|
Verslag herfstrit
2004
|
uitzetters:
Henny en Frieda Slotboom uit Apeldoorn
controleurs: Henk en Jannie Hazeleger uit
Scherpenzeel
24 oktober 2004 |
H |
|
erfstrit
… het is toch wel een zeer
toepasselijke naam, niet alleen om
het |
jaargetijde
voor deze rit, want gezien de uitslag heeft
het op die zondagmiddag 24 oktober in en
om Achterveld behoorlijk gestormd, met de
wind en regen viel dat erg mee, maar meer
met de strafpunten in deze rit, nou … die
vielen als bladeren van de bomen. Nu hebben
helaas veel mensen, behalve de uitzetter
van deze rit, dat … als de blaadjes gaan
vallen, ze een tijd in hun gemoedsgesteldheid
worden aangetast. Dat is natuurlijk niet
prettig, maar nog erger wordt het voor diegene
die de Herfstrit hebben gereden van ene
fam. H. Slotboom. Zelfs uit betrouwbare
bron werd verteld dat een deelnemer van
de rit zondagavond ziek te bed is gegaan,
waarschijnlijk een zware depressie en de
komende weken ook niet meer aanspreekbaar
is, een andere deelnemer had 15 foute en/of
gemiste controles en werd daar erg stil
van, maar zo'n bui was 's avonds al weer
over, nog iemand anders had ongeveer 10
foute en/of gemiste controles en werd daarvan
heel opgewonden en begon zelfs moppen te
vertellen die niet altijd door de beugel
konden, kortom ... de storm ging nog lang
niet liggen.
Het
hoogtepunt van deze middag was toch wel
dat een deelnemer van de rit uit de auto
stapte en aan het oriënteringspunt bustehouder
(waarschijnlijk van Frieda die de hele dag
haar voorkomen anders moest gaan ophouden)
ging voelen of er misschien nog iets in
zat, maar helaas voor deze persoon … die
hierna dan ook prompt in een herfststemming
terechtkwam. Zo kan ik nog wel even doorgaan
over de vele voorvallen in de rit, maar
het zal dan een te lang verhaal worden.
Erg jammer dat enkele bekende rijders niet
op deze rit aanwezig waren, één thuisblijver
moest opeens z'n tuin (biologische) schoffelen,
maar waarschijnlijk zag hij de bui in Achterveld
al hangen. Deze mensen hebben veel gemist.
|
De
voorzitter van AMBC Achterveld vroeg mij
(HV) om over deze rit een verslag te schrijven.
Dat is natuurlijk even schrikken, want je
bent nog in trance van de opdrachten die
we goed gedaan hebben in de rit (het waren
er 6) en ik vroeg daarom ook, om onze reputatie
hoog te houden, of het alleen over de goed
uitgevoerde oriënteringspunten mocht gaan.
Nee dus …anders wordt het wel een erg dun
clubblad.
We
vragen ons zo langzamerhand wel af, wat
is dat toch met de ritten van
de Slotboompjes. Het maakt
|

|
ver van tevoren al zoveel
emoties los dat, om in de herfstsfeer te
blijven, zonder gure wind, je het bijna
niet droog kunt houden. Het was dan
ook na de rit werkelijk om te
janken, met ons voorop, zoveel strafpunten
zijn er gevallen. Alle deelnemers aan deze
rit weten natuurlijk dat dit beslist niet
aan de uitzetter lag, die heeft er samen
met Frieda een fantastische rit van gemaakt,
goed doordacht, prachtige vallen, goed en
vlot te rijden, kortom zoals een puzzelrit
behoort te zijn …chapeau….. Frieda en Henny.
Maar dan de rit zelf,
dat mag toch gezegd worden, we hebben met
z'n allen, een paar uitgezonderd, weer gewoon
zitten slapen en niet de vele oriënteringspunten
doordacht. Iemand schreef in het vorige
ritverslag (wijnrit) dat je voor goud moet
gaan en de lat zo hoog mogelijk moet leggen.
Dat hebben wij ook gedaan, deze lag zo hoog
dat hij eigenlijk niet meer te zien was.
