|
Verslag wijnrit
2004
|
uitzetters:
Bertus en Henny van der Horst uit Harderwijk
controleurs: Henk en Jannie Hazeleger uit
Scherpenzeel
26 september 2004
Even
voorstellen: wij zijn Pieter Spaarwater
en Yvonne Baljet. We wonen in Zaandam, maar
staan op een camping in Otterlo. Dit jaar
zijn we lid geworden van AMBC Achterveld.
Hiervoor hebben we twee jaar in Zuuk gereden.
Pieter houdt van autorijden en Yvonne van
puzzelen, dus de rolverdeling is duidelijk.
De
hele week heb ik als navigator elke avond
gestudeerd op het nieuwe reglement, want
dit keer gaan we echt voor GOUD! Je moet
de lat zo hoog mogelijk leggen……
Naast
de Prisma, Beste Boek van de Weg en het
plaatsnamenboekje van BV Zuuk hebben we
vandaag ook twee boekjes over wijn meegenomen.
Ten slotte is het een “Wijnrit”, je weet
maar nooit……….
En
zo gingen we enthousiast van start: |
1. na mol R
De egel gaan we voorbij, maar dan direct
al een probleem. Een mol is ook een muziekteken,
maar hoe ziet dat er eigenlijk uit. Ik kan
geen noten lezen, deze speel ik door aan
Pieter die ooit pianolessen moest volgen.
Alsof hij het clublied uit z’n hoofd
moet
|

|
leren,
zolang blijft hij er voor staan. Uiteindelijk
moet hij mij opbiechten, dat hij vroeger
niet zo goed heeft opgelet en het niet weet.
Oei, meteen al gokken, er zal wel een mol
tussen de notenbalk staan: we gaan naar
rechts; geen slechte gok, zoals later blijkt.
5. na fiets voor
fiets L (MUG)
Hier tuin ik niet in. Er staat geen komma,
dus zoeken naar een fiets voor een fiets
en dan daarna pas naar links. Ik ben trots
op mezelf.
10. voor Franse
plaatsnaam L (MUG)
(eventueel geparkeerde auto’s als niet aanwezig
beschouwen)
Ooit waren we in Nice en omdat we de reis
daarheen hadden gewonnen met een prijsvraag
en het ons daardoor geen cent kostte, was
het er extra nice. Gelukkig weten we dat
een plaatsnaam altijd met een hoofdletter
moet beginnen en rijden we rechtdoor. Toch
slaat de twijfel nog even toe, want waarom
staat er dat de eventueel geparkeerde auto’s
als niet aanwezig moeten worden beschouwd;
missen we iets?
|
 |
11. na schrikhek
en starter asfaltweg L
Het schrikdraad zien we, maar heet het dan
een schrikhek? In onze Prisma ontbreekt
dit woord. Inmiddels zien we de foto van
de heer Buurman. Bij nader onderzoek zie
ik iets in het gras bij het paaltje. Komt
me wel bekend voor.
Pieter brengt uitkomst, het is een starter
van een TL-balk. De starter is er, maar
wat doen we met het schrikhek? Na enige
discussie vinden we een hek met schrikdraad
een schrikhek en gaan links de asfaltweg
in.
|
14. na zwanenhals
viersprong L
Pieter heeft soms de neiging het gaspedaal
iets te ver in te drukken en we gaan bijna
de kraanvogel voorbij. Een kraanvogel met
een zwanenhals, want de nek is lang en in
een S-vorm. We draaien ons om richting auto
om weer in te stappen en zien hierdoor ook
nog de afvoerpijp. Dubbele zekerheid, op
de viersprong naar links.
21. na balloon
R (MUG)
Een spelfout? Toch maar even de Prisma erbij
en niet voor niets. Het tekstballonnetje
is er. We gaan lekker….!
|
24. na asterisk
R (MUG)
Het is wel een verdraaid superklein sterretje,
maar wie het kleine niet eert, is het grote
niet weert oftewel wie het kleine sterretje
zag staan, is hier de juiste weg rechts
ingegaan.
|

|
28. voor de naam van
een bloem, die nooit rood kan worden, gaat
u R
Een bloem, die nooit rood kan worden?
Nee, goed lezen, de naam, die nooit rood
kan worden. We krijgen het gevoel, dat we
goed bezig zijn.
29. voor de naam
van het land waar de volgende Olympische
Spelen worden gehouden, gaat u R
In euforiestemming gaan we na China zonder
verder na te denken naar rechts. Na later
blijkt onze eerste misser. Wie denkt er
bij dit lekkere weertje nu aan de winter.
33. na “MOSSELPAD”en
sergeant R
|
 |
Als
er één schaap over de dam is, volgen er
meer en als er één fout is gemaakt…. Sergeant,
rang in het leger, lijmknecht. Hoeveel sterren
heeft een sergeant? Twee? Pieter, jij hebt
in dienst gezeten, jij moet dit weten. Hoe
zit dat bij Stratego, weet je dat? We moeten
nu wel een beslissing nemen, dit kost tijd.
Oh, wacht eens, als een sergeant twee sterren
heeft, is dit nog geen sergeant, alleen
maar het teken van. Ik weet het zeker, we
gaan rechtdoor. Herstel-opdracht 2R en dan
door met opdracht 37. We komen
|
er niet meer uit, we
rijden rondjes. Nog eens goed lezen, nog
een rondje en nog één. Dan maar terug naar
het bord Mosselpad en opnieuw beginnen.
Weer een rondje van de chauffeur. De tijd
tikt door. We worden er chagrijnig van.
Hier bij de rotonde dan maar 1e weg rechts,
dan zitten we in ieder geval weer op de
juiste route.
|
40. na peper en
zoutvaatje R
Eerst peper en vervolgens een zoutvaatje
zoeken. Dat is er volgens ons niet, ons
humeur verbetert iets. Later bleek dat de
peper toch aanwezig was op een lantaarnpaal.
43. na paardenstaart
en ezelsoor R
Volgens het woordenboek is paardenstaart
ook een plant. De plant op de foto kan volgens
ons van alles zijn, maar we gokken het erop,
dat het inderdaad de gezochte plant is.
In het omgevouwen blaadje
zien
|

