Oefeningen voor de techniek 7-12

terug/of naar:   index    (1-6)    (13-18)    (19-24)    (25-29)


Inhoud

7   Techniek rollen 

8   Elk een bal 

9    Met 2-tallen (+ sprongsetups) 


     10   Met 2-tallen (hard & prikbal) 

   11   In “carrousel” - vorm 

   12   Start met 2-tal, dan gezamenlijk 


        Klik op de miniatuurtjes om deze te vergroten

 

 

 


7
    Techniek rollen

Techniek oef. 7: Rollen

 

 

 

 

 

 

 


top

 

Aan beide kanten van het net (midachter) 2 turnmatjes in de lengte tegen elkaar.
Werken in 2 groepen: Eén werpt aan, de anderen moeten om beurten de bal terug spelen naar de aanwerper. Steeds met 2 handen passen, hierna afrollen op de mat. Laat de spelers om beurten aanwerpen, zodat T aan beide kanten kan controleren. Eerst alle spelers naar de ene kant, daarna terug.

-   Als het rollen redelijk wordt beheerst, kunnen de matten achterwege blijven.

 

 


8
     Elk een bal

1.   serveren - bal nalopen - aan de overkant weer serveren (na een foute serve moet je verplicht 5x opdrukken in ligsteun; dames op de knieën/ heren op de tenen)

2.   op de linksvoor plaats (pos.4), de bal voor jezelf opwerpen en dan smashen.

3.   serveren en passen in stroomvorm: A serveert; B wacht; C of D passt; E vangt B af en sluit aan die kant aan achter A. B neemt opengevallen plaats in. 

 

 

 

 

 

 

 


top

 

Techniek oef. 8; Elk een bal
-  Er kan van 2 zijden gewerkt worden, in ieder geval als er meer dan 8 zijn. Zijn er minder, dan bv. maar één speler laten passen. Nog minder: dan van één kant laten serveren. Serve fout = 5x opdrukken in ligsteun. Pass fout = rol links, gevolgd door rol rechts.

 

 


9
     Oefeningen met 2-tallen
        (ook sprong - setups)

1.   Bovenhands over en weer spelen en ondertussen een tweede bal naar elkaar over en weer rollen.

2.
   Idem, maar onderhands spelen.

3.
   Over en weer spelen:  ver - kort - ver; van beide kanten (zeer snel lopen; helemaal tot de achterlijn.

4.
   Op 1 meter van elkaar: sprong set-ups geven (speciaal voor de lichaamscontrole) hou de handen hoog boven het hoofd.
-  Hetzelfde doen we nu op 3 meter van elkaar.
Ook nog eens op 6 meter en voor de beteren ook nog op 8 meter.

5.
   Afsluiten met het ontspannen lopen (joggen) van ± 4 rondjes.

 

 

 

 

 

 

 

 


top


10
    
Met 2-tallen (hard & prikbal)

1.
   Bovenhands en onderhands over en weer spelen.

2.
   Idem met smashes en verdedigen (ook opzij van de partner spelen).

3.
   Degene bij het net speelt “hard” achterin, deze wordt terug gepasst, waarna een “prikbal” op, of zelfs nog vóór de 3 meter-lijn volgt. Deze wordt ook gespeeld, waarna degene bij het net 1x voor zichzelf recht omhoog speelt. Daarna de hele cyclus opnieuw. Na verloop van tijd wisselen van functie.

 

 


11
     Techniekoefeningen in “carrousel”-vorm
          (zie ook pagina "conditie") )
Techniek oef. 11; Carrousel

nr.9  
 begint als alles “draait”, nr.1 af te lossen. Als dit is gebeurt, neemt nr.1 het over van nr.2;  2 van 3, enz.  (niet te vroeg weglopen, de zaak moet in beweging blijven).

- Zijn er meer deelnemers dan 9, dan extra inlassen: bv. smashen tegen de muur (bij één extra speler extra); sprong set-ups geven, over 1 à 2 meter (als er 2 extra zijn).

 

 

 

 

 

 

 

 



top


nr.1 =  staan op de kast en een bal vasthouden, juist over het net

nr.2 =  smashen tegen de door 1 vastgehouden bal, daarna omdraaien en een duik maken van het net af

nr.3 =  smashen naar verdediger 6

nr.4 =  samenspelen met  8, over het net. Je mag voor jezelf 3x spelen.

nr.5 =  blokkeersprong maken en daarbij een bal boven het net doorgeven aan  7.  

nr.6 =  de ballen die nr.3 smasht, verdedigen (terug passen op nr.3)

nr.7 =  samen met nr.5; de bal weer terug geven, enz.

nr.8 =  zie nr.4.

 

 


12
     Beginnen met 2-tallen,
          daarna gezamenlijk

1.  Inspelen met 2-tallen:  bovenhands / onderhands / smash-verdediging / idem met verplaatsen / hard - zacht enz.

2.
  A, B en C hebben een bal. (rij bij D), A speelt D aan, D verdedigt, speelt terug naar A. B speelt D aan, D verdedigt, speelt terug naar B. Zo ook C. Inmiddels is A begonnen E aan te spelen en later F, G, enz. D sluit weer aan achter het rijtje bij G.

 
- Na een paar minuten wordt A afgelost, na weer 1 à 2 minuten B, daarna C enz.

 

 

 

 

 

 


top

 

Techniek oef. 12; Eerst 2-tallen, dan gezamelijk
Als ieder 2 x heeft aangespeeld, beginnen we opnieuw, maar nu start C met aanspelen (we werken dus de andere kant op), D E F G stelt zich nu op tegen over C.

 

You can make a translation of this page, if you like
All you have to do is: select and copy a piece of text, paste it in the small textarea of Altavista Babel Fish Translater. Choose in the pulldown-menu to which language you want to translate: Vertalen van: Nederlands naar: Your language, and click the Vertaal-button