We zijn er zelfs voor in trainingskamp geweest,
een nachtje naar Zutphen (verkeerde plek?),
een lekker diner, op tijd naar bed, geen
sterke drank, over de rest schrijven we
niet, goed ontbijt ... en klaar voor de
start. We voelden ons gewoon in de zevende
hemel. Aan de voorbereiding heeft het ook
beslist niet gelegen en toch na de rit en
uitleg wisten wij, we staan weer met beide
benen op de grond. Met de volgende rit van
Henny en Frieda gaan we het maar eens heel
anders doen met de voorbereiding.
Toch terugkijkend op
het geheel hebben wij een hele prettige
middag gehad. De teleurstelling over de
uitslag moesten we even verwerken, maar
nogmaals, het slechte resultaat in deze
rit kunnen we ons zelf verwijten …. wij
zeggen: liever een rit waar veel in zit
met de grote kans om fouten te maken, dan
een rit waar weinig of niets in zit en waar
je met een paar tijdstrafpunten aan de finish
komt.
En dan nu het relaas
van de Herfstrit zoals wij het hebben gezien
(of niet).
Eerst maar even het bijzondere
reglement lezen, niets bijzonders zeiden
we, en dat was achteraf gezien, onze eerste
grote fout.
|
 |
3 Na "Schoonderbekerweg",
straatnaambord na pijp
en tweede bushaltebord weg L
Iedereen weet zo langzamerhand wel waar
deze straatnaam zich bevindt, zo wij ook,
en reden snel richting cafetaria om de situatie
te beoordelen. Na verschillende theorieën
hebben we besloten om de opdracht niet uit
te voeren, dit alles was later overbodig,
want de floepert (HS) had het materiaal
ergens anders geplaatst, onze eerste strafpunten.
|
4 Na romeinen tussen
Romeinse cijfers L
Even in de Prisma kijken en waarachtig
het staat er: romeinen = drukletters, dus
een fluitje van een cent. Toch deden wij
dit fout, waarom? Geen idee, weer 30 erbij.
6 Na "DLW" en "HA"
voor H weg L
Alles gevonden, behalve de groene brievenbus,
verwacht je ook eigenlijk niet aan zo'n
weg. We waren hier heel gauw mee klaar …..
te gauw. Hanny zei: "Tot nu toe vind ik
de rit niet moeilijk"; ik antwoordde: "Dat
komt nog wel".
|
9 Na Indiaan op
controle asfaltweg L
Bij dit gebeuren maakte ik gelijk de opmerking
dat de indiaan niet op de controle staat,
denk maar aan b.v. "A" op boom, de "A" staat
dan op een stukje karton. Maar daar ging
het helemaal niet om, het was een zaak van
wel of niet stempelen en dat allemaal om
een veer wat een vlag schijnt
te zijn, het moet toch
|

|
niet gekker worden. Op de Olympische Spelen
hebben wij trouwens niemand met een veer
zien lopen. Afijn, u begrijpt het al …weer
fout.
15 Na "BRUG" en
brug en verkeerslicht asfaltweg L
Lekker doorkachelen, want deze oriënteringspunten
weten we blindelings te vinden. We concentreerden
ons al op het industrieterrein, want daar
stond ons wel het een en ander te wachten,
daardoor even niet aan de asfaltweg gedacht
die aan het einde ook nog een paar klinkers
telt. Het wordt eentonig …. alweer fout.
|
 |
20 Na Ajax en Feijenoord
R
Met het gevoel dat we nog steeds goed in
de race zitten, gaan we de uitdaging hier
ook met volle overtuiging aan, deze opdracht
onderkend en goed uitgevoerd.
23 Na bankje voor
voetbalploeg R
Ook deze opdracht goed uitgevoerd. Het bankje
kwam mij al bekend voor, waar heb ik dat
toch eerder gezien. Gelukkig hebben we niet
steeds de afbeeldingen van Ajax
en Feijenoord hoeven zien,daar
stonden al genoeg supporters voor. Hanny
|
zei
nogmaals: "Tot nu toe niet zo moeilijk";
ik antwoordde: "Dat komt nog wel, pas op".
