Verslag allerhanderit
2006
|
uitzetter:
Henny en Frieda Slotboom uit Apeldoorn
controleurs: Henk en Jannie Hazeleger uit
Scherpenzeel
3 september 2006
|
De allerhanderit, een
verslag van een verslagen equipe!
Verslagen door de uitzetter
dan wel te verstaan.
Met hele goede moed begonnen en 13 fouten
en 11 minuten later een illusie armer. De
uitzetter was ons wederom te slim af. Wat
is nieuw eigenlijk!
Een leuke middag hadden
we wel degelijk. De rit zat goed in elkaar,
het was droog, niet te warm en er waren
32 equipes. Oja en we waren goed gehumeurd!
Ontzettend jammer dat de uitzetter zelf
op de dag van de rit ziek was geworden.
Henny van harte beterschap alsnog.
|
Maar naar de rit.
1. Na "ALLERHANDERIT"
weg links.
We reden naar aanleiding van de opdrachten
een keurig rondje. Da’s te makkelijk natuurlijk.
En als gerespecteerd A-klasse equipe ga
je dan weer terug naar af. Weet u ook meteen
hoe we aan de tijdsover-
|

|
schrijding kwamen! Direct
na de start konden we de tekst al zien en
die hadden we in ons enthousiasme om weg
te komen de eerste keer gemist.
|
 |
3. Na eerste lantaarnpaal,
tweede lantaarnpaal, tweede bushaltebord
en derde bushaltcbord, bij WW weg links.
Een opdracht met wel heel veel bushalteborden.
Ze staan hier in Achterveld werkelijk om
de 300 meter geloof ik. Er zat echter een
tekstval in verborgen. Er stond n.l. bushaltcbord
met een "c" i.p.v. een "e" in de routeopdracht.
Há! Die hadden we door! Maar wanneer houden
die borden nu eens op.
Precies ….. ongeveer
|
1,5 km en 5 bushalteborden
verderop. Toen nog door naar de opvanger.
4. Voor namen van
een vogelsoort links.
|
De volgende was een lastige.
Op voorhand al een discussie over wat nu
eigenlijk een vogelsoort was. Je hebt onderscheid
naar Orde, naar Familie en naar Soort. Alk
is een soort (Alco) en Valk ook (Falco).
Handig als je een boek over vogels bij je
hebt. Stond ook nog in dat het de noordelijke
variant van de (zuidelijke) pinguïn is.
Je steekt zo nog eens wat op.
Bij het bordje aangekomen zagen we echter
de tekst VALK en de tekst ALK met daar tussen
zoiets van AL. Duidelijk bedoelt om ons
een losse hersteller te bezorgen. Maar aangezien
de vogelsoorten in orde waren, konden we
dus voor de "hersteller" reeds naar links.
We kwamen dus niet aan de herstelopdracht
toe.
|

|
6. Na H "6", H
"12", H, "20" en "H" weg links.
Goed lezen. Gelukkig was goed lezen en kijken
genoeg. Alles was aanwezig. Toch maar wel
twee keer gekeken en gereden. Je weet het
nooit. En per slot probeerden we toch slimmer
te zijn als de uitzetter! Het ging goed
dit keer.
8. Na 5de verkeersbord
bij "’t Jannendorp" links.
|
 |
De grap zat hem hier
in het feit dat onderweg een bordje stond
dat aangaf dat "5de verkeersbord" uit de
tekst in het routeboek moest worden geschrapt.
En dan zie je toch niet zo duidelijk meer
dat er staat: "Na bij "’t Jannendorp" links".
En die bij (zoem zoem) scheen er echt gehangen
te hebben. Tja, wat zal ik ervan zeggen.
Laten we maar zeggen
dat we zo
|
gefocust waren op een
na- en een bij-opdracht dat ik direct zei:
"Dit gaat verder niet, door naar de opvanger".
Weer 30 strafpunten.
|
De volgende was er een
van opperste verwarring. En een beetje eigenwijsheid
van onze kant. Een heel verhaal over dat
er een agent stond die een kant op wees
en dat je die opdracht moest opvolgen.
|

