maandag, december 12, 2005

Astronomen zien licht van de 1e objecten in het heelal

licht van allereerste objecten in het heelal
Astronomen hebben met de Spitzer ruimtetelescoop, die 25 augustus 2003 door de NASA de ruimte in werd gebracht, het licht ontdekt van de allereerste objecten in het heelal. Het licht is ongeveer 13 miljard jaar oud en werd destijds uitgezonden door de zogenaamde Populatie III sterren, een hypothetische klasse van superzware sterren die nu niet meer voorkomt. In ons heelal kennen we wel de Populatie I en II klassen, maar de Populatie III waren de voorlopers daarvan. Ze ontstonden voor het eerst zo'n 200 miljoen jaar na de Big Bang. Omdat ze zeer zwaar waren, zo'n 100 zonsmassa's gemiddeld, verbranden ze hun brandstof zeer snel en explodeerden na een kort maar intensief leven tot supernovae.
Door de infraroodcamera van de Spitzertelescoop werd een stukje hemel in het sterrenbeeld Draak 10 uur belicht. Op de foto waren ook bekende sterren en sterrenstelsels te zien. Deze bekende objecten werden allemaal van de foto afgetrokken en wat overbleef was een infraroodbeeld van de allereerste sterren. Het licht van deze sterren was oorspronkelijk in zichtbaar licht uitgezonden, maar door de roodverschuiving als gevolg van het uitdijende heelal werd het uitgezonden licht verschoven naar het infrarode gedeelte van het spectrum. Op de foto is het licht te zien op de onderste helft als de gekleurde vlekken. De grijze vlekken zijn de gefilterde bekende objecten, die ook op de bovenste helft te zien zijn. De waarnemingen van Spitzer komen overeen met de waarnemingen aan de kosmische achtergrondstraling, zoals in de jaren negentig door COBE en van de Wilkinson Microwave Anisotropy Probe van de NASA uit 2003. Een verslag van vier astronomen over de waarnemingen van de infraroodtelescoop van Spitzer verscheen op 3 november 2005 in Nature. Voor de liefhebbers is het allemaal na te lezen op:

0 Comments:

Een reactie plaatsen