Verslag herfstrit
2003
|
uitzetters:
Henny en Frieda Slotboom uit Apeldoorn
controleurs: Henk en Jannie Hazeleger uit
Scherpenzeel
19 oktober 2003
Op
19 oktober was het zover. De inmiddels wijd
en zijd vermaarde Slotboomrit werd weer
in Achterveld gereden. Henny en Frieda Slotboom
hadden al in vroeg stadium gevraagd om de
herfstrit en we weten nu ook waarom. De
bordjes "HR" komen we veelvuldig tegen in
deze rit, zelfs boven op een hotel, maar
laat ik niet vooruit lopen op mijn ritverslag.
Toen Jannie en ik aan de controle begonnen
en voor het eerst met de rit in aanraking
kwamen, vonden we het al gelijk een leuke
rit. Na wat discussies over rode auto's
en zo volgde nog wat uitwisseling per elektronische
post en was de controle op papier grotendeels
klaar.
Op
de bewuste dag togen wij omstreeks 11.00
uur naar Achterveld om eens te kijken wat
voor bordjes die Slotboompjes allemaal in
de Achterveldse grond hadden geplant. Dat
dit nogal wat materialen waren, wisten wij
natuurlijk wel; we hebben alles opgezocht
en beoordeeld en vonden het wel verantwoord
om het grote publiek ook maar eens aan de
bordjes te laten snuffelen. Dat goed snuffelen,
bevoelen en op alle mogelijke en onmogelijke
manieren beoordelen noodzakelijk is, zal
blijken uit het navolgende verslag. Ga er
maar eens goed voor zitten, daar gaan we
dan.
Waar
bij de opdrachten een T achter het
opdrachtnummer staat, is sprake van een
Toerklasse opdracht. De S
is voor de anderen, Snelheidsmaniakken,
Scherprijders, Spoorzoekers,
Snuffelaars en andere Seer
goede rijders.
|
2T. na verkeersbord
aanduidende doodlopende weg, bij weg L
2S. na verkeersbord aanduidende doodlopende
weg, bij landweg L
Net voor de viersprong stond een door de
uitzetter geplaatst doodlopende-weg-bord
met een uitgezaagd vlak. Als je echter het
echte doodlopende-weg-bord had gezien in
een zijweg aan het begin van de opdracht,
dan was er niets aan de hand. De sportklasse
moest nog een landweg zoeken, wat volgens
het aanvullend reglement een weg niet zijnde
|

|
een
asfaltweg of klinkerweg is. Doordat de rechtse
weg twee aarden had, kon de opdracht gewoon
worden uitgevoerd.
4. na minister,
bij dwaalster L
Vol trots presenteerde Balkenende zich voor
(een lantaarn)paal. Hierna kwamen we bij
de weg naar links een plaatje tegen van
Jomanda. Is zij de dwaalster? Kijk eens
in het woordenboek, dan ontdek je dat een
dwaalster ook een planeet is. We kunnen
dus afslaan bij onze planeet aarde, was
de uitleg. Echter hier hadden zowel de uitzetter
als de controleurs even gedwaald, want de
oriënteringspunten minister en aarde moeten
wel na elkaar komen en dat was niet het
geval. De enige neutralisatie in deze rit
is hierbij verklaard. Voor degenen die nog
twijfelen (en die zijn er altijd), vergelijk
maar met een opdracht als: bij schrikhek,
voor weg L. Stel je voor dat het schrikhek
ruim voorbij de weg doorloopt en het zal
duidelijk worden.
|
 |
7T. einde weg L
(Hessenweg)
7S. asfaltweg L (Hessenweg)
Voor de toerklasse gewoon uit te voeren.
De sportklasse moest echter onderkennen
dat je rechtdoor kon rijden. De groene brievenbus
was door een mooi stukje timmerwerk van
Henny veranderd in een wit kastje, hierlangs
rijden dus en om het restaurant heen, vervolgens
naar links (ja, ja de Hessenweg). Voor een
DLW gedwongen naar rechts, waarna de RC
"C" je laat keren om hetzelfde traject weer
terug te rijden.
|
9. na RC links
van het asfalt L (eventueel geparkeerde
wagens als niet aanwezig beschouwen)
Of er iemand op het idee komt om de
aan de linkerkant van de weg staande routecontrole
te nemen weten wij niet, maar als je deze
fout hebt gemaakt, doe dit dan nooit weer.
