|
Verslag snertrit
2005
|
uitzetter:
Graddus de Haan uit Nijkerk
controleurs: Henk en Jannie Hazeleger uit
Scherpenzeel
20 november 2005
Lang,
erg lang is het geleden dat u en wij (Hanny
en Herman) gestart en hopelijk ook gefinisht
zijn bij de snertrit in Achterveld ....
weet u de ritdatum nog?. De emoties van
ons allen zijn na deze rit misschien al
ingeruild voor de nuchtere dagelijkse omstandigheden.
Gelukkig blijft er bij menig deelnemer nog
wel iets over een puzzelrit hangen, vooral
als het de laatste rit, de snertrit, in
het puzzelrittenseizoen van AMBC-Achterveld
betreft met als uitzetter Graddus de Haan.
|
Als die herinnering niet
meer zo zeer bij de routeopdrachten van
de rit ligt, wat wij ons niet kunnen voorstellen,
dan moet het vooral bij het formidabel aantal
deelnemers liggen, liefst 50 teams .....
daar moet de uitzetter van de betreffende
rit toch nog wakker van liggen. Goede-Oude-Tijden,
wat het aantal deelnemers aan de ritten
betreft, herleven in en om Achterveld. De
vraag
|

|
van enkele deelnemers
en vooral van de verantwoordelijke mensen
van andere rittensportverenigingen is dan,
hoe kan dit, zoveel deelnemers en dat niet
alleen met de snertrit, wat is het medicijn?
Volgens ons het volgende: een gezellige
club, kwalitatief goede ritten, serieus
en enthousiast met de deelnemers omgaan,
een prachtige website, een goede organisatie
enz .... en velen zullen dit met ons beamen.
|
 |
Een extra reden om bij
deze rit naar Achterveld te komen, was natuurlijk
het genieten van de heerlijke Oudhollandse
snert en ook niet in de laatste plaats de
altijd goed verzorgde en gevulde prijzentafel.
Resumerend kunnen en mogen wij als enthousiast
deelnemer aan diverse ritten zeggen, dat
met de prachtige afsluitende snertrit teruggekeken
kan worden op een fantastisch rittensportjaar
voor de AMBC-Achterveld, zowel sportief
als in deelname.
|
Graddus nogmaals bedankt voor de mooie rit,
je was er na afloop even stil van. Dat kwam
waarschijnlijk door het aantal deelnemers
en complimenten aan en over jouw rit, maar
ook vele keren heb ik je horen zeggen dat
je het daar allemaal voor hebt gedaan. Ook
zijn assistenten verdienen een compliment
voor het vele werk wat het uitzetten van
een rit nu eenmaal met zich mee brengt;
zelfs een bekwaam timmerman kwam er aan
te pas om een brug-opdracht wel of niet
uit te kunnen voeren als oriënteringspunt.
Het uitzetten en rijden van een puzzelrit
is niet compleet zonder een goede controle
en daar zijn Henk en Jannie Hazeleger verantwoordelijk
voor. Deze mensen willen wij ook bedanken
voor het vele en goede werk om u en ons
een prachtige puzzelrit op de zondagmiddag(en)
te bezorgen. Veel mensen zouden wij nog
willen bedanken voor het welslagen van de
mooie ritten bij de AMBC, maar laten we
ons hierin beperken tot de snertrit, anders
moet er weer een extra postzegel op het
bekende rode boekje.
|
De voorbereiding van
ons op de snertrit hebben we anders aangepakt
dan bij enkele voorgaande ritten waarvan
de uitslag niet helemaal naar onze tevredenheid
was. We wisten ook dat de maand november
zware kost zou worden en dan hebben wij
het niet alleen over de snert in Achterveld
of de heerlijke hachee in Apeldoorn die
we tijdens een
cultureel avondje
in
|

|
Orpheus, daarvoor bij
enthousiaste puzzelritrijders F en H hebben
gegeten, maar meer om de goede, doch altijd
naar onze mening, pittige maar reglementaire
rit van Graddus. Van alles hebben we al
geprobeerd in het verleden als voorbereiding
b.v. op tijd naar bed, beslist geen alcohol,
Hanny niet uitdagen voor iets leuks, het
puzzelreglement doorgespit enz., het heeft
niet altijd tot succes geleid. Geluk en
andere zaken zijn ook een belangrijke factor
voor het welslagen in een puzzelrit. Niet
dat dit alles het belangrijkste doel voor
ons is, wij komen om een mooie sport te
beoefenen met gezelligheid, maar leuk is
het natuurlijk wel. Daarom hebben wij enkele
puzzelritten als voorbereiding op de snertrit
in het land gereden, kortom als je in ritconditie
wilt blijven, moet je trainen. Dat het trainen
heeft geholpen, is te zien in de uitslag,
het werd weer eens tijd. De puzzelritten
hebben altijd een spannend en competief
karakter, dat geeft u en ons een gezonde
strijdlust mee, die vooral na afloop van
een rit tot hilarische discussies en vergelijkingen
van goede of eventueel foute controles lijdt.
De letters van de routecontroles noteren
wij dan niet alleen op de controlekaart,
maar ook op de routebeschrijving voor een
directe vergelijking met andere deelnemers
na afloop van de rit, want het is leuk dat
geroezemoes in De Moespot. Iedereen heeft
wel een mening over een opdracht, zo van;
"dat moet je zo zien", "ja maar", "kijk,
als je het zo had gedaan", "wat heb jij
bij opdracht 10 gedaan?", "fout, helemaal
fout", enz.. Het blijft genieten met een
kop koffie of wat anders erbij.
De uitzetters van een
puzzelrit, Graddus dus ook, proberen de
deelnemers in een rit regelmatig op het
verkeerde been te zetten, hoe simpel de
opdracht soms ook lijkt. Dat is knap, al
slaan wij ons nu niet zelf op de borst,
toch is het respect voor collega-uitzetters
alleen maar gegroeid. U moet zich eens voorstellen
wat er zoal aan vooraf gaat voor het uitzetten
van een puzzelrit, tenminste als je het
goed wilt doen, ben je al maanden voor de
ritdatum met schetsen en allerlei kronkels
bezig. Hanny, m'n vrouw en navigator, gaat
zich er dan ook mee bemoeien als ik er tussendoor
even de krant lees met zoiets als:
|
 |
 |
Hanny: |
Herman: |
"Is de rit al klaar?" |
"wat" |
"Of de rit al klaar is" |
"tuurlijk niet" |
"Mag je wel opschieten" |
"hoezo" |
"'t Is al kort dag" |
"ja,'t wordt alweer vroeg donker" |
"Dat bedoel ik niet" |
"oh, wat dan wel" |
"Je hebt nog maar 2 maanden" |
"ja, en" |
"Dan mag je wel opschieten" |
"ja, ja, morgen" |
"Trouwens punt 4 is te moeilijk" |
"vind ik niet" |
enz. |
enz. |
En alles komt dan zoals
gewoonlijk weer op tijd klaar. Maar u merkt
ook in deze korte krabbel: dit is soms de
normale gang van zaken bij een uitzetter
thuis, waar enthousiaste mensen in positieve
zin er hun bijdrage aan leveren en nauw
bij de ontwikkeling van een rit betrokken
zijn.
Dan nu, eindelijk, het
relaas van de snertrit zoals wij die hebben
gereden en beleefd. Er kunnen dan ook geen
puzzelrechten aan deze visie worden ontleend.
A-B-C klasse:
Een aandachtspunt voor de C-klasse rijders
is dat de opdrachten nrs. 1, 27 en 29/31
op de laatste pagina worden omschreven,
de overige opdrachten zijn gelijk aan die
van de A-B klasse.
1. Na routecontrole
aanhoudend R
2. Na RC L
Een leuke opdracht voor degene die tenminste
wat aanhoudend bloed in de puzzel-aderen
heeft. Niet dezelfde routecontrole van opdracht
1 in opdracht 2 gebruiken, op aanhoudend
blijven, later wel uitvoeren bij controle
B, een mooi en voor ons gevoel een goed
begin van de rit. Dat is, zoals ze zeggen,
het halve werk.
De oriënteringspunten
die u gebruikt in de routeopdrachten 4 tot
en met 6 worden na gebruik geacht niet meer
aanwezig te zijn gedurende de gehele rit,
tevens dient u al deze oriënteringspunten
als vaste objecten te beschouwen.
4. Na routecontrole
L
Het is een kwestie van goed lezen,
zoals je dat eigenlijk de hele rit moet
doen. Wij bedoelen dan niet alleen opdracht
4, maar meer het Bijzonder reglement, bovenstaande
onderstreepte aanvulling en
natuurlijk zo af en toe het
puzzel-
|
 |
reglement raadplegen.
Dit kon voor ons dan ook niet mis gaan,
aangezien we allebei sinds kort een nieuwe
bril hebben. Na de eerste passage de letter
C noteren, bij de tweede passage de letter
C niet noteren, maar wel goed opletten hoe
deze controle er uit ziet. Vaak hebben uitzetters
hier een bedoeling mee, zoals ook later
in de rit zal blijken.
|
6-8 Voor witte pijl weg L
In het reglement onder artikel 8 tekening
4 konden we lezen hoe te handelen bij dit
punt. Zo snel mogelijk
linksaf bij waarneming van het
oriënteringspunt, dit
|
deden we ook. De pijl
was van het verkeersbord aanduidende eenrichtingsweg
en deze moesten we later bij controle E
vergeten, wel keren en doorgaan met opdracht
8, fout de combinatie D D. Soms moet je
in een rit dingen onthouden, bij deze opdracht
moet je dingen onthouden om te vergeten
......... die Graddus maakt er wat van.
|

|
9. Na H "311" viersprong
L
We waren nog druk aan het evalueren over
de vorige opdrachten en voor we het wisten
stonden wij bij de viersprong, het huisnummer
niet gezien, maar met de gedachte dat het
er wel gestaan of gehangen zal hebben, zijn
we linksaf gegaan. Fout, hartstikke fout,
het nummer stond in een opstal en dat mag
niet. We vroegen ons toch af waarom neemt
de uitzetter geen ander nummer, er waren
er genoeg, echter dat is het bekende verkeerde
been. Wij vinden ons zelf nu al een beetje
dom, maar blijven wel lachen.
10. Na brug over "MODDERBEEK"
asfaltweg L
|
 |
Hier kwam het knutselwerk
van de eerder genoemde timmerman in zicht,
knap stukje werk die houten brug. Een leuk
gevonden opdracht die wij niet hebben uitgevoerd,
omdat een brug deel moet uitmaken van een
weg. Dat was hier niet het geval, doorrijden
naar de goede letter H, de H van Hanny,
altijd goed.
|
12. Na koe en 3
hanen, voor "Moorsterweg", "Kolfschoterdyk"
L |
In de schriftelijke uitleg
stelde de uitzetter dat iedereen deze opdracht
geheid goed doet, maar dat is theorie. In
de praktijk zagen wij verschillende deelnemers
naar links gaan, nogmaals, het blijft een
kwestie van goed lezen, dat deden we dan
ook en hadden tevens het gevoel dat de rit
voor ons gladjes verliep. Goed de letter
I.
|

|
15. Na hert, op
rotonde 2e voorrangsweg R
Bij het lezen van deze opdracht vergat Hanny
even de komma te noemen en dan kijk je toch
heel anders tegen een rotonde aan.
Na correctie hebben we er geen
|
 |
punt meer van gemaakt.
Reglementair als Graddus is, kan deze opdracht
zo ingevuld worden bij een NRF-rit. We hadden
de clou van de opdracht door, maar gingen
toch niet direct de brede doorgaande weg
op, nog even rondrijden misschien staat
er nog een ritpijl, toch niet, dan
het oriënteringspunt maar
|
uitgevoerd. Het brengt
je aan het twijfelen, omdat uitzetters in
het algemeen deze wegen niet als oriënteringspunt
gebruiken. Het was verder een mooi bedachte
opdracht, waarvan de eerste voorrangsweg
niet op de bereden weg uitmondt en je tevens
nog eens wat van Scherpenzeel e.o. ziet.
Goed is de letter J.
17. Na brandweer,
Rode Kruis en gemeentewerken R
|
We zagen wel een paar
rode deuren, maar om nu te denken dat dit
het kenmerk is van de brandweer, wij vinden
van niet. Dan het Rode Kruis, wat is daar
het kenmerk van, het kruis, een brancard
of de organisatie? Wij zagen ook dit niet.
De teksten stonden er wel,
dat was echter niet de
bedoeling.
|

|
Naar de gemeentewerken
hebben we maar niet meer gezocht. Wij gaan
ook als de brandweer, dat wil zeggen, we
rijden even snel door naar het volgende
oriënteringspunt, omdat we iets aan tijd
hebben verloren. Controle K is goed.
19. Voor "DLW" L
Duidelijke zaak, als je direct voor de DLW
afslaat, dan doe je dat automatisch en voer
je de opdracht niet uit, maar bij deze overzichtelijke
situatie gingen wij een weg eerder naar
links en dat is volgens de uitzetter ook
zo bedoeld. Letter L is daarom fout.
|
 |
22. Na plaats in Gelderland
L
De plaatsnaam zagen we wel, dat is natuurlijk
geen plaats. Deze zat verborgen achter de
plaatsnaam, duidelijk afgebeeld als plattegrond.
Eerst zagen we het niet, want er lagen enkele
deelnemers op de platte grond voor om de
situatie goed te beoordelen.
|
Dit deden we goed, even
waren we in verwarring door een groene brievenbus
die in een voor-weg geplaatst stond, door
een extra rondje kwamen we weer op de route,
dit waarschijnlijk door de uitzetter niet
gezien ..... het zijn soms ook net mensen.
27. Na "AMBC" , voor
klinkerweg, klinkerweg L
Zo'n opdracht is altijd weer een leuke uitdaging
voor de A- en B-klasse rijders en aldus
aangekomen bij het grasdriehoekje parkeer
ik de auto netjes aan de kant, stap uit
en begon aan de wandel-puzzeltocht maar
kwam er in eerste instantie niet helemaal
uit. De oorzaak hiervan was het niet
direct kunnen vinden van het,
|
naar mijn mening, iets
te kleine ritpijlbordje. Toen deze zichtbaar
werd, was de opdracht duidelijk en uitvoerbaar,
geen voor-klinkerweg aanwezig, maar klinkers
overgaand in asfalt heeft het karakter van
twee verschillende aarden. Als een pijl
er vandoor zonder de letters N en O.
|

|
32. Ook zgn. opvangcontroles
tellen mee, dus blijven opletten, goed de
letter P.
34-35. Na "PARKEREN
ALLEEN VOOR WELKOOP BEZOEKERS" (en nog 5x)
L
Eerst hebben we de lange teksten op het
gebouw gecontroleerd, daar was niets mis
mee. Wat is dan de val van de uitzetter?
Na lang denken en kijken vonden wij dat
er enkele teksten onder een overkapping
zaten en dat is, althans in 2005, nog steeds
een opstal en daar mogen geen oriënteringspunten
in staan. Graddus had dit niet voorzien
en kwam daardoor in de problemen met het
volgende punt. Daarom werd deze opdracht
later geneutraliseerd. Jammer voor ons allen,
want het bleek een prachtig ingenieus oriënteringspunt
te zijn met een heel scherp geplaatste routecontrole.
Over dit soort kleine onvolkomenheden doen
ze bij de AMBC-Achterveld niet zo moeilijk,
misschien iets te gemakkelijk? ..... leest
u verder.
Even stempelen of toch
niet? We zijn naar de rotonde teruggereden,
want veronderstel dat Graddus een zelfgemaakt
verkeersbordje aanduidende stopverbod heeft
geplaatst. Niets van dit alles, dus gewoon
stempelen. Je bent tijdens zo'n rit natuurlijk
erg wantrouwig, vooral als Graddus de uitzetter
is.
|
 |
38. Na verkeerspaddestoel
bij verkeerspaddestoel weg L
Door het ontbreken van de komma
achter de eerste paddestoel konden wij nergens
deze opdracht uitvoeren. We keken trouwens
nog wel of er twee paddestoelen bij elkaar
stonden. Dit niet gezien, daarom stug door
naar de herstelopdracht.
|
39. Na brug en
ritpijl R
Ver van te voren wisten we waar deze brug
lag, dat heet voorkennis. Bij aandelen mag
dat niet, maar ook in puzzelritten is het
gevaarlijk om zo te denken. Voor hetzelfde
geld ligt er nog ergens een bruggetje, zo
zijn wij al eens bij een andere rit gefopt.
Hier was geen andere brug te bekennen, daarna
in 2e instantie de ritpijl gebruikt en over
de brug naar rechts, een slordigheidje van
Graddus vonden wij het witte plakkertje
op het verkeersbord, maar beste man het
is je vergeven.
|
40. Na verkeerspaddestoel
weg L
Deze verkeerspaddestoel stond in de bij-positie,
dus wat doen wij .... keren en maar zoeken
naar een zelfgeplaatste paddestoel, want
zo langzamerhand weten we wel dat uitzetters
erg vindingrijk kunnen zijn. Sommigen
zitten, volgens ons, nog steeds
op
|

|
een figuurzaagclub. Dit
keer toch niets gevonden en zijn dan ook
de opvolgende weg naar links gegaan. Goed
de V.
|
 |
41. Na uilskuikens
R
Achter deze opdracht zit een
diepere gedachtegang, welke? ... Graddus
zal het weten. Wij waren al blij dat onze
foto's er niet hingen, kan ook eigenlijk
niet als je serieus met de deelnemers wilt
omgaan. De eerste afbeelding is door ons
afgekeurd. We zijn later bij het tweede
bordje naar rechts gegaan. Hanny merkte
eerst nog op "ik zie er maar één", ik keek
haar aan, maar ze begreep het even niet,
verder is ze heel lief, de letters WW zijn
prima.
|
44. Na routecontrole
L
Duidelijk is te zien dat dit een andere
controle was, dus niet hetzelfde oriënteringspunt
als in opdracht 4, naar onze mening, en
wat later bleek ook van vele anderen, konden
wij deze opdracht gewoon uitvoeren, de letters
CC zijn dan ook goed. Een enkele deelnemer
was het hier niet mee eens, dat mag,
maar dan
|
moet je ook je tegengestelde
mening onderbouwen, hij zei; "een controle
is een controle" maar dit is voor mij een
te simpele uitleg, alhoewel het wel een
waarheid is als een koe. Even denken welk
dier zal ik nemen .... een koe b.v.
4. Na koe L (een roodbonte koe, na gebruik
niet meer aanwezig, maar wel de kleur e.d.
onthouden)
|

|
44. Na koe L ( een zwartbonte
koe, nieuw geplaatst, maar wel een koe,
doch niet dezelfde)
Dit zijn twee verschillende koeien, waarvan
de ene in opdracht 4 oriënteringspunt is
en de andere in opdracht 44, of heb ik nu
te veel melk gedronken? Deelnemers die op
een positieve manier over een opdracht in
discussie treden en verder de ingenieus
bedachte oriënteringspunten niet uit de
weg gaan, dragen er toe bij om de al kwalitatief
goede ritten in Achterveld naar een nog
hoger niveau te tillen. Ze weten bij deze
wie ik bedoel .... heren .. welkom in de
A-klasse.
|
 |
46-47. Voor oranje
vlag weg L
Ook bij deze opdracht weer opletten. De
oranje vlag hadden we nog niet gebruikt,
de weg wel. In dit geval de laatste mogelijkheid
genomen voor de vlag en dan noteer je twee
keer de letter A. Ook de pijl van het verkeersbord
hadden we gebruikt in punt 6, dus geen eenrichtingsweg
en keren bij controle B, ..... klaar.
49. 4e weg R
Een opdracht waarvan je denkt, we kijken
al uit naar de finishvlag
ware het niet, dat
er nog een vies
|
weggetje voor de kerk
lag. Deze ingereden en de letter E genoteerd.
Later werd deze opdracht geneutraliseerd,
waarom? ... omdat enkele geroutineerde rijders
vonden dat er iets groens aan een boom hing,
n.m. de zijkant van een ogenschijnlijke
brievenbus. Toen dit niet zo'n heel sterk
argument was, gooiden ze het bordje EIGEN
WEG in de strijd, maar daar staat helemaal
niets van in het reglement, dus gewoon een
weg. Ja ja, ook hier zijn de heren geroutineerd
in, maar ach het houdt ons strijdlustig
en attent op vermeende opdrachten.
C-klasse extra:
|
1. Na routecontrole
einde weg L
Hoeft eigenlijk geen uitvoerige uitleg.
Na de blauwe vlag de letter A noteren en
direct de routecontrole gebruiken als oriënteringspunt.
27. Na "AMBC" L
Gewoon na de tekst "AMBC", die in uw routebeschrijving
altijd in hoofdletters en tussen aanhalingstekens
moet staan, linksaf naar de letter N.
|

|
29-31. Na verkeerspaddenstoel
R
Inderdaad er bestaan nog geen
verkeerspaddenstoelen, daarom is dit een
foutieve omschrijving, maar in 2006 wordt
het helemaal anders in verband met nieuwe
spelling. U had in dit geval door moeten
rijden naar opvangcontrole. De letter N
is hier fout.
Dit was ook tevens het
einde van een misschien iets te lang relaas
over de rit e.d. maar ja, waar het hart
vol van is ........ Wij hopen u in ieder
geval op de eerstkomende rit weer te mogen
begroeten.
Graddus, we weten het
wordt eentonig, maar nogmaals bedankt voor
de mooie rit en we weten niet anders dan
dat we nu al weer uitkijken naar de snertrit
in 2006.
Groeten,
Herman en Hanny Vrielink
|
omhoog
|
|
|
|