Coördinator (creatieve) activiteiten.
"Ik ben er trots op om bij NPH te werken. Iedereen zet zich voor de volle 100% in en wil dat de jongeren zich hier thuis voelen.
Tekenen
"Ik ben verantwoordelijk voor de tekenklas van de creatieve
projecten in Mexico. Ik ben afgestudeerd aan de ‘Facultad de Arte
y Artista Plástica’. In de lessen die ik geef draait het om observeren
en voelen wat er getekend wordt. Ik gebruik de principes van de
Mexicaanse kunstschilder Gilberto Aceves Navarro, waarbij
tekenen gezien wordt als een intuïtief proces. Het potlood is als
het ware een verlenging van de student, waarmee de student de
wereld om zich heen beter kan begrijpen.
Ik laat de studenten verschillende technieken en materialen
verkennen. De studenten tekenen met potlood, houtskool, pastel,
olieverf, acryl en aquarel, afhankelijk van waar zij zich het meest
comfortabel bij voelen. Dankzij de materialen van Royal Talens
krijgen de leerlingen de kans om al deze verschillende
technieken uit te proberen. We gebruiken ook alternatieve
materialen zoals markers en stylografen. We doen oefeningen in
buitenobservatie, herinterpretatie van interessante kunstwerken
en de conceptualisering van kunstwerken vanuit hun context.
Het leukste aan dit werk vind ik om te leren kijken vanuit de verschillende
perspectieven van de jongeren: de manier waarop ze dingen begrijpen, hoe ze
gaandeweg kunstwerken ontwikkelen die complexer zijn dan ze denken en de
manier waarop hun omgeving invloed heeft op hoe ze tekenen of schilderen."
Theater
"Theater maken, een vorm van expressie die universeel is voor de hele wereld. Alle emoties kunnen worden vertolkt. Je kan er je verdriet kwijt, je blijdschap ervaren, je woede uiten etc. De jongeren groeien in hun ontwikkeling wanneer ze spelen. Ze durven steeds meer, worden zelfverzekerder. En het belang van leren samenspelen, een team vormen, zorgt voor vriendschappen en vertrouwen in de ander. Voor de jongeren zou het fantastisch zijn om naar een voorstelling te kunnen. Het zou hun leven verrijken want een theatervoorspelling is als een spiegel. Je ziet emoties worden vertolkt op het toneel die herkenbaar zijn."
Dans
"Dans is de taal van het lichaam en de Mexicaanse folklore dans verbindt de jongeren hier met hun wortels, leert hen meer over hun identiteit. Jongens en meisjes dansen samen en leren op elkaar te reageren op een respectvolle manier. Bovendien is het een manier om emoties te verwerken.
Als ik de jongeren zie dansen, zie ik hun plezier en enthousiasme. Ik zie hoe ze verbonden zijn met zichzelf, met de anderen en de wereld om hen heen."
Muziek
"Muziek is een fantastische uitlaatklep. Ik zie tijdens de lessen dat de jongeren zich volledig concentreren op hun instrument en alles om hen heen vergeten. Vaak zie ik de gezichten van de kinderen die triest naar les kwamen veranderen en komt er weer glans in hun ogen en ontspanning. En als ze naar een concert zouden kunnen gaan, dat zou fantastisch zijn, het vergroot hun wereld."
Docent lichamelijke opvoeding
"De fysieke training heeft als doel het vergroten van kracht, snelheid en uithoudingsvermogen. En de discipline om je lijf goed te behandelen; niet roken, niet drinken, gezond eten. Dat is wat ik onder andere aan de jongeren wil bijbrengen. En natuurlijk zie ik dat de jongeren uit hun hoofd gaan, plezier hebben en na de les voldaan moe zijn."
