Verslag pinksterrit
2006
|
uitzetter:
Joop van der Gronden uit Renkum
controleurs: Henk en Jannie Hazeleger uit
Scherpenzeel
5 juni 2006
Download routebeschrijving en
uitleg: |
 |
Rit |
 |
Uitleg |
|
Het voetbalseizoen is over, geen blessures
meer te behandelen, dus voor de 1e keer
dit seizoen de gelegenheid om een rit te
rijden in Achterveld. We moesten er (allemaal)
wel vroeg voor op, in de caravan was de
temperatuur flink gedaald en was het toch
wel wat afzien. Gelukkig werden we tijdens
de rit vanzelf wat warmer, al was het alleen
maar door de verschillen in uitleg die we
zelf al bij enkele opdrachten wisten te
verzinnen. Rond 9 uur arriveerden we bij
De Moespot, de gezellige drukte aldaar maakte
ons direct strijdvaardig en we besloten
om ons dan ook maar voor de B-klasse in
te schrijven. Want ook al was dit dan weer
onze eerste Achterveldse rit, de uitleg
van Bertus aan de vele nieuwkomers in de
C klasse is voor ons toch niet echt meer
nodig, die vragen we achteraf wel weer.
Het doel van deze rit
was om ons persoonlijke record aan minimale
strafpunten te verbeteren en te ontdekken
of we er nu echt nog eens wat van zullen
snappen, of dat we beter "dom" of misschien
een aardiger woord: ontwetend kunnen blijven
en op goed geluk de opdrachten tot een goed
einde weten te brengen. Vooraf echter toch
besloten om bij iedere opdracht de auto
uit te gaan, zodat er geen verrassingen
op de bordjes voor ons verborgen zouden
blijven. De opdrachten goed te lezen en
proberen te begrijpen wat de uitzetter ermee
kon bedoelen, slim zijn dus, dan gaat het
vast wel goed. Zodra we van start konden
gaan dan ook direct ons samen gebogen over
de routeopdrachten. Staat de volgorde dit
keer wel goed? Staan er spelfouten in de
tekst? Ontdekken we al opdrachten waar we
al niet meer bij na hoeven te denken, omdat
het toch niet kan? Vooraf lezen scheelt
weer tijd en discussie onderweg, de twijfelgevallen
nog even een pijltje bij gezet, die komen
we vanzelf tegen en dan zullen we er terplekke
wel eens over gaan nadenken.
Starten maar, ogen op
de weg, bril op want dat scheelt toch wel
een aantal leesfouten, tijd geklokt, opdracht
1 uitgevoerd. Wat we verder onderweg nog
tegenkwamen, over het hoofd zagen, dom of
slim geïnterpreteerd hebben, zullen we naar
aanleiding van dat gedeelte van de routeopdracht
waarvoor we goede of misschien toch wel
slechte letters wisten te scoren uiteenzetten.
|
2. Na verkeersbord
R
De start verliep direct goed, mochten we
anders vaak in het begin al belangrijke
bordjes missen, dit keer niet. Het bordje
verplichte rijrichting naar links werd direct
vol trots ontdekt en we zaten op de goede
route.
|

|
7. Na "PINKSTERRIT"
viesprong R
Het bordje pinksterrit hadden
we tijdens opdracht 2 al zien staan, dus
dat zou geen probleem opleveren, ware het
niet dat er vanuit de auto toch een vreemd
streepje onder de S te zien was.
Streepjes onder letters daar
houden wij niet
|
 |
van, bij nadere inspectie
bleek dit een nietje te zijn. Maar één van
ons bleef vol houden dat het raar was dat
daar een nietje geplaatst was, was volgens
haar niet nodig om het bordje goed te bevestigen.
Nee daar trappen we niet in, dus opdracht
niet uit te voeren en rechtdoor dus
naar de letter P en de
hersteller. Die
|
stond daar tenslotte
ook niet voor niets. Slim bekeken, echter
dom uitgevoerd. Met de pinksterrit was dus
niets mis, het woordje viesprong niet opgemerkt,
er mistte dus een lettertje. De bril was
zeker nog beslagen en de oogjes nog niet
helemaal open. Maar toch een goede letter
opgehaald.
|
10. Na symbool
voor Albanië L
Ook hier voor ons natuurlijk geen probleem,
AL is al zo geprogrammeerd in ons puzzelgeheugen
dat wij beiden verheugd riepen, ja hoor
Asfaltweg Links, niets Albanië gaan we ook
niet naar zoeken. De letter I werd genoteerd.
|

