Vergelijkingen oplossen
De volgende link start het
programma waarbij je vergelijkingen moet oplossen. Onder de link staan de
opdrachten.
vergelijkingen oplossen
Opdracht:
- Los de vergelijkingen op deze website op.
Denk er aan dat je eerst de haakjes wegwerkt dan de termen met x links van de
= weghaalt en dan de getallen rechts van de = weghaalt. Tenslotte deel je
door het getal dat voor de x staat. Denk er steeds aan dat je links en rechts
van de = altijd hetzelfde moet doen!!
Terug
Pythagoras
bewijs
De volgende link start het
programma waarbij je vergelijkingen moet oplossen. Onder de link staan
de opdrachten.
Pythagoras
bewijs
Opdracht:
- In deze applet kun je de driehoeken en
vierhoeken naar beneden verplaatsen. Op die manier kun je laten zien dat
de 2 kleine vierkanten samen even groot zijn als de grote.
- Verplaats de driehoeken en vierhoeken naar
het grote vierkant en laat zien dat ze samen even groot zijn.
Terug
Factoren zoeken
De
volgende link start een applet waarbij je factoren moet zoeken. Onder de link
staat uitleg over hoe het werkt.
factor
zoeken
Opdracht:
-
Bij
2 spelers speel je om en om anders geef je onderaan aan dat je tegen de
computer speelt. De eerste kiest een getal in het vierkant waar nog
factoren van zijn die in het spel beschikbaar zijn. Deze speler krijgt net
zoveel punten als het getal in het vierkant. De andere speler klikt nu
alle getallen aan die een deler van dit laatste getal zijn en krijgt al
die getallen als punten opgeteld. Daarna kiest de tweede speler of de
computer een getal dat nog beschikbaar is. Nu mag de eerste speler alle
getallen aanklikken die nog vrij zijn en een deler zijn van dit laatste
getal. Als je een fout maakt moet je een beurt overslaan. Het doel is om
zoveel mogelijk punten te verzamelen. Het spel eindigt als er geen
getallen meer vrij zijn waarvan nog delers beschikbaar zijn.
-
Je
kunt als je uitgespeeld bent onderaan kiezen voor 49 of 100 getallen of
gewoon een nieuwe ronde.
Terug
Introductie
in ontbinden
De volgende link start het
programma waarbij je met rechthoek oppervlakten moet rekenen als introductie
op ontbinden in factoren. Onder de link staan
de opdrachten.
introductie
in ontbinden
Opdracht:
-
De
link start op met de set: getallen voor oppervlakten. Je ziet een
rechthoek die in vieren verdeeld is en langs de rechthoeken staan de
afmetingen. Op de stippeltjes in de rechthoeken moet je de oppervlakte van
dat stukje rechthoek zetten. Als je dit goed gedaan hebt, kun je naar de
volgende opdracht door op rondje 2 te klikken.
-
Daarna
kun je door met de stukjes formule door het bolletje voor stukjes formule
aan te klikken. De rechthoek formule is de lengte van de ene zijde maal de
lengte van de som van de stukjes langs de andere zijde. Bijvoorbeeld x(p+q)
in het eerste vraagstuk. De stukjes formule is de som van de oppervlakten
van de stukjes rechthoek die je ziet.
-
Door
het bolletje voor naar de rechthoek formule aan te klikken begin je met
ontbinden in factoren. Je ziet nu de oppervlakten van de stukjes en moet
nu op zoek naar de lengte en breedte van de grote rechthoek. Dat is de
rechthoekformule. Je doet de vorige opdracht dus andersom!
Terug
Ontbinden
in factoren
De volgende link start het
programma waarbij je vergelijkingen moet ontbinden in factoren. Onder de link staan
de opdrachten.
ontbinden
Opdracht:
Terug
eenheden
omrekenen
De
volgende link start een programma om eenheden om te rekenen.
eenheden
omrekenen
Opdracht:
-
Zet
een vinkje voor lengte, oppervlakte en volume en zet de moeilijkheidsgraad
op 4. Klik nu op start en vul in het invulveld steeds het goede antwoord
in. als je op enter hebt gedrukt komt er een nieuwe opgave en in de balk
onder de opgave staat het goede antwoord op de vorige vraag. Bovenin staat
het aantal opgaven en het aantal hits. Het aantal hits is het aantal goede
antwoorden tot nog toe. Als je 10 goede antwoorden hebt gegeven ben je
klaar.
-
Als
je meer dan 20 vragen nodig had zet je de moeilijkheidsgraag op 3 en gaat
het nog een keer doen. Als
je 15-20 vragen nodig had doe je de test nog een keer met moeilijkheidsgraad
4.
-
Pas
als je bij moeilijkheidsgraad 4 minder dan 15 vragen nodig hebt voor 10
goede antwoorden ben je klaar met de opdracht.
Terug
Munten
wegen
De volgende link start het
programma waarbij je een afwijkende munt moet vinden met een
balans. Onder de link staan de opdrachten.
munten wegen
Opdrachten:
- Speel het spel met 8 munten net zo lang tot
je 3 keer achter elkaar de juiste munt als te licht vind. Speel het spel
nu met 9 munten. Schrijf op een vel papier nu op hoe je de lichtste munt
kunt vinden uit 9 munten door maximaal 2 keer te wegen. Geef dit voor
alle mogelijke uitkomsten van de weging!
Terug
Schaken
De volgende link start het
programma waarbij je de koning schaak moet zetten. Je speelt tegen de
computer. Onder de link staan de opdrachten.
schaken
Op dracht:
- Op een bord staat een koningin die naar
links, naar beneden en diagonaal naar linksbeneden kan bewegen. Jij mag
de koningin verplaatsen en vervolgens doet de computer een zet. Wie van
jullie het eerst in de hoek linksbeneden komt heeft gewonnen. Speel het
spel om te oefenen. Als je denkt dat je goed tegen de computer kunt
spelen start je helemaal opnieuw met de stand 0-0 en gaat tegen de
computer 10 spellen spelen. Schrijf de eindstand op.
Terug
Sommen
Memory
De volgende link start het
programma waarbij je memory met sommen speelt. Onder de link staan de
opdrachten.
memory
Opdracht:
- Speel hier memory met sommen en schrijf op
wat je record is en bij hoeveel kaartjes dat lukte.
Terug
Magisch
vierkant
De volgende link start het
programma waarbij je magische vierkanten moet ontrafelen. Onder de link staan
de opdrachten.
magisch vierkant
Opdracht:
- magisch vierkant met steeds dezelfde som,
product enz. over “willekeurige” vakjes over vierkant. Breek de code en
maak zelf zo’n vierkant!
Terug
|