Voetbal jongens en meiden
"Voetbal is een sport waarbij je leert samen te werken als team. Ieder teamlid heeft een eigen specialiteit binnen het team, een eigen rol. Je vult elkaar aan en ieder is belangrijk. Ook het wedstrijdelement is belangrijk. Je leert om je in te zetten voor een deel, het beste van jezelf te geven. Winnen is feest, verliezen leren omgaan met tegenslag en leren van wat er fout is gegaan."
Volleybal
"Springen, slaan, vangen, werpen. Al die technieken komen aan de orde en hier kunnen de jongeren zich goed uitleven. En natuurlijk is het ook een teamsport en is samenwerking belangrijk. En uiteraard het plezier dat we met elkaar hebben, dat is ontzettend belangrijk."
Bibliotecaresse
Victoria werkt bij NPH en heeft een administratieve opleiding gevolgd. Haar passie is lezen en zij is nu druk bezig met het opzetten van de bibliotheek.
"Lezen is zo ontzettend belangrijk, zeker voor de jongeren hier.
Zij kunnen via een boek andere werelden leren kennen, hun taalkennis vergroten. Ook kunnen zij zichzelf beter leren begrijpen. En wat natuurlijk even belangrijk is, het is heerlijk voor ze om even te ontspannen, om voor een moment de wereld om hen heen te vergeten."
National Director van de familiehuizen in Cuernavaca en Miacatlan.
Op driejarige leeftijd is Rafaél in het familiehuis komen wonen, samen met zijn broertjes.
Hij weet als geen ander wat het betekent om een zo ingrijpende gebeurtenis als kind mee te maken.
Na zijn studie heeft hij eerst in andere familiehuizen in Latijns-Amerika gewerkt voordat hij National Director van de twee familiehuizen in Mexico werd.
Hoe hij het voor elkaar krijgt, ik weet het niet. Maar als er bij iemand het woord ‘bezield’ hoort dan is het bij deze man. Hij kent de namen van alle kinderen (honderden),
hun geschiedenis en ieder kind is voor hem even belangrijk en verdient voor de volle 100% aandacht.
"Creatieve projecten zijn zo belangrijk voor onze kinderen.
Het biedt hun de mogelijkheid om hun emoties op een expressieve manier te uiten.
Een project als dit, een theaterstuk maken met zijn allen, geeft deze kinderen zoveel.
Plezier, maar ook de mogelijkheid om zich te uiten op een manier die bij hen past.
De een wil spelen, de ander dansen, de ander schildert het decor of maakt muziek.
Niet alleen emoties uiten op een expressieve manier maar ook met zijn allen iets moois neerzetten.
Dat geeft ze ook iets om trots op te zijn."
Directeur van het familiehuis in Cuernavaca.
Hij woont ook op het terrein en is altijd in de weer met de kinderen.
Hij werkt veel en hard en daarnaast is hij ook ’s avonds in de weer.
Hij vollybalt met de jongeren, voetbalt of is druk in gesprek met een jongere die dat op dat moment nodig heeft.
"De creatieve projecten zijn een extra aanvulling op ons programma.
Een aanvulling die ontzettend belangrijk is.
Niet iedereen houdt van sport en het biedt de kinderen die op een andere manier bezig willen zijn een kans.
Een kans om zich te uiten en problematiek uit het verleden een plek te geven."
"Bij Nuestros Pequeños Hermanos (WereldOuders) benadrukken we ook de belangrijkheid van creativiteit.
We hebben mooie traditionele Mexicaanse dansen en muziek.
Onze oprichter, Father Wasson, was ook een voorstander van creatieve en artistieke vakken.
En sommige van onze kinderen heeft hij een studie laten volgen bij 'the Mexican Palace of Fine Arts'.
We doen ons best om de kinderen een familiegevoel te geven in plaats van dat ze in een instelling leven.
Maar het is zo moeilijk om de kinderen alle ervaringen mee te geven die ze in een gewone familie zouden hebben opgedaan.
