Verslag snertrit
2006
|
uitzetters:
Vrielink uit Rhenen en Hazeleger uit Scherpenzeel
controleurs: Hazeleger uit Scherpenzeel
en Vrielink uit Rhenen
12 november 2006
|
Het was weer zover. De Snertrit stond op
het programma.
Vorig jaar was dit nog een van de eerste
ritjes die wij bij AMBC Achterveld gereden
hebben. Dat was ons goed bevallen en zijn
vaker komen rijden in Achterveld en uiteindelijk
zijn wij lid geworden. Voor de goede orde
willen wij nog even aangeven dat dit niet
onze eerste puzzelritjes zijn. Samen rijden
wij toch al bijna 18 jaar als equipe (vandaar
ook in de A-klasse). De gouden regels voor
ons
|
zijn: LOL hebben (het
is hobby) en niemand van ons doet het FOUT.
Dus bij 30 strafpunten hebben wij samen
iets over het hoofd gezien. Vandaar ook
weer dat woord SAMEN. Het bestuur wist nog
te melden bij de prijsuitreiking dat wij
alles samen delen, maar dat is zeker niet
waar! Na een rit keren wij ieder terug naar
onze eigen achterban!!
|

|
Dan nu weer terug naar de rit zelf. Aangezien
het een rit was, mede uitgezet door Herman
Vrielink, hadden wij besloten extra op te
letten op speciale rottigheden. Bij onze
eigen vereniging MAC ’t Sticht hebben wij
nog al eens de neiging om Herman in het
ootje te nemen. Wellicht zouden wij teruggepakt
worden ….. Daar gaan we dan …..
|
 |
2. Na bommel asfaltweg
R
Bommel …. Even opzoeken in de Dikke en vervolgens
even snel de auto uit om te checken of de
vulstop op de tekening stond. Geen probleem!!
Uitvoeren dus.
4. Na viersprong
voor routecontrole L
Zie daar een , (komma) vergeten. Dus de
enige mogelijkheid was om ná het geheel
van "viersprong voor routecontrole" pas
rechts te gaan. Na gekeerd te
|
zijn vonden wij de opdracht
nog steeds niet uitvoerbaar, want waar was
onze "na"-routecontrole. Dus weer door gereden.
Later in de uitleg stond dat we linksaf
hadden gemoeten, omdat er een RC in de Jan
van Arkelweg stond. Wij hebben een
hele hoop RC’s gezien,
maar zijn ner-
|
gens "na" gekomen. Na
een paar nachten slapen snappen we het nog
steeds niet …… We vragen het nog wel eens
…
Overigens houden wij er niet van om te protesteren
na afloop van een rit. Als wij een heerlijke
middag hebben gereden en ons hebben vermaakt,
vinden wij het prima!! Wij weten hoeveel
vrije tijd een uitzetter met een rit bezig
is en nog altijd is het zo dat tientallen
deelnemers meer zien dat de uitzetter en
de
|

|
controleur samen. De eerste 30 genoteerd
….
5. Na "RABOBANK",
"W. van Amersfoortstraat" R
6. "W van Amersfoortstraat" R
Tekst was geen probleem, echter de voorweg
was voorzien van een DLW (in de diepte)
en een fietspadbordje. Bij de start hadden
we deze al zien hangen, dus dat kwam mooi
van pas. Even gedwongen naar rechts om vervolgens
niet te trappen in de "vergeten" punt in
de straatnaam.
|
 |

|

|
9. Na 2e bushaltebord,
bij ANWB-wegwijzer L
Dat was weer makkie. De afkorting ANWB staat
niet in het reglement. Nee …. Herman moet
even aan de bak om ons strafpunten te bezorgen.
10. Na "A", "M",
"B" en "C" 1e weg L
11. Na "A", "M", "B" en "C" L
|
 |
Plots komt Herman los.
Het beste is om hier eerst even een rondje
te rijden en te kijken wat er zoal aan materiaal
staat. Dat vervolgens even rustig op een
papiertje in kaart brengen en dan "droogrijden"
in de auto. Hiermee bedoelen wij dat we
de route op papier rijden en niet
in het echt. Tijdens het echt
rijden van
|
zo’n rondje word je teveel afgeleid en raak
je vaak de tel kwijt. Voor ons dus niet
en deze opdracht kunnen we ook afstrepen. |
12. Na "HH" en
zwartepiet "De Fliert" L
Daar hebben wij even getwijfeld. De Dikke
geeft wel aan dat zwartepiet een schoppenboer
is, maar er is ook een verwijzing naar het
spel zwartepieten. Wie zegt ons dat we met
dat spel bezig zijn?? Vervolgens was de
kleine f van Fliert nog een twijfelgeval.
Zou Herman dit over het hoofd hebben gezien
of toch stie-
|