|
|
11. Sla linksaf
of rechtsaf, afhankelijk van
waarheen de agent wijst. |
Wij eigenwijs in ons
verkeersbordenboekje gekeken en zagen dat
agenten alleen stoptekens geven. Dus niks
wijzen naar een richting zoals toch duidelijk
in de tekst stond. Dus rechtdoor naar de
opvanger. Maar ja,
|
wie had gezegd dat het
geven van het teken door de agent gebaseerd
was op een verkeersbordenboekje?!?!? Tja.
|
 |
14. Na brug en
"535", bij ook overdag schijnende lamp links
We hebben ons in de gedachtegang van de
uitzetter verplaatst en dit keer lukte het.
De afbeelding was er een van een schijnende
lamp. En die afbeelding staat er dag en
nacht, dus het zal wel kloppen. Maar helemaal
zeker waren we er niet van. Bleek toch goed
gegaan, Pppfffftt.
|
15. Na WW rechts (MUG) |
Er stond Ter Borg op
de WW. Wij direct het woonplaatsenregister
erbij gepakt. Tja afkomst hè! (NRF). Wij
zijn niet anders gewend dan om alle plaatsnamen
hierin op te zoeken. Jammer dat dit boekje
niet altijd met de werkelijkheid overeenkomt.
In de Grote Bosatlas vonden we de plaats
inderdaad terug. En wie had gezegd dat dit
niet mocht ….. Dus maar weer incasseren.
|

|
16. Na viersprong en RC aanhoudend weg links
(lange afstand, Let op "DLW")
17. Voor straatnaambord links |
 |
Enfin, de aanwijzingen
zagen we wel, maar niet de kleine opgeplakte
straat- naambordjes. Ik heb ze gewoon niet
gezien. Kwam zeker iets moois voorbij! En
met een aanhoudend opdracht ben je dan goed
mis. Jammer, volgende keer beter!
We waren er
|

|
wel snel doorheen dus
het heeft wat minuten opgeleverd. Meestal
zijn ze toch goed voor 30 strafpunten.
19. Na zwart op
wit staande naam van een voertuig rechts
(MUG)
|
Een heerlijke instinker.
We zagen nog wel de AR (asfaltweg rechts)
en gingen dat ook. Maar de AR was in witte
letters op een zwarte ondergrond. De uitzetter
bedoelde echter: zwart op wit staand = op
schrift vastgelegd. En die hadden we niet
door. Heel leuk! Die gebruik ik ook nog
eens. Beter goed gejat dan slecht verzonnen,
nietwaar.
|

|
20. Bij Nederlandse
plaats rechts
We reden inmiddels in Leusden, dus deze
opdracht bleek uitvoerbaar, omdat de Nederlandse
plaats dan o.a. ook naast u (=bij) is. Opdracht
per direct bij de eerste de beste gelegenheid
uitvoerbaar. Hadden we gewoon fout. Geen
excuus.
|
 |
23. Op rotonde
eerste weg rechts
24. Op rotonde tweede weg rechts
Een gemodificeerd ritpijl bracht de verwarring
en menig deelnemer ging de mist in. Wij
misten de ritpijl in zijn geheel en deden
het per ongeluk goed. Hadden we inmiddels
wel verdiend. (Lekker opgelet!)
28. Na linker routecontrole
rechts
Die zie ik nooit, want ik kijk
nooit naar links (alleen
|
voor straten). Nu dus
ook niet! Jammer, er stonden 2 RC’s. Eén
ervan stond links van de ander. Zo kon het
wel. Grom.
30. Na honderd
en een weg rechts (MUG)
Op zoek naar honderd of honderd en een.
We dachten dat we er al waren, toen we wat
huiswerk van de uitzetter zagen. Een bordje
met 10 en een 1. Da’s natuurlijk geen honderd
en een. We zagen helaas de Romeinse C op
de RC C niet aan voor de honderd en deden
hem dus fout. Suf hè.
|
 |

|

|
36. Na "OMLEIDING"
viersprong rechts
Heel leuk gevonden een omleidingsroute maken
waarna de opdracht uitvoerbaar was. In het
aanvullend reglement was hierin e.e.a. opgenomen
dus het kon prima. Je gaat wel nadenken
wanneer omleidingsroutes in Nederland eigenlijk
verplicht zijn. Ben erg benieuw naar de
score van andere deelnemers op deze val.
En ja… hé… wij hadden hem goed! (-;
|
 |

