|
Verslag koninginnerit
2003
|
uitzetters:
Klaas Visser en Miranda Disselhorst uit
Deventer
controleurs: Henk en Jannie Hazeleger uit
Scherpenzeel
27 april 2003
In
tegenspraak met de Koninklijke Bilt-berichten
werden we bij aankomst in Achterveld verwelkomd
door een wat flauw maar vriendelijk oranje
zonnetje. Na genoten te hebben van ons traditionele
vorstelijke bakje koffie stapten we als
een van de laatsten in onze 'gouden' koets
om de overige deelnemende prinsenkinderen
zo min mogelijk in de wielen te rijden.
|
Hoe
verder we in de Koninginnerit vorderden,
hoe 'oranjer' onze gemoedstoestand werd:
van de oranje routebeschrijving via de koninklijke
namen van personen, paleizen, dorpen en
wegen tot zelfs onze, tussen oranje en rood
fluctuerende, gelaatskleur toe. Want dat
er Maxima-le inspanningen moesten worden
gestoken in denk-, loop-, en onderzoekswerk
zal menigeen met mij beamen. Dat dit niet
overdreven is moge blijken uit het feit
dat er tijdens de rit zelfs een 'gouden'
koets was waarbij de vorstelijke paardenkrachten
het hadden begeven. Maar ja, het
|

|
was misschien ook
wel enigszins vragen om moeilijkheden want
SAAB: Staat Als Achterblijver
Bekend.
Uitzetters,
Klaas en Miranda, bedankt voor de vorstelijk
leuke en intensieve Koninginnerit met een
hoog oranje-gehalte en met creatieve, originele
en knap in elkaar gestoken opdrachten. Uitziend
naar de volgende AMBC-rit van jullie hand,
groeten wij,
Frieda
en Henny.
Hierna
een relaas van onze ervaringen met de voor
ons er uitspringende opdrachten:
|
 |
6. voor "KONINGINNERIT"
asfaltweg L
Op zo'n tien meter afstand van het bordje
"KONINGINNERIT" moesten we beslissen of
we links de asfaltweg in zouden slaan. Dus
maar even de loopwagen gepakt om de tekst
met het onderliggend
|
'pijltje' te onderzoeken,
want anders was het <-teken onontdekt gebleven.
8. na "BEATRIX"
en VRW asfaltweg L
9. viersprong L
Deze opdracht(en) werd volgens
ons onterecht geneutraliseerd. Het reglement
geeft aan middels welk verkeersbord de VRW-situatie
kan worden herkend.
|
Een
dergelijk officieel verkeersbord stond overduidelijk,
weliswaar op respectabele afstand van de
situatie, aan de Klettersteeg, dus alles
was aanwezig om de opdracht uit te kunnen
voeren. We vragen ons dan ook af hoe en
waarom zo'n neutralisatie eigenlijk tot
stand komt wetende dat bij 't opzetten van
de rit hier zich vier ervaren ritrijders
over hebben gebogen en hun goedkeuring hebben
gegeven.
Jammer dat ons 't oranje vlaggetje bij de
fietsenmaker niet is opgevallen, laat staan
de daar in de buurt verstoppertje spelende
stempelcontrole.
|