|
kem bedoelen. Genoeg
twijfel om de opdracht niet uit te voeren.
De uitleg geeft aan dat Herman wel degelijk
de kleine f bedoelde.
|
 |

|

|
13. Na H "6", voor gevaarlijke route L
Wat gevaarlijke route?? Voor ons is niets
te gevaarlijk!! Gewoon doorrijden hier naar
de opvanger!!
|
 |

|
14. Na VRW en snert-vraag
op een bord, "’t Jannendorp" L
Wat een snert-vraag in de snertrit. Is hier
sprake van een snert-uitzetter. Wij vonden
het allemaal snert en gokte de verkeerde
kant. Totaal aantal strafpunten kwam nu
op 60. Bedankt snert …...
16. Als u denkt
dat er een wereldkampioenschap snert koken
bestaat dan gaat u 1e weg R
Denkt u dat dit niet
bestaat dan gaat u 2e weg R
Weer zo’n snert-vraag. De uitleg hiervan
snappen wij nog steeds niet.
Wat denkt die uitzetter wel dat hij denkt
te weten wat wij denken??? Het moet niet
gekker worden!!
Deze vraag kun je dus in onze ogen altijd
goed doen (of nooit fout). Er wordt gevraagd
wat wij denken, en als wij eerlijk antwoorden,
dan krijgen wij 30 strafpunten erbij!! Bedankt
Herman, we zitten al op 90.
17. Na 3e viersprong
en brug, bij WW richting "Postweg"
(lange afstand) |
 |
Hier werden wij afgeleid
door de WW. We moesten even zoeken of het
wel een ANWB WW was. Daarna de rest even
over het hoofd gezien. Mooi ons afgeleid
Herman. Stand is 120.
|

|
|
18. Na "AMBC" en
knol asfaltweg R
Deze foef hadden we al vaker voor onze kiezen
gekregen, dus door naar de opvanger.
19. Na koe,
verkeersbord en viersprong, aanhoudend
|

|
asfaltweg R
20. Na "AMBC" VRW R
Aangezien wij ook nog wel eens aan routebeschrijving
doen, was dit voor ons een makkie. De VRW
uit opdracht 20 is hetzelfde oriënteringpunt
als de viersprong uit opdracht 19.
22. Na "31", varken
en 2 leeuwen op een muurtje "Huigenbosch"
L
|
 |
Alweer een makkie. Met
deze opdrachten gaan wij altijd in de versnelling.
Je zoekt hier naar 2 leeuwen op 1 muurtje.
In 99,99 % van de gevallen gaat dit niet
lukken. Dus doorrijden
|

|
tot aan de leeuwtjes.
Vluchtige blik en door naar de opvanger.
Dat Herman hier nog een stoffer voor ons
in de struiken had gehangen was leuk, maar
heeft voor ons weinig zin gehad. Misschien
is het handiger om de volgende keer een
klein leeuwtje op het muurtje bij te plaatsen
……
|
 |
23. Voor "15",
straatweg R
Hier hielp de Dikke weer. Een straatweg
is een geplaveide weg. Ook hier even door
dus naar de opvanger.
|

|
24. Na "150
M", "Uitzetterslaantje" L
En dan nu op weg naar de bemande. Daar aangekomen
staat de bemande (een druk zwaaiende Herman)
aan de linkerkant van de weg. Doorrijden
dus. Vervolgens staat er een controlekaart
met o.a. Herman vrielinK.
Geen herstelop-
|
dracht. Even doorrijden
en achter een betonblokje nog even de goede
RC gehaald, keren en op naar Herman!! Door
Herman werd er van alles naar binnen gegooid.
Enveloppen en een heerlijke worst voor in
de snert. Even de enveloppen bekeken.
Op de eerste enveloppe stond: "NIET openen
en inleveren met de controlekaart", dat
was makkelijk. Hup op de achterbank met
die enveloppe.
Op de tweede stond: "Openen en niet inleveren
met de controlekaart". Dus open die enveloppe!!
Herman werd zenuwachtig, het werd drukker
en drukker en wij
|

|
moesten snel weg van
hem. Hij probeerde ons af te leiden!!! Een
klein stukje verder gestopt en even rustig
nagedacht … Toen wisten we het. De NIET
(het nietje) moest wij wel afleveren bij
onze controlekaart!!
De stand na het traject van Herman was dus
120 minus 20 bonus is 100.
|
 |

|
Nu op naar deel 2 van Henk Hazeleger!
1. einde weg L
Voordat we naar de bemande reden, hadden
wij het er heel even over gehad. We waren
bezig met opdracht 24 en als we een nieuwe
routebeschrijving kregen die doornummerde,
moest die beginnen met 25. Door het gedoe
bij de bemande, het
|
 |

