Welkom
Inleiding
Hoe het verder ging
Bouw
Baanontwerp
Railontwerp
Railbedding
HCCM
Aanpassen blokkaart
Programmeerspoor
Materieel
Wagonverlichting
Digitaliseren

 

 

Baanontwerp

Maar toen kwam het moeilijkste: een baanontwerp.

Het is niet zo moeilijk om een kleine baan vol te gooien met rails zodat er als het ware geen grondplaat meer overblijft, maar dan vind ik het niet leuk meer.
En aangezien ik nu een toch wat grotere ruimte tot mijn beschikking kreeg dan ik ooit gehoopt had, moet ik dus qua railplanning helemaal opnieuw beginnen.
Uiteraard veel gedacht, gepland, getekend, verwijderd, opnieuw getekend, verbeterd etc. etc. Totdat ik uiteindelijk dacht het gevonden te hebben. Mijn baan moet rijlengte hebben en het hoeft niet vol te liggen met allemaal stations- of goederensporen. Uiteraard moet er wel een klein station komen met wat opstelsporen, maar mijn interesse gaat toch uit naar rijden. Daarnaast kan er (op termijn?) invulling van de scenery plaatsvinden.

Nu wil het toeval dat ik ooit een artikel gelezen had in de Railhobby over de bouw van het Artitec station Hoogkarspel.

(foto van het station Hoogkarspel van de Artitec bouwdoos)

Dit bouwpakket vond ik uiteindelijk bij het Winkeltje in Dordrecht. Ik raakte daar aan de praat met de eigenaar en uiteraard kwam het gesprek op de grote zolder en het daarbij gepaard gaande “probleem” van: hoe krijg ik voor die ruimte een goed railontwerp, hoe gaat het voldoen aan mijn wensen en hoe krijg ik het een beetje doortimmerd in elkaar zodat het rijden nog spannend, afwisselend wordt en niet na twee rondjes gaat vervelen?

De eigenaar had zich in de loop der jaren gespecialiseerd in het ontwerpen van railplannen. Hij wilde wel eens naar mijn railontwerp kijken, Zelf had hij bepaalde ideeën over het opzetten van railontwerpen die mij wel aanspraken. Ik heb hem toen mijn railplan opgestuurd en later een afspraak gemaakt om zijn ideeën en opmerkingen eens te bespreken. Uiteraard kwam mijn railplan geheel niet overeen met zijn idee, maar dat vond ik geen bezwaar. Integendeel, ik kon er alleen maar van leren. Ik was overigens wel benieuwd hoe zijn railplan er dan uit kwam te zien.

Hij had intussen al vele ontwerpen en schetsen laten zien, die hij in de loop van zijn lange modelbaan carrière had gemaakt. Ook door hem ontworpen en gemaakte banen heb ik gezien. Ik had zelfs de afbeelding van zijn baan in een van mijn oude modelspoorboekjes gezien. Uiteraard had ik deze meegenomen om het hem te tonen.

Toen ik weer in Dordrecht was, liet hij mij verschillende ontwerpen zien. Een daarvan kwam als beste uit de bus en met dit ontwerp ben ik thuis aan de slag gegaan.
Dit baanontwerp stoelt op de gedachte van: "de oneindige treinreis". Het ontwerp bestaat namelijk uit twee cirkels die met elkaar verbonden zijn, waartussen het station ligt. Dat betekent dan dat je vanuit het station twee treinen kan laten vertrekken, die ieder in een cirkel kan laten rijden waarbij ze vervolgens elkaar niet hinderen en niet langs het station hoeven komen. Ze blijven dus maar oneindig blijven doorrijden.

De aansturing van mijn baan gebeurt via Koploper. Door middel van automatisch rijden komen ze overal op de baan en niet weten welke route de trein gaat nemen, maakt het kijken naar de treinen afwisselend.

 

 

 

 

 

 

Naar boven                                                                                                                                                                                            Naar begin