Rechts van een RC had de uitzetter een stuk
asfalt met een draadje aan een boom bevestigd.
De RC stond dus links van dit asfalt en
na dit geheel kunnen we linksaf slaan.
|
11T. na "AFKORTING
VAN HERFSTRIT" en palindroom asfaltweg L
(verkeersbord aanduidende doodlopende weg
negeren)
11S. na "AFKORTING VAN HERFSTRIT" en palindroom
en tweehonderdduizendste grassprietje asfaltweg
L (verkeersbord aanduidende doodlopende
weg negeren)
HR is natuurlijk niet het gezochte. De tekst
AFKORTING VAN HERFSTRIT was aanwezig. Weliswaar
in grote en kleine letters door elkaar,
maar dat mag allemaal. Parteretrap
is misschien wel een
|

|
palindroom,
maar geen goed Nederlands woord. Op het
paaltje stond POP, het palindroom dus (op
spaties is volgens de algemene aanvullingen
geen val gebaseerd). Voor de toerklasse
was dit genoeg, de sportklasse moet nog
grassprietjes gaan tellen. Nu niet te
makkelijk hierover denken, natuurlijk staan
er langs het ongeveer 50 meter lange weggedeelte
grassprietjes genoeg. Maar alle oriënteringspunten
moeten na elkaar komen. Een grassprietje
mag dan 50.000/200.000=0,25 millimeter breed
zijn, weinig kans dus. Er wel aan denken
om na een paar honderd meter alsnog links
te gaan en zodoende keurig voor RC "J" af
te slaan.
|
 |
13T. na bord "DLW"
en tweede uitgezaagde bord "DLW" weg R
13S. na eerste uitgezaagde bord "DLW" en
tweede uitgezaagde bord "DLW" weg L
Een merkwaardige opdracht, wat is nou
weer een uitgezaagde "DLW", is dit een bordje
met uitgezaagde
|
letters? Nee dus, de
borden welke langs de weg stonden waren
echt door de uitzetter uitgezaagd en konden
dus gewoon als oriënteringspunt worden gebruikt.
Na het eerste bord moet je weer opnieuw
gaan tellen en doorhebben dat hierna de
tweede "DLW" (eigenlijk de derde dus) niet
de tekst DLW bevatte maar 1L, een herstelopdracht
dus. Nu dus eerst linksaf en zie daar, nog
een uitgezaagde "DLW" in een zijpad. De
toerklasse kan afronden door rechtdoor naar
opvanger "K" te gaan. De sportklasse slaat
volgens de opdracht linksaf en vervolgens
rechtsaf. Nu ga je weer terug langs de Klettersteeg
en de (bij opdracht 9 linksstaande) "A",
waarna we op de Hessenweg rechtsaf gaan.
Een mooie opdracht, alleen met goed gevolg
afgerond door de echte doorzetter.
17. na brug,
"235" en bloedzuiger op schrikhek Postweg
L
|
Een
tampon op een schrikhek geplakt, hoe verzint
een normaaldenkend mens zoiets. Nou ga ik
jullie niet vertellen hoe de uitzetter dit
attribuut heeft bemachtigd, maar dat dit
op zich al een hele strijd was, is zeker.
Waar de dierendagrit van onze buurvereniging
"Sportief" al niet goed voor is. De opdracht
is natuurlijk allemaal onzin, niet Postweg
links dus. Als je scherp bleef en je niet
door bloedzuigers in de war liet brengen,
zag je wel de rechtdoorsituatie iets verderop
waar de letter "N" je nog 30 stafpunten
kon besparen.
