Het team



Er zijn de nodige wisselingen in het team door alle veranderingen. Binnenkort kunt u kennismaken met het nieuwe team docenten en de coordinator.

Rafaél Bermudez Gutierrez

National Director van de familiehuizen in Cuernavaca en Miacatlan.

Op driejarige leeftijd is Rafaél in het familiehuis komen wonen, samen met zijn broertjes. Hij weet als geen ander wat het betekent om een zo ingrijpende gebeurtenis als kind mee te maken. Na zijn studie heeft hij eerst in andere familiehuizen in Latijns-Amerika gewerkt voordat hij National Director van de twee familiehuizen in Mexico werd.

Hoe hij het voor elkaar krijgt, ik weet het niet. Maar als er bij iemand het woord ‘bezield’ hoort dan is het bij deze man. Hij kent de namen van alle kinderen (honderden), hun geschiedenis en ieder kind is voor hem even belangrijk en verdient voor de volle 100% aandacht.

"Creatieve projecten zijn zo belangrijk voor onze kinderen. Het biedt hun de mogelijkheid om hun emoties op een expressieve manier te uiten. Een project als dit, een theaterstuk maken met zijn allen, geeft deze kinderen zoveel. Plezier, maar ook de mogelijkheid om zich te uiten op een manier die bij hen past. De een wil spelen, de ander dansen, de ander schildert het decor of maakt muziek. Niet alleen emoties uiten op een expressieve manier maar ook met zijn allen iets moois neerzetten. Dat geeft ze ook iets om trots op te zijn."

Carlos Oguin

Directeur van het familiehuis in Cuernavaca.

Hij woont ook op het terrein en is altijd in de weer met de kinderen. Hij werkt veel en hard en daarnaast is hij ook ’s avonds in de weer. Hij vollybalt met de jongeren, voetbalt of is druk in gesprek met een jongere die dat op dat moment nodig heeft.

"De creatieve projecten zijn een extra aanvulling op ons programma. Een aanvulling die ontzettend belangrijk is. Niet iedereen houdt van sport en het biedt de kinderen die op een andere manier bezig willen zijn een kans. Een kans om zich te uiten en problematiek uit het verleden een plek te geven."

Jose Miguel Blas

Coördinator.

Ik weet hoe belangrijk de creatieve projecten zijn voor de jongeren. En ben ontzettend blij dat ik onderdeel uitmaak van dit programma. Vaak neem ik even een kijkje bij een van de activiteiten en zie ik hoe onze jongeren hiervan genieten. En dat zorgt ervoor dat ik me voor de volle 100% inzet. Zij verdienen het!

LUIS FERNANDO BARRERA HIZOJO

Voetbal.

Voetbal is een sport waarbij je leert samen te werken als team. Ieder teamlid heeft een eigen specialiteit binnen het team, een eigen rol. Je vult elkaar aan en ieder is belangrijk. Ook het wedstrijdelement is belangrijk. Je leert om je in te zetten voor een deel, het beste van jezelf te geven. Winnen is feest, verliezen leren omgaan met tegenslag en leren van wat er fout is gegaan."

HABIMELEC GARCIA ESPINOZA

Volleybal.

Springen, slaan, vangen, werpen. Al die technieken komen aan de orde en hier kunnen de jongeren zich goed uitleven. En natuurlijk is het ook een teamsport en is samenwerking belangrijk. En uiteraard het plezier dat we met elkaar hebben, dat is ontzettend belangrijk.

ARANZA NAYELI JUAREZ OLVERA

Basketbal.

Ik start altijd met een stevige warming-up. De fysieke training heeft als doel het vergroten van kracht, snelheid en uithoudingsvermogen. Basketbal is actie, competitie en teamgeest. En ik zie dat de jongeren genieten, hun zorgen vergeten, plezier hebben en na de les voldaan moe zijn. EN daar geniet ik dan weer van.

KARLA LISSETE ANDRADE LOPEZ

Dans.

Dans is de taal van het lichaam en de Mexicaanse folklore dans verbindt de jongeren hier met hun wortels, leert hen meer over hun identiteit. Jongens en meisjes dansen samen en leren op elkaar te reageren op een respectvolle manier. Bovendien is het een manier om emoties te verwerken. Als ik de jongeren zie dansen, zie ik hun plezier en enthousiasme. Ik zie hoe ze verbonden zijn met zichzelf, met de anderen en de wereld om hen heen.