|
11. Na "JOOP" en
kwasten L
Joop, de uitzetter had zijn naam keurig
op een bordje langs de weg geplaatst, zie
|
 |
ik daar nu toch ook weer
een nietje in het midden. Oh jé, het werd
ons pijnlijk duidelijk dat de nietjes echt
bedoeld waren om de bordjes vast te maken.
Dus pinksterrit toch niet goed gedaan???
Nu de kwasten nog, voor ons geen probleem,
we weten inmiddels dat niet alles voor moet
stellen wat je er in eerste instantie
van denkt, kwasten genoeg
op de bomen,
|
dus geen probleem. De
verfkwasten, die wij later tegenkwamen,
namen wij ter kennisgeving aan, maar brachten
ons niet in de war. Opnieuw een letter en
wel de N.
|
15. Na éénrichtingsweg
eerste weg R
Vanuit onze positie niet te beoordelen of
het inderdaad een eenrichtingsweg was, opdracht
niet uitgevoerd, rechtdoor gereden en de
letter K opgeschreven. Ondertussen al de
conclusie getrokken dat de lettercombinatie
wel heel veel richting pinksterrit of tot
iets van dien aard zou kunnen leiden. Maar
we blijven attent.
|

|
20. Na Romeins
cijfer R (MUG)
In de verte al de letter L gezien, die daar
stond als controle. Verder dus niet meer
om ons heen gekeken en daardoor de DLW,
die ook al twee Romeinse cijfers bevat,
over het hoofd gezien. Helaas dus een foute
L opgehaald, nu zelfs 2x genoteerd.
|
 |
22. Na "JOOP",
voor rode en zwarte pijl R (MUG)
Dit was dus weer zo’n taalkundig valletje,
trappen we niet meer in, wat voor rode?
Netjes rechtdoor gereden naar de letter
S en de hersteller uitgevoerd.
|
24. Na vlaggenmast, voor verkeersbordpaal
zonder verkeersbord R
De vlaggenmast stond er veelvuldig, verkeersborden
ook en een mooie paal, of dit nu een verkeersbordpaal
zou zijn? Wij vonden van niet. Dus rechtdoor,
kwamen verder niets tegen dus moest het
wel goed zijn.
31. Na middel voor
hoofdpijn R (Bord EIGEN TERREIN VERBODEN
TOEGANG EX. ARITKEL 461 SR. negeren)
|
Ja hoor, daar heb je
hem weer, de hoofdpijnopdracht, je zou er
bijna hoofdpijn van krijgen. Wij vonden
gezien onze eerdere ervaringen dat deze
opdracht ditmaal wel goed moest zijn. Helaas
niet op het woordje voor gelet, wat bij
of tegen zou moeten zijn, als je er van
af wilt, volgens onze uitzetter. Dus de
foute G genoteerd.
|

|
34. Na "JOOP",
voor "SPORT RACKET & GEZONDHEIDSCENTRUM
THEO MEIJER SPORT" R
Dit was er één waar we toch wel erg
over nagedacht hebben. In eerste instantie
|
 |
direct afgewezen, omdat
er meer tekst op de borden stond. Opdracht
niet uitgevoerd en onze weg vervolgd. Eenmaal
weer op weg kwamen de twijfels, op het gebouw
stond immers ook een tekst. Omgekeerd en
de situatie toch nog maar eens nader bekeken.
Eigenlijk kon het niet, tekstvolgorde klopt
niet, maar ongetwijfeld zien we toch iets
over het hoofd, of kan het vandaag zomaar
wel. Besloten om kop of munt te
|
doen, de keuze viel op uitvoeren, helaas
weer een foute letter H.
39. Na "PORSCHE"
en "PORSCHE" asfaltweg R
|
Bij deze opdracht besloten
om toch weer te volharden in onze mening
over teveel tekst aanwezig, niet verder
over dubben, weg vervolgen en de goede letter
T opgehaald.
|

|
41. Voor hekwerk R
Gedwongen naar rechts voor het hekwerk,
stempel wel gezien hek echter niet, dus
wel de letter E maar niet de stempel. Helaas
weer 30 strafpunten verdiend.
|
 |
46. Voor cd L (MUG)
Ja hoor, dit is er dus zo één die strepen
we voor we starten al weg. Afkorting CD
is immers niet toegestaan en dat staat eveneens
goed in ons geheugen geprogrammeerd.
|
48. Voor ritpijl
R
Voor de ritpijl naar rechts, goed uitgevoerd
geen letter opgehaald, wat moet je ook met
een Q in het woord pinksterrit. Deze opdracht
werd geneutraliseerd, uitleg hiervoor is
niet tot ons doorgedrongen, was ook niet
interessant, want wij hadden die Q toch
niet.
|
50. Na fietsstrook
en P, voor P L
Uitleg van Dale voor het woord fietsstrook:
1 rijstrook voor fietsers die door een streep
is afgescheiden van de rijbaan.
Wij zagen streepjes langs de weg, maar geen
rechte streep, dus hoezo fietsstrook.
Doorrijden dus maar,
|

|
niet meer letten op de
P’s die ongetwijfeld aanwezig waren. Routecontrole
R opgehaald en hersteller uitgevoerd. Dom
maar achteraf toch weer slim, de fietsstrook
eindigde namelijk niet volgens de uitleg
en kon daarom niet uitgevoerd worden.
Tijdens de opdrachten
51 tot en met 53 dient u de groene brievenbus
te negeren.
|
 |
51. Eerste weg
L
52. Eerste weg L
Stempel wel opgehaald, uitleg na afloop
gelezen, maar helaas laat ons geheugen ons
hier in de steek, hoe we nu precies aan
deze stempel gekomen zijn. Dom geluk dus.
|
53. Asfaltweg L (Hamersveldseweg)
Vol trots de R genoteerd, pinksterrit als
goede oplossing wordt toch wel erg duidelijk
nu.
|
55. Na brug, viersprong,
"JOOP" en paddestoel met roodwitte stippen
asfaltweg L
Ook een vaker voorkomende val, de kleurencombinatie.
Wat is nu in hemelsnaam roodwit? Opdracht
ook bij voorbaat al afgeschreven.
|