|

|
gekeer en de afleiding
plus het feit dat de nummering bij 1 begon,
konden hier de eerste 30 strafpunten (totaal
inmiddels 130) van Henk genoteerd worden!!
Overigens een val om van te smullen!!
3. "Snertritlaan"
L
Voor de A-klassers moet dit geen probleem
zijn. De "" zijn niet onderstreept, dus
de straatnaam is correct.
|
 |

|

|
7. voor Engelse
woorden richting It Heidenskip (MUG)
Door de toevoeging MUG kwamen er maar 3
bordjes voor in aanmerking. De WW met It
Heidenskip, het bordje "PUZZLERIT" en de
RC A. Snel klaar dus, als je weet dat er
Engelse woorden zijn met o.a. A en I. Neem
alleen al de zin: I HAVE A DREAM.
|
12. na P klinkerweg
L
13. na 3 verkeersborden R
Rond dit driehoekje was het een
beetje druk. En wij stond wat "vast" bij
de 3 verkeersborden. Wij kwamen tot de conclusie
dat dit wel een erg doorzichtige val was
en dat Henk hiervoor wel erg veel materiaal
had weggezet. Doordat we door de drukte
verzuimden om de route een klein stukje
opnieuw op te pakken (vanaf opdracht 12)
kwamen wij niet achter de juiste oplossing.
De stand liep hierdoor op naar 160.
|

|
15. einde weg R
Rijden rijden rijden door de
bossen. Plots een pijl met de tekst Snertrit.
Wat doet |
 |
die Henk nu weer? Vast
en zeker de mensen laten denken dat ze gedwongen
gaan, daar trappen wij niet in en vinken
opdracht 15 af. Onderweg zitten wij nog
te denken ….. Het is toch geen ritpijl
voor deze rit??
|

|

|
Stond die misschien op
het voorbeeldenbord?? S……nert!! Niet
naar gekeken!! Dan maar gokken op onze eerste
ingeving. Helaas fout gegokt. De door
Henk geplaatste DLW ter hoogte van de snert-pijl
hadden wij niet gezien en we zitten inmiddels
op de 190.
19. na brug en
afbeelding van DLW L |
 |
Geen probleem. Maakt
niet uit wat we tegenkomen. De afkorting
DLW staat niet in het reglement.
22. na "DLW" R
Ook deze hadden wij al vaker meegemaakt.
Een keurig (soep)bord met de tekst DLW.
Voor ons een prima DLW, dus ook niet de
|

|
weg in waar dit (soep)bord staat.
24. na "SNERT",
positief en negatief L (MUG) (u mag over
parkeervakken rijden)
Weer zo’n prachtval! Iedereen weet eigenlijk
wel wat een negatief is, maar denkt er niet
bij na dat een gewone foto een positief
is. Even de auto nog uit om te checken of
de volgorde klopte en uitvoeren.
|
 |
 |

|
27. 1e weg L (voorzichtig) (= in eerste
bocht)
Opdracht 27 moesten we om onduidelijke reden
overslaan. Het kwartje viel bij ons nog
steeds niet. Dat kwam pas bij de uitleg.
30. voor ongeluksgetal
viersprong L (lange afstand)
Van tevoren al bedenken wat we
tegen zullen komen. We zochten het getal
13.
|
Soms wordt er een B "open
gewerkt", of soms denk je dat er 13 staat,
maar dan is het een B. Maar even afwachten
wat we tegenkomen. Voor bij de viersprong
hing het bordje ABBA. Dus de auto uit en
even checken. Op een paar meter afstand
al zichtbaar dat er 1 B is open gewerkt.
Nog even goed kijken en be-
|

|
beoordelen dat er geen
sprake is van een 1 maar van een Romeinse
I. Zou de uitzetter dit ook bedoelen?? Toch
maar gewaagd en gelukkig had de uitzetter
dezelfde uitleg!
|
 |
31. WW richting
Achterveld (groene brievenbus negeren)
Er stond geen hoofdletter A maar een kleine
(zelfs vet gedrukte) a. Woonplaatsen beginnen
nog altijd met een hoofdletter.
|
33. na "SNORRENHOEF"
en gelegenheidsstuk tweede mogenlijkheid
rechts gebruiken om uw opdracht uit te voeren
Toch even voor de vorm het gelegenheidsstuk
gelezen. (er stonden andere deelnemers om
ons heen, en het zou opvallen als
je zonder te lezen zou doorrij-
|
 |
den en tenslotte moet
je de uitzetter wel even belonen met dit
werk door hier even bij stil te staan) Dat
er een N stond in mogenlijkheid die er niet
hoorde, hadden wij al gezien. Enige nadeel
van deze hapering is dat we uiteindelijk
1 minuut te laat binnen waren.
|
37. bij zesmaal "SNERT" L
|
Hier waren wij op zoek
naar 6 bordjes met ieder de tekst SNERT.
Die waren er niet.
We waren weer aan de
finish gekomen. Controlekaart, dichte enveloppe
en nietje ingeleverd! Vervolgens hebben
wij genoten van de heerlijke erwtensoep
die door de vrijwilligers
van De Moespot was klaarge-
|