|

|
40. Na rechte en ronde weg rechts (U
nadert een rotonde)
Een rechte is gewoon een rechte lijn en
een ronde is b.v. de Ronde van Frankrijk,
daarna de weg rechts in. Op de aangekondigde
rotonde konden we 1e weg rechts. Gelukkig
zijn er woordenboeken.
|
44. Na winnaar
van het laatste Wereldkampioenschap Voetbal
rechts (MUG)
Die wisten we. Italië! Jammer dan. De uitzetter
wist alvast dat dit zeker niet de laatste
keer was dat het wereldkampioenschap voetbal
werd gehouden en dat dus de winnaar van
de laatste nog niet bekend is. Tja!
|

|
48. Na Wim na Jet
voor kees rechts
Het beroemde leesplankje. Wij hadden na
enig vogelen het leesplankje ontcijferd.
Dus we zagen geen heil in "(Wim na Jet)
voor kees". Hadden wij door dat je ook "Wim
na (Jet voor kees)" kon lezen. Algebra gaat
me goed af, maar aangezien ik zo dyslectisch
als een deur (?) ben, zie ik het gewoon
niet met woorden.
|
 |
53. Na "JEU DE
BOULES" en als u RC "B" heeft genoteerd
op uw controlekaart, gaat u na brug rechts
De RC welke als afleiding werd geplaatst
was een "13". Natuurlijk zagen wij dat!
Echter iedereen had bij opdracht 8 wel de
RC "B" opgeschreven als opvanger van de
val aldaar.
|
56. Na "SNORRENHOEF"
en "DLW" boven "DLW" rechts (lange afstand)
Nu, de lange afstand zat het
hem niet in. Misschien in het feit dat je
over een sloot met water moest springen
om de "DLW" boven "DLW" op het eerste
bordje
|
 |
goed te kunnen bekijken?
Het lukt, en nog steeds met een droge broek
zagen wij dat dit in feite één bordje was.
Nu nog terug ….. heeft u iemand met een
nat pak terug zien komen? Ik (gelukkig)
ook niet. Verder-op stond er in een bosweg
netjes het gevraagde. Twee bordjes "DLW"
waarvan de
|

|
ene keurig boven de ander
was geplaatst. Opdracht uitvoerbaar.
60. Na "ALLERHANDERIT"
weg rechts
Weer een paar borden met een verknipte tekst.
Je moet wel opletten zeg. Nu was er in de
tekst een stukje uitgehaald met AL ER. Een
hersteller dus kennelijk. Bij ons was het
de vraag of herstellers niet door een streepje
onderscheiden dienden
|
te worden. Wij vonden
van wel. De uitzetter vond dit evenwel prima.
Ok!
Verder kwam die agent ook weer in het verhaal
voor en dat begrijp ik eerlijk gezegd nog
niet. Henny, misschien kun je me dat nog
eens uitleggen. Als ik de uitleg lees, begrijp
ik niet precies wat ik onderweg tegen had
moeten komen.
|

|
64. Na naam van
de eerste maand en spiegelwoord links (MUG)
Tja, naam van de eerste maand van wat? Jaar,
seizoen, halfjaar. Geen idee. Moest ons
inziens dus jan. - apr. - jul. of okt. zijn.
De maand september op het eerste bordje
was, dacht ik, "naam van de eerste maand
welke u tegenkomt" (o.i.d.). Maar ik geloof
dat er genoeg mensen waren die hem goed
hadden. Ik geef me dus maar over. Aan spiegelwoord
kwamen we zogezegd niet meer toe, hoewel
we die wel netjes door hadden. 15 strafpunten?
Fifty-Fifty, nee zeker?
|
 |

|

|
65. Finish bij de vlag |
 |
Wij vonden dat "de vlag"
een gele moest zijn om voor finishvlag uitgescholden
te mogen worden. Dat vonden de uitzetters
ook. Dus nog ff doorrijden na de blauwe
vlag en op naar de gele finishvlag.
Aan het eind waren we
een leuke rit rijker en een illusie armer.
Weer geen 0 fouten. We blijven het proberen.
Nabomen onder het genot van een (fris)drankje
maakte de middag compleet. Lachen om je
eigen stommiteiten (en het feit dat je daar
niet de enige in bent). In de lotto weer
wat gewonnen (prijzenrijder?), de middag
kon niet meer stuk.
|
Uitzetters, controleurs en organisatie bedankt
voor een hele leuke rit en een prima middag.
Tot de volgende rit.
Ruud van Stijn
|
omhoog
|