter bij goed bestuderen van de pijl zien
we dat er geen AMBC op staat maar ABMC,
geen ritpijl dus. De truc is dat je deze
pijl wel als oriënteringspunt kunt nemen
en dus rechtsaf gaat en nog een rondje maakt.
|
10 aanhoudend na "DE
FLIERT" R
Veel deelnemers hebben moeite met aanhoudend
opdrachten, vandaar dat ik wil proberen
deze onduidelijkheden weg te nemen. Bij
een aanhoudend opdracht moet je altijd eerst
twee keer dat gedeelte van de opdracht uitvoeren
wat na het woord aanhoudend staat, voordat
je eventueel verder gaat met de volgende
routeopdracht. We zoeken dus de tekst (op
de wegwijzer) en gaan rechts. Vervolgens
komen we gedwongen weer bij dezelfde wegwijzer.
Uiteraard mag je de zojuist gebruikte tekst
niet nog een keer gebruiken. Op de achterzijde
van de schuin geplaatste wegwijzer staat
echter ook dezelfde tekst. Dus nog een keer
het rondje en we hebben de opdracht twee
keer uitgevoerd. Nu moet je ook kijken of
de volgende opdracht uitvoerbaar is (opdracht
11 dus). Vervolgens komen we langs een straatnaambord
met de tekst "DE FLIERT". Nu is het verplicht
verder te gaan met aanhoudend, omdat je
dit eerder kunt uitvoeren als opdracht 11,
dus weer naar rechts. Hierna komen we de
gezochte tekst niet meer tegen en lopen
we vanzelf in opdracht 11. Drie keer uitvoeren
dus in dit geval, eigenlijk best simpel
zo'n aanhoudend opdracht, niet waar?
|
11 aanhoudend na
land dat lid is van de Europese Unie weg
R
Weer zo'n aanhoudend opdracht, hoor ik de
deelnemers al zuchten. We weten nu hoe het
moet, dus maar even opzoeken hoeveel landen
van de Europese Unie zich op de kaart bevinden,
welke Graddus langs de route heeft gehangen
en we weten hoe vaak die aanhoudend opdracht
uitgevoerd moet worden. Als u zo denkt,
dan hebt u het mis. Niet dat dit zo erg
is hoor, want zelfs héél erg goede deelnemers
zijn in deze truc getuind (ik zal geen namen
noemen, maar ik weet zeker
dat één lezer
|

|
zich aangesproken voelt). Graddus heeft
hier een grapje uitgehaald. Omdat ook de
weg oriënteringspunt is (weg R), kan de
aanhoudend opdracht maar één keer worden
uitgevoerd, hierna gewoon doorrijden naar
de opvanger.
12 VRW R
13 na routecontrole asfaltweg L
Op het moment dat de RC beoordeeld moet
worden, zie je dat deze achter het bushokje
staat. Alle bellen moeten nu gaan rinkelen,
want volgens ons reglement mag een oriënteringspunt
zich niet achter glas bevinden. Bij
routecontroles staat
|
 |
echter niet in het reglement dat deze zich
niet achter glas mogen bevinden. Noteren
dus? Mis, er staat ook in ons reglement
dat je bij iedere RC moet stoppen, en bij
een bushalte mag je niet stoppen. Een leuke
maar wel een beetje gemene truc waar je
werkelijk ook aan alles moet denken. Een
pluim voor degenen die dit goed hebben uitgevoerd.
|
14 bij "ACHTERVELD
2" L
Goed opletten met zulke opdrachten, zeker
in een rit van Graddus. De wegwijzer bevond
zich niet bij, maar voor de weg. Doorrijden
naar de meelfabriek, ritpijl opvolgen, de
goede "K" ophalen en terug naar de Postweg.
15 asfaltweg R (Moorsterweg)
Sportklasse:
16 na viersprong aanhoudend asfaltweg L
17 na VRW einde weg R
Na de viersprong gaan we twee keer asfaltweg
links. Hierna zoeken naar een VRW. Wel onderkennen
dat de VRW die we tegenkomen dezelfde is
als de reeds gebruikte viersprong van opdracht
16. Die mogen we dus niet weer gebruiken.
Doorgaan met aanhoudend en niet weer dezelfde
weg L nemen die we al hebben gebruikt. Hierna
komen de oplettende deelnemers al aardig
richting Scherpenzeel, wat bij ons altijd
een fijn gevoel geeft. Voor degenen die
dit gevoel gemist hebben, is ook alles goed
gekomen in deze rit.
Toerklasse:
17 viersprong R
Wel blijven opletten, hè. Je mag niet zomaar
van opdracht 15 verder gaan met opdracht
17. De deelnemers die dit doorhadden, gingen
ook richting het oosten en kwamen ook bijna
in dat mooie Scherpenzeel terecht. Ondertussen
zijn we ook een bord tegengekomen,
wat ik de lezers absoluut niet wil
onthouden. Het
|
bord stond weliswaar aan de linkerkant van
de weg, maar vanwege de tekst zou je toch
enige relatie met de rit verwachten. De
tekst "JONGE HAANE TE KOOP" trok in ieder
geval volop onze belangstelling. Aan de
andere kant doet de tekst mijn lofuitingen
over Scherpenzeel wel wat teniet. Waarschijnlijk
heeft de agrariër die hier woonachtig is
niet al te best opgelet op de Scherpenzeelse
universiteit.
|