|
58. Na plaatnaambord
R |
 |
Jawel, de bril stond
goed, bij de check-up voor de start niet
ontdekt, maar gelukkig nu wel op tijd gezien.
De letter s ontbrak. Gewoon doorrijden dus
en de stempel Q opgehaald.
|
59. Na "BRANDWEER",
voor verkeersbord weg R (U mag over de parkeervakken
rijden)
Dit gaf toch wel weer enige discussie, de
ene vond dat er al een gelegenheid eerder
was om in te rijden, de ander nam het reglement
en vond dat de weg niet naar aard was aangeduid
en daarom moesten we de laatste mogelijkheid
aanhouden. Na wat over en weer gepraat,
kop of munt maar weer toegepast, wat resulteerde
in het ophalen van de foute letter W. Misschien
voortaan toch maar een dobbelsteen gebruiken
en even of oneven ons lot laten bepalen.
|
66. Na WW asfaltweg
R
Snel gezien dat de plaatsnaam op de WW niet
bestond, dus rijden maar, tijd is tijd tenslotte.
|

|
71. Na derde viersprong, voor "DE ARKEL"
L
Ook bij de ARKEL was veel meer tekst aanwezig,
dus niet uitvoeren, de I opgehaald, want
die ontbrak ook nog in onze combinatie.
|
 |
73. Voor houtenbank
R
Houtenbank, ook al bij voorbaat afgeschreven,
moet toch uit twee woorden bestaan, bovendien
was de bank niet van hout maar van beton.
Helaas het weggetje verderop niet gezien,
de T gemist, wel de Y gelaten voor wat hij
was. Gelukkig werd deze opdracht
|
later neutraal verklaard door oplettendheid
van een van de andere deelnemers, die daar
een hek had gezien. 30 strafpunten minder
dus.
75. Na pinksterbloem
eerste weg R (VADNA)
Een pinksterbloem bestaat dus echt, er stond
zelfs nog een mooie foto, geen probleem
voor ons. Opdracht goed uitgevoerd.
Tijdens opdracht
78 moet u beoordelen of u na "JOOP" langs
de route een oriënteringspunt ziet, welke
een plaatsnaam kan voorstellen.
78. Na "JOOP" en voorstelling van
plaatsnaam R
|
Joop, opnieuw geen probleem,
al was er wel wat variatie te vinden op
de verschillende "JOOP"-bordjes, het waren
echter echte O’s en geen 0-en. Voorstellingen
waren er genoeg te vinden, een mogelijk
duivenhok (Duiven) wat bij nadere inspectie
een garage bleek te zijn, bomen waarvan
we de naam niet kenden
en gelukkig daar
waren Huizen. De
|

|
vulkaanfoto uit
Indonesië hebben
we verder maar
vergeten. De OO’s
overgeslagen, geen strafpunten dus. |
81. Na "'T LAANTJE"
en kerk R |
 |
’t Laantje was snel gevonden
en de kerk stond er ook, dat het nu niet
de kerk was die de uitzetter bedoelde, dat
ontdekten we later. Dom, maar
slim dus
|

|
weer. De Z niet genoteerd.
82. Eerste weg
L
|
 |
Het aanvullend reglement
goed gelezen, verkeersbord al in het begin
gebruikt, dus hierop niet reageren. Opdracht
goed uitgevoerd en de letter P van J..P
genoteerd. Pinksterrit toch niet volledig
bij elkaar geschreven en Joop niet helemaal
in kaart gebracht, slim van ons hè.
|
Finish bij gele
vlag. Kaart in De Moespot inleveren.
Met nog ruim tijd over,
B-rijders mochten er tenslotte 2 uur over
doen, op ons gemak de auto geparkeerd en
de kaart ingeleverd. Aan tafel nog wat nagediscussieerd
en letters vergeleken. De moed zonk ons
al wel weer in de schoenen, maar zoals onze
tafelgenoten toen ook al opmerkten, wie
weet er echt wat wel goed is. De fout van
de pinksterrit in opdracht 7 werd onverwacht
toch goed gemaakt, voor ons dus nooit meer
nietjes voor streepjes en in spanning wachtten
wij de uitslag af. Tot onze verbazing waren
wij in ons doel geslaagd, uiteindelijk hielden
wij slechts 150 strafpunten over, geen straftijd.
Onze score ruim verbetert, dus weer een
nieuwe uitdaging. We houden vol, de 100
strafpunten moeten ook eens haalbaar zijn.
Dom of slim, maakt niet uit, het gaat tenslotte
om het plezier. En dat hebben we gehad,
uitzetter Joop en controleurs, dank jullie
wel hiervoor.
Peter en Els Platte.
|
omhoog
|