You can make a translation of this page, if you like |
|
Gameplay 4, 5 en 6
terug naar index óf (123) (789)
4 Rally-spel met 2 tegen 2
Om de training enigszins te intensiveren, spelen we 2 tegen 2. De scheiding is de lengte-as over het speelveld.
Geserveerd
wordt er alleen bij S.
Aan de andere kant 2 spelers, die de serve ontvangen.
De speler die niet de pass speelde loopt naar het net om een set-up te
geven.
De passer valt aan.
Om
optimaal rendement uit de oefening te
halen leg je de spelers de volgende beperkingen op:
De eerste aanval mag je nog niet scoren. Ook de bal die als zodanig terug komt
naar de serveerzijde, mag nog niet gescoord worden. Als de “ontvangers” voor
de tweede keer een aanval weten op te zetten mogen (moeten) ze een punt maken.
Op dat moment treedt ook een doelgericht blok in werking alsmede een
verdediging.
De
rally wordt met volle inzet uitgespeeld.
- Hier zit alles in, van serveren,
passen tot aanvallen en blokkeren.
Er
wordt om punten gespeeld volgens het rally-point systeem.
Als
er door een tweetal 10 punten zijn behaald, ga je de 2-tallen wijzigen, als
volgt:
1
B ruilt met C en F met G.
2
C ruilt met D en G met H, (A en E blijven dus aan dezelfde kant).
3
Hierna wissel je nog eens één speler met de groepen die naast elkaar
oefenen.
Als elk "wedstrijdje" niet langer dan 3 minuten zou duren, ben je al gauw een kwartier bezig.
5 Met speciale "eigen score bevorderende" puntentelling
Een setscore van b.v. 15-3 zegt feitelijk niets over het door jezelf vertoonde spel. Om het eigen aanvalsspel te verbeteren tellen we nu als volgt:
1 Je (jouw ploeg dus) krijgt alléén een punt, bij een directe score uit een aanval.
2 Er gaat een punt af, als een aanval fout is. (bal gaat uit, of in het net)
3 Wanneer je scoort met een direct blok krijg je ook een punt.
4 Als je fout passt, of helemaal niet (bij een ace van de serverende partij) gaat er een punt van je score af.
5
Bij
fout serveren, gaat er ook een punt van je eigen score af.
Dus
bij een ace-serve, krijgt het eigen team geen punt.
Als de tegenpartij fout passt (bal is onbereikbaar voor een medespeler), krijgt
de serverende partij ook geen punt (omdat er bij de ontvangers al een punt af
gaat).
Ga
als volgt te werk:
(Er kan op diverse manieren ingedeeld worden, afhankelijk van de
trainingsdeelname).
2 tegen 2, (bij 8 deelnemers kun je 4 tegen 4, of 2x
2 tegen 2 laten spelen, de scheiding is dan de lengte-as van het
speelveld).
3 tegen 3; 4 tegen 4; 5 tegen 5; 6 tegen 6.
Laat steeds hetzelfde team serveren (tot een bepaalde stand is bereikt).
Deze stand kan zijn:
- Als één
team 10 punten/ 5 punten, of –10/-5 punten heeft.
- Wanneer het
onderlinge verschil 10 punten (of anders) bedraagt.
Pas daarna gaat het andere team serveren.
De ontvangende partij krijgt dus steeds de eerste mogelijkheid tot scoren.
Al naar gelang het niveau van de spelers zal blijken, dat het bereiken van +10
beslist niet mee valt.
Je kunt als trainer nog een stap verder gaan, door in dit systeem de score van alle spelers individueel bij te houden. Het is een tamelijk bewerkelijke methode, maar de wil om zonder fouten te spelen zal enorm toenemen.
6 Verdedigingsoefening met gebruik van het net
Er
staan 2 teams tegenover elkaar (6 tegen 6, of 5 tegen 5). Zij spelen een rally.
Na een fout geeft T (of een speler
die over is) direct een volgende bal. (of aan weerskanten iemand, die een
volgende bal aan kan spelen na een fout)
Ballen die "dood" zijn zo snel mogelijk uit het veld naar T.
Punten
tellen? kan op rally-point-, of op tafeltennis manier.
You can make a translation of this page, if you like |
|