|

|
20. na verkeersbord
aanduidende bebouwde kom en brug en RC R
(Oriënteringspunten
in deze opdracht moet u na gebruik als niet
meer aanwezig beschouwen)
21T. einde weg R
21S. aanhoudend R
22T. eerste weg R
22S. na RC R
23. einde weg R
24. einde weg R (U rijdt nu op de Hamersveldseweg
richting rotonde)
Na de brug en de grote RC "F" kunnen
we gewoon rechtsaf. De kleine RC voldoet
ook aan de eisen van het voorbeeldenbord,
dus beide RC's worden keurig op de kaart
genoteerd. Vervolgens op de eindeweg situatie
rechtsaf volgens opdracht 21. Nu komt
de truc, de brug is in opdracht 20
als oriënteringspunt gebruikt en
|
 |
dus
niet meer aanwezig. We gaan nu gedwongen
naar rechts; omdat de brug er niet meer
is, loopt de weg naar links immers dood.
Pas na de RC kunnen we de volgende opdracht
uitvoeren. Er nog wel aan denken dat ook
de grote RC "F" in opdracht 20 is gebruikt
en dus ook niet meer aanwezig is. De goede
sportklasserijders halen 5 x de F
en de goede toerrijders noteren 4x de
F op hun kaart. Rij het thuis allemaal
nog maar eens rustig na.
|
26. 3e weg, waarvan
de naam op het straatnaambord de soortnaam
van een boom bevat, L
We passeren als linkerweg achtereenvolgens
de Prunuslaan, de Berkenlaan en de Larikslaan.
Er zijn natuurlijk deelnemers die ontdekten
dat de prunus geen boom maar een struik
is, voor hen volgde iets verderop nog de
Olmenlaan. Degenen die het goed deden, reden
echter nog verder, want de opdracht is duidelijk
anders als: 3e weg L. In deze opdracht gebruikt
u ook de straatnaamborden als oriënteringspunt
en deze stonden links.
|
28T. voor "OPDRAGHT
29" weg R
28S. na Opdracht 29 eerste weg L
29. eerste weg R
30T. einde weg L
30S. eerste weg R
31T. einde weg R
31S. einde weg L
32. VRW R (Groene Zoom)
Een leuke en doordachte opdracht. Iets
om thuis nog eens rustig na te rijden. Even
aan de navolgende puntjes denken. Opdracht
28T, spelfoutje, dus doorrijden maar wel
de herstelopdracht eerste weg L uitvoeren
op de doorgesneden tekst van het bord met
de tekst "OPDRACHT 29".
Opdracht 28S, de straat met
naam Opdracht 29 is gewoon aanwezig
en komt
|

|
eerder
als de herstelopdracht eerste weg L. De
sportklasse moet er nog aan denken dat ze
de weg met straatnaam Opdracht 29 al als
oriënteringspunt hebben gebruikt in opdracht
28. Goed voor sportklasse is QQQP
en voor de toerklasse QQP.
40. na viersprong,
verkeerslicht en "DLW" links van een weg
R
De DLW links van de rechtse weg zorgt er
natuurlijk voor dat deze weg niet meer aanwezig
is. De opdracht is echter toch uitvoerbaar
doordat rechts van de DLW een groot huisnummerbord
"19" op een pand hangt. De DLW staat dus
links van een. Hierna rechtsaf naar de goede
"D".
42. na logo aanduidende
de Automobiel- en Bromfietsclub Achterveld
L
|
 |
Bij
deze uitzetter moet je eigenlijk bij elk
oriënteringspunt even de auto uit. Dit blijkt
maar weer bij deze opdracht, de C was namelijk
omcirkeld. Omdat er verder geen tekst op
het logo stond was dit een herstelopdracht
geworden. Dus verdergaan met opdracht C
en via de rotonde naar de opvanger.
|
45T. na vierde
paard en "HR" eerste weg R
45S. na derde weg aanhoudend weg R
46T. viersprong R
46S. na "HR" aanhoudend weg L
Een leuke opdracht die ondanks de vele foute
afleidingsbordjes met de tekst HR, op geen
enkel bordje helemaal goed stond, toch uitvoerbaar
was. De goede tekst HR was een enorm bord
wat op afstand boven op het Van de Valk
hotel te zien was. Voor de sportklasserijders
was deze zoektocht gecombineerd met een
prachtige tweeledige aanhoudend
opdracht. Helaas voerde geen
enkele sport-
|
klassserijder
deze opdracht goed uit. Bijna iedereen miste
de HR. Slechts één deelnemer was zo scherp
dat hij de HR zag, helaas was deze deelnemer
niet goed aan de aanhoudend opdracht begonnen
vanwege verkeerde interpretatie van een
herstelopdracht. Jammer, maar niets meer
aan te doen.
|

|
50S. na VRW en
"ANDERE TERREINEN enz." en VRW en brug Zuiderinslag
L (lange afstand)
Wie goed keek, zag dat het bord bestond
uit een onderbord met een opgeschroefd bord.
