You can make a translation of this page, if you like |
|
Gameplay 7, 8 en 9
terug naar index óf (123) (456)
7 Standaard aanvalspatroon
Een
buitenaanvaller valt aan op pos.4 (A).
Er wordt geserveerd van kant B, niet
al te gemakkelijk, maar wel gericht op speler B.
B
passt net iets rechts van het midden.
Spelverdeler S
penetreert van achter de pion naar S1
en geeft een set-up aan A.
C
is de serveerder.
Na de serve wordt C
buitenblokkeerder C1.
E
is in feite een der andere buiten-aanvallers. A,
B,
S
en E
zijn vaste punten.
F
is de volgende speler die klaar staat om te serveren.
C1
wordt D
en D
haalt de zojuist gespeelde bal en sluit aan achter F.
D
begint zijn blokkeeracties steeds vanuit het midden, moet dus aansluiten bij C1.
Puntentelling:
kant
A krijgt een punt
als ze direct uit de eerste aanval scoren.
kant
B krijgt een punt als ze de aanval van A blokkeren; kant B krijgt ook
een punt als de aanval van A verdedigd wordt, (de rally hoeft daarbij niet
afgelopen te zijn).
Als er een rally komt moet de bal gericht op A of B gespeeld worden.
Bij meer spelers, b.v. als er een tweede spelverdeler aanwezig is:
Op
de plaats van de pion komt de tweede spelverdeler, er wordt om beurten
gepenetreerd.
Er kan nu ook vanaf kant B, diagonaal aangevallen worden door de aanvaller op
pos.2 (C1). De "dienstdoende" spelverdeler moet zich dan
opstellen in de diagonaal op pos.1. Hij moet de pass spelen naar de andere
spelverdeler, die op dat moment rechtsvoor is (pos.2).
8 Wie scoort mag blijven
Speel
met 2 tegen 2 of 3 (er moeten minimaal 6 trainings-deelnemers zijn, bij nog
minder speel je 1 tegen 1)
Bij
6 deelnemers:
3 x 2;
bij 7 deelnemers: 2 x 2 en 1 x 3;
bij 8 deelnemers: 2 x 3 en 1 x 2, óf 4 x 2;
bij 9: 3 x 3 enz.
-
Stel: er zijn 3 teams van 2 of 3 spelers.
Er wordt alleen geserveerd van kant A.
Team A serveert en team B staat aan kant B.
Als de spelers van kant B weten te scoren, dan hebben ze een punt verdiend en
mogen blijven staan.
Scoort
team A, dan mag team A naar kant B en komt team B terug naar kant A.
Nu is team C aan de beurt om te serveren enz.
Wie heeft het eerste 5 punten, of wie heeft na b.v. 15 minuten de meeste punten.
Zijn er 5 of minder deelnemers, dan laat je 1 tegen 1 spelen. Waarbij je de moeilijkheidsgraad langzaam op kunt voeren.
Als
volgt:
Er wordt gespeeld om 5 punten, de bal moet verplicht steeds 3 x voor je zelf
worden gespeeld;
zodra iemand er 5 heeft, gaan we over tot maar 2 x voor je zelf spelen van de
bal.
Als laatste spelen we de bal direct terug.
9 Serveren / passen/ spelverdelen / aanvallen / --> rally
(Deze oefening vind je ook op de
pagina's: Complexe oefeningen 13/14 en Spelverdelen 5/6)
a
Starten met 2 passers A en B. C staat te wachten, om de
plaats van A of B over te nemen en D staat klaar om de gepasste bal af te
vangen, om daarna ook te gaan serveren.
De rest van de spelers: E, F, G, ....... beginnen met een serve en lopen daarna
naar plaats C.
De speler die gepasst heeft, gaat vervolgens afvangen en de wachtende speler (C)
neemt de opengevallen plaats in (A of B; zo krijgt ieder een beurt om te passen)
b Op plaats D komt nu S, de (één der) vaste spelverdelers. Deze geeft een set-up aan:
-
de speler, die gepast heeft.
- de speler, die niet
gepasst heeft
- de wachtende speler
c
De speler die juist
serveerde gaat de aanval blokkeren (je weet precies wie de set-up zal krijgen,
als je het schema uit punt b
aanhoudt)
d
De speler die
doorloopt naar de serve, gaat eerst verdedigen (waar? zie punt c)
Indien mogelijk speel je de rally uit met 2 tegen 3. (De wachtende speler aan de
pass-zijde kun je in de rally inschakelen als 4e speler)
e Van een één-blok ga je naar een twee-blok (inpassen in het rouleersysteem, of door één der vaste midspelers laten uitvoeren).
Varianten
1
Een vaste midspeler M
in het midden vóór de spelverdeler plaatsen (passt dus niet mee).
Op het moment van serveren loopt M
van het net af.
S geeft (korte) set-up
aan M.
Blokkering en verdediging als in punt c
t/m e
2
Spelverdeler S
geeft nu een set-up (in ieder geval de eerste na de
opslag) op pos.2
Hier staat aanvaller P
klaar.
Wanneer
het enigszins "rommelig" dreigt te worden, laat dan niet meer na elke
rally rouleren, maar speel een aantal ballen (b.v. 10) in dezelfde opstelling.
Maak er een wedstrijdje van, door een puntentelling toe te passen. (de
"normale" puntentelling, óf wat ook leuk is: alléén de zelf, uit
een eigen aanval gescoorde punten tellen mee).
You can make a translation of this page, if you like |
|