|
we
het ezelsoor. We krijgen het gevoel, dat
het weer iets beter gaat.
50. voor medeklinker
en 2de klinker R (de oriënteringspunten
zijn na gebruik niet meer aanwezig)
De tekst tussen haakjes brengt ons weer
in verwarring, want na het verkeerd geschreven
2de gaan we rechtdoor en hebben we niets
met die oriënteringspunten te maken.
53. voor twee koeien
lopen twee koeien, achter twee koeien lopen
twee koeien en tussen twee koeien lopen
twee koeien. Hoeveel koeien lopen er minimaal
in totaal?
Als liefhebster van logische en rekenkundige
puzzels moet ik deze opdracht goed kunnen
oplossen. We zetten de auto even stil. Loeiend
enthousiast begin ik er aan. Twee ervoor,
twee erachter dat zijn er vier. Dan klopt
ook tussen de voorste en de achterste twee.
Met KOEIENLETTERS noteer ik vier en gaan
we gewoon rechtdoor.
58. vanaf nu zit
u in een roeiboot, voor u ziet u een einde
wegsituatie (geen doodlopende wegen) en
om de bocht door te komen, roeit alleen
de navigator aan zijn of haar kant van de
boot (de navigator moet dan natuurlijk achterstevoren
gaan zitten). U gaat naar rechts of links,
zoals de boot vooruit gaat.
Na loeiende koeien, nu de bocht om roeien,
maar welke kant varen we op? Even kijken,
als ik nu roei gaan we naar rechts, dus
als ik me omdraai naar links. Of is het
andersom? Pieter weet zeker, dat we naar
rechts gaan en zonder morren geef ik deze
keer helaas toe. Al roeiend moeten we ook
nog eens bedenken, hoeveel goud, zilver
en brons we op de Olympische Spelen haalden.
Waren het er niet 23, maar hoe was dat verdeeld?
Negen, zes en acht was dus hartstikke verkeerd!
|
 |
59. na “WIJNRIT”
R
Dat lijkt nogal duidelijk, maar om de hoek
staat een bord verboden voor motoren en
slim als ik denk te zijn, gaan we hier dus
niet in. Helaas raken we hierdoor weer verstrikt
in een oneindige lus van rondjes rijden
en verliezen veel, heel veel tijd. Tenslotte
toch de juiste route weer gevonden.
|
|
67. na “BRUG” en
“VANAF HIER enz.” L
Nu pas zitten we niet meer in de boot….bij
de vorige opdracht zijn we goed de boot
ingegaan….., maar geluk bij een ongeluk,
de val enz. doorzien we; het nieuwe reglement
is door mij niet voor niets stuk gelezen.
71. na koe en “SNORRENHOEF”
en kleine vos R
Onze persoonlijke mening is, dat de vos
klein is en hierdoor gaan we met een gelukje
de goede weg in. De vlinder wel gezien,
maar de tijd begint te dringen, de vermoeidheid
slaat toe en dan dringt niet alles meer
tot je door.
|

|
76. na clublied van
A.M.B.C. Achterveld R
Het clublied hadden we bij de eerste opdracht
al gezien en zingend gaan we dan ook rechtsaf.
Toch heb ik er geen goed gevoel bij. Zouden
we een letter hebben gemist. We hebben al
heel veel tijdsoverschrijding, maar besluiten
toch nog eens het laatste rondje te rijden
en trappen voor de tweede keer in de afkortingsval.
Nog
net binnen de 2½ uur finishen we. Tijdsoverschrijding
accepteren we zonder meer, maar we zijn
benieuwd hoeveel vallen we niet hebben gezien.
We
zijn heel tevreden met de zes fouten (de
Olympische medailles even buiten beschouwing
gelaten) en vallen nog in de prijzen ook!
En hoe kan het anders bij een Wijnrit, de
prijs is een fles wijn (Zuid-Afrikaans,
precies onze smaak) met twee prachtig mooie
wijnglazen.
We
vonden het weer een leuke rit en zien nu
al weer uit naar de volgende, die we dan
wel iets sneller hopen te rijden.
Dus
tot ziens op 24 oktober bij de Herfstrit.
Pieter
Spaarwater
en Yvonne Baljet
|
omhoog
|
|
|
|