Complete trainingsvoorbeelden
Training
17
A
Warming-up:
"Standaard" - warming-up
B
Oefenen met
bal: Inspelen met 2 (of)
3 - tallen. Alles doornemen.
C Verdedigingsoefening (speciaal harde ballen)
Aan
beide zijden van het net een oefengroep:
Eén verdediger (V),
in de (linker) diagonaal (= pos.4).
Eén aanvaller (A),
die "aanslaat" (vanaf pos.2).
Verder een spelverdeler (S)
op pos.3.
A
smasht naar V
(loopt bal na).
V
passt (verdedigt) naar S
(loopt bal na).
S
geeft set-up aan A
(loopt ook bal na). M.a.w. er wordt doorlopend gerouleerd.
Wanneer de ballen niet hard genoeg gespeeld kunnen worden bv. omdat de set-up
niet
D Verdediging harde ballen combineren met aanvallen.
1
Aan één kant aanvallen, aan andere kant verdedigen.
Van het midden uit (R)
aanspelen naar de spelverdeler (S),
deze geeft een set-up aan de buitenspeler (A)
op pos.4, maar wel zodanig, dat de aanval niet een loeiharde spetter kan worden,
waar een verdediger verder niets mee kan. Dus de set-up ± 2 meter van het net
geven. Aan
andere kant een diagonaalverdediger (VD)
en een "vrije-netspeler" (VN).
De aanvaller pakt de zelfgeslagen bal en sluit aan bij R.
R
wordt na aanspelen aanvaller.
2
Speler B
smasht diagonaal op verdediger V,
deze passt op spelverdeler S.
S
geeft een set-up aan buitenspeler A
op pos.4.
A
valt aan (weer diagonaal), zodat VN
en VD
moeten verdedigen.
Er komt nu wel een buitenblok C
op pos.2 aan de "verdedigings-" kant
Wanneer de bal wordt verdedigt geeft speler C
een set-up aan VN,
of VD
(3m).
Zij spelen in principe weer op verdediger V,
zodat de rally doorgaat.
rouleren:
B --> V --> A --> C
--> B. S, VN en VD voortdurend
wisselen.
E Teamtraining
Aan
één kant een volledige voorhoede, + een sv op pos.1 en een diagonaalverdediger,
aan de andere kant
aanvalsopbouw, zowel over de buitenkant als door het midden.
T
speelt de bal aan (smasht) naar een verdediger aan de "aanvalskant".
Hier wordt steeds een aanval opgezet (inclusief eigen aanvalsdekking etc.). Aan
de andere kant wordt geblokkeerd, verdedigt, gepasst etc. en wordt de aanval
overgenomen.
Wie
scoort heeft een punt. We maken een andere opstelling als er bv. 10 punten
gescoord zijn.