Bijvoorbeeld: kinderen gaan altijd met de bus en als ze een keer mee mogen rijden met een auto dan weten ze
niet hoe ze de deur van binnenuit open moeten doen.
En als je dan vraagt hoe zou het zijn om ze een keer mee te nemen naar theater of concert of museum dan denk ik:
het zou een onvergetelijke ervaring voor ze zijn. Echt onvergetelijk. En daarnaast leren ze er ook nog veel van.
Ik ben een groot voorstander van de creatieve projecten.
Ik zie kinderen, die anders heel verlegen zijn, met bravoure spelen op het podium.
En ik geniet. Ik zie kinderen die anders triest kijken, lachen. De ontwikkeling die ik de kinderen zie doormaken,
dat doet me zo goed.
Als ze de mogelijkheid zouden hebben om op te treden, wat zou hen dat goed doen.
Zij kunnen aandacht vragen voor de kinderen hier ter plekke op een creatieve manier."
Mijn naam is Nellie Markus en ik ben in 1958 geboren in Zevenhuizen.
Ik volgde de opleiding Creatieve Therapie, afstudeerrichting drama.
De opleiding was slechts het begin en ik volgde en volg dan ook nog regelmatig workshops op het gebied van theater en stem.
Interesse voor de innerlijke belevingswereld van de mens was een sterke drijfveer om daarnaast de opleiding ‘Yoga en Wijsbegeerte’ te volgen.
Het volgen van de schrijfopleiding bij Script+ in Amsterdam was de volgende stap.
De eerste vier jaar volgde ik de cursus 'Verhalen schrijven', daarna Literair Proza
om vervolgens af te sluiten met het laatste jaar 'Met de nadruk op Stijl'.
Ik rondde dit af met de publicatie van een verhaal (Ook verdriet heeft een geur) in de verhalenbundel De Lift.
Ik geloof in de kracht van theater, dans, muziek en beeldende kunst.
Ik weet wat spelen kan betekenen om nare ervaringen een plek te geven, en niet alleen als therapeute, ook zelf heb ik dit ervaren.
Voor mij is drama een medium dat kan helen. Voor een ander is dat tekenen of schilderen, voor weer een ander muziek of dans.
En daarnaast zie ik wat sport de jongeren brengt. Niet ieder kind wil iets met theater, dans, muziek of tekenen/schilderen. Een deel van de jongeren bij NPH kan zich veel beter uiten in een sport. Het genieten van een training, de aangename spanning om een wedstrijd te spelen, te scoren... kortom sport is eveneens een onmisbaar onderdeel voor de jongeren.
En daarom hebben we besloten om sport toe te voegen aan de projecten die we opzetten. Evenals de bibliotheek. Theater en boeken zijn voor mij onmisbaar in het leven. Boeken zijn een spiegel, laten je een andere wereld zien en ik kan nog lang doorgaan wat een boek je kan bieden maar iedere boekenwurm weet dat voor zichzelf. De jongeren in NPH willen heel graag lezen en ook veel.
Het enthousiasme van de jongeren als ze meedoen aan de creatieve projecten of als ze sporten is voor mij de motor om hier in Nederland aan de gang te gaan om geld te
verzamelen. En als ik zie hoe de ogen gaan glanzen van jongeren die graag lezen bij het idee dat we een bibliotheek gaan opzetten, dan motiveert me dat extra om hier hard aan de slag te gaan.
Mijn naam is Alfred Teunissen en ik ben in 1956 geboren in Utrecht.
Ik ben afgestudeerd in de Fysische Geografie aan de Vrije Universiteit Amsterdam.
Kort na mijn afstuderen heb ik mij laten omscholen tot IT-specialist.
Ik ben bij diverse bedrijven werkzaam geweest als programmeur, technisch en functioneel ontwerper, en als medewerker technische ondersteuning.
Mijn belangrijkste rol in dit project is het geven van technische- en administratieve ondersteuning, o.m. deze website is door mij ontworpen en geprogrammeerd.