ZOEA 91, TRINIDAD 29 APRIL 1998
Beste allemaal,
De anderen eilanden "the Windwards" houdt U nog van mij tegoed.
We zijn inmiddels aangekomen in Trinidad. Een pittige tocht van
vanaf Grenada gaat daaraan vooraf. We vertrekken met het vallen
van de duisternis. Dat is hier zo rond de klok van zeven. We
sturen eerst een heel stuk naar buiten en zien dan al gauw de
knipperende lichtjes van "Saline Point", het uiterste puntje van
het eiland. Plotseling zie ik een aantal lichten op een rij!
Ik kan het niet echt thuisbrengen, maar als we even later de grote
vogel uit de wolken zien komen begrijpen we het. We zitten vlakbij
het vliegveld. Met het landingsgestel al uit scheert de 747 vlak
over ons heen. Even later zijn de mysterieuze lampen weer gedoofd en
zijn wij weer alleen in de duisternis. We bevinden ons in ondiep
water en dat zal de eerste paar uren nog wel zo blijven.
De wind wakkert aan en met hem worden ook de golven hoger. Door
de stroom worden we teveel naar de west verzet en moeten we op-
sturen. Dit wordt wel een heel scherp koersje. 30 Graden aan de
wind is niet echt haalbaar met een dubbel gereefde grootzeil
en het kotterfokje, dus starten we de motor. Geen plezierig ritje,
maar als we in het ochtendgloren de contouren van het eiland
"TRINIDAD" uit een waas zich oprijzen zijn we alles alweer vergeten.
Ons einddoel! Hier zullen we de boot voor ongeveer 4 maanden achterlaten.
We laten de romp drogen en gaan zelf naar Nederland terug.
Het is leuk om dan iedereen weer eens te zien. Tot dan !!!??
Groetjes vanaf de ZOEA van Glen en Margriet.
ZOEA 92, CHAGUARAMAS, 29 APRIL 1998
Beste Allemaal,
Helaas is het water hier niet meer zo mooi. Het lijkt meer
op die blauwgrijze variant bij ons thuis. We zien na een aantal
uren de doorgang "Boca del Monos". Je kan wel merken aan de naam
dat dit eiland vroeger vast heeft gezeten aan het vasteland van
Venezuela. "Boca" betekent "mond/in-uitgang" en Mono is enkel,
maar dat kan niet in het meervoud, dus even verder snuffelen en
dan blijkt "Mono" ook nog aap te betekenen. Deze doorgang is
breed en diep genoeg en met aan weerszijden een aantal inhammen.
"Scotland Bay", voor ons aan bakboord, ziet er lieflijk uit.
Beslist een plekje om eens te bezoeken want het staat bekent om
zijn slingerapen en papegaaien. Ook "Chacachacare", nog geen 30
jaar geleden een lepra kolonie, is de moeite waard om te bezoeken.
We zullen wel zien.
Eerst naar CHAGUARAMAS om het nodige te regelen. Hier
bevinden zich wel 4 werven en allemaal met goede voorzieningen.
Een prima ship shop. Kortom een "El Dorado" voor de zeiler.
Het enige nadeel is de hitte. Het is voor de tijd van het jaar
uitzonderlijk warm, 40 graden Celsius en geen spatje wind. De
werkzaamheden aan boord gaan dan ook traag. Het installeren van
de nieuwe omvormer is een gigantische klus. De temperatuur in die
kleine ruimte achterin stijgt en weldra loopt het water in stromen
van Glen zijn lijf. Het is eigenlijk geen doen, maar hij zet door
en na een week heeft hij het gehele elektrische systeem gewijzigd.
Nu de boot toch op zijn kop staat, krijgt alles een beurt. Gewapend
met sopdoek en mijn nieuwe aanwinst, het stofzuigertje, maakt ik alles,
maar dan ook alles schoon. Laten we hopen dat de mieren en kakkerlakken
ons bootje voorbij gaan gedurende het verblijf op de wal. Met al die
zeepgeurtjes en de lucht uit de desinfecterende spuitbussen moet het
voor hem niet echt meer leefbaar zijn.
Groetjes vanaf een schoon schip.