Op het opgeschroefde bord stond volgens
het reglement te weinig tekst, helemaal
doorrijden dus tot over het spoor naar de
goede "J".
|
 |
53. na viersprong
en "KLOKHOEK" Kolkhoek R
Net zoals Slotboom geen Soltboom heet, was
de weg Kolkhoek ook niet aanwezig. Doorrijden
dus naar de op het eerste gezicht merkwaardige
herstelopdracht HK Kl L. Dit is geen foute
herstelopdracht want door de kleine letter
l moeten we na te zijn gekeerd op zoek naar
een weg links met de naam Kl en deze was
nog aanwezig ook.
|
56T. na "ABMC", voor ritpijl R
56S. tussen ritpijlen doorrijden
57. 1e weg L
58. einde weg L |
De
toerklasse moet niet de ABMC pijl tellen
en onderkennen dat je voor de 3e pijl gedwongen
rechts gaat. Bij de volgende weg kun je
wel handelen vanwege de pijl op afstand,
een mooie maar wel moeilijke opdracht.
De sportklasserijder krijgt
het
|

|
echter
nog veel moeilijker. Tussen ritpijlen doorrijden
is pas mogelijk na rondrijden langs de RC
"P", je rijdt dan over de schuine lijn en
haalt dan de combinatie PQ. Tijdens
de controle ontdekten we dat dit eigenlijk
fout was, omdat er al een eerdere mogelijkheid
is. Eigenlijk maakte dit de opdracht nog
veel mooier, maar omzetten was niet meer
haalbaar, hierbij even een uitleg:
|
 |
Als
je bij aankomst voor de eerste zijweg staat,
kun de opdracht gelijk al uitvoeren door
rechtsaf te gaan. Je kunt op dat punt zien
dat je door de ritpijl gedwongen tussen
twee eerdere pijlen doorrijdt, die op het
punt van handelen beide rechts staan. Ik
geef
|
het toe, het is wel een
beetje gemeen, we hebben de opdracht gewoon
in takt gelaten en even afgewacht hoe de
sportklasserijders het ervan ouden brengen.
Slechts één deelnemer had onze visie uitgevoerd.
Omdat dit toch al de winnaar van de rit
was en dit verder niets aan de uitslag zou
wijzigen, hebben we maar besloten om alle
eer bij de uitzetter te laten. Zo zie je
maar weer, het leven van een controleur
valt ook niet altijd mee. In ieder geval
is iedereen nu deelgenoot van ons tot nu
toe kleine geheimpje.
65T. na brug, voor
P en verkeersbord asfaltweg R (verkeerbord
aanduidende doodlopende weg als niet aanwezig
beschouwen)
65S. na "JEU DE BOULES", voor P en verkeersbord
eenrichtingsweg R (verkeerbord aanduidende
doodlopende weg als niet aanwezig beschouwen)
In deze opdracht kunnen we maar liefst twee
fouten halen. Die brug zou je als deelnemer
bekend voor moeten komen. In opdracht 20
hebben we deze namelijk als niet aanwezig
verklaard. Dus niet het kanaal inrijden
maar eerst naar de RC "Z" rijden, die weer
even snel een brug over het kanaal plaatste.
