Complete trainingsvoorbeelden
Training
3
A
Inlopen en
rekkingsoefeningen (als gewoonlijk).
Gevolgd door de Warming-up:
1
Loop van midachter -->
net: blokkeer op mid. ga naar links,
wacht op degene die na jou komt, maak een 2-blok op links, ga aws terug naar de
achterlijn. Daarna opnieuw
(4x achter elkaar). Idem 4x achter elkaar, mid
+ rechts blokkeren.
2
Als pnt. 1. Nu met duik richting net. Na laatste blok (= buitenblok), een
stap maken achter
de andere blokkeerder langs en een zijwaartse rol maken. Weer beginnen vanaf
de midachterplaats.
N.B. Let weer op het zws verplaatsen langs het net en de handhouding van het
blok (buitenkant
= zijkant langs antenne afsluiten
midblok in de diagonaal).
B
Warming-up gaat over in de SPEC. OEF. SNELHEID OPVOEREN
(zie: sprongkracht en
snelheid opvoeren).
We
voeren de opdrachten 1 min. uit, waarna 1 min. gerust wordt. We doen 2 rondes
C Baloefeningen met 2-tallen
1
Vingers bovenhands even “warm” spelen
2
Om beurten speel je een “pass” - “set-up” - “smash”
(met 2 tallen)
D Serveren - Passen - (later uitbreiden met Aanval en Rally)
1
Elk een bal: Serveren (van de “oude” positie dus rechtsachter, i.v.m.
organisatie), bal nalopen
(tempo hoog houden).
2
Aan weerskanten v.h. net op linksachter een “stopper”, bij het net
iemand die afvangt, naast
de netpalen iemand die direct de plaats van de “stopper” kan innemen, als er
een bal
is gespeeld; Serveren - passen - afvangen.
Bal volgen.
3
Nu serveren van één kant v.h. net, 2 “stoppers” aan overkant, één
speler(ster) op de midvoorplaats,
deze vangt de pass af. Verder nog één speler(ster) die klaar staat om de openvallende
plaats van een “stopper” in te nemen. (Serve-wacht-pass-afvangen-serve).
- Bij foute serve niet rouleren:
serveerder moet opnieuw serveren.
Degene die gepasst heeft, wordt afvanger; de wachtende neemt de opengevallen
plaats in.
(iedereen krijgt dus een beurt om te passen)
4
Op de plaats waar afgevangen wordt, komt nu een spelverdeler(ster).
Spelverdeler(ster) geeft set-up aan speler(ster) die gepasst heeft, deze valt
aan.
5
Uitbreidingen:
A -
Na serveren, blokkeren.
B -
na aanvallen, diagonaal verdedigen.
C -
blokkeerder(ster) geeft set-up aan verdediger(ster), waarna deze aanvalt.
Rally uitspelen, daarna rouleren.
D - Idem, na serve
eerst midblok daarna buitenblok enz.
E
- Idem, na aanval eerst
verdedigen als “vrije” netspeler, daarna
in de diagonaal enz.
F
- ook de rest van de spelers
krijgen een taak in de verdediging, tijdens de
rally (geldt ook voor de “wachtende” aan passzijde).
E Aanvallen
1
zonder blok: kort door het midden (rouleren).
2
idem met vast blok (=midblok).
3
idem + li en re een verdediger (verdedigers rouleren: links - rechts -
aanval (midblok en spelverdeler
regelmatig laten wisselen)
G Spelvorm
Over de lengte van het veld: 2 tegen 2. Beurtelings aanvallen + verdedigen.