|
maakt. Hulde hiervoor!!
Met 191 strafpunten zijn
wij derde geworden in de A-klasse. Terugkijkend
op de rit hebben wij ons vermaakt, een hoop
lol gehad en hier en daar (misschien iets
teveel) een foutje gemaakt. Ons maakt dat
niet zoveel uit, als we maar een fijne middag
hebben gehad en dat is de uitzetters en
de controleurs van deze rit zeker gelukt.
Herman en Henk tot de volgende keer.
Paddy Jans en Joan Oostveen
Voor de B/C klasse
Onderstaand zijn
de opdrachten beschreven die voor de B/C
klasse een andere uitvoering hadden.
4. Voor roetecontrole
viersprong R
Het woord roetecontrole was niet juist geschreven
in uw routebeschrijving. Dus rechtdoor naar
de opvanger. Aan het begin van de rit wilde
de uitzetter even testen of u al scherp
was.
5. Na "RABOBANK",
voor "DLW" R
6. "W van Amersfoortstraat" R
|
 |
Toen u bij De Moespot
aankwam, heeft u waarschijnlijk het verkeersbord
fietspad al zien staan. Door dit bord en
de DLW in de Jan van Arkelweg, ging u bij
de Rabobank automatisch naar rechts en voerde
|
u hier niet routeopdracht 5 uit. Daarna
kwam u bij de opvanger.
10. Na stop L
|
Het bordje met de tekst
STOP was natuurlijk niet juist, maar hopelijk
maakte het u wel attent op de zekering,
die er vlak boven hing. Dit noemen we ook
wel een stop en de opdracht was uitvoerbaar.
U kwam dus niet langs routecontrole C.
|

|
19. Na koe en verkeersbord "Kolfschotendijk"
L (lange afstand)
Als u goed naar het straatnaambord
keek, zag u dat de straatnaam op het
bord |
 |
niet overeenstemde met
de straatnaam in uw routebeschrijving. De
r in de straatnaam was veranderd was in
een n. De gezochte straat Kolfschotendijk
was er niet.
|
3. "Snertritlaan"
L
U zocht een weg met de voor deze rit toepasselijke
naam Snertritlaan. Langs de route zag u
zelfgemaakte straatnaamborden. In artikel
10 van het puzzelreglement staat dat zelfgemaakte
straatnaamborden witte borden zijn met zwarte
tekst, waarvan de als straatnaam dienende
tekst is onderstreept. Op het eerste straatnaambord
was alleen het woord Snertritlaan onderstreept
en was dit dus de straatnaam. De aanhalingstekens
waren niet onderstreept. Bij de eerste Snertritlaan
kon u de opdracht dus al uitvoeren.
|
7. voor Engelse
woorden R (MUG)
Nu even puzzelen. Puzzlerit is natuurlijk
geen Engels woord, maar een vrije vertaling
van de uitzetter van het woord puzzelrit.
Maar laat u niet afleiden door deze onzin,
want A en It zijn wel Engelse woorden.
|

|
|
 |
13. na 3 verkeersborden
R
Langs de route zag u drie zelfgemaakte
verkeersborden. Deze borden zijn voor u
rechtsgeldig. Twee miniatuurverkeersborden
waren juist en natuurlijk ook het officiële
verkeersbord. Maar, door het verkeersbord
Gebod tot het volgen van de rijrichting
die op het bord is aangegeven mocht u niet
rechtsaf, dus rechtdoor naar de opvanger.
Na het keren mocht u deze weg wel inrijden
en zo haalde u ook nog routecontrole W.
|
15. einde weg R
Nu zag u voor u een pijl met de tekst SNERTRIT.
Dit zijn geen pijlen die u op dient te volgen
volgens ons reglement, al wees deze pijl
u wel de weg naar de beloofde snert. Op
de volgende situatie kon u opdracht 15 wel
uitvoeren.
22. na "DLW"
R
Langs de route zag u een etensbord met de
tekst DLW. Op dit bord vond u de gezochte
tekst. De routeopdracht was dus uitvoerbaar,
maar waar en hoe? Het bord DLW voldoet aan
de omschrijving zoals staat in artikel 5f
van het reglement en daardoor was de weg
bij het bord niet aanwezig. Dus de volgende
weg rechts, waardoor u twee keer langs RC
G kwam.
B/C klasse gedeelte: Jannie Hazeleger.
Verslag: Paddy Jans en Joan Oostveen.
|
omhoog
|