|
Alle klassen:
18 einde weg R
19 viersprong R (Langesteeg)
Zo, we zijn allemaal weer bij elkaar. Staat
daar plotseling een bemande controle. Dat
is schrikken, menigeen zie je ineens schichtig
de berm in duiken en als een haas zijn controlekaart
invullen, voordat de controle met Johan
en Graddus jr. wordt aangedaan. Dat
dit nakomelingen van Graddus
zijn, merk je direct. Ze
|
 |
beginnen onmiddellijk vragen te stellen.
De vraag "Waar rijdt u op dit moment" werd
héél verschillend beantwoord. Antwoorden
als; in Leusden; in Achterveld; in Utrecht;
in de auto enzovoorts moesten deze onschuldige
jongens verwerken. Allemaal fout, het enige
goede antwoord was; We staan stil.
|
20 na verkeersbord
aanduidende bebouwde kom en brug R (lange
afstand)
We zijn op zoek naar een brug. In ons reglement
vindt je niets over bruggen, dus een brug
kan van alles zijn, kijk maar in het woordenboek.
Met deze kennis in het achterhoofd moeten
we dus goed opletten en niet de aanlokkelijke
brug over het Valleikanaal zomaar als oriënteringspunt
nemen.
|
Het eerste verdachte bord wat we tegenkomen,
is een foto van onze uitzetter die met een
onschuldige blik in zijn ogen wijst naar
de brug. In een wolkje staat bijgeschreven
dat we goed moeten oppassen voor onze aslast,
en net voor de brug staat een miniatuur
verkeersbordje wat aangeeft dat je niet
over de brug mag als de asdruk groter is
dan 4,8 ton. Wat moeten we hier toch allemaal
mee? Nou eigenlijk niets, het is allemaal
afleiding. Waar we wel op moeten letten
is het feit dat Graddus op de foto speciaal
voor deze gelegenheid een bril heeft opgezet
|

|
(staat hem best wel goed trouwens). En laat
er in een bril nou ook een brug zitten.
Direct na deze brug, voor de brug over het
kanaal dus al afslaan en even de goede RC
"N" ophalen.
21 weg L
22 VRW R
23 na verkeerslicht R (Middenweg)
24 na verkeerslicht L ( voorsorteren, Zwarteweg)
In deze weg ligt een rotonde en hiervoor
waren we al gewaarschuwd in het aanvullend
reglement. Niet zondermeer rechtdoor gaan
dus, maar even rondrijden en de opvanger
ophalen.
25 asfaltweg R
In de routeopdrachten 26 t/m 28 dient u
borden waarop de tekst EIGEN TERREIN of
VERBODEN TOEGANG voorkomt te negeren. Tevens
dient u de verkeersborden aanduidende stopverbod
te negeren.
26 na ritpijl L
|
 |
Toch wel lachen met die Graddus, zet hij
maarzo een ritpijl van onze zustervereniging
MABC Sportief langs de route. We weten natuurlijk
wel dat Sportief bij Graddus hoog in het
vaandel staat, hij is immers penningmeester
van deze club, maar in Achterveld doen we
natuurlijk niets met deze pijlen, op z'n
hoogst negeren.
|
27 aanhoudend na
plaatsnaam L (MUG)
De aanhoudend opdracht heb ik uitgebreid
behandeld, dus daar draaien we onze hand
niet meer voor om hè, en dat MUG weten we
inmiddels ook wel, dus dit moet lukken allemaal.
We komen een bord tegen met de tekst "VAN
LEMIERS IN FRANKRIJK TOT ACHTERVELD IS DRIE
KILOMETER". Even het plaatsnamenregister
erbij pakken en we vinden al snel dat Lemiers,
Frankrijk, Achterveld en Drie goede plaatsnamen
zijn.
|
Je zou dus zeggen vier keer aanhoudend uitvoeren
en klaar zijn we weer. Dit zou goed zijn
ware het niet dat we ook nog langs die Sportief
pijl uit onze vorige opdracht komen. Als
we deze pijl goed bestuderen, ontdekken
we dat hier ook nog Barneveld opstaat. Dit
is uiteraard ook een plaatsnaam en
de pijl is door de
|