Glen en Margriet
ZOEA 93, JELLYFISH, 29 APRIL 1998
Hallo Allemaal,
Elke avond kijken we naar de plaatselijke tv-uitzending. Met onze
eigengemaakte antenne kunnen we TTT (Trinadad and Tobago Television)
prima ontvangen. Vooral in het weekend steengoede films, maar ook door
de week is het, na een vermoeiende werkdag, heerlijk om onderuitgezakt
te genieten van dit kastje. Het plaatselijke nieuws zoals bijvoorbeeld
de posterijen, die nu al geen dagen de post kunnen bezorgen omdat de
bestelwagens in reparatie zijn. of de weerman die ons keer op keer meldt
dat het een "sunny and hot day" zal worden.
Er wil maar geen regen vallen. De aanhoudende droogte veroorzaakt spontane
bosbranden. Zelfs op de heuvels hier om ons heen zien we op diverse plekken
de rookpluimen. Meestal wakkert het in de late middag aan door het kleine
zuchtje wind en al gauw hebben we de verkoolde houtsnippers op dek. Het
andere natuurverschijnsel is de JELLYFISH. Gelukkig niet de gevaarlijke
moon- of stinging jellyfish, maar de mooie paddestoelvormige variant. Het
bolletje kleurt van wit naar roodbruin. Met spikkels, met strepen, craguele,
geen een is er hetzelfde. Hun stervormige achterkant is hun voortstuwings-
mechanisme. Het is een prachtig gezicht. Hele velden dobberen hier rond.
Het nadeel is dat ik me tussen glibberige wezentjes toch niet zo prettig
voel, dus zwemmen is er niet bij. Ze komen en gaan met het tij. Helaas kwam
er ook eentje in de inlaat van onze aggregaat, die er danook spontaan mee
stopte. De impellor mist nu een aantal flappen en is aan vervanging toe.
Glen heeft de boosdoener eruit geblazen. Het was een kleintje de zogenoemde
"Cannonball" die precies in het gat paste. Nu zuigt de aggregaat zijn water
op via een slang die verbonden is aan een met gaten doorzeefde colafles en
dat werkt prima.
Morgen is het 30 april "Koninginnedag". Morgen zullen we PAK 1 uit de motte-
ballen moeten halen want we gaan de ambassadeur feliciteren en natuurlijk
even genieten van de haring! Daarover meer in onze volgende uitzending!
Groetjes vanaf de Zoea.
ZOEA 94 HOEZEE, 30 APRIL 1998
Hallo Allemaal,
HOEZEE, HOEZEE. Tweemaal, eenmaal voor de Koningin en eenmaal voor
de regen! Met een gedeelte van de Nederlandse kolonie op weg naar
de ambassadeur. Twaalf man sterk zien er piekfijn uit. Het was wel
even zoeken naar deze outfits, maar onze mannen mogen er zijn. Een nette
lange broek, een colbert uit de motteballen, een stropdas en een paar ge-
poetste schoenen. Albert is helemaal feestelijk met zijn oranje vlinderstrik.
Met zijn allen in de maxibus van David. Dit gele busje rammelt
aan alle kanten. De deur sluit, maar daar is alles mee gezegd. Een kier
van zeker 10 cm zorgt voor de frisse lucht. De stoelen zijn net opnieuw
bekleed en de hoofsteunen omwikkeld met een soort tape, waardoor we kleven
aan alle kanten. Naar de stuurinrichting kijken we maar helemaal niet.
De draden hangen erbij, maar het torretje loopt nog steeds. Na een rit
van ongeveer 30 minuten komen we bij de woning van Mr. Zwartkruis. Deze
villa is gelegen op een heuvel met een prachtig uitzicht over de baai
van Port of Spain. Het wemelt niet alleen van de lichtjes om ons heen
maar ook van de bewaking. Zwarte limousines, voorzien van de landsvlag
en chauffeur staan langs de kant van de weg. David draait de oprijlaan
op, dat was nou niet echt de bedoeling met deze rammelkast, langs de
Rolls en komt tot stilstand bij het zwembad. Door twee lieftallige
dames krijgen we een oranje strikje opgespeld en een opgerold "Wilhelmus"
uitgereikt. We worden verwelkomt door Mr zwartkruis, in een prachtig
tropenkostuum met sabel en zijn Texaanse echtgenote. Langzamerhand loopt
het vol. Naar verhouding maar weinig Nederlanders. Het zijn meer
zakenrelaties en ambassadeurs. Na een uur mengt ook onze gastheer
zich tussen de mensen en hebben we een gesprek met hem en wordt Glen
geintroduceert bij de ambassadeur van Suriname. Dit is echt de manier om
in contact te komen met allerlei soorten mensen. Het is een gezellige
en vooral leerzame avond. Alles tot in de puntjes verzorgd. Heerlijke hapjes
o.a. bitterballen en stukjes haring en een heerlijk glas wijn.