MARGARITO LUNA GARCIA

Muziek.

Muziek is een fantastische uitlaatklep. Ik zie tijdens de lessen dat de jongeren zich volledig concentreren op hun instrument en alles om hen heen vergeten. Vaak zie ik de gezichten van de kinderen die triest naar les kwamen veranderen en komt er weer glans in hun ogen en ontspanning.

AMERICA AVILES en ANA PAULA GARCIA

Tekenen.

Wij verzorgen samen de tekenlessen en werken o.a. met potlood, houtskool, pastel, olieverf, acryl en aquarel. Dit om allerlei soorten technieken uit te proberen. We gebruiken ook alternatieve materialen zoals markers en stylografen. We doen o.a. oefeningen in buitenobservatie, herinterpretatie van interessante kunstwerken en werken ook met diverse thema’s die de jongeren aanreiken. Wij zien dat het de jongeren veel brengt.

Nellie Markus


Mijn naam is Nellie Markus en ik ben in 1958 geboren in Zevenhuizen.

Ik volgde de opleiding Creatieve Therapie, afstudeerrichting drama. De opleiding was slechts het begin en ik volgde en volg dan ook nog regelmatig workshops op het gebied van theater en stem. Interesse voor de innerlijke belevingswereld van de mens was een sterke drijfveer om daarnaast de opleiding ‘Yoga en Wijsbegeerte’ te volgen. Het volgen van de schrijfopleiding bij Script+ in Amsterdam was de volgende stap. De eerste vier jaar volgde ik de cursus 'Verhalen schrijven', daarna Literair Proza om vervolgens af te sluiten met het laatste jaar 'Met de nadruk op Stijl'.

Ik rondde dit af met de publicatie van een verhaal (Ook verdriet heeft een geur) in de verhalenbundel De Lift.

Ik geloof in de kracht van theater, dans, muziek en beeldende kunst. Ik weet wat spelen kan betekenen om nare ervaringen een plek te geven, en niet alleen als therapeute, ook zelf heb ik dit ervaren. Voor mij is drama een medium dat kan helen. Voor een ander is dat tekenen of schilderen, voor weer een ander muziek of dans.

En daarnaast zie ik wat sport de jongeren brengt. Niet ieder kind wil iets met theater, dans, muziek of tekenen/schilderen. Een deel van de jongeren bij NPH kan zich veel beter uiten in een sport. Het genieten van een training, de aangename spanning om een wedstrijd te spelen, te scoren... kortom sport is eveneens een onmisbaar onderdeel voor de jongeren. En daarom hebben we besloten om sport toe te voegen aan de projecten die we opzetten. Evenals de bibliotheek. Theater en boeken zijn voor mij onmisbaar in het leven. Boeken zijn een spiegel, laten je een andere wereld zien en ik kan nog lang doorgaan wat een boek je kan bieden maar iedere boekenwurm weet dat voor zichzelf. De jongeren in NPH willen heel graag lezen en ook veel.

Het enthousiasme van de jongeren als ze meedoen aan de creatieve projecten of als ze sporten is voor mij de motor om hier in Nederland aan de gang te gaan om geld te verzamelen. En als ik zie hoe de ogen gaan glanzen van jongeren die graag lezen bij het idee dat we een bibliotheek gaan opzetten, dan motiveert me dat extra om hier hard aan de slag te gaan.

Alfred Teunissen


Mijn naam is Alfred Teunissen en ik ben in 1956 geboren in Utrecht.

Ik ben afgestudeerd in de Fysische Geografie aan de Vrije Universiteit Amsterdam.
Kort na mijn afstuderen heb ik mij laten omscholen tot IT-specialist. Ik ben bij diverse bedrijven werkzaam geweest als programmeur, technisch en functioneel ontwerper, en als medewerker technische ondersteuning.

Mijn belangrijkste rol in dit project is het geven van technische- en administratieve ondersteuning, o.m. deze website is door mij ontworpen en geprogrammeerd.