Complete trainingsvoorbeelden

index              volgende      vorige


Training 7

A    Inlopen en rekkingsoefeningen.

B    Weer de Standaard Warming-up  (als wedstrijd voorbereiding, om het in te studeren

C    Baloefeningen: Inspelen met 2 of drietallen
       - bv. 3tal, 2 met bal; eentje begint nr.3 “onder vuur” te nemen; als
bal wegspringt neemt nr.2 het over (ook wisselen van functie).

D    Techniek rollen  Aan beide kanten van het net (op de midachterplaats) 2 turnmatjes in de lengte tegen elkaar.
Werken in 2 groepen: Eén speler werpt aan, de anderen moeten om beurten de bal terug spelen naar de aanwerper. Steeds met 2 handen passen, daarna afrollen op de mat.
klik op figuur
Laat de spelers om beurten aanwerpen, zodat de T aan beide zijden kan controleren.
Eerst alle spelers naar de ene kant laten bewegen, daarna weer allemaal terug.

 

E    Spelverdelen; Aanvallen; Blokkeren; Verdedigen

1  De spelers in rij R, spelen de bal aan, naar de SV. Deze geeft om beurten de set-up naar links-hoog of rechts-hoog. De speler uit rij R neemt de plaats in van de aanvaller, aan wie de set-up wordt gegeven. De aanvaller haalt de door hem geslagen bal en sluit aan bij R.
Opdracht: Minstens 8 van de 10 aanvallen moeten goed zijn!!

2  Er wordt nu alléén diagonaal aangevallen. Op de plaats van de pijltjes aan de andere kant v.h. net, komen 2 verdedigers, (na ± 10 ballen de volgende verdedigers)

Blokkeren langs de lijn. Er wordt een “buitenblok” gezet. De aanvallers mogen scoren. Samen met de verdedigers wordt een rally gespeeld.

Uitbreiding oef.3: De speler uit rij R, die de bal aanspeelde wordt midvoor, + de aanvaller die de set-up niet krijgt + de spelverdeler vormen ook een team, met alles wat daar aan vast zit (aanvalsdekking, rally-pass etc.)
Er komt een midspeler aan de “verdedigings”-kant. (hij blokkeert de aanval door het midden); gaat de set-up naar de buitenkant dan sluit de midspeler aan bij het buitenblok. De spelverdeler is rechtsachter (dus aan de rechterkant achter het blok; komt de aanval van links dan staat de spelverdeler in de rechter diagonaal
verdedigen. De rally zo goed en zo foutloos mogelijk  uitspelen.

Game-play De score wordt bijgehouden. Wie het eerst 10 heeft is winnaar. (wissel!)