Toen we Mr Zwartkruis op de 5e mei op de werf ontmoeten, werkend aan zijn
zeilboot "Berend Botje", hebben we nog even gezellig nagepraat over
Koninginnedag, het eiland Trinidad met al zijn ups en downs en zijn
taak alhier. Nog een paar maanden en dat zit zijn tijd erop en wie weet
zullen we hem nog eens ontmoeten in Uitdam.
Groetjes vanaf de ZOEA van Glen en Margriet
ZOEA 95, ZOEMMMMMMM....ZOEMMMMMMM.....
Trinidad, 7 mei 1998
Beste Allemaal, We staan sedert een paar dagen op de wal. De "hauling-out" zoals
ze het hier noemen ging werkelijk perfekt. Niet geheel op tijd maar dat kan
je ook niet verwachten in deze landen. Je hebt hier ook 2 manieren om af te
spreken LOCAL TIME of EUROPE TIME. Local time betekent dat je een afspraak hebt
deze week en Europe time is vandaag. We worden netjes via VHF opgeroepen en
er staan 4 man klaar om onze lijnen aan te pakken. Andy gaat te water om ons
onderwater schip te bekijken. Keurige met plastic omwikkelde singels worden
geplaatst en met de super travellift (150 ton hijsvermogen) komt de ZOEA langzaam
omhoog. Groene wierslierten, oranje spons en duizenden pokken zitten aan haar
huid vastgeplakt. Drie man sterk krijgen de onderwater flora en fauna er betrekkelijk
snel af. Na ruim een uur, een krachtige douche met de hogedrukspuit van 160
bar, zien we er weer netjes uit. Een prachige craddle-car rijdt onze boot naar
haar tijdelijke plek. Over 14 dagen gaat ze naar de Hi-security yard. Zzsstt....zzsstt....
De klok tikt en heel langzaam glijden de minuten voorbij. Het is al 3 uur in
de nacht en we hebben nog geen oog dicht gedaan. Voor de zesde keer stap ik
uit bed en verhuis met kussen en laken naar de kuip, maar ook hier zoemen die
venijnige kleine rot muggen om mijn oren. We hebben ons met "Off" bespoten.
Volgens het etiket geeft het ons een urenlange bescherming tegen mosquitos,
gnats en wel 5 diverse soorten biting flies, maar deze zijn schijnbaar al resistent
want mijn benen zien eruit als een maanlandschap. Het zijn bloeddorstige schepsels
want ze hebben mijzelf te pakken gehad in m'n oorlel, kin en wenkbrauw. Ik word
er helemaal gek van. Het tweede nadeel van op de kant staan, is de extreme hitte.
Het kwik stijgt en stijgt en bereikt rond het middaguur de 40 graden celsius.
We hebben na 3 ellendige nachten van hitte en rondvliegende insekten een airco
gehuurd en dat is werkelijk de omgekeerde wereld. Buiten is het drukkend warm
en binnen is het heerlijk. De temperatuur is nu gezakt tot 25 graden. We beginnen
het al koud te krijgen. Glen vraagt zelfs om een paar sokken. We zullen wel
weer moeten wennen aan de temperatuur in Nederland, maar het lijkt ons heerlijk
om 's-nachts onder een dekbedje te kruipen. Nog 5 dagen en we zijn weer in het
land. Tot ziens. Groetjes van Glen en Margriet.
ZOEA 96, TURTLES, 8 MEI 1998
Hallo Allemaal,
Elke avond met hoog water van maart tot augustus komt de "Leatherback"
turttle naar de stranden van Trinidad en Tobago om haar eieren te
leggen. In 150 miljoen is er nog weinig veranderd. Het is een bewolkte
avond als we arriveren op het 7 mijls lange strand van Matura.