|
uitzetter geplaatst. Dit voldoet dus ook
aan dat MUG. Doen we het goed, dan gaan
we al zoemend vijf keer linksaf. Bij de
rest van de lezers zal het inmiddels ook
wel zoemen in de oren.
28
einde weg R
29 VRW R
A viersprong oversteken (U bevindt zich
nu op de Plesmanstraat)
30 na routecontrole R
|
 |
In de uitleg noemt Graddus het al belachelijk,
een "T" op z'n kop op een bordje wat op
een RC lijkt, wat moet of kun je daar nu
mee? Eigenlijk helemaal niks, want dit apparaat,
of wat het ook mag zijn, voldoet niet als
routecontrole, want er staat geen letter
of getal op (zie reglement artikel 10).
Niet gebruiken en ook niet noteren dus.
We moeten ons echter niet laten afleiden
door al deze onzin, want als we de bocht
omgaan bij de verkeerslichten zien we in
de weg, die rechts parallel loopt aan de
weg waar we op rijden, een RC
duidelijk zichtbaar boven de heg uit-
|
komen. Omdat we een RC als oriënteringspunt
zoeken, hoeft deze niet aan onze bereden
route te staan en kunnen we deze dus prima
gebruiken.
31
1e weg L
32 einde weg L
33 einde weg R
34 VRW L (Hessenweg)
B VRW R (voorsorteren, Hogeweg)
C na verkeerslicht weg R (Koedijkerweg)
In opdracht 35 dient u verkeersborden aanduidende
doodlopende weg als niet aanwezig te beschouwen.
35 na stempelaar R (MUG)
|
Het stempel van de stempelcontrole is prima
geschikt om te stempelen, doen dus, maar
is natuurlijk geen stempelaar, want volgens
ons Prisma woordenboek is en stempelaar
iemand die stempelt. Hierna komen we in
een keercontrole en zien een prachtige foto
van een jongedame. De jongedame in kwestie
is Rendelina, een dochter van Graddus. U
begrijpt al, bijna de hele familie De Haan
komt aan bod in deze rit, we wachten met
spanning af wat komen gaat, want Graddus
heeft nog meer kinderen. Als oriënteringspunt
kunnen we niet veel met deze
foto
|

|
van Rendelina, want zij houdt een stempel
op een stempelkussen en om dit nou stempelen
te noemen, gaat wat ver. Doorrijden dus
maar en na de keercontrole nogmaals stempelen,
voordat we bij de opvanger komen die ons
verder laat gaan met opdracht 36.
|
 |
36 na trailer met
oplegger L
Tja, het bloed kruipt ….. Op de foto een
schitterende trailer van transportbedrijf
De Haan. Volgens het woordenboek is een
trailer een truc met oplegger, we komen
dus één oplegger te kort.
|
|
37 einde weg L
38 VRW L (Hessenweg)
39 voor autoweg L
In de weg voor ons zien we twee verkeersborden
staan. De weg heeft hierdoor twee karakters,
namelijk autoweg en voorrangsweg. Doorrijden
dus naar de opvanger. Deze staat een behoorlijk
eind verder binnen de bebouwde kom van Achterveld.
We zijn inmiddels al wat zijwegen gepasseerd,
dus het bord autoweg is niet meer geldig,
waardoor we dus gewoon mogen stoppen bij
de RC.
|

|
40 asfaltweg R ('t
Jannendorp)
41 einde weg R
42 viersprong R (Pater Stormstraat)
43 3e viersprong L
44 na H "200" L (Jan van Arkelweg)
45 1e weg R
Net voor "De Moespot" zit nog een klein
weggetje wat niet was afgesloten. Hier dus
al rechts gaan en nog even de goede letter
"B" ophalen.
Finish (controlekaart
inleveren in De Moespot, Jan van Arkelweg
6 te Achterveld)
Sommige rijders (ook héél goede rijders
hoor) zijn zo blij dat ze er bijna zijn,
dat ze gewoon bij een gele vlag finishen.
Je kunt nu eenmaal nodig naar het toilet
moeten of ontzettende dorst hebben gekregen
van al dat puzzelen. Wilt u echter 30 strafpunten
uitsparen, dan is het verstandig nog even
door te rijden en te finishen bij de blauwe
vlag zoals dat volgens ons reglement moet.
|
 |
Bij binnenkomst stond de snert al klaar.
Jan Blom had alles opgewarmd en zorgde weer
perfect voor het uitserveren. Het was een
drukte van belang en gezelligheid was troef
in het ons inmiddels vertrouwde honk "De
Moespot". Over de rit was een en al lof.
Dat sommigen toch veel strafpunten hadden
gehaald was in dit geval minder relevant
vertelde een deelnemer omdat de rit fantastisch
reed en men ook snapte waar de gemaakte fouten zaten. Het uitrekenen
van de kaarten verliep lekker snel,
waardoor de prijsuitreiking niet te lang
op zich liet wachten.
|
Resumerend kan ik stellen
dat de snertrit fantastisch was, een mooie
afsluiter van het rittenseizoen. Graddus
bedankt voor alle uitzetterswerkzaamheden
en Kees bedankt voor de onmisbare assistentie.
Ondertussen heeft Graddus, die ook bijzonder
tevreden was over het resultaat, al min
of meer toegezegd dat hij de snertrit 2003
wel weer voor zijn rekening wil nemen. Wij
zijn er blij mee. Heeft u deze rit gemist,
in 2003 zijn er nieuwe kansen dus.
Allen gegroet vanuit
het mooie Scherpenzeel,
Jannie en Henk Hazeleger.
|
omhoog
|
|
|
|