Het Ministerie van Verkeer en Waterstaat onderkent ten zeerste de
noodzaak aandacht e schenken aan de veiligheid van rolstoelgebruikers in
het verkeer en vervoer. Daarom is besloten, naast een inventarisatie van
de internationale regelgeving en literatuur op het gebied van het
rolstoelvervoer, tevens een meldpunt en een meldingsprocedure van (bijna)
ongevallen van het rolstoelvervoer in (collectieve/ openbare)
vervoersystemen in het leven te roepen.
Op 17 december 2001 is daartoe op de site
www.leefwijzer.nl\rolstoelvervoer een meldingsformulier beschikbaar
gesteld. Een papieren versie was tegelijkertijd op te vragen bij TNO-WT.
Tegelijkertijd werd in een persbericht aandacht besteed aan het openen van
de site.
Het meldingsformulier was bedoeld voor alle rolstoelvervoersituaties
(taxi, bus, tram, metro, light rail, trein) over land. Het overgrote deel
van de meldingen betrof echter taxibusvervoer als gehandicaptenvervoer,
ziekenvervoer, leerlingenvervoer en woon-werkverkeer.
Vanaf half december 2001 tot eind mei 2003 kwamen er 83 meldingen
binnen met betrekking tot onveilige situaties en (bijna) ongevallen. Er
gaapt een kloof tussen het con-venant Veilig Vervoer Rolstoelinzittenden,
waarin o.a. de VNG, KNV taxi en CG-raad afspraken hebben gemaakt, over de
toegankelijkheid en veiligheid van het rolstoelvervoer, en de
situatie in de praktijk.
In veel gevallen werd voor de rolstoelinzittende geen gordel gebruikt,
hoewel dit wettelijk is voorgeschreven. Een aantal keren werd de rolstoel
niet of verkeerd vastgezet. Ook het gebruik van liften en oprijplaten
leidde tot ongevallen en onveilige situaties. Ook werd vaak geen rekening
gehouden met het feit dat een rolstoel minder comforta-bel is in het
vervoer dan een voertuigstoel.
Een aantal ongevallen hebben geleid tot blijvende verwondingen en in
twee gevallen zijn rolstoelpassagiers aan de gevolgen van hun verwondingen
overleden. Rolstoelpassagiers worden, door gemeenten, taxibedrijven,
vervoersorganisaties en rol-stoelleveranciers, van het kastje naar de muur
gestuurd. Doordat er vervolgens geen oplossing voor de geconstateerde
problemen wordt gevonden en enkelen weigeren onveilig vervoerd te worden,
is het resultaat dat men geen gebruik meer kan maken van het
rolstoelvervoer.