ZOEA 111 Puerto la Cruz
22 december 1998
Hallo allemaal,
We hebben uitgeklaard! In- en uitklaren is in het hele Caribische
gebied een dagelijks terugkerend ritueel. Als je aankomt dan klaar
je in. Bij de autoriteiten moet je de nodige stempels halen. Daarvoor
heb je nodig, de paspoorten, de bootpapieren en het uitklaringsbewijs
van de vorige haven. Het is altijd een tijdrovende zaak en menige
ambtenaar voelt zich zo lekker in zijn pakkie dat hij dan ook duidelijk
zijn macht vertoont. Hier in Venezuela moet je wel naar 4 verschillende
instanties - inmigracion - aduana - capitan del puerto - policia nacional
en daarom zijn er bureautjes die de papierenhandel voor je
regelen. In Isla Margarita was dat prima geregeld. Hier op het vasteland
is alles al gesloten vanwege de Kerst en dat duurt tot 15 januari. Dat
scheelt ons heel wat "Boli's". Het internationaal inklaren kost 24.000
Bolivars een slordige 80 piek en voor zo'n land is dat echt een exor-
bitant bedrag. Bovendien hebben ze de kuststrook met hun eilandenreeks
ook nog ingedeeld in regionen, waardoor je als je van oost naar west
zeilt, met inbegrip van enkele tot natuurparken gebombardeerde zand-
banken, je al gauw 200 harde guldens kwijt bent.
Ditmaal bij het omhoog halen van het anker zit er niet een wrak aan
zoals in St. Maarten, maar een visnet. In de schemering zie ik de
visserlui in een klein open bootje tussen de boten. "Hola pescadores",
roep ik "Ayuda por favor". Ze komen er al aan. Het net zit om de stok
van het anker gedraaid en zonder hun hulp krijg ik het er niet af.
Er zijn hier 2 bootjes die hier in de baai vissen. Ze vissen allebei
met netten, de een in de ochtend de ander in de middag en die maakt
gebruik van een stok waarmee hij tegen de boot slaat om de vissen het
net in te jagen. Of het veel helpt....? Op de kant aan de overkant van
de visserswijk wordt de vis verkocht. Aan de boom hangt een ulster met
schaal. Onder de boom zitten ma met de kinderen de vis te verkopen,
welke pa vandaag gevangen heeft. Een groot soort sardines. De zilver-
kleurige blinkertjes liggen in een vieze kruiwagen en een kistje doet
dienst als zitje en tafeltje. Echt veel is het niet en als daar een
heel gezin van moet leven, dan is het toch echt armoe troef.
Voor ons geen vis vandaag! We zijn op zoek naar papas y tomates. We
vinden een kruidenierswinkeltje. Een paar planken aan de wand en wat
stellages in het midden. Het groente en fruit zit in bakken, teilen en
gescheurde emmers. Alles wat wij allang weg hebben gegooid, wordt hier
nog dagelijks gebruikt. Lege colaflessen opengesneden voor de snoepjes
staan op de toonbank. In mijn beste Spaans vraag ik om de nodige
groenten en fruit, pepino, pimiento. Het oude tandeloze vrouwtje praat
in rap Spaans terug. Veel begrijp ik er niet van maar met handen en
voeten komen we een heel eind. Ook nog 15 "huevos" (eieren) worden netjes
ingepakt en een oud touwtje moet er voor zorgen dat het geheel niet uit
elkaar valt. Met volle tassen weer aan boord.
De tocht naar Puerto la Cruz is voor het lapje. Het lapje, de genua,
is uitgerold, maar veel wind is er niet. De motor maar aan en dan varen
we net het windje dood en begint het zeil te klapperen. Rond een uur
of twee/drie in de middag begint de wind door te zetten en kunnen we
het laatste stuk heerlijk zeilen. Voor de Paseo Colon, de boulevard
van Puerto la Cruz, gooien we ons anker neer en even later zitten
we aan boord van de El Viento onder het genot van een Polar biertje
elkaars belevenissen te vertellen.
In Puerto la Cruz heeft men een oud mangrove gebied ongebouwd tot een
marina paradijs. Wel 4 grote marina's en ook enkele resorts. In dit
kanalengebied zijn ook veel huisjes gebouwd. Langs het hoofdkanaal is
dat een kleurrijk geheel. Verder naar binnen op de eilandjes zijn het
huisjes op palen de zogenaamde "parlaviters" en het ziet er allemaal
heel leuk uit. Het zijn veelal 2e woningen van de rijkere Venezolanen.
Een motorboot voor de deur zodat ze in een wip bij de vele eilandjes
langs de kust zijn voor een duik in het aldaar heldere water.
De eilandjes zijn niet meer dan een paar kale rotsen met zo hier en
daar een mangrove-bosje aan de waterkant en kleine witte stranden.
Een heel ander vaargebied qua klimaat, maar ook wind. De oostelijke
tradewind zorgt ervoor dat je of voor het lapje zeilt of juist met
de neus in de wind omdat de eilanden hier van oost naar west liggen,
in tegenstelling tot de eilandenreeks Virgin's tot Trinidad die van
noord naar zuid lopen.
Wij gaan dus met de neus in de wind terug naar Trinidad. De laatste
90 mijlen zullen we 's-nachts varen dicht langs de kust vanwege de
wind en de stroom. We zullen onze ogen open moeten houden vanwege de
vele vissersbootjes al of niet voorzien van een lichtje. In Trinidad
gaan we Oudjaar vieren met eigen gebakken oliebollen en hopen dan
in het nieuwe jaar onze watermater snel weer gerepareerd te hebben,
maar daarover meer in de volgende aflevering.
We wensen jullie allen een gezellige oudejaarsavond toe!
Groetjes vanaf de ZOEA van Glen en Margriet.
De Pa3hde