26 Na nummer op
rug en rugnummer R
Zelfs voor ons een makkie, even de nummers
controleren en hup rechtsaf. Wat is het
leven toch mooi en makkelijk als je de dingen
direct begrijpt. Ook ik begin te geloven
dat deze rit gemakkelijker is dan die van
vorig jaar.
29 Na club voor
trappers R
|
Er
wel steeds om denken of er wel of geen komma
is geplaatst in de opdracht. In dit geval
moet je dus na het geheel naar rechts. De
club was trouwens een stoel en de wielrenners
hadden genoeg trappers, nog even een rondje
rijden en dit klusje is ook weer geklaard.
Hanny zat deze middag op de praatstoel en
|

|
zei: "Volgens mij wordt de uitslag op tijdstrafpunten
beslist"; ik antwoordde: "Dat gevoel heb
ik ook". We gaan in euforiestemming verder.
34 Na "DLW" voor
"DLW" L
Een ogenschijnlijk makkelijke opdracht,
gewoon na de 2e DLW links. Na een rondje
gereden te hebben, kwamen we bij een einde
wegsituatie waar wij de opstelling van de
ritpijl niet begrepen. Door de plaatsing
van de DLW bij een voetpad komt deze aan
de rechterzijweg te staan, waardoor de ritpijl
niet functioneel geplaatst is. Maar achteraf
allemaal overbodige theorie, want wij hadden
de DLW aan de Zwarteweg niet gezien. De
gemakkelijke opdrachten worden voor ons
zelfs moeilijk.
37 Na eerste en
(hopelijk) laatste gok viersprong R
|
 |
De
eerste gok gezien, maar de laatste gok niet
gegokt, denkend hiermee alles goed te doen,
stinken we nog in de viersprong wat geen
viersprong is, omdat de vrachtwagen op het
verkeersbord niet aanwezig is.
"Een kwestie van goed
lezen", zei ik tegen Hanny en
Hanny tegen mij: "Weet je het nog?, het
staat in het bijzonder reglement".
|
42 Na "KLEPELHOEK"
en twee Nederlandse plaatsnamen R
Hebben we weer eens iets goed gedaan, wordt
deze opdracht geneutraliseerd, omdat het
bordje waarop de twee plaatsnamen stonden
niet in de zgn. rijrichting was geplaatst.
Je moest in dit geval eerst klinkerweg links
uitvoeren en daarna zoeken naar de plaatsnamen,
wat volgens de uitzetter niet de bedoeling
was.
44 Na zij, haar,
meester en jufvrouw weg L
De foutieve tekst gezien en linea recta
naar de opvangcontrole. We controleren hier
ook even de rijtijd en komen tot de ontdekking
dat we te vroeg zijn. Hoe is het mogelijk?
47 Na eerste poststuk
en tweede potstuk weg L
|
De
envelop was het probleem niet, maar wat
is nu een potstuk? De Prisma erbij gehaald,
maar konden het niet vinden (later thuis
wel), dan maar raden. In onze kennissenkring
schuift ook ergens een pot, maar of dit
een stuk is … nee … misschien
dan een pot die stuk is? We komen
er niet uit en weten de opvangcontrole nog
te staan ….. fout.
|

|
50 Na nummer honderd
op doos weg L
Of dit een met waterspoeling(en) toegerust
toilet(ten), dus WC was, weten we nog niet,
of waren het alleen maar toiletpotten (alweer
potten). We hebben besloten om de dubbele
LL op het doosje maar te zien als honderd.
Zoals later bleek alweer fout.
|
 |
55 Na synoniem
voor "Herfst" L
Omdat we toch wat tijd over hadden, hebben
we aan deze opdracht iets meer aandacht
besteed, wat echter nog geen garantie is
voor een goede afloop. Eerst dachten we
nog, wat is nu een synoniem voor het straatnaambord
"Herfst", het straatnaambord "Najaar" dus,
maar dat is te ver gezocht, gewoon de tekst
dan maar. Even later stonden we voor "Herfst"
en hadden de gedachtegang van de uitzetter
snel door (als je maar tijd hebt), toch
ook van de andere kant wilden wij er maar
niet aan om het op die manier uit te voeren.