De meeste deelnemers kwamen zonder Z op
hun kaart en met een nat pak bij de rest
van de opdracht. De rest was eigenlijk gewoon
in en in gemeen van de uitzetter en zat
hem in de tekst tussen haakjes. Wie weet
wat een verkeerbord is? Die weg naar rechts
is dus gewoon doodlopend!!!
|
68. na stempelcontrole
voor Jan en Alleman R
De stempelcontrole was de eerste hoofdbreker,
we reden door een miniatuurverkeersbord
op een snelweg. Het bord einde snelweg stond
voor de stempelcontrole, maar toch mag je
niet stempelen omdat de snelweg pas eindigt
na de eerstvolgende zijweg na dit bord en
die kwam na de
|

|
stempelcontrole.
Het tweede gedeelte van de opdracht toonde
een plaatje van een bodybuilder met een
kleine knaap op zijn schouder, met de tekst:
Ik ben Jan en Alleman is mijn zoon. De volgorde
van Jan en zijn zoontje klopte niet, maar
doordat de tekst Jan en Alleman uitgesneden
en onderstreept was, is dit de naam van
de straat waar dit bord aan staat. We moeten
na het geheel handelen, passeren nog een
weg met een miniatuur groene brievenbus
en kunnen uiteindelijk handelen bij de Postweg.
De opdracht gaat nog verder door doordat
op de herstelopdracht bij RC "S" geen HK
staat, nog even doorrijden naar een volgende
opvanger dus.
70S. na "ACHTERVELD
GEM. LEUSDEN", viersprong, Gelderland, Limburg,
Zeeland, provincies en landen tweede weg
R
70T. na "ACHTERVELD GEM. LEUSDEN", viersprong,
Gelderland, Limburg, Zeeland, provincies
en land- en klinkerweg R
Het eerste gedeelte is geen probleem en
de wegen met naam Gelderland en Limburg
zijn ook duidelijk te vinden. Voor
de viersprong staan drie landkaarten van
Nederland. Op de eerste kaart vinden we
de provincie Zeeland, en op de andere kaarten
staan provincies genoeg.
|
 |
De
toerklasserijders vinden voor de viersprong
geen twee landen meer, maar iets verder
na de viersprong staat nog twee keer Nederland
opgesteld. De sportklasse opdracht is iets
gemener. We zoeken geen landen (dit zou
fout afgebroken zijn volgens de Nederlandse
taal) maar een landweg. Deze was aanwezig
bij de viersprong (zie uitleg bij opdracht
2). Na de klinkerweg kunnen we dus gewoon
handelen. Voor de foutrijders hadden we
helaas een gewijzigde wegsituatie over het
hoofd gezien, jammer maar gelukkig is iedereen
toch nog goed bij de finish gekomen.
|
74T. na tweede
Nederlandse plaatsnaam Rentinckstraat R
74S. na Nederlandse plaatsnaam R (MUG)
Met de finish in zicht ontdekte
de toerklasserijder die zich niet
liet afleiden door |
het
bordje Muggeval plaatsnamen genoeg. De sportklasse
werd met een echte muggeval geconfronteerd.
Volgens de heel link verdraaide zin in het
aanvullend reglement betekent MUG Alleen
Materialen gebruiken dat kennelijk niet
door de Uitzetter is Geplaatst. De plaatsnaam
was aanwezig en NIET door de uitzetter geplaatst.
|

|
Zo, we hebben de finish bereikt. Vele deelnemers
kwamen tamelijk uitgeblust hun kaart inleveren.
De rit was een hele opgave, maar voor de
ware rittensportliefhebber een echte uitdaging.
Als u dit verslag nog eens rustig op u in
laat werken, kunnen we maar één conclusie
trekken. De herfstrit was fanta-a-a-a-stisch.
Geweldig hoe de uitzetter het allemaal in
elkaar heeft gezet, wij hebben er alle bewondering
voor. Hoewel de controle een behoorlijk
(tijds-)intensieve opgave was, hebben we
het met plezier gedaan. Henny en Frieda
bedankt voor al het moois wat jullie voor
ons hebben neergezet. Van veel deelnemers
vernamen we dat de rit gemakkelijker was
dan vorig jaar, dus in die opzet zijn jullie
ook geslaagd. We zijn nu al benieuwd naar
jullie volgende rit, want ritten van een
dergelijk niveau kom je helaas niet veel
tegen.
Met de hartelijke
groeten van,
Jannie en Henk Hazeleger.
|
omhoog
|