You can make a translation of this page, if you like
All you have to do is: select and copy a piece of text, paste it in the small textarea of Altavista Babel Fish Translater. Choose in the pulldown-menu to which language you want to translate: Vertalen van: Nederlands naar: Your language, and click the Vertaal-button

Gameplay 7, 8 en 9

terug naar index  óf   (123)   (456)

oefening   (7)   (8)   (9)


7  Standaard aanvalspatroon

Een buitenaanvaller valt aan op pos.4  (A).
Er wordt geserveerd van kant B, n
iet al te gemakkelijk, maar wel gericht op speler B.

klik op figuurB passt net iets rechts van het midden.
Spelverdeler
S penetreert van achter de pion naar S1 en geeft een set-up aan A.
C is de serveerder.
Na de serve wordt
C buitenblokkeerder C1.
E is in feite een der andere buiten-aanvallers. A, B, S en E zijn vaste punten.
F is de volgende speler die klaar staat om te serveren.
C1 wordt D en D haalt de zojuist gespeelde bal en sluit aan achter F.
D begint zijn blokkeeracties steeds vanuit het midden, moet dus aansluiten bij C1.

Puntentelling:

kant A krijgt een punt als ze direct uit de eerste aanval scoren.
kant B krijgt een punt als ze de aanval van A blokkeren; kant B krijgt ook een punt als de aanval van A verdedigd wordt, (de rally hoeft daarbij niet afgelopen te zijn).
Als er een rally komt moet de bal gericht op A of B gespeeld worden.

Bij meer spelers, b.v. als er een tweede spelverdeler aanwezig is:

Op de plaats van de pion komt de tweede spelverdeler, er wordt om beurten gepenetreerd.
Er kan nu ook vanaf kant B, diagonaal aangevallen worden door de aanvaller op pos.2 (C1). De "dienstdoende" spelverdeler moet zich dan opstellen in de diagonaal op pos.1. Hij moet de pass spelen naar de andere spelverdeler, die op dat moment rechtsvoor is (pos.2).

Nog meer spelers?
Dan vrije netspeler vóór E; een extra speler in het achterveld bij B enz. Volg hierbij eigen inzicht.


8   Wie scoort mag blijven

Speel met 2 tegen 2 of 3 (er moeten minimaal 6 trainings-deelnemers zijn, bij nog minder speel je 1 tegen 1)

Bij 6 deelnemers: 3 x 2;
bij 7 deelnemers: 2 x 2 en 1 x 3;
bij 8 deelnemers: 2 x 3 en 1 x 2, óf 4 x 2;
bij 9: 3 x 3 enz.

klik op figuur-  Stel: er zijn 3 teams van 2 of 3 spelers.
Er wordt alleen geserveerd van kant A.
Team A serveert en team B staat aan kant B.
Als de spelers van kant B weten te scoren, dan hebben ze een punt verdiend en mogen blijven staan.

Scoort team A, dan mag team A naar kant B en komt team B terug naar kant A.
Nu is team C aan de beurt om te serveren enz.
Wie heeft het eerste 5 punten, of wie heeft na b.v. 15 minuten de meeste punten.

Zijn er 5 of minder deelnemers, dan laat je 1 tegen 1 spelen. Waarbij je de moeilijkheidsgraad langzaam op kunt voeren.

Als volgt:
Er wordt gespeeld om 5 punten, de bal moet verplicht steeds 3 x voor je zelf worden gespeeld;
zodra iemand er 5 heeft, gaan we over tot maar 2 x voor je zelf spelen van de bal.
Als laatste spelen we de bal direct terug.



9   Serveren / passen/ spelverdelen / aanvallen / --> rally

(Deze oefening vind je ook op de pagina's: Complexe oefeningen  13/14 en Spelverdelen 5/6)klik op figuur

a Starten met 2 passers A en B. C staat te wachten, om de plaats van A of B over te nemen en D staat klaar om de gepasste bal af te vangen, om daarna ook te gaan serveren.
De rest van de spelers: E, F, G, ....... beginnen met een serve en lopen daarna naar plaats C.
De speler die gepasst heeft, gaat vervolgens afvangen en de wachtende speler (C) neemt de opengevallen plaats in (A of B; zo krijgt ieder een beurt om te passen)

b Op plaats D komt nu S, de (één der) vaste spelverdelers. Deze geeft een set-up aan:

- de speler, die gepast heeft.
- de speler, die niet gepasst heeft
- de wachtende speler

c De speler die juist serveerde gaat de aanval blokkeren (je weet precies wie de set-up zal krijgen, als je het schema uit punt b aanhoudt)

d De speler die doorloopt naar de serve, gaat eerst verdedigen (waar? zie punt c)
Indien mogelijk speel je de rally uit met 2 tegen 3. (De wachtende speler aan de pass-zijde kun je in de rally inschakelen als 4e speler)

e Van een één-blok ga je naar een twee-blok (inpassen in het rouleersysteem, of door één der vaste midspelers laten uitvoeren).

Varianten

1 Een vaste midspeler M in het midden vóór de spelverdeler plaatsen (passt dus niet mee).
Op het moment van serveren loopt
M van het net af.
S geeft (korte) set-up aan M.
Blokkering en verdediging als in punt c t/m e

2 Spelverdeler S geeft nu een set-up (in ieder geval de eerste na de opslag) op pos.2
Hier staat aanvaller
P klaar.

Wanneer het enigszins "rommelig" dreigt te worden, laat dan niet meer na elke rally rouleren, maar speel een aantal ballen (b.v. 10) in dezelfde opstelling. Maak er een wedstrijdje van, door een puntentelling toe te passen. (de "normale" puntentelling, óf wat ook leuk is: alléén de zelf, uit een eigen aanval gescoorde punten tellen mee).



You can make a translation of this page, if you like
All you have to do is: select and copy a piece of text, paste it in the small textarea of Altavista Babel Fish Translater. Choose in the pulldown-menu to which language you want to translate: Vertalen van: Nederlands naar: Your language, and click the Vertaal-button