Gedurende de nacht komen hier wel zo'n 30 schilpadden. Na zeker een uur
wachten worden we beloond. Een van de Turtlewatches heeft iets ontdekt
en seint een aantal keren met een zaklamp. Het 500 kg zware lichaam van
de "Dermochelydae" komt langzaam het strand op schuifelen. Het gehele
proces, uit het water, een plek zoeken om de eieren te leggen en weer
in het water kan wel twee uur in beslag nemen. Gelukkig doet dit exemplaar
er niet zo lang over. Na wat wat zand verplaatst te hebben met
haar voorpoten vind ze de plek vlakbij de palmboom wel geschikt en gaat
aan het werk. Met de achterpoten maakt ze een diep smal gat. De schildpadden
zijn ongeveer 25 tot 30 jaar oud als ze hier voor het eerst komen
om te nestelen. Gedurende het seizoen komen ze 5 tot 7 keer terug en
leggen per keer zo'n 70 tot 100 eieren. Het zijn witte rubberachtige
ballen zonder schaal. Tijdens dit proces is ze in trance en kunnen we
het allemaal goed bekijken en kunnen er foto's gemaakt worden. Glen
knipt de ene na de andere foto, maar als we thuis komen blijkt het
rolletje er niet goed in te zitten. Jammer, maar we zullen deze ervaring
niet gauw vergeten en opslaan in onze bovenkamer. Na de leg wordt de kuil
zorgvuldig deichtgegooid en aangedrukt en waggelt ze volkomen uitgeput
naar zee. Na ongeveer 20 dagen komen de kleine schildpadjes uit de kuil
en huppelen naar het water. Misschien vindt er een van de honderd zijn
weg naar de Indische Oceaan en komt na 25 jaar terug op de stranden van
Trinidad. De meesten worden al opgegeten voordat ze het water bereiken.
Ze zijn een makkelijke prooi voor de vogels. Eenmaal onder het wier van
de Sarragossa zee zijn ze redelijk veilig en intussen natuurlijk al flink
gegroeid. Hun voedsel bestaat hoofdzakelijk uit kwallen die we hier dan
ook in hele velden tegenkomen, maar daarover heb ik al verteld. Het
wegglibberen van hun prooi, de kwal, wordt verhinderd door puntige
hoornachtige uitsteeksels van het verhemelte en de slokdarm. Eenmaal in
de bek kan het dus alleen nog maar naar binnen. Daarom is een plastic zak
die ze aanzien voor een kwal, vijand nummer 1 vooral voor de grote exemplaren.
Na dit ritueel is het tijd om onze chauffeur op te zoeken. Het is
nog zeker anderhalf uur rijden naar Chaguaramas. Om half drie liggen
we in ons mandje, na een geslaagde avond. Welterusten!
Groetjes vanaf de ZOEA van Glen en Margriet
ZOEA 97 DE MARKT, 10 MEI 1998
Hallo Allemaal,
De markt in de hoofstad " Port of Spain" is gigantisch.
Je moet wel vroeg uit de veren, want de bus vertrekt al om 06.00 uur.
Wederom met het gammele busje van David kost het ons zo'n 20 minuten.
In de grote overdekte hal houden de slagers, vis- en kippenboeren huis.
Het ziet er allemaal netjes uit. Je hoeft niet echt te zoeken naar rund-
of varkensvlees want de kop staat als voorbeeld op de toonbank. Eerst
vond ik dat maar een naar gezicht, maar alles went. Roze varkenspootjes,
oren en snuiten in het zuur schijnt ook hier een lekkernij te zijn.
Ik heb al heel wat geprobeerd, maar hier waag ik me maar niet aan.
Wel een kippetje gekocht. Supervers, want op de weg naar de groentemarkt
zaten die arme drommels nog levend en wel in kratten en even later gevild
en nog warm in mijn boodschappenmand. Op de groentenmarkt is werkelijk van
alles te koop. Voor het eerst sinds maanden weer eens een bloemkooltje en
ook een soort spinazie. Het lijkt totaal niet op wat wij verbouwen, maar
het smaakt heerlijk. Verder papaya, pompoen, courgettes, glimmende auber-
gines, kouseband, paksoi, suikermais, waterkers en nog veel en veel meer.
Diverse typische locale vruchten. Voor 10 TT, dat is 3 piek, koop je een
prachtige blauwe Krab. Voor dat bedrag krijg ik Glen toch echt niet zo
blauw. De scharen van deze diertjes zijn vastgebonden met palmblad. Het
prepareren is een fluitje van een cent. Even 10 minuten in zout water
koken, waaraan dille en komijn is toegevoegd en serveren met citroensap
en zelfgemaakte mayonaise. Een delicatesse!
