You can make a translation of this page, if you like
All you have to do is: select and copy a piece of text, paste it in the small textarea of Altavista Babel Fish Translater. Choose in the pulldown-menu to which language you want to translate: Vertalen van: Nederlands naar: Your language, and click the Vertaal-button


Gameplay 1, 2 en 3

terug naar index   óf   (456)   (789)

oefening   (1)   (2)   (3)


1   Team tegen de rest

Als er 10 deelnemers zijn, komen er 3 spelers aan de ene kant, indien mogelijk een spelverdeler en 2 passers/aanvallers en aan de andere kant een teamopstelling.klik op figuur
Het "team" serveert en het drietal moet proberen te scoren.
De 10e speler staat klaar voor de volgende serveer beurt.
De achterspelers
van het "team" rouleren om te serveren.
Probeer minstens 3x te scoren uit 5 serves.

Het "drietal" kan een aantal beperkingen opgelegd worden:
b.v.:

-  De niet passer valt aan, of juist de passer valt aan.
-  Een van de 2 passer/aanvallers is achterspeler.
-  Een van de 2 is midspeler.
- 
Er mag alleen diagonaal, of alleen rechtdoor aangevallen worden.

Na een aantal serves wisselen: Achterspelers worden voorspelers / voorspelers gaan "drietal" worden en "drietal" (+ 1 overgebleven achterspeler), worden achterspelers.

Hetzelfde principe kan ook met minder spelers beoefend worden:
-  met 9 idem als met 10.
-  met 8 kun je 6 tegen 2, of  5 tegen 3 gaan oefenen.
-  met 7 doe je 5 tegen 2 en met 6:  4 tegen 2.

Puntentelling volgens rally-point systeem; b.v. wie heeft het eerst 10 punten.



2   Aan één kant een complete voorhoede

Het ligt aan het aantal trainingsdeelnemers hoeveel er overblijven om aan de andere kant te spelen.

De "andere" kant serveert.
De "complete voorhoede"- kant passt en zet een aanval op.
De serveerkant blokkeert en verdedigt, zet zo mogelijk ook een aanval op enz.
sv is de penetrant spelverdeler.klik op figuur

1  Wie het eerst 10 punten heeft volgens rally-point systeem is winnaar.
Na elke serve een andere serveerder (bij voldoende trainingsdeelname staat er
voor de snelle doorstroming al een speler klaar met bal, voor de volgende serve). Hierna wisselen van voorhoede.

2  Om de blokkering te oefenen aan de voorhoede-kant, mogen dezen niet direct na de serve scoren, maar moet verplicht één keer een tamelijk gemakkelijke rally-bal gespeeld worden. De serveerkant zet nu een aanval op en probeert direct te scoren.

Ook nu weer 10 punten rally-point telling.



3   Aan één kant een compleet team

Het principe is hetzelfde als in opdracht 2. De achterliggende gedachte is een beetje anders.
Er wordt niet door het “team” geserveerd, maar juist door de overblijvende spelers.
De  serveerkant plaatst een blok (2-blok, zo mogelijk) en bij meer deelnemers ook nog verdedigers.

1  Het team moet direct scoren, b.v. 10 x. Voor elke keer dat ze niet scoren krijgen de serveerders een punt. Wie heeft het eerst 10 (rally-point).

2  Na de pass uit opslag, wordt wel een aanval opgebouwd, maar mag niet direct gescoord worden. De bal moet dus betrekkelijk eenvoudig teruggespeeld worden naar de serveerkant. Hierna worden de switches toegepast (iedereen neemt zijn eigen positie in, voor het net en in het achterveld). De groep aan de serveerzijde bouwt een aanval op en tracht meteen te scoren. Wordt er met succes verdedigt, dan mag (moet) het team daarna wel scoren.
Opnieuw: wie heeft het eerst 10 punten.



You can make a translation of this page, if you like
All you have to do is: select and copy a piece of text, paste it in the small textarea of Altavista Babel Fish Translater. Choose in the pulldown-menu to which language you want to translate: Vertalen van: Nederlands naar: Your language, and click the Vertaal-button