|
14. na "O", "R",
"A", "N", "J" en "E" R
Hoewel we dit de leukste opdracht vonden,
trapten we toch in de val omdat we weer
vergeten waren dat een RC ("J" en "E") ook
op zo'n 50 meter afstand leesbaar bleek.
19. na Engels woord
voor "KONINGIN" R
Tijdens deze opdracht stonden we er weer
eens bij stil hoe 'verengelst' ons koninklijk
landje toch is, want voor de "KING" van
de uitzetter ontdekten we al zo'n tien Engelse
woorden in het veld. Maar ja, dat we die
'verengelsing' betreuren zal wel met onze
leeftijd te maken hebben.
21. na "BEATRIX"
aanhoudend weg R
22. aanhoudend weg L
23. tweede weg L
Toen na de rit bleek wat er achter deze
opdracht moest worden gezocht, was duidelijk
dat we met geluk deze opdracht goed hebben
volbracht. Want toen pas bleek dat deze
opdracht volgens het DRR-reglement (KNMV/NRF)
zou moeten worden uitgevoerd, hetgeen betekent:
Als je bezig bent met de opdracht aanhoudend
weg L, mag met de volgende opdracht tweede
weg L pas worden begonnen als je die opdracht
kunt uitvoeren (uitvoeren in de betekenis
van handelen). De eerste weg L is alleen
maar een weg die je moet tellen (opdracht
is hier niet uit te voeren cq. je kunt niet
handelen), dus blijf je op deze eerste weg
L bezig met aanhoudend weg L. Misschien
raar maar waar, volgens het DRR-reglement
maar of dit ook strookt met het AMBC-reglement
????
|
 |
27. na "VVILHELMUS"
R
Hier ontkwamen we niet aan onze bijna traditionele
domme fout. Al het knip- en plakwerk van
de uitzetter hadden we getraceerd en moesten
alleen nog rechts. Echter het weggetje R
(tussen de parkeervakken door) hebben we
met onze oranje-rood aangelopen hoofden
voor parkeervak aangezien.
31. na geboortedatum
van prins Willem-Alexander R
|
't
Blijft belangrijk om het aanvullend reglement
goed te lezen (en tijdens de rit te onthouden),
want daarin stond ditmaal exact hoe we hier
moesten handelen. Makkie dus.
33. na "ORANJE"
en tweede couplet van het Wilhelmus R
Onze gok dat de eerste twee coupletten die
we tegen kwamen compleet en juist waren,
bleek achteraf een juiste.
35. na "ORANJE"
en naam van een acrostichon R
We zochten Wilhelmus en lieten ons niet
afleiden door Wilheilmus.
36. na "ORANJE"
en geboortedatum van prins Bernhard R
Hehe, voor de vierde en laatste keer sprongen
we bij 't passeren van 't Wilhelmus in de
houding, terwijl we ons bezig hielden met
't schatten van de leeftijd van onze ouwe
Bart. Wat een geweldige mazzel, want onze
foute schatting van de geboortedatum van
ouwe Bart bleek op hetzelfde blaadje te
staan als de juiste geboortedatum van jonge
Bart.
|
45. na plaatsnaam
R
De plaatsnaam op de gestrande 'gouden' koets
(SAAB) van de equipe Vrielink hebben we
maar buiten beschouwing gelaten. (Hoewel
vastgelopen, toch een los punt en of de
uitzetter voor dit gestrande oriënteringspunt
had gezorgd, wagen we ook te
be-
|

|
twijfelen).
Onze koets had nergens last van en gleed
soepel langs alle juist gevonden plaatsnamen.
Herstelopdracht
bij RC "Y": 1R EL 2L ER
ritpijl negeren
doorgaan met opdracht 46
We vermoedden dat met deze herstelopdracht
iets aan de knikker was, want toen we (onterecht)
het bedrijfsterrein toch op gingen, kwam
je al na 2L een ritpijl tegen, dus die ritpijl
niet negeren, want dat mocht pas na ER.
Al doende bleven we rondjes rijden, wat
we onderbraken door deze misser voor lief
te nemen en door te gaan met de volgende
opdracht. Niet alleen oranje, maar ook de
kleuren rood, wit en een vleugje blauw waren
inmiddels op onze wangen te ontdekken.
49. Na Koningin
L
Het eerste oranje straatnaambordje "KONINGIN"
vonden we niet wit genoeg, dus zijn we doorgereden.
Als het bordje wel wit was geweest, waren
we hierna netjes L gegaan, omdat we niet
overtuigd waren waarom een routeopdracht
niet met een hoofdletter zou mogen beginnen.
59. na "WILHELMUS"
viersprong R
We vonden de uitgeknipte tekst "WILHELMUS"
goed leesbaar en alle knipranden bevonden
zich op/in de oranje ondergrond. Na de rit
bleken weinigen ook dit inzicht te hebben,
dus moeten we ons maar weer aanpassen.
|
 |
61. bij wimpel
R
Maar even de leidraad Prisma gehanteerd
om te weten wat die zegt over de wimpel.
Welnu:
wimpel = lange smalle vaan
vaan = kleine vlag
vlag = dundoek
Omdat we de plastic wimpel niet voor dundoek
konden aanzien, leverde dat onze laatste
fout op.
Met
in totaal zeven fouten bedanken we de uitzetters
nogmaals voor deze leuke rit en hopend op
vervolg groeten wij,
|
Henny en Frieda Slotboom. |
omhoog
|
|
|
|