ZOEA 145 - GROEPSFOTO VOOR HET BLAD ZEILEN

Horta, 16 juni 1999

Hallo allemaal,
Al een aantal dagen ben ik uit de lucht (zoals men dat in radiotaal zegt). Ik heb het dan ook zo druk als een klein baasje. Na het bakken van de 40 broden bij Lothar ben ik bezig geweest met de voorbereidingen voor het laatste stukje op zee. Maandag naar "Modelo", een prachtige supermarkt. Het schap is weer gevuld met de rode blikjes geel sap voor maar 49 ESC, dat is 0,245 Euro's, want die valuta staat hier al op alle bonnetjes. Dit bier is het eigen merk van deze winkel en dat is het toch raar als je de naam Cerveza Holandesa er op aan treft. Naast het vocht moet ook de vriezer weer aangevuld worden. Het vlees is hier prima en ook de kip en eieren, tenminste dat hopen we. Een week geleden werden er wel 2 zeilers per ambulance afgevoerd omdat ze een "Pico" kaasje hadden gegeten maar daar zat de samonella bacterie in en niet afgewerkte olie. Op diezelfde ochtend hebben we voor "Cafe Sport" een groepsfoto gemaakt van de Nederlandse zeilers voor het blad ZEILEN. We hadden de avond daarvoor het plan al opgevat, althans Bart van de "Fantasia", maar toen was het zo gezellig en druk in de kroeg, dat we bang waren onze plaatsen te verliezen. Lekker doorgezakt tot een uur of 1 a 2. De luiken werden gesloten en de bel voor de laatste rond klonk zelfs tweemaal voordat we eindelijk opstapten. Dinsdag even langs el mercado municipal. Door de smalle straatjes over de met zwarte lavasteen gemaakte stoep waarin met een witte steentjes prachtige figuren zijn ingelegd. Vaak nautisch maar ook abstracte vormen. Echt Portugees handwerk. We lopen langs de prachtige 18e eeuwse kerk van "Nossa Senhora dos Prazeres". Nog even door Rua Serpa Pinto en dan komen we op een het kleine pleintje waar de plaatselijke bevolking hun groenten en fruit verkoopt. Er zijn wat vaste stalletjes een soort kruideniertjes en een aantal tafels voor de dames uit Pico. Elke ochtend komen ze met hun grote manden afgedekt door een bont tafelkleed met de "CUZERO DO CANAL" (ferry) om hier hun produkten te verkopen. Ik word meteen aangeklampt door zo'n vrouwtje en krijg een pruim te proeven. Ja, nu moet ik wel want ze blijft aandringen en met haar enige Engelse woordjes, waarschijnlijk van haar kinderen geleerd, "sweet en very nice" heeft ze toch succes. Zij is trouwens de enige die haar waren aanprijst. We kunnen met gemak langs alle stalletjes lopen zonder dat we lastig gevallen worden. Het ziet er allemaal prachtig uit en de prijs is vergelijkbaar met Nederland. Wel een heel verschil met de Caribbean waar alles duur is en uit de koeling komt zodat het binnen een dag verrot of versnottert is. Zo, we hebben alles in huis, de "Zoea" staat op de kademuur dus....? Klaar voor de start........? Woensdag wurmen we ons uit de rij. Om 09.00 uur liggen we na wat rondgedraaid te hebben, omdat er een klein bootje afgemeerd ligt, bij de dieselpomp. We zijn nummer 1 maar dat had niet veel gescheeld want de Fransen zijn nog steeds erg egoistisch. Gelukkig kregen we niemand langszij en konden we na alle formaliteiten afgewerkt te hebben nog even voor anker in de baai om de laatste weerkaartjes op te vragen. Eigenlijk hebben we die informatie niet nodig want het is buiig en regenachtig. In de middag nemen we toch een kijkje buitengaats, maar met 24 tot 30 knopen wind ben je geen goede zeeman om willens en wetens te vertrekken. We keren om en gooien nogmaals het anker erin. We gaan aan de nassi met kippenpoot. Lekker vroeg naar bed en morgen zien we wel verder.
Groetjes van Glen en Margriet Krab en Whity aan boord van de ZOEA.