Persoonlijk vinden wij dit geen mooi oriënteringspunt,
maar ja … het gaat natuurlijk ook niet om
de schoonheidsprijs. Maar om een nor-
|
maal denkend mens dit
uit te leggen is nog een hele kluif. Wanneer
een voor weg, waar je even b.v. 10 m.
in- en uitrijdt, een na oriënteringspunt
wordt, ook als dat met
een uitmonding te maken heeft, Henny trek
het je niet aan, want wij snappen soms wel
meer dingen niet. Maar de toekomst in de
rittensport zal het leren hoeveel gevonden
oriënteringspunten, met of zonder reglement,
anders worden mis- of gebruikt dan waar
ze voor bedoeld zijn.
|
63 Op rotonde eerste
weg R
We hebben wel iets gezien op de rotonde,
maar het leek echt niet op een ritpijl.
67 Na verkeersbord
L
Bij de controle wisten we wel om één keer
te stempelen en dachten dat de uitzetter
dit ook als hoofdmenu bedoelde, maar nee
… je moest nog een keer rond en weer stempelen.
Dit niet gedaan, omdat we de DLW in de zijweg
niet hebben gezien. Wat zien wij nu eigenlijk
wel en anderen weer niet.
|

|
68 Bitumenweg R
Eindelijk een opdracht waarover
we 100% zeker waren dat we die
goed uitvoerden. De kunst van een goede
rit uitzetten is volgens ons, dat je als
deelnemer tot bijna op het einde van de
rit nog steeds het gevoel hebt dat je heel
goed in de wedstrijd zit … en dat gevoel
hadden wij nu ook.
72 Na koe, "SNORRENHOEF"
en bustehouder R
|
 |
Na
bijna 2 uur rijden en een beetje zwoegen
krijg je dit, benieuwd naar de verpakking
van zoiets moois kwamen we eerst een borstbeeld
tegen. De Prisma raadplegen en daar staat
in: bustehouder = steun voor buste, dan
buste = borstbeeld, dus de afbeelding vinden
wij prima (het borstbeeld staat op een steun).
De uitzetter was het niet met ons eens,
naar de beha hebben we niet meer gezocht.
74 Na brug, "ACHTERVELD
GEM.LEUSDEN" viersprong, hond en asfaltwegdek
waarvoor een parkeerverbod geldt, viersprong
R
|
Tot
en met de hond ging alles nog
naar wens, toen het asfaltwegdek
en parkeerverbod. We hebben daar enige tijd
voor uit getrokken. Volgens ons is asfaltwegdek
iets anders dan asfaltweg. In het reglement
staat onder art.5 sub a t/m f wat met wegen
wordt bedoeld, over een asfaltwegdek is
niets te vinden. Het heeft naar onze mening
niets te maken met de uitmonding, dit is
gerelateerd aan een weg. Het asfaltwegdek
kan daarom ook beginnen bij het bordje parkeerverbod,
maar loopt dan wel zover mogelijk door tot
je bij een andere aard van wegdek komt,
dus niet van weg tot weg. Onze vraag is
derhalve; of je
|
op
de 2e viersprong na het bordje parkeerverbod
ook rechtsaf kunt, hier mag je dan nog steeds
niet parkeren. Wie het weet mag het zeggen,
uiteindelijk deden we dit punt toch nog
fout.
76 Voor kikker
en einde van rit weg L
De kikker snel gevonden, maar we vonden
de zinsbouw niet correct en gingen, ook
met de gedachte dat een einde van de rit
bij de gele vlag is, naar de letter Z. Geen
moment dachten we dat een rit ook iets anders
kan zijn. Gelukkig de laatste fout.
|

|
Al met al hebben we een mooie rit gereden,
de uitslag viel voor ons wat tegen, maar
we troosten ons maar met het feit dat de
landskampioen puzzelen er ook genoeg fout
had. Frieda, Henny, Jannie en Henk bedankt
voor het al het moois en tot ziens.
Hanny en Herman Vrielink.
|
omhoog
|
|
|
|