De mensen hier in Trinidad zijn reuze vriendelijk. Vanaf de tijd dat de
Europeanen zich hebben gevestigd is er een gemengde samenleving ontstaan.
Na de slavernij werden de Afrikanen opgevolgd door de Aziaten en Chinezen.
Er is een mooie mix uit ontstaan en Glen geniet met volle teugen.
We zullen dit eiland zeker missen, maar het is ook weer ontzettend leuk
om over een paar dagen weer in Nederland te zijn.
Wordt vervolgd over ongeveer 4 maanden.
Groetjes vanaf Trinidad van Glen en Margriet.
ZOEA 98, WEER "THUIS", 14 SEP 98
Hallo allemaal,
Een titel "weer thuis" is eigenlijk verwarrend. We zijn wel weer
thuis op de ZOEA, maar Nederland beschouwen we natuurlijk ook als
ons thuis. Het is een welkome afwisseling geweest. Werken en ondertussen
familie en vrienden bezoeken en weer lekker creatief bezig
zijn met planten en bloemen. Ook moesten er natuurlijk de nodige
inkopen gedaan worden. We hadden de nodige kilootjes bij ons. De
dame aan de incheckbalie was uiterst vriendelijk vooral toen we
vertelden waarvoor we het allemaal nodig hadden. Op haar vraag
wat we dan wel niet aan handbagage hadden liet ik mijn handtas en
laptop zien. Mijn broer stond ergens verscholen met de loodzware
rugzakken en weekendtassen met zendapparatuur. Via een ander balie
naar de douane. Nog "even" door de scanner, maar die schrok zich
te pletter van al dat staal, dus uitpakken die handel. Van alles
kwam er uit die tassen; nestelschijf, liertjes, edammer kazen,
haring en paling voor de Nederlanse Trinidineans. Op "Heathrow
Airport" dezelfde procedure, maar eindelijk zaten we dan in de
vogel van Britisch West Indies Airlines. Eigenlijk is dat een
te mooie benaming voor die rammelende kist. Met stijgen had het
oude beestje wel erg veel moeite. We schommelden alle kanten uit.
Het leek wel of de hele bovenmal zich ten opzichte van de romp
van rechts naar links bewoog. Verder ging alles goed, maar de stewardessen
mogen wel eens een cursus "Glimlachen" hebben van onze K.L.M.
dames. Na ongeveer 9 uur landen we op Barbados. Na een korte stop
zijn we dan eindelijk op het "Piarco International Airport" van
Trinidad. De hitte slaat ons tegemoet als we de trap van het vliegtuig
aflopen. Nog even langs de customs en de immigration. Wat "even",
"Take it easy man". We zijn weer in de Caribbean. Dit maal hebben we
geluk. Het is al laat. Ze hebben geen zin om onze tassen te doorzoeken.
De kruier brengt ons naar het busje van David. Helen staat ons al op
te wachten en binnen een uurtje zijn we hoog en droog op de ZOEA.
Er staat een bos Anthuriums en een koud biertje.
Welcome back in the Carribbean.
Groetjes van Glen en Margriet a/b ZOEA.
ZOEA 99, 12 DAGEN, 24 SEP 98
Hallo allemaal,
We zijn weer terug in de tropen. Jeetje dat is toch wel een
overgang. Van 15 graden naar ongeveer 33 valt niet mee. Helaas
zijn alle airco's verhuurd en moeten we het doen met onze uit
Nederland (220 volt) meegebrachte ventilator. Dat heeft ons
gered, want het was zonder een zuchtje wind bijna ondragelijk
op de boot. Bovendien werden we 's nachts geplaagd door de
mosquitos en de "No see them", een klein zandvliegje die je
werkelijk helemaal lek prikt. Na 4 maanden op de Security
Yard was het wit van ons scheepje bedekt door een dikke stoflaag.
Ook binnen was het verre van schoon. Elke ochtend vroeg op!
In Nederland word je gewekt door het kraaien van de haan, hier
van het getsjilp van allerlei vogels. Van 06.00 tot 12.00 uur
intensief aan de gang. We dronken in die ochtenduren al gauw 2
liter water. Voordat dat zijn weg naar beneden gevonden had,
hadden we het er al uitgezweet. Lekker makkelijk want het was
geen pretje om op deze werf naar de toilet te gaan, vooral als
er geen waterdruk weer was. Na de arbeid een kleine siesta, wat
boodschappen doen in het middaguur en daarna een biertje op het
terras aan de waterkant. De boot is trouwens goed gedroogd deze
afgelopen maanden. De winterwaterlijn wordt nog eens licht
opgeschuurd en het onderwaterschip krijgt een buurt met een
waterproef schuurpapiertje. Schuren en de waterslang erop. Al
gauw is het rondom een rood waterballet en ook wij komen niet
kleurloos uit de strijd. Milieu, milieu, dit hoef je toch echt
niet meer te doen in Nederland. Een tropische bui helpt ons een
handje en bovendien is het meteen weer lekker koel. Na het schuren
komt het verven. Wederom wordt de waterlijn verhoogd en daaronder
komt eerst 2 lagen epoxy. Daarna een primer om de antifouling goed
te laten hechten. Antifouling? Je kan het beter gif noemen. Geheel
in pak, met masker op en de roller op een bezemsteel. Dit is de
enige manier om die troep op je schip smeren. Niet echt een gezond
baantje. Na 12 dagen bloed zweet en tranen is het dan eindelijk zover.
Op mijn verjaardag gaat de ZOEA weer te water. Dubbel feest.
De ZOEA en haar bemanning is weer in hun element!
Groetjes Glen en Margriet.
ZOEA 100, zeemonsters 30 sep 98
Beste allemaal,
Met 2 rubberboten gaan we naar een 15 minuten verderop gelegen baai.
Aldaar viert Cees de Canadees zijn 65e verjaardag op een Nederlandse
catamaran. Scotland Bay is prachtig. De apen slingeren zich van boom
naar boom, je moet wel een verrekijker hebben, en er zijn prachtige
vogels zoals de Green-throated Carib en natuurlijk de kleurrijke
papagaaien. De Mountain whistler zingt de gehele dag en gigantische
fel blauwe vlinders vliegen van bloem naar bloem. Dat is het goede
over deze baai. Het slechte nieuws werd ons gebracht toen we vertrokken
in 't pikkedonker van de nacht. "Kijk uit voor de Cutless fisch"
Een soort springende geep van 1 meter lengte. Het lijkt ook wel op een
dikke vette stoofaal alleen is hun kop dan wat groter en hebben ze
scherpe tanden en het meest belangrijke ; ze vallen je van achteren aan.
Ze traceren je door het spoor
van luchtbellen die de propellor van je bb-motortje achterlaat. Eenmaal
in de boot bijten ze als een wilde om zich heen en als je er niet
vlug bij bent, kunnen ze je hele boot aan flarden bijten. "Als je full
speed vaart kan je ze ontlopen" zeggen de achterblijvers. Helaas gaat
dat niet vanwege de vele drijvende boomwortels afkomstig
van de Orrinico-delta. Ik vindt dit nou toch niet echt leuk en schrik
me werkelijk te pletter als ik, ingespannen met een lampje voorop,
plotseling een beet in m'n knie krijg. Een ijzingwekkende gil klinkt
over de doodstille plas. "Geintje" en Glen ligt helemaal in een deuk.
Inmiddels liggen we in een marinaatje op het eiland "Gaspar Grande".
Het vol goede moed gebouwde resort, leuke ronde huisjes op palen, is
geheel vervallen. Het wordt gerund door ene Richard en Wilma schenkt
de borrels in. We liggen hier reuze gezellig met nog 3 andere Nederlandse
boten en bovenal is het een veilig gevoel met al die tropical
waves die de laatste tijd overkomen. Met hoog en laag water als het
tij keert moet er, al je voor anker ligt in de baai van Chaguaramas,
altijd iemand aan boord blijven. Door stroom en wind liggen de schepen
kriskras door elkaar. Vanwege hun lengte, tonnage of vorm van de kiel
draait het ene schip veel sneller dan het andere. Een verplicht uurtje
in de kuip om botsingen te voorkomen is dan ook noodzakelijk.
Over ongeveer 3 weken denken we te vertrekken naar Suriname. Eerst nog
even een prik tegen "yellow fever" en een visum. Morgen hebben we een
autootje gehuurd om het nodige blik- en droogvoer in te slaan en misschien
blijft er nog tijd over voor de Caroni Swamp, maar daarover later.
Groetjes vanaf de ZOEA gebonden aan 4 lijnen in 't kommetje van "Fantasy
Island". 73/88 Glen en Margriet.