You can make a translation of this page, if you like |
|
Oefeningen voor de Verdediging (17-20)
17 Verdedigen met 6-tallen; soms 5 (= harder werken)
Drie
spelers bij het net: elk een bal.
Speler D
speelt 12
ballen "gevarieerd", hij/zij start op pos.6;
Eerst speelt A,
dan B,
dan C.
Daarna weer A,
B
en C,
tot 4 x toe (=12 ballen).
Hierna is de beurt aan E,
daarna F
enz.
D vervangt inmiddels een der spelers bij het net enz...
18 Verdedigen met 4-tallen (2); intensiever dan oef. 14
Twee
spelers bij het net: A
en B,
hebben elk een bal.
C
start op pos.1
A
speelt 3 ballen op C:
-
hard diagonaal
-
zacht in het centrum
-
hard langs de lijn
Daarna neemt B
het over en speelt dezelfde 3 ballen : hard , zacht, hard.
Hierna is de beurt aan D,
dan weer C
(of als er meer zijn E,
F
...)
Wel regelmatig A
en B
wisselen.
19 Verdedigingsoefening met gebruik vh net (1); met 5 of 6-tal
1
A
en B
zijn de spelers met bal
Een 2-tal staat naast elkaar op de 3m-lijn.
A
begint: werpt de bal over het net in het achterveld.
Het 2-tal loopt achteruit en bouwt samen met een spelverdeler (S), in 3x spelen
een aanval op.
-
na elke ± 10 ballen wisselen
- na elke bal één plaats verder
- rally uitspelen en dan doorschuiven
2 Als punt 1, maar nu start het 2-tal vanaf de achterlijn.
20 Verdedigingsoefening met gebruik vh net (2); met 5 of 6-tal
1
A
smasht de bal over het net (zelf opwerpen; dus geen set-up van een
spelverdeler).
B
of C
verdedigt en passt naar S.
S
speelt nu een"prikbal" op de 3m-lijn.
De verdediger, die niet passte (uit de eerste "aanval" van A),
verdedigt deze prikbal.
Daarna gaan beide spelers weer achterin het veld.
D
smasht de volgende bal.
S
pakt de verdedigde bal op en sluit aan achter D,
terwijl A
op de plaats van S
komt (A,
S
en D
rouleren dus).
Na bv. ± 10 ballen wisselen met B
en C.
2
S
is nu een vaste plaats. A
en D
vallen om beurten aan. S
geeft óf een prikbal aan B
of C,
óf een set-up over het net aan A
of D.
De rally gaat door.
-
N.B. Als
S
steeds onder het net door gaat, kan het beide kanten op !
You can